Lijf & Lijn alle pijlers

Wie heeft een beugel op latere leeftijd gehad?

22-06-2017 21:46 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn tandarts heb ik een kruisbeet plus dat mijn boventanden naar voren staan. Hoewel mijn tandarts nog nooit met het idee is gekomen, zit ik te denken aan een beugel om dit mogelijk te kunnen corrigeren. Zou dit vreemd zijn om kenbaar te maken aan mijn tandarts? Ik heb er trouwens niet veel last van, het is puur cosmetisch.

Wat is jullie ervaring met een beugel (op latere leeftijd)?
Tegenwoordiger hebben zoveel midden dertigers/veertigers een beugel. Helemaal niet raar meer. Als je ervan baalt: doen!
Ik heb sinds een half jaar een beugel. Boven keramisch en onder de 'ijzeren' brackets. Ook een beugel genomen omdat ik me er zelf aan stoorde; was niet nodig maar ik vond de stand van mijn tanden echt lelijk. Het is een flinke investering (zo'n 2300 euro) maar dat is het voor mij waard.
En inderdaad zijn er nu steeds meer volwassenen met een beugel en hoor ik ook om me heen dat mensen vooral die keramische beugel niet eens zo lelijk vinden ☺️
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2,5 jaar een beugel gehad toen ik half 20 was. Moet zeggen dat het snel wende, heb me er nooit ongemakkelijk door gevoeld. Ben nog steeds blij met het resultaat :winkie:
Alle reacties Link kopieren
Ik loop tegen de 60 en heb sinds drie weken een beugel boven en onder. Als tiener een beugel gehad maar vooral de laatste tien jaar zijn mijn tanden weer helemaal uit het gareel "gefietst".
Ik heb een cosmetische tandarts gevonden. Duurt al met al een maand of vier. Daarna bleken en een aantal vullingen weer op kleur laten maken en dan kan ik hopelijk nog 20+ jaar vooruit.
Kost een paar centen maar die 0,2% rente op mijn spaarrekening word ik ook niet blij van.

En valt mij tot nu toe reuze mee. Wel een gedoe om na elke maaltijd de boel schoon te maken. Ik heb een monddouche aangeschaft en dat is heel fijn.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
littledreamer schreef:
22-06-2017 21:51
Ik heb sinds een half jaar een beugel. Boven keramisch en onder de 'ijzeren' brackets. Ook een beugel genomen omdat ik me er zelf aan stoorde; was niet nodig maar ik vond de stand van mijn tanden echt lelijk. Het is een flinke investering (zo'n 2300 euro) maar dat is het voor mij waard.
En inderdaad zijn er nu steeds meer volwassenen met een beugel en hoor ik ook om me heen dat mensen vooral die keramische beugel niet eens zo lelijk vinden ☺️
Zo, da's een heel bedrag zeg. Kreeg je niets vergoed?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 7 jaar geleden (toen was ik 39) een beugel gehad om mijn onder gebit te corrigeren .. Ben nog altijd blij dat ik het heb laten doen.

Ik heb toen een dure tandverzekering genomen om mijn beugel te bekostigen.
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Alle reacties Link kopieren
littledreamer schreef:
22-06-2017 21:51
Ik heb sinds een half jaar een beugel. Boven keramisch en onder de 'ijzeren' brackets. Ook een beugel genomen omdat ik me er zelf aan stoorde; was niet nodig maar ik vond de stand van mijn tanden echt lelijk. Het is een flinke investering (zo'n 2300 euro) maar dat is het voor mij waard.
En inderdaad zijn er nu steeds meer volwassenen met een beugel en hoor ik ook om me heen dat mensen vooral die keramische beugel niet eens zo lelijk vinden ☺️
Hier hetzelfde, onder ijzer, boven keramisch. Valt niet eens heel erg op.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
ontbijtkoekje schreef:
22-06-2017 21:56
Zo, da's een heel bedrag zeg. Kreeg je niets vergoed?
Nee, maar ik heb destijds contact gehad met de verzekeraar waardoor ik later geen extra dekking kon nemen.. dus nu betaal ik de volle mep; maar goed het plaatsen is het duurste natuurlijk en de rest spreid zich over de rest van de maanden uit zodat je het in principe niet echt merkt..
Alle reacties Link kopieren
ik reken het even om... als die tanden er nog 20 jaar in blijven zitten (als mij nog 20 jaar gegund word :proud: ) dan kost het mij al met al een ruim een tientje per maand... dat bespaar ik dan wel op abbo van mijn mobiel ... lol
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Ik ben midden 40 en heb een zeer uitgebreid beugeltraject. Er zijn momenten dat ik me afvraag of ik het wel had moeten doen, maar ik ben straks vast heel blij met het eindresultaat :)
Ik heb een aantal jaar geleden ook een beugel gehad, mijn voortanden stonden te steil op elkaar waardoor ik langzaam mijn tandglazuur opat... Ik ben allergisch voor nikkel, dus ik heb grotendeels titanium brackets gehad, maar wilde per se keramische op mijn bovenvoortanden omdat je die heel erg ziet. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Je ziet het inderdaad wel vaker, juist op latere leeftijd. Even wennen was het wel, vooral de eerste tijd omdat ik blokjes kreeg omdat ik anders de brackets eraf zou bijten. Toen zat er dus ruimte tussen mijn kiezen. Dat eet verrekte lastig! Ik ben overgeschakeld naar alles vloeibaar of gepureerd.... Gelukkig duurde dat niet zo lang.
Sinds overgang gingen ondertanden steeds schever staan, kreeg er last van. Behoorlijk de tijd genomen om me te informeren en mogelijkheden te vergelijken en sinds paar maanden heb ik nu onder en boven een beugel (niet echt zichtbaar). Eerste week vond ik vreselijk en pijnlijk, nu helemaal aan gewend. Traject duurt ong 9 mnd, nu bijna op de helft en al heel blij met hoe het er nu uit ziet. Ik durf ook weer te lachen op foto's :-) . Dure grap maar had ik het maar 40 jaar eerder gedaan...
Ik heb een paar jaar terug een beugel gehad. Was al nodig als kind, maar m'n ouders spoorden niet en hebben me bij de tandarts weggehouden met het verhaal dat je er alleen heen ging als je last had. Vervolgens kreeg ik een tandarts die zei dat het m'n gebit zou verruïneren en toen ik eindelijk een goede tandarts kreeg, zei hij dat ik het moest doen als ik het graag wilde. Spleetje tussen voortanden, naar voren staande tanden en met m'n kiezen was ook van alles mis. Het heeft 16 maanden geduurd en ik zou het zo weer doen.
Ik heb toen ik 30 was een beugel gehad. En het is me tegen gevallen, zowel het traject als het resultaat. Ik kreeg een draadje achter mijn tanden om de boel op zijn plek te houden, maar dat zat met dikke klonten (voor mijn gevoel) vast en ging continue los. Ik zat elke twee weken weer bij de tandarts. Wat een ellende. Dat draadjesgedoe heb ik niet volgehouden en uiteindelijk stond de boel weer helemaal scheef.
Begin 40 heb ik kronen laten zetten, daarmee is mijn gebit eindelijk goed gekomen.
Moraal van dit verhaal: ga naar een goed tandheelkundig centrum, en laat niet een tandarts klussen die beugelen 'erbij doet'.
Alle reacties Link kopieren
ik ben me op dit moment aan het oriënteren, ik heb een kruisbeet en mijn ondertand gaat langzamerhand telkens schever staan. Het valt niet heel erg op maar ik heb het gevoel dat het telkens erger wordt.

de kruisbeet komt door een te smalle bovenkaak. ik ben bij de orthodontist geweest en volgens haar is dt alleen te verhelpen door een operatie waarbij ze de kaak (breken en) breder maken. Ik moet er niet aan denken.... en dan nog een dik jaar een beugel.

ik zat zelf te denken aan een invisalign, maar dat gaat niet werken helaas. dat leek me echt de ideale oplossing.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beugel laten plaatsen toen ik 29 was. Heb voor een linguaal beugel gekozen, dat is een beugel die je aan de achterkant van je tanden plaatst, waardoor je deze niet ziet.
De beugel is bij mij geplaatst wegen medische redenen, desondanks niet vergoed gekregen door de verzekering. Betaal dus alles zelf. Plaatsen is heel duur, maar daarna betaal je een vast bedrag per maand, en dat valt wel mee. Ik ben nu bijna klaar met beugelen en ben echt heel blij als ik straks een gezond (en mooi) gebit heb!

Er zijn tegenwoordig heel veel volwassenen met een beugel. Ik zie bij mijn orthodontist steeds meer volwassenen op de stoel liggen! Als je kiest voor een linguaal beugel, ga opzoek naar een goede orthodontist, niet iedereen kan dit type beugel plaatsen! En er zijn tegenwoordig ook andere beugels om kleine cosmetische ingrepen te doen, zoals bijvoorbeeld een invisalign beugel. Dat kon bij mij niet omdat mijn tanden echt enorm verplaatst moesten worden, maar voor kleine ingrepen lijkt het mij ideaal!
@gruffalo, waarom werkt een invisalign niet? Ik kreeg bij ortho 1 ook te horen dat ik kaakoperatie nodig zou hebben maar met invisalign kan het wel. Mooie is dat na intake, je op computer per setje te zien krijgt hoe het verandert en je het eindresultaat dus kunt zien en pas daarna beslis je of je het doet.

Geen kaakoperatie nodig gehad dus. Ik hoef ook geen perfect gebit , dus dan maar mijn overbeet, maar ik wil rechte tanden en dat lukt. Ik krijg nu al complimenten na bitje/setje nr 10!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nu een :) Niet heel zeldzaam hoor. Door laat doorkomen van verstandskiezen krijgen veel volwassenen ietwat schevere tanden, aldus mijn tandarts. Dat was bij mij in ieder geval de oorzaak.
Spritz63 schreef:
23-06-2017 12:21
@gruffalo, waarom werkt een invisalign niet? Ik kreeg bij ortho 1 ook te horen dat ik kaakoperatie nodig zou hebben maar met invisalign kan het wel. Mooie is dat na intake, je op computer per setje te zien krijgt hoe het verandert en je het eindresultaat dus kunt zien en pas daarna beslis je of je het doet.

Geen kaakoperatie nodig gehad dus. Ik hoef ook geen perfect gebit , dus dan maar mijn overbeet, maar ik wil rechte tanden en dat lukt. Ik krijg nu al complimenten na bitje/setje nr 10!
Naar wat ik erover gelezen heb, zou invisalign alleen geschikt zijn voor kleine afwijkingen. En is het een nadeel dat alle setjes vooraf gemaakt worden, dus als de correctie toch wat anders verloopt kun je in de loop van de tijd geen aanpassingen meer doen. Of je moet nieuwe bitjes betalen.
Weet niet of dat klopt verder.

En een echte kaakstandafwijking kun je natuurlijk niet corrigeren met beugels (of het nou slotjes of invisalign is). Daar is een kaakoperatie voor nodig. Alleen zolang je kaken nog in de groei zijn kun je bijsturen met beugels.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
23-06-2017 13:03
Naar wat ik erover gelezen heb, zou invisalign alleen geschikt zijn voor kleine afwijkingen. En is het een nadeel dat alle setjes vooraf gemaakt worden, dus als de correctie toch wat anders verloopt kun je in de loop van de tijd geen aanpassingen meer doen. Of je moet nieuwe bitjes betalen.
Weet niet of dat klopt verder.

En een echte kaakstandafwijking kun je natuurlijk niet corrigeren met beugels (of het nou slotjes of invisalign is). Daar is een kaakoperatie voor nodig. Alleen zolang je kaken nog in de groei zijn kun je bijsturen met beugels.
ik heb op zich een goed gebit, dus geen grote afwijking. mijn ondergebit zou kunnen met invisalign maar een beugel zou sneller/beter gaan. Boven kunnen ze niet met invisalign werken omdat de ruimte nu eenmaal te klein is. je kunt de kiezen met invisalign niet zo ver naar buiten duwen dat ze op de goede plek komen te staan, daar is de kaak te smal voor.

ik was overigens bij een orthodontist geweest die hier goed bekend staat, en die vooruitstrevend is met bv invisalign.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Wat jij beschrijft Gruffalo is een heel zware ingreep. Dan ben je echt een tijdje uit de running en het hele traject duurt heel lang. Lees hier een ervaringsverhaal: https://sofieskaakoperatie.wordpress.com/2013/10/ en hier nog een (wat positiever) http://www.johanneke.com/2015/07/kaak-operatie.html

Meestal wordt de kaak alleen breder gemaakt bij kinderen die nog in de groei zijn. Dan hoeft de operatie niet en is een hyrax voldoende. En dat is al heftig genoeg..

Laat je goed voorlichten. Ook over kosten. Want met operatie en al moet je denken aan 4000 euro. (Zonder operatie komen wij al op een traject van 2,5 jaar en 3500 euro)
anoniem_348378 wijzigde dit bericht op 23-06-2017 15:45
Reden: nuancering
8.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ videre, die operatie vind ik geen optie. Mijn tanden staan niet zo slecht dat het noodzakelijk is. eerst een heftige operatie, daarna nog een hyrax... verschrikkelijk.

Overigens kun je via een collectieve verzekering van CZ een vergoeding krijgen van zo'n 2000 euro.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Orthodontisten zijn perfectionisten. Heb je al eens een andere geraadpleegd en aangegeven dat je alleen dit wilt laten verhelpen, of kun je het alleen laten verhelpen als je voor die heftige ingreep gaat?
@Gruffalo, ik heb ook te weinig ruimte, daarom vooral ondertanden schots en scheef en daardoor nooit goed schoon te maken en op foto's (door lichtinval) lijken ze soms grijs. Mijn kiezen zijn al iets verplaatst door die beugels en ik kan sinds eek of 2 al met tandenstokers tussen mijn ondertanden! Mondhygieniste was ook erg blij met het resultaat (mijn ortho ergens anders, hier in stad geen ortho die invisalign doet)

Ivm aanpassingen: omdat het na 6 weken zo goed ging mag ik nu ipv om de 2 weken al om de 10 dagen nieuw setje in - als dat niet zou passen draag je de huidige nog 2 dagen langer. Maar als jij je goed aan de 'regels' houdt geeft het geen problemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven