Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen door vegan lifestyle

05-08-2017 19:51 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat even te neuzen in deze pijler maar zag het zo snel niet staan.

De trend van dit moment is om veganistisch te eten. Velen hebben de docu What the health op Netflix gezien waarin plantaardig eten de oplossing is voor overgewicht en vele ziektes.
Ook word er kritisch gekeken naar de vlees industrie.

Gordon is ook de afval strijd aangegaan en eet nu ook veganistisch. Inmiddels is hij al vele kilo's kwijt en is zijn suiker stabiel.
Hij is momenteel deze levenswijze erg aan het promoten en wil ook een gezond weg restaurant beginnen als tegenhanger van de anderen.

Ik heb zelf ook de docu gezien. Ik moet zeggen het heeft mij ook wel gegrepen.
Ik vind het leuk om me te verdiepen in voeding en denk dat een plantaardig dieet helemaal niet verkeerd is.

Echter lijkt het mij best lastig om zonder zuivel, kaas, eieren en vlees te moeten leven voor altijd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Is dit weer de nieuwste hype op dieet gebied die wel weer overwaait of zou het toch een omslag punt zijn voor velen of minder/ geen vlees meer te eten?
Alle reacties Link kopieren
Ook als je veganistisch eet en drinkt, kan je dik worden. Zie het daarom niet als dé manier om af te vallen.

Het heeft uiteraard veel andere voordelen.

Bij elk voedingspatroon gaat het om je macro's, je kcals, en de mate van beweging.
Er is niets mis met veganistisch eten, maar het is wel een leefstijl waarin je heel goed moet weten wat je doet. Er is een aanzienlijk risico dat je te eenzijdig gaat eten en tekorten gaat opbouwen. Daarnaast zul je suppletie moeten gaan slikken.

Overigens de What the Health docu gaf een erg eenzijdig beeld en Amerikaanse toestanden die in Nederland niet zijn toegestaan in de industrie. Er is helemaal niets mis met een stukje goede biologische kaas, ei, boter. Persoonlijk vind ik het inderdaad doorslaan als je dat allemaal van tafel schuift.
En over je gewicht, als je bewerkt voedsel laat staan, geen kant en klaar, koekjes, snoep etc. meer eet dan zul je vanzelf gewicht verliezen. Je wordt echt niet dikvan een stukje zalm of een ei.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf een paar maanden geleden vegetariër geworden. De mishandeling van varkens in een slachterij in België was voor mij de laatste druppel. (Was toen uitgebreid in het nieuws) Ik ben daardoor wel afgevallen en voel me al een stuk gezonder. En gek genoeg kost het me helemaal geen moeite.

Vegan daarentegen is een ander verhaal, ik eet bijna nooit eieren, maar wel regelmatig bio kwark en kaas. Zou daar echt niet zonder kunnen denk ik, al geloof ik best dat het beter zou zijn. Het is gewoon maar net wat voor leefstijl je zelf wilt volgen en wat het beste bij je past.

Vind het overigens wel een fijne ontwikkeling dat steeds meer mensen vegetarisch gaan eten! :)
Alle reacties Link kopieren
Cola, chips, suikerspin, koffie-met-veel-suiker, patat met pindasaus: allemaal veganistisch en niet echt gezond.
Als ik veganistisch eet èn van de kristalsuiker afblijf èn vet/olie met mate gebruik, val ik af en ik voel ik me gezond.

Wel extra B12 slikken.

Je kan eens een maand veganistisch gaan eten. 'Voor altijd' is gelijk zo lang.
Het voordeel is dat je allerlei lekkere, gezonde dingen leert maken.

Er zijn al eerder topics over veganistisch eten en lekkere vegan recepten op het VIVA-forum geweest.
Alle reacties Link kopieren
En wat het dierenleed betreft:
ik denk dat we allemaal wel weten hoe dieren behandeld worden.
De vraag is: wil ik daar aan meewerken?
Alle reacties Link kopieren
Als er minder vlees gekocht wordt gaat de prijs omlaag zodat het aantrekkelijker wordt om te kopen. Er wordt dus niet minder geproduceerd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:27
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik juich iedereen die vegan wil worden toe, lees je goed in en realiseer je dat alleen vegan eten niet genoeg is om af te vallen. Kies bewust en de juiste voeding. Neem anders is een kijkje op http://www.veganisme.org/ dat is de nederlandse vereniging voor veganisten.
Een kennisje van mij begon ook vol overtuiging aan 'n plantaardig dieet om af te vallen, maar daar is ze heel snel (binnen 'n maand ofzo) van teruggekomen. Niet alleen ging 't afvallen te langzaam, maar ze voelde zich er ook flauw door. Ze eet nu weer kip, vis en yoghurt, voelt zich fitter en valt prima af.
Oreo's en crocky bolognese zijn Vegan hoorde ik laatst. Vegan staat dus niet gelijk aan afvallen.

https://www.google.nl/amp/metro.co.uk/2 ... 88490/amp/
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-08-2017 20:16
Een kennisje van mij begon ook vol overtuiging aan 'n plantaardig dieet om af te vallen, maar daar is ze heel snel (binnen 'n maand ofzo) van teruggekomen. Niet alleen ging 't afvallen te langzaam, maar ze voelde zich er ook flauw door. Ze eet nu weer kip, vis en yoghurt, voelt zich fitter en valt prima af.
Als je zonder kennis van zaken vegan gaat eten dan kom je al gauw voedingsstoffen te kort, je moet als veganist goed op letten wat je eet en zonodig aanvullen met supplementen

Deze docu is natuurlijk leuk maar mensen beginnen hierdoor ondoordacht met deze levensstijl.

Dus TO lees je goed in voor je vegan gaat eten.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ken iemand die ziek werd van het Atkins dieet (=dieet met veel vlees).

TO, probeer het gewoon uit. Het veganistisch eten.
Alle reacties Link kopieren
Dat Gordon is afgevallen en het nu promoot vind ik ook maar een wassen neus. Over een jaar wil ik nog wel eens horen hoe het met hem en zijn veganisme staat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Koffiekop schreef:
05-08-2017 20:14
Wij hebben een koe gekocht. Bij een boer. En dan krijgen we 1x per jaar een vriezer vol biologisch vlees. Geslacht in NL.

Veganistisch... Tja, ieder zijn meug. Zolang je maar weet dat soja en geimporteerde quinoa ook geen toffe producten zijn en het niks met een 'natuurlijk' eetpatroon te maken heeft, het is uitermate kunstmatig met allerlei alternatieve producten.
In de natuur zou je binnen een jaar dood zijn als je puur veganistisch wil eten. Vindt maar eens het jaar rond zoveel amandelen om amandelmelk te maken bijvoorbeeld.

Ik ben vooral voor BEWUST eten. En of dat dan rijst, vlees of taart is dat maakt dan niet uit denk ik. Als je bewust bent van wat je in je mond stopt zal je niet snel teveel vlees of suiker of bewerkte producten eten of dik worden.
Ehm, ik drink nooit amandelmelk en voor zover ik weet leef ik nog hoor ;-)

Ik neem aan dat je B12 bedoelt, ja als je dat niet bijslikt krijg je een flink tekort inderdaad. Maar amandelmelk is niet per se nodig gelukkig.

(Geen veganist trouwens, wil het wel een maandje gaan proberen als ik op mezelf woon)
Er is niets mis met veganistisch eten als jij je maar goed informeert en ervoor zorgt dat je alle voedingsstoffen zoals vet,koolhydraten,eiwitten en vitamines binnenkrijgt. Je moet wel een hoop zelf maken maar aan de andere kant leer je ook weer nieuwe dingen toe te bereiden. Kaas en melk hoeft je niet helemaal weg te laten. Je hebt ook sojakaas,amandelmelk etc...Verder granen, pasta, rijst of couscous,groente, soep, groenteburgers, notenburgers en nog andere producten met soja... Je kunt ook gewoon 2 dagen per week plannen die je veganistisch eet en de rest van de andere dagen eet je gewoon ook dierlijke producten. Vlees kan je om de dag eten en hoeft niet iedere dag (is verder ook gewoon persoonlijk). Maar misschien is het een optie om te variëren. Lees je eerst goed in!
veganistisch is niet gezonder
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-08-2017 21:19
veganistisch is niet gezonder
Niet perse gezonder maar ook niet ongezonder mits je gevarieerd eet en je zorgt dat je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt. En je voeding aanvult met suplementen zoals vitsmine B12 en Omega 3 vetten die zijn vega verkrijgbaar (gemaakt van zeewier)
E
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:27
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
05-08-2017 21:40
Ik doel niet op B12 maar op dat veganisme niet persee een 'natuurlijke' (en dus gezondere zoals vaak gedacht) levensstijl is. Dat is wat ik schreef.

Het is een voedingspatroon waarbij je in 'de natuur' enorm veel moeite zal doen om voldoende calorieën en voedingsstoffen bij elkaar te scharrelen. Vaak worden vervangende producten gebruikt zoals alternatieve vormen van plantaardige melk, dat was een voorbeeld. Maar er zijn nog veel meer moeizaam te oogsten producten te vinden die jaar rond als vervanging gebruikt worden in westerse vegan diëten. Dat nig los van B12.

Het maakt mij niet uit wát mensen eten maar ik hoop altijd dat mensen die bewust eten zich er ook bewust van zijn dat het ene niet persee beter is dan het andere als het beide (vegan en niet vegan) bewust en eerlijk gebeurd.
De b12 die jij binnen krijgt van het nuttigen van dierlijke producten worden vaak als vitamine toegoevoegd aan de dieren en dan lijkt het toch nuttiger om gewoon zelf die vitamine te slikken
Alle reacties Link kopieren
Als je wil afvallen zou ik eerst het bewerkte eten (zowel dierlijk als vegan) zoveel mogelijk laten staan.
Mijn ervaring is dat je daar vooral snel honger van krijgt, meer gaat eten en aankomt.

Denk dat dat een stuk makkelijker vol te houden is dan vegan als je het niet vooral voor dieren doet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt afvallen zou ik uitzoeken waarom je nu te zwaar bent (te veel eten, te ongezond, emotie eten, etc) en dat eerst aanpakken. Omschakelen naar een plantaardig dieet is een grote verandering en die moet je wel aankunnen. Vanuit je gezondere eetpatroon kun je dan je dierlijke producten vervangen voor plantaardige producten. Dat kun je nu natuurlijk ook doen, maar dan zul je niet afvallen. (Het probleem van overgewicht zit hem namelijk meestal niet in het gebruik van dierlijke producten, maar in ... vul het antwoord van vraag 1 in).

Minder dierlijke producten is wel altijd goed voor dier en milieu. Dus dat zijn goede redenen om te kiezen voor (meer) plantaardige voedingsmiddelen. Maar vegan as sich is niet synoniem met gezond. Zeker niet als je lovehandles komen van bijv chocolade en snoepgoed, want daar zijn giga veel vegan opties van. Maar goed dat je over dit soort dingen nadenkt TO. Je zegt dat het je lastig lijkt om voor altijd veganistisch te eten. maar je kunt ook kleine stapjes nemen en kijken hoe het je bevalt. Dus stop eerst met vlees en vis en zoek op je gemak uit welke yoghurt/kaas/ei/melk etc vervangers je lekker vindt.
Ginerva schreef:
05-08-2017 21:27
Niet perse gezonder maar ook niet ongezonder mits je gevarieerd eet en je zorgt dat je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt. En je voeding aanvult met suplementen zoals vitsmine B12 en Omega 3 vetten die zijn vega verkrijgbaar (gemaakt van zeewier)
Vit D, calcium, B complex (niet alleen 12), vit E, omega's het is me nogal wat. Vegan is behoorlijk vitamine arm. Een dieet waarbij je moet suppleren is niet gezond
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
05-08-2017 19:57
Er is niets mis met veganistisch eten, maar het is wel een leefstijl waarin je heel goed moet weten wat je doet. Er is een aanzienlijk risico dat je te eenzijdig gaat eten en tekorten gaat opbouwen. Daarnaast zul je suppletie moeten gaan slikken.

Overigens de What the Health docu gaf een erg eenzijdig beeld en Amerikaanse toestanden die in Nederland niet zijn toegestaan in de industrie. Er is helemaal niets mis met een stukje goede biologische kaas, ei, boter. Persoonlijk vind ik het inderdaad doorslaan als je dat allemaal van tafel schuift.
Lees de 2 vetgedrukte zinnen nog eens goed :) Een mens is een omnivoor.
Zonder oorzaak geen gevolg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven