Lijf & Lijn alle pijlers

"Student-vriendelijke" afvalmethode?

15-09-2017 10:34 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb op zich een prima gewicht (67kg bij 1.68m), maar zou graag wat strakker in mijn vel willen zitten en iets afvallen.
Ik zit in het 2e jaar van mijn studie, maak lange schooldagen en ga later in het jaar ook stage lopen (onregelmatige diensten), dus ben op zoek naar een manier om af te vallen, die hier goed mee te combineren is.
Een vriendin van mij heeft het dieet van Fajah Louens gedaan, ze zei dat dit goed vol te houden is en dat het ook echt goed werkt. Ze is hiermee gestopt omdat ze iedere week zo veel geld kwijt is aan de boodschappen.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een gezonde manier om af te vallen, zonder heel veel extra kosten en ingewikkelde maaltijden die te veel tijd kosten om te bereiden. Hebben jullie tips? Of tips voor gezonde tussendoortjes/ontbijt?

Groetjes,
Louise
Alle reacties Link kopieren
meer bewegen, gezonder eten
Bewegen kan door naar je studie/stage te fietsen/wandelen kost niks
gezonder eten kost ook niks extra´s
Alle reacties Link kopieren
Download een app waarin je kan bijhouden hoeveel je eet (en dan niet alleen calorieen maar ook vetten, koolhydraten ed) en hoeveel je beweegt en zorg dat je meer beweegt dan je gebruikt. Eet afwisselen en gezond.

Lijkt me makkelijk en goedkoop. Het inzicht in wat je doet en eet scheelt vaak al veel.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Schrap alle ongezonde tussendoortjes.
Eet elke dag een halve grapefruit
lilalinda schreef:
15-09-2017 10:38
meer bewegen, gezonder eten
Bewegen kan door naar je studie/stage te fietsen/wandelen kost niks
gezonder eten kost ook niks extra´s
Dit. En geen alcohol (meer) drinken.
Alle reacties Link kopieren
Je valt af als je meer verbrand dan je binnen krijgt, dus minder kcal en meer bewegen. Dus kipfilet op brood en geen hagelslag, een appel tussendoor en geen sauseisenbroodje. Ga fietsen naar school of fiets een aantal haltes die je normaal met de bus zou doen, of doe eens gek en ga hardlopen of een eind fietsen in je vrije tijd. Zo moeilijk is dat allemaal niet hoor en daar hoef je geen dure boodschappen voor te doen en ingewikkelde gerechten voor te maken. (ja ik snap dat afvallen voor sommige zeker wel moeilijk is om te doen maar het principe op zich niet)
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Goedkope tussendoortjes: appel, gekookt ei, rijstwafel.

Als avondeten de traditionele aardappelen, groente en een mager klein vleesje. Geen jus, geen sausjes. Dan ben ik altijd het goedkoopste uit en eet ik de minste calorieën.

Met een grote zak aardappels van 5 kilo kun je in je eentje weken vooruit. Koop vlees in de aanbieding en vries ze per stuk in. Bijvoorbeeld een pak tartaartjes, die zijn mager.
Alle reacties Link kopieren
Als je strakker wil worden, lijkt het mij vooral handig om mee te sporten, spiertraining. Kan heel makkelijk met allemaal apps en oefeningen. Ik heb zelf zo'n elastiek gekocht, kan je heel makkelijk op het moment dat het jou uitkomt trainen.
Alle reacties Link kopieren
Afvallen kan door op je eten te letten. maar echt strakker worden lukt alleen door spieren te kweken dus door te sporten. Zoek een sportschool met ruime openingstijden en waar je goed advies krijgt. dat is misschien wel duurder maar je kunt dit ook tijdelijk doen en daarna er thuis mee verder gaan.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Met onregelmatige diensten kan het juist makkelijker zijn om op de rustigere tijdstippen de sportschool te bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
masala schreef:
15-09-2017 11:02
Met onregelmatige diensten kan het juist makkelijker zijn om op de rustigere tijdstippen de sportschool te bezoeken.
Dit. ik ken er een die 24 uur open is
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik studeerde heb ik een tijdje strikt suikervrij gegeten, waarbij ook geen witte rijst/witte pasta/wit brood. Dat hielp wel en het was niet zo extreem dat ik nergens meer kon eten.

(Eerder wel eens een dieet gedaan waardoor ik alle gezellige etentjes moest overslaan en dat was uiteindelijk niks...)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Pak altijd de trap op school, ook als je naar de 5e etage moet.
Alle reacties Link kopieren
Veel universiteitssteden hebben een eigen sportcomplex waar je heel goedkoop kunt sporten en veel leuke cursussen kan doen. Kies iets wat je echt leuk lijkt, dan is de kans groter dat je gaat ipv bootcamp wat je alleen maar doet voor de lijn, maar geen zak aan vindt.
Verder veel fietsen, lopen ed. Geen alcohol want daar zit heel veel calorieën in.
Ik vond het vaak saai om te koken voor mezelf, dus kook meteen vier gezonde maaltijden ofzo tegelijk als mealprep. Eet je minder snel uit of een pizza ofzo. Handiger als je een vriezer hebt, maar met een koelkast kun je ook een hoop voorbereiden. Ontbijt en lunch kun je ook vooraf klaarmaken, kom je minder snel in de verleiding om af te wijken van je eetplan. Denk ook aan zakje noten of tomaatjes enzo als snack, kun je ook klaarzetten voor later in de week. Even plannen, maar de rest van de week bespaar je tijd, geld en ruimte in je hoofd met denken wat zal ik nou gaan eten?
Geen suiker in je thee of koffie en verder alleen water drinken. Sap, smoothies en zuiveldrankjes zijn overbodige calorieën.
Goedkoopst is de helft minder eten dan je deed, ipv allerlei dure nonsens producten aan te schaffen.
En verder vooral meer bewegen. Elke dag 'n stevige wandeling van 'n uurtje bijvoorbeeld. Kost ook geen geld aan sportclubs e.d. alleen goede kwaliteit wandelschoenen voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
15-09-2017 11:10
Pak altijd de trap op school, ook als je naar de 5e etage moet.
Dit doe ik idd! Je mag bij mij op school alleen de lift gebruiken als je daar een pasje voor hebt.
En examens plannen ze altijd op de 5e verdieping hahah...
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
15-09-2017 11:30
Veel universiteitssteden hebben een eigen sportcomplex waar je heel goedkoop kunt sporten en veel leuke cursussen kan doen. Kies iets wat je echt leuk lijkt, dan is de kans groter dat je gaat ipv bootcamp wat je alleen maar doet voor de lijn, maar geen zak aan vindt.
Verder veel fietsen, lopen ed. Geen alcohol want daar zit heel veel calorieën in.
Ik vond het vaak saai om te koken voor mezelf, dus kook meteen vier gezonde maaltijden ofzo tegelijk als mealprep. Eet je minder snel uit of een pizza ofzo. Handiger als je een vriezer hebt, maar met een koelkast kun je ook een hoop voorbereiden. Ontbijt en lunch kun je ook vooraf klaarmaken, kom je minder snel in de verleiding om af te wijken van je eetplan. Denk ook aan zakje noten of tomaatjes enzo als snack, kun je ook klaarzetten voor later in de week. Even plannen, maar de rest van de week bespaar je tijd, geld en ruimte in je hoofd met denken wat zal ik nou gaan eten?
Bedankt voor de tips! Ik ga eens rondkijken wat er zoal te doen is aan sport. Ik loop of fiets altijd naar school, want dit is heel dichtbij.
Alcohol drink ik (bijna) niet. Die mealpreps zijn een goed idee. Ik heb een kleine vriezer, maar wel een aardige koelkast.
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
15-09-2017 10:38
Download een app waarin je kan bijhouden hoeveel je eet (en dan niet alleen calorieen maar ook vetten, koolhydraten ed) en hoeveel je beweegt en zorg dat je meer beweegt dan je gebruikt. Eet afwisselen en gezond.

Lijkt me makkelijk en goedkoop. Het inzicht in wat je doet en eet scheelt vaak al veel.
Bedankt voor deze tip, dit ga ik proberen! Ik zie in de appstore de app "Fitatu", is dit een goede? Of gebruik jij een betere?
Alle reacties Link kopieren
Louise_ schreef:
15-09-2017 12:42
Ik loop of fiets altijd naar school, want dit is heel dichtbij.
dan loop je met een omweg. Echt hoor, wandelen is goed voor een mens
Alle reacties Link kopieren
Als je lange dagen maakt en straks onregelmatige uren krijgt op je stage, dan is mealprepping heel handig.

Ik beslis eerst wat ik ga eten (avondeten 2 gerechten, waarvan elk 2 porties, voor ma t/m do) en koop dan alle weekboodschappen in 1 keer. Op de zondag doe ik voorbereidend werk (groente snijden) of ik kook het allemaal gelijk.

Je moet hiervoor wel wat goeie bewaarbakjes hebben.

Ontbijt kan je ook preppen:
- groene smoothie
- overnight oats
- egg muffins
- mueslirepen

Lunch en tussendoortjes doe ik de avond ervoor, omdat dat niet veel werk is (griekse yoghurt met wat diepvriesfruit erbij, cruesli in een apart bakje).
Alle reacties Link kopieren
als ontbijt gewoon twee boterhammen met jam of kaas is nog minder werk, dan ´preppen´.
Alle reacties Link kopieren
Ah fijn topic, ik zit namelijk in hetzelfde schuitje. Ik ben begonnen met hardlopen en merk dat ik hierdoor al een stuk minder vocht vasthoud. Gezond en gevarieerd eten vind ik ook lastig op school en werk, maar ik probeer zo min mogelijk snacks te kopen of mee te nemen (vaak neem ik 1 koekje mee en voor de rest eet ik gewoon boterhammen en een smoothie).

Ik merk ook dat als ik 's avonds voor de tv zit, ik vaak honger krijg en dus zin krijg om te snacken. Iemand nog goede tip's voor avondsnacks (naast noten, want die eet ik al vrij vaak 's avonds)?
Alle reacties Link kopieren
mriekr schreef:
15-09-2017 14:02

Ik merk ook dat als ik 's avonds voor de tv zit, ik vaak honger krijg en dus zin krijg om te snacken. Iemand nog goede tip's voor avondsnacks (naast noten, want die eet ik al vrij vaak 's avonds)?
als je wil afvallen, zijn noten geen goed idee. Er zijn weinig zaken met zoveel calorien in 1 ´handje vol´.
Kun je nog beter een boterham nemen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-09-2017 14:04
als je wil afvallen, zijn noten geen goed idee. Er zijn weinig zaken met zoveel calorien in 1 ´handje vol´.
Kun je nog beter een boterham nemen
Ik hoef niet persé af te vallen, maar wil vooral ook wat strakker in mijn vel zitten en gezond eten. Er zitten inderdaad veel calorieën in noten, maar ik zit hier ook erg snel vol van terwijl ik met chips de hele zak leeg kan eten.. Als ik in plaats van noten iets van fruit pak zit ik ook niet vol 's avonds. Ik vind het daarom lastig wat ik nou 's avonds het beste kan eten (het beste is natuurlijk niks, maar dan lig ik met honger in bed).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven