Lijf & Lijn alle pijlers

gezond eten en afvallen met de schijf van 5

20-09-2017 10:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb behoorlijk overgewicht en nu probeer ik d.m.v. de schijf van 5 gezond te eten en daardoor ook af te vallen.

Maar ik loop tegen een aantal dingen aan. Ik gebruik de site eetmeter van mijnvoedingscentrum.nl
Als ik groente kook met zout is dat volgens hun niet binnen de schijf van 5. Aardappelen met een beetje zout ook niet.
Is het echt noodzakelijk om geheel zoutloos te eten om gezond te zijn en af te vallen? Beetje mag toch wel lijkt mij?

Daarnaast zit ik ook met hun in de knoei over vet. Met name boter en halvarine. Zij willen dat ik bak met schenkboter en halvarine smeer op brood. Ik gebruik liever roomboter, omdat dit puur is, zonder al die rotzooi. Maar ik gebruik er wel minder van. Dus geen boter op brood, alleen een klein beetje om vlees te bakken. Dit wissel ik wel af met olijfolie, dus niet eens elke dag. Maar roomboter is te vet en daardoor slecht. Wordt niet meegeteld met de vetten binnen de schijf van 5.

Wat betreft de porties en hoeveelheden kan ik er wel wat mee. Maar ik blijf het raar vinden dat alles zoutloos moet.

Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen? Hoe lossen jullie dit op?
Ik heb al zo veel diëten geprobeerd dat ik nu helemaal geen dieet meer wil en gewoon gezond wil eten. Maar door mijn overgewicht, ik denk ik kwijt ben wat goed en gezond is. Daarom probeer ik het via hun site. Zodat ik de juiste dingen kies en de juiste porties.
Alle reacties Link kopieren
Veel zout is nou eenmaal niet gezond. Ik kook eigenlijk altijd zonder zout. Je went ook aan de smaak (zowel van veel als geen zout). Beter kun je geen zout gebruiken terwijl je kookt omdat de sterkte dan vermindert, beter voeg je het pas toe na het opdienen.

Harde vetten zijn slechter voor je dan vloeibaar. Als de enige reden voor jou om roomboter te gebruiken "omdat het puur is" is, zou ik overstappen op (verschillende soorten) olie. Net zo puur.
Alle reacties Link kopieren
En antwoord op je vraag: "Is het echt noodzakelijk om geheel zoutloos te eten om gezond te zijn en af te vallen?"
Nee.
Wat een overdreven vraag ook. Probeer maar eens zoutloos te eten, is vrij moeilijk. Zoveel producten bevatten zout. Dan zou je speciaal brood moeten kopen en kaas en vleeswaren etc. En ik kan je uit ervaring vertellen, dat dat echt heel erg vies smaakt.
Alle reacties Link kopieren
Zoutloos eten is nogal lastig. Maar zelf zout toevoegen is niet nodig, je krijgt genoeg zout binnen. Ik voeg nooit zout toe aan aardappels of groente, en ik kruid mijn vlees liefst ook niet met zout. Eenmaal gewend aan de smaak vind je andere dingen al snel te zout (zoals veel chipssoorten bijvoorbeeld, best een prettig bijkomend voordeel).
Alle reacties Link kopieren
Ze sturen wel aan op geheel zoutloos. Brood en kaas mag dan wel, maar vleeswaren valt niet onder de schijf van 5 en ik voeg een beetje zout toe aan de aardappelen of groente, valt er ook niet onder. Soep valt er ook niet binnen.

Olie gebruik ik ook, maar sommige dingen vind ik niet smaken in olie. Bijvoorbeeld als ik rundvlees maak. Dan gebruik ik boter.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het elke dag gebruik. Kip en vis gaan in olie. Gehakt gaat zonder iets de pan in.
Alle reacties Link kopieren
Soep is erg zout en niet heel erg voedend meestal. M'n bouillon dan.
Het lijkt me sterk dat je helemaal geen vleeswaren mag? Zelfs geen magere kipfilet op je brood?

Als je brood en kaas mag, is je dieet dus niet geheel zoutloos. Met normaal brood eten krijg je al genoeg zout binnen en hoef je het dus niet toe te voegen aan je groente en aardappels. Waarom wil je daar zo graag zout aan toevoegen?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig houd ik niet van chips. En ik vind zelfs de patat van de Mac te zout. Niet te doen zelfs.
Maar een beetje zout op vlees of op spinazie vind ik toch wel erg lekker.

Ik zal kijken of ik langzaam de zout kan verminderen in het warme eten.
Alle reacties Link kopieren
To, mbt het zout. Heb je ook gezien hoeveel zout je in totaal binnen krijgt? Het voedingscentrum is idd vrij streng mbt extra zout toevoegen, maar dat is omdat er in zoveel producten vrij veel zout zit. Ik geloof dat afgeraden wordt om meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen.
Ik kook zelf weinig met zout, meer met andere kruiden/specerijen. Dat is omdat ik niet het verschil proef tussen aardappelen gekookt met zout en gekookt zonder zout. Dan doe ik er liever achteraf nog een beetje zout over.

Als je de eetmeter invult, krijg je al super veel relevante informatie over wat je eet en drink dat zinvol is als je gaat afvallen. Waar kun je iets verbeteren, wat kun je beter laten staan, wat is het invloed als ik dit of dat wel of niet doe.

Ik vind (!) dat ik vrij gezond eet, maar het voedingscentrum is het daar, op het gebied van de schijf van vijf, helaas niet mee eens. Ik scoor bijvoorbeeld altijd slecht op het gebied van zuivel, noten en vetten. ;-D Ik zie dat gedeelte ook echt als een advies/suggestie.
Sommige mensen weten niet wat er in de schijf van 5 valt of waaruit een goed eetpatroon bestaat of waarmee je bepaalde minder gezonde voedingsmiddelen kunt vervangen. Die mensen hebben meer aan dat advies dan anderen.

Je geeft aan dat je niet meer weet wat gezond en/of goed is. Mijn advies: vul die eetmeter in en ga na wat je per dag dus binnen krijgt aan diverse voedingsstoffen. Bekijk het gewone advies wat ze geven, krijg je genoeg koolydraten/water/vezels ed binnen? Deze gaat meer om de hoeveelheden die je binnen krijgt.
En ga dan naar het advies mbt de schijf van 5. Denk na over het advies dat ze geven. Is je eten echt minder lekker als je geen/minder zout (of suiker) toevoegd? Waarom adviseren ze ander broodbeleg? Hoe komt het dat ik niet aan mijn minimale hoeveelheid groente of fruit kom? Is het erg dat ik minder noten eet dan aanbevolen? Door je meer te verdiepen in wat je eet, leer je erover en kun je zelf beter beslissingen nemen over wat wel goed is en wat niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dianaf, dankjewel voor je post. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.

Ik heb de eetmeter ingevuld een paar dagen nu. Zout heb ik nog niet te veel gehad. Maar ik loop gewoon tegen een paar dingen aan als ik binnen hun advies wil blijven. En dat is zout, bijvoorbeeld daardoor soep. Heel soms in het weekend een pan soep met brood, dat vind ik fijn. Maar zij geven aan dat het slecht is. Die pan zit bij mij bomvol groente, maar ook een bouillonblokje.

Aan fruit, groente, zuivel, noten doe ik het al goed. Geen enkele moeite mee. Water en vezels zit ik ook goed.
Ik zal het als een advies zien en proberen niet te veel af te wijken.
Alle reacties Link kopieren
Vervang zout door kruiden. Ik doe vaak een beetje kerriepoeder op de spinazie. Peper en paprikapoeder in de andijviestamppot. Nootmuskaat op de bloemkool of boontjes. Etc etc
Alle reacties Link kopieren
Wat die boter betreft: roomboter is beter dan vloeibare bakboter en halvarine. Olijfolie is goed, maar mag niet te heet worden. Je kunt ook rijstolie gebruiken als je op hoge temperatuur wil braden. Kokosolie is ook een gezonde optie. Op die manier kun je met verschillende olie en roomboter variëren.
Ik voeg ook het zout pas toe aan tafel, zo kan ik beter proeven of ik het nog nodig vind of niet.
Soep van veel groente is volgens mij gezonder dan sommig mager bewerkt vlees met halvarine. Misschien bedoelen ze kant en klaar soep uit blik of zak?
Alle reacties Link kopieren
ChantalZr7 schreef:
20-09-2017 11:56
Dianaf, dankjewel voor je post. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.

Ik heb de eetmeter ingevuld een paar dagen nu. Zout heb ik nog niet te veel gehad. Maar ik loop gewoon tegen een paar dingen aan als ik binnen hun advies wil blijven. En dat is zout, bijvoorbeeld daardoor soep. Heel soms in het weekend een pan soep met brood, dat vind ik fijn. Maar zij geven aan dat het slecht is. Die pan zit bij mij bomvol groente, maar ook een bouillonblokje.

Aan fruit, groente, zuivel, noten doe ik het al goed. Geen enkele moeite mee. Water en vezels zit ik ook goed.
Ik zal het als een advies zien en proberen niet te veel af te wijken.

To, probeer de adviezen te relatieveren. Eten is over het algemeen niet goed of slecht. Sommige dingen zijn van nature gezonder dan anders, maar de hoeveelheden zijn ook bepalend. Als je per dag 5 liter water drinkt (water = gezond), ben je ook niet gezond bezig (te veel water = ongezond). Ook in gezond eetpatroon passen minder gezonde keuzes.
Mbt de soep. In plaats van te lezen, ze vinden het soweiso slecht, probeer te bedenken, kan ik het beter maken? Er is natuurlijk een enorm verschil tussen een cup-a-soupje of een pan zelfgemaakt soep vol groente. En soms is het ook goed om te denken, dit is goed genoeg.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ik snap wat je bedoelt. Ik vul ook braaf de voedingsmeter in, ben ook totaal het overzicht kwijt over goed en slecht eten, maar heb de schijf van vijf eruit gemikt.
Ten eerste is deze nogal wisselvallig. Een aantal jaren geleden was kaas de absolute boosdoener, nu moet je per dag een stukje kaas eten. Suikervrije kauwgom mag ook niet,(heb ik absoluut nodig, ik heb een grote kauwbehoefte en mondhonger, kauwgom verlicht de stress bij mij ) en eigenlijk willen ze ook hutspot niet hebben, want te zout. maar als ik zelf hutspot maak, doe ik dat met verse groenten en zonder zout. Vul ik dan de voedingsstoffen apart in, dan hoor ik de voedingsmeter bijna juichen. De schijf van vijf is het ideaalplaatje, het perfecte plaatje. Dat is eigenlijk niet haalbaar

Daarom kijk ik alleen naar de groene balkjes bij de eetmeter voedingsstoffen. Als die allemaal groen zijn, is het dus goed. De schijf van vijf leg ik naast me neer.

zoutloos eten om gezond te zijn en af te vallen is niet nodig. Wel zo weinig mogelijk zout.

ik snap de insteek wel hoor, het is hierboven al gezegd: er wordt zoveel zout toegevoegd aan voeding dat het bijna eng is.
soep maak ik ook regelmatig, inderdaad tjokvol groenten en balletjes (yum) en een bouillonblokje met minder zout. Dat blijf ik ook doen. ik merk wel dat ik na het eten van soep makkelijker vocht vast houdt, dus in dat opzicht heeft de Sv5 uiteraard gelijk.
je zou eventueel kunnen overwegen om zelf bouillon te trekken; doet mijn moeder ook, op vrijdagavond. dan gaat er een kruidebuiltje in, of verse kruiden. die geven dan de smaak aan de bouillon en dan maar 3 uur sudderen. Omdat je er verder geen zout of bouillonblokje bij doet, heb je alleen het zout dan van nature in het vlees aanwezig is. Of, je zou kunnen kiezen voor nartrium arme bouillon.
Alle reacties Link kopieren
Even over de zout dat is echt gewenning, hier gebruikte ik ook zout. Totdat ik het niet meer deed, zelf toevoegen dan. En op een gegeven moment raak je eraan gewend. En het bijzondere is dat ik dat soms ook echt proef als er ineens wel veel zout wordt toegevoegd. Ik zou zeggen, probeer het gewoon en na het een aantal keren ga je het merken :)
ChantalZr7 schreef:
20-09-2017 11:56
Dianaf, dankjewel voor je post. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.

Ik heb de eetmeter ingevuld een paar dagen nu. Zout heb ik nog niet te veel gehad. Maar ik loop gewoon tegen een paar dingen aan als ik binnen hun advies wil blijven. En dat is zout, bijvoorbeeld daardoor soep. Heel soms in het weekend een pan soep met brood, dat vind ik fijn. Maar zij geven aan dat het slecht is. Die pan zit bij mij bomvol groente, maar ook een bouillonblokje.

Aan fruit, groente, zuivel, noten doe ik het al goed. Geen enkele moeite mee. Water en vezels zit ik ook goed.
Ik zal het als een advies zien en proberen niet te veel af te wijken.
Ik ben onder de indruk van jouw toewijding, maar het hoeft echt niet "perfect" te zijn om gezond te eten. Jij streeft nu wel naar perfectie, terwijl je je kunt afvragen of die eetmeter wel perfect is. Je lijkt heel zwart/wit te denken. "Vroeger at ik zwart, nu moet ik per sé wit eten". Terwijl lichtgrijs ook een hele goede optie is en al veel beter is dan zwart.

Ik zie niet in waarom het slecht is om groentensoep te eten. Het is misschien een beetje te zout maar een magnetronmaaltijd met veel groenten erin lijkt dan gezonder terwijl daar ook veel zout in zit. Ik zou me niet zo blindstaren op dat zout.

Kijk ook naar het alternatief. Wat was vroeger je eetpatroon en hoeveel winst behaal je nu al? Hoe erg is het dan om teveel zout te eten? Als je zou willen minderen met zout begin dan met je groenten en je aardappels. Die smaken best prima zonder zout. Dat is gewoon een kwestie van wennen, terwijl soep zonder zout niet te eten is.
Alle reacties Link kopieren
De schijf van vijf is grotendeels gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar welke voedingsmiddelen de kans op chronische ziekten verlagen. In het geval van zout is het eten van veel zout in verband gebracht met een grotere kans op hart- en vaatziekten. Vandaar dat zij adviseren zo min mogelijk zout te gebruiken. Het is zeker niet nodig om zoutloos te eten om af te vallen.

Roomboter (en andere harde vetten) bevat meer verzadigd vet dan halvarine en aangezien verzadigd vet het LDL-cholesterol verhoogt (met opnieuw een verhoogde kans op hart- en vaatziekten), adviseert het voedingscentrum halvarine/olie i.p.v. roomboter.

Lees anders het boek "Eet als een expert". Heeft mij heel erg geholpen de juiste keuzes te maken w.b. gezonde voeding.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven