Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Alle reacties Link kopieren
deze zin "Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan.... "
triggert mij
waarom denk je zelf dat je aankomt?
Alle reacties Link kopieren
Zijn alle medische factoren zoals schildklierfunctie e.d. onderzocht?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Als je daadwerkelijk aankomt tot een gewicht van 130 kilo terwijl je niet meer eet dan 1800 kcal per dag (met als voorzichtige kanttekening dat veel mensen echt een hoop vergeten te noteren op een dag!) zou ik terug gaan naar de huisarts en je goed laten onderzoeken, ook op schildklierwaarden etc. Dat is namelijk echt niet normaal en daar kan noch een diëtist, noch een maagverkleining (veel eet je toch al niet, dus waarom zou je?) je bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dit. Behalve dat ik geen schildklier heb en door medicatie problemen erg ben aangekomen. Zo frustrerend om zo hard je best te doen en alleen maar aan te komen. Mijn diëtiste is erg goed goed. Ik eet tussen de 1500 en 1800kcal per dag en sport 3 keer per week. De kilootjes gaan nu er nu erg langzaam af. Gewoon doorzetten. En laat idd je bloed nog eens goed controleren
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Oh. trouwens, Ik weet wel een plek waar je structureel jezelf kunt aanpassen, nieuwe eetstijl, levenstijl etc. Mocht je bij Utrecht wonen, stuur maar een PB en ik geef je de website door, kan je zelf zien wat het is. Maar wees gewaarschuwd, het is niet makkelijk of snel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-09-2017 11:30
Reden: Ongepast
32.19% gewijzigd
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik heb eens een boeiende docu gezien over een obesity virus, overdraagbaar van kippen op mensen. Eenderde van de mensen met overgewicht (als ik het me goed herinner) bleek drager van dit virus. Je hebt niks aan die wetenschap, want er is geen remedie tegen en eenmaal belast met het virus draag je de schade je leven lang (vooralsnog). Maar ik moest er aan denken bij jou verhaal, wie weet speelt er zoiets.
https://www.youtube.com/watch?v=AzrEobx70n8

Of je hebt toch niet door wat je eet.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je ha nooit onderzoek gedaan? Bloed prikken etc?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
22-09-2017 10:18
[...]
Ja, eens. Schande voor de beroepsgroep.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-09-2017 12:00
Reden: Ongepast
54.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het alleen over je voeding. Bewegen is ook ontzettend belangrijk. Sport je? Hoeveel beweeg je verder? Ik ken iemand die ook nooit "kon" afvallen. Ze was net zo zwaar als jij. Ze is toen veel gaan sporten met een personal trainer en is heel gezond gaan eten (let op: niet weinig, maar heel gezond) en is 50 kilo afgevallen en nog steeds op gewicht. En ze is superfit!
Ik zou echt stoppen met zo weinig te eten en zou helemaal niet meer aan die shakes beginnen, maar het op een echt gezonde manier proberen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is complexer dan alleen maar minder eten.

Je hebt niet alleen een diëtist nodig, maar ook iemand die je stimuleert om meer en beter te bewegen, gezonde keuzes te maken, en mogelijk ook iemand (psycholoog) om uit te zoeken waarom je zo zwaar bent.

er zijn sportscholen met lifestyle coaches, of neem eens contact op met een obesitas kliniek. niet voor een maagband maar voor begeleiding naar een gezond leven.

verder neem je gezin en omgeving mee in dit proces. wanneer iemand stopt met roken moet je ze ook geen sigaret aanbieden of in hun bijzijn een sigaret opsteken.

alleen wordt het een hele zware klus, dus zoek hulp.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het interessant dat je tijdens je zwangerschappen wel afvalt. Wat doe in die periodes hetzelfde en wat doe je dan anders?
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
22-09-2017 10:41
Ik vind het interessant dat je tijdens je zwangerschappen wel afvalt. Wat doe in die periodes hetzelfde en wat doe je dan anders?
Bepaalde dingen laten staan en gezonder eten voor de baby?

Drink je to?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor al jullie reacties.
@ lilalinda: ik dacht eerst dat het kwam omdat ik misschien te weinig bewoog. Ik sportte 2 x per week en fietste dagelijks een uur. Maar wellicht moest ik meer bewegen. Daarna dacht ik: wellicht eet ik te veel/verkeerd?

Ik ben door huisarts gecontroleerd op schildklier. Hier komt echter niks uit. Bij internist geweest in het lokale ziekenhuis hier. Ook niks te vinden. Wordt me elke keer gevraagd of ik echt niet aan de snoep, koek, frisdrank, etc. ga.Krijg van ieder te horen als je normaal eet en dagelijks beweegt dan moet je afvallen. Maar bij mij dus niet. Heb wel eens geopperd om mezelf als proefpersoon te laten gelden voor onderzoek dat ik een maand lang eet/drink wat ze me voorschotelen zodat de artsen eens echt kunnen zien dat ik mij niet aanstel, maar dat het gewoon echt niet eraf gaat.

De internist en ook mijn eigen huisarts gaf aan dat laatste redmiddel wellicht maagverkleining is.
De waarden die onderzocht zijn (suiker, cholesterol, etc) zijn keurig binnen de marges.

Ik heb met de internist en chirurg in ziekenhuis waar GBP wordt gedaan ook besproken dat ik het idee heb dat als ik een maagverkleining onderga ik wellicht weinig zal afvallen. Hun argumentatie is "omdat voeding niet meer wordt opgenomen zal je afvallen" (En juist dit beangstigt mij het meest, heel veel voedingsstoffen worden dan niet meer opgenomen)
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
22-09-2017 10:41
Ik vind het interessant dat je tijdens je zwangerschappen wel afvalt. Wat doe in die periodes hetzelfde en wat doe je dan anders?
Ik kan tijdens zwangerschappen koffie en (rood) vlees niet verdragen. De rest doe ik eigenlijk precies hetzelfde. Ook dat heb ik geprobeerd om eens te laten staan, maar buiten de zwangerschap heeft het geen effect.

Ik gebruik geen alcohol en rook ook niet.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
22-09-2017 10:19
Ik heb eens een boeiende docu gezien over een obesity virus, overdraagbaar van kippen op mensen. Eenderde van de mensen met overgewicht (als ik het me goed herinner) bleek drager van dit virus. Je hebt niks aan die wetenschap, want er is geen remedie tegen en eenmaal belast met het virus draag je de schade je leven lang (vooralsnog). Maar ik moest er aan denken bij jou verhaal, wie weet speelt er zoiets.
https://www.youtube.com/watch?v=AzrEobx70n8

Of je hebt toch niet door wat je eet.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, ik zal er eens naar kijken en info erover opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
22-09-2017 10:40
Je hebt het alleen over je voeding. Bewegen is ook ontzettend belangrijk. Sport je? Hoeveel beweeg je verder? Ik ken iemand die ook nooit "kon" afvallen. Ze was net zo zwaar als jij. Ze is toen veel gaan sporten met een personal trainer en is heel gezond gaan eten (let op: niet weinig, maar heel gezond) en is 50 kilo afgevallen en nog steeds op gewicht. En ze is superfit!
Ik zou echt stoppen met zo weinig te eten en zou helemaal niet meer aan die shakes beginnen, maar het op een echt gezonde manier proberen.

Ik beweeg ongeveer 1.5 uur per dag (wandelen) naast de 'normale' bewegingen van het huishouden (stofzuigen, dweilen, strijken, traplopen, etc) en naast het fietsen (om van plek a naar b te komen) wat ik per dag doe. k doe verder niet aan een sport.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-09-2017 10:41
Dit is complexer dan alleen maar minder eten.

Je hebt niet alleen een diëtist nodig, maar ook iemand die je stimuleert om meer en beter te bewegen, gezonde keuzes te maken, en mogelijk ook iemand (psycholoog) om uit te zoeken waarom je zo zwaar bent.

er zijn sportscholen met lifestyle coaches, of neem eens contact op met een obesitas kliniek. niet voor een maagband maar voor begeleiding naar een gezond leven.

verder neem je gezin en omgeving mee in dit proces. wanneer iemand stopt met roken moet je ze ook geen sigaret aanbieden of in hun bijzijn een sigaret opsteken.

alleen wordt het een hele zware klus, dus zoek hulp.
Het is ook een hele zware klus. In het gezin zijn we ook gewoon actief met elkaar en hebben we sowieso geen koek, snoep, etc. enkel wanneer er visite is maken we zelf wat. We eten geen kant en klare dingen, zijn niet van de take-out, etc.
Ben ook idd naar een psycholoog geweest, om na te gaan of er een psychische - onderbewuste - reden voor zou zijn. Na 3 sessies waren we het eens: we konden niet echt iets vinden wat mijn gewichtstoename veroorzaakt zou kunnen hebben. Maar wellicht is er wel een onderliggende oorzaak die toen niet boven water kwam, misschien dat een andere psycholoog/coach er op een andere manier naar kijkt. Ik ga er achter aan.
Alle reacties Link kopieren
Er is inderdaad een zeer extreem zeldzame stofwisselings aandoening waarbij men bepaalde, eenmaal opgeslagen, vetten niet meer kan afbreken. Maar meestal komt men daar wel achter direct na de pubertijd omdat men dan al met een kruiwagen het ziekenhuis ingerold wordt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
O wat lastig!

Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van alle mensen die je een succesdieet voorstellen, maar toch wil ik je aanraden om hier eens te kijken https://gripopkoolhydraten.nl/. Ik volg dit programma nu 5 weken en waar ik al jaren worstel met mijn overgewicht (gek genoeg kwam ik ook tijdens mijn zwangerschappen geen gram aan, om dus na de bevalling netto afgevallen te zijn) en sinds ik dit volg, nu 5 weken, voel ik me geweldig. Mijn bloedsuikers zijn sterk genormaliseerd (zat op de grens van diabetes), ik ben al 5 kilo kwijt en het belangrijkste is dat ik lekker eet, niet het idee heb op dieet te zijn en me energiek en ontspannen voel, waarbij eerdere dieetpogingen betekenden dat ik er 24 uur per dag mee aan het worstelen was. Ik heb geen honger, slaap goed, voel me energiek. Voor mij is het een eye-opener, deze manier van eten kan ik de rest van mijn leven volhouden.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
22-09-2017 10:58
Er is inderdaad een zeer extreem zeldzame stofwisselings aandoening waarbij men bepaalde, eenmaal opgeslagen, vetten niet meer kan afbreken. Maar meestal komt men daar wel achter direct na de pubertijd omdat men dan al met een kruiwagen het ziekenhuis ingerold wordt.
Nee, zo ernstig is het bij mij niet. Ik kan nog gewoon lopen gelukkig. Qua bouw is het ook niet overal: Ik heb slanke enkels en polsen, slanke onderbenen, slanke onderarmen, maar bovenbenen, bovenarmen, dijen, buik, rug -vooral onderrug net boven bilen - zit al het vet opgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Genoeggedronken schreef:
22-09-2017 11:04
O wat lastig!

Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van alle mensen die je een succesdieet voorstellen, maar toch wil ik je aanraden om hier eens te kijken https://gripopkoolhydraten.nl/. Ik volg dit programma nu 5 weken en waar ik al jaren worstel met mijn overgewicht (gek genoeg kwam ik ook tijdens mijn zwangerschappen geen gram aan, om dus na de bevalling netto afgevallen te zijn) en sinds ik dit volg, nu 5 weken, voel ik me geweldig. Mijn bloedsuikers zijn sterk genormaliseerd (zat op de grens van diabetes), ik ben al 5 kilo kwijt en het belangrijkste is dat ik lekker eet, niet het idee heb op dieet te zijn en me energiek en ontspannen voel, waarbij eerdere dieetpogingen betekenden dat ik er 24 uur per dag mee aan het worstelen was. Ik heb geen honger, slaap goed, voel me energiek. Voor mij is het een eye-opener, deze manier van eten kan ik de rest van mijn leven volhouden.
Dank je wel! Ik zal er eens naar kijken. Wat fijn dat het voor jou werkt, vooral dat je je zo goed eronder voelt. Dank, ik ga vanavond even bekijken hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
Sporten! En schrijf hier je eetlijst eens op. Wat eet je vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vandaag bijv tot nog toe heb gegeten en gedronken:
Ontbijt 07:30
100 gram yoghurt met 1 eetlepel chiazaad, 1 eetlepel lijnzaad, halve banaan en halve appel in stukjes en glas water.

Koffie (zwart) 09:00 uur

Tussendoortje 10:00 uur
1 volkorencracker met huttenkase en radijs en glaasje mineraalwater

11:00 uur kopje muntthee
jaw schreef:
22-09-2017 10:18
[...]

Alsjeblieft zeg....dat mag wel wat minder. Bah, wat een nare reactie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-09-2017 12:01
Reden: Ongepast
65.01% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven