Lijf & Lijn alle pijlers

gezond dieet volhouden

14-10-2017 00:18 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey, ik heb onlangs besloten dat ik een gezonder dieet wil beginnen, omdat ik merk dat mijn huid de laatste tijd heel veel puistjes enzo heeft en ik word er gewoon heel onzeker van. Ik ben een tijd ziek geweest, ik had pfeiffer en toen kon ik bijna niks eten omdat ik alles uitkotste (gross I know). Toen merkte ik alleen wel dat mijn huid veel beter was, omdat ik natuurlijk niet al die slechte dingen at. Nu wil ik dus proberen beter en gezonder te eten en meer water drinken in de hoop mijn huid een beetje te kunnen redden, alleen hoe? Ik heb dit vaker geprobeerd en gaf na een week al op, omdat ik het zo moeilijk vond! Hebben jullie wat tips hoe ik dit kan volhouden?
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste zou je kunnen starten met zo min mogelijk suikers eten. Dus geen koekjes, snoep, zo min mogelijk chocola (alleen puur af en toe mag wel). Want ik merk wel dat als ik veel zoetigheid eet, dat ik ook jeukende huid krijg en irritaties. Dus dat helpt bij mij wel.
Eigenlijk alles uit de kast gooien wat 'slecht' voor je is, dus chips, koekjes, en dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens nog iets; probeer ook gezonde vetten te eten, zoals noten (geen pinda's of pindakaas!), avocado's, vis, olijf- of kokosolie. Die zitten vol rijke vitamines en vetten die bijdragen aan een goede huid.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens bedacht welke gezonde dingen je gewoon lekker vindt?
Bijvoorbeeld vers fruit met lekkere Griekse of Turkse yoghurt en wat honing in de blender, als je dat lekker koud laat worden is het net milkshake. Sowieso fruit, noten werd al genoemd, bammetje kaas, een eitje met tomaat, zelfgemaakte soep, dadels als snoepje om maar wat te noemen?

Zelf lust ik geen chips of snoep meer op een heel enkel keertje na. Een echt lekkere verse appeltaart bv. Als je veel gezonde dingen eet ga je vanzelf na verloop van tijd proeven hoe vet en zout of vet en zoet veel dingen uit de supermarkt zijn.
Tuurlijk hoef je niet alles te laten staan maar bv zelf een lekker smaakje thee of ijsthee maken met evt klein beetje honing als het wat bitter is is veel gezonder dan cola uiteraard.
Zit nu thee van munt, citroen en een zakje groene thee van Lipton met ijsblokjes te drinken. Ik vind het lekkerder dan limonade en er staan crackertjes met lekkere kaasjes voor mijn neus. Maar ik heb geen trek en het gekke is dat ik het vroeger dan toch opat en nu luister ik naar mijn lijf dat zegt: genoeg geweest voor vandaag.

Heb een prima velletje :)
En haren en nagels en alles eigenlijk. Eet ik een tijdje wat meer ongezonde dingen voel ik dat aan alles!!!!!!!
Niet overdrijven als je heel streng gaat doen tegen jezelf denk je al snel doeiiii gezond eten dit is niet vol te houden. Bij-effect is ook mijn gewicht dat schommelt nooit meer dan 2 a 3 kilo. Prima vroeger was ik altijd aan het lijnen.

In het begin krijg je vaak vreselijk trek in zoetigheid. Neem dan een dadel, of een paar dadels wel gedroogde geen geconfijte daar zitten nog gezonde stoffen in en vooral die grote medjool dadels zijn echt heerlijk als snoepje.
Gewoon bij alles denken waar komt het vandaan, is dit vers of niet en als je een keer een bitterbal voorbij ziet komen op een receptie: grijp hem als je daar zin in hebt :)

Af en toe iets snoepen wat je echt lekker vind is niet erg, maar mensen die het over hun "avondsnack" hebben begrijp ik niet. Alsof het normaal is om te snacken 's avonds. Bij mij is dat alleen bij hoge uitzondering. Net als nu met die kaas, gewoon voldoende gegeten vanavond en vrijdag of niet ik heb geen trek dus eet ik het niet. Succes je gaat je echt fitter voelen en er beter uitzien!
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij werkt, niet in 1 Keer alles willen veranderen maar in stapjes. Ik zou mijn globale eetpatroon nu opschrijven en daarnaast wat ik zou willen en dan stap voor stap aanpassen. Dus bijvoorbeeld eerst focus op genoeg drinken voor 2 weken. En dan verander je je ontbijt bijvoorbeeld. Ik heb wel eens gehoord dat het 30 dagen duurt voor een nieuwe gewoonte in je systeem zit.
Alle reacties Link kopieren
Kies voor onbewerkt. Dus niets uit zakjes en pakjes.
Alle reacties Link kopieren
In feite geloof ik niet dat je huid reageert op voeding, tenzij je oorspronkelijke voeding niet genoeg voedingsstoffen bevatte, wat volgens mij erg zeldzaam is. Een kroket of saucijzenbroodje bevat best brukbare voedingsstoffen. Eiwitten, vetten, koolhydraten. Je kan volgens mij oud worden in een snackbar. ;-)

Maar daar gaat het niet over; velen zullen het niet met me eens zijn trouwens. Je probleem is dat je je zelfgekozen menu niet lekker genoeg vindt. Simpel dan: je maakt een lijst voedingsmiddelen die volgens jou een 8 scoren, dan nog een lijst die een 6je waard zijn en dan nog wat "ongezonde" levensmiddelen. En daarna ga je zoeken naar lekkere recepten voor die 8jes met behulp van wat 6jes. Eens per dag nog 300 calorieën die je aan iets "ongezonds" mag besteden (een kroket, plak cake o.i.d.) en dan moet het volgens mij vol te houden zijn. Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier een lijstje levensmiddelen die volgens sites minstens rond de 7 scoren (heb ik ooit in een ijverige bui gemaakt):

aardappel
aardbei
abrikoos
achterham
amandelen
ananas
andijvie
appel
asperge
avocado

basmati
beschuit
biefstuk
bloemkool
boerenkool
bokking
bosbessen
boter bramen
brood
bruine bonen
cantharellen
champignons
courgette
cracker
cranberries

dadels
doperwten
druiven

entrecote

forel
framboos
fricandeau

garnaal
gehakt
gerst
gierst

harinng
haver
hazelnoten

jam

kaas
kabeljauw
kalkoen
kapucijners
kersen
kip
kiwi
knackebrot
knolselderij
kokos
koolraap
krab
kruisbessen
kwark

lychee
linzen


mais
makreel
mandarijn
mango
melk
meloen
mossel

nectarine
noedels

oesterzwam
olijfolie
ontbijtkoek
ossenhaas

paksoi
paprika
passievrucht
pastinaak
peren
perzik
peterselie
peultjes
pijnboompitten
platvis
pompoen
prei
pruim
pudding

rodekool
rosbief
rozijnen
runderlap

sardines
schorseneer
selderij
sinaasappel
smeerkaas
snijbonen
sperziebonen
spitskool
spruitjes

tofu
tomaat
tuinbonen

ui

varkenshaas
venkel
vijgen

walnoot
watermeloen
wijting
witlof
wite bonen
wortelen

yoghurt

zalm
zonnebloemolie
zonnebloempitten
zwarte bessen
zuurkool

Schrap er niet teveel van weg want ze vullen elkaar ook aan. Nou, daar moet toch iets van te maken zijn? Ik zie daar heel lekkere bij voor de zaterdag bijvoorbeeld gerookte makreel. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel allemaal voor deze tips, heb veel voorbij zien komen wat ik dan maar even ga proberen! Ik geloof trouwens echt wel dat ongezond eten een grote oorzaak is van bijvoorbeeld puistjes en huidirritatie, aangezien elke keer als ik bv heel slecht begin te eten weer, me huid ineens vreselijk word! Ik hoop dat ik het vol kan houden en niet stiekem weer terug val in me oude routine.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huid heeft bij mij altijd vooral gereageerd op de menstruatiecyclus (de laatste week) en op de pil. Vooral sommige merken zoals heel vroeger stediril en later microgynon. En dat zijn toevallig ook die momenten dat je wil snacken. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Stapjes. Mate.

Als je het een keer, een dag, een week 'niet goed' doet, jezelf dit niet verwijten, maar het gewoon weer oppakken. Net als wat je in je OP schreef. Je gaf het na een week al op. Misschien heb je het te streng aangepakt en was het niet vol te houden, misschien heb je te streng gereageerd op een misstap en heb je daardoor het hele proces maar afgeschreven. Succes hangt echt samen met consistentie en dat betekent niet elke dag alles 100% perfect doen, maar op de lange termijn het goed genoeg doen. Want aan 1 week supergezond eten heb je veel minder dan aan 1 jaar meestal gezond eten, laat staan de rest van je leven overwegend gezond eten. En met dit soort dingen groei je er ook in, gezonde keuzes worden makkelijker naar mate je het langer doet. Waar in het begin iets veel moeite kost, na een jaar of 2 jaar of 5 jaar doe je dingen die je eerder niet voor mogelijk hield, zijn die eerste stappen heel gewoon geworden. Dus begin met kleine stapjes en wees blij met wat wél lukt.

En, om je uit je droom te helpen, je gaat waarschijnlijk wel terugvallen in je oude patroon. En dat is niet erg, dan pak je je nieuwe patroon gewoon weer op.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je ontbijt met engelse drop, luncht met roze koeken en dinert met spaghetti, room en spekvet. Tenminste niet vaker dan eens per maand. Maar dat behoeft geen uitleg. Dat weet iedereen wel. Ik zou er onrustig van worden als ik me op deze manier zou voeden. Eén keer tijdens een uitzonderlijke dag ja, als je bijvoorbeeld aan het verhuizen bent. Maar normaal eet je wel ongeveer volgens de schijf van vijf, toch? Je kan heel strenge voedingswijzen volgen en ook minder strenge. Als je niets tekort komt dan ben je m.i. gewoon gezond. Gezonder dan gezond bestaat niet. Alles heeft zijn grens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gewoon af van het idee dat gezond minder lekker is, en vervolgens genoeg zelfdiscipline opbrengen om de snelle graaidingen in de supermarkt te laten liggen.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 15-10-2017 12:06
40.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad ook doen zoals Brownie het zegt. Stap voor stap. Zo ben ik namelijk ook 20 kilo afgevallen. Uiteraard met sporten erbij. Ik woog op mijn 27ste met 1.70 zo'n 82 kilo. Nu 1 jaar verder weeg ik 62. Neem er de tijd voor...laat je lijf rustig wennen aan minder ongezonde dingen en steeds meer aan gezonde dingen. Hou nu 2 weken bij wat je eet en drinjt en ga daar stapsgewijs verandering on brengen. Niet overhaasten want anders heb je zo een jojo effect.

Daarnaast zijn puistjes een probleem van je hormonen. Helaas kunnen die niet zomaar verdwijnen door een ander voedingspatroon. Ik kan er helaas over mee praten.

Vraag eventueel advies in een sportschool met een aangepast sportschema.

Succes!
vivaxo schreef:
14-10-2017 11:18
Dankjewel allemaal voor deze tips, heb veel voorbij zien komen wat ik dan maar even ga proberen! Ik geloof trouwens echt wel dat ongezond eten een grote oorzaak is van bijvoorbeeld puistjes en huidirritatie, aangezien elke keer als ik bv heel slecht begin te eten weer, me huid ineens vreselijk word! Ik hoop dat ik het vol kan houden en niet stiekem weer terug val in me oude routine.
Misschien krijg je dan niet genoeg vitamines en mineralen binnen?
Alle reacties Link kopieren
Tip 1: probeer het niet te zien als een dieet, maar als een eetpatroon. Levenslang op dieet houdt volgens mij niemand vol, terwijl een gezond eetpatroon een gewoonte is en veel makkelijker te doen.
Pas je eetpatroon inderdaad stap voor stap aan, niet in één keer drastisch. Bedenk welke gezonde dingen je lekker vindt: fruit, noten, een maaltijd met veel verse groenten. En in een gezond eetpatroon mag best af en toe iets minder gezonds zitten. Met mate natuurlijk, maar als je het een dieet noemt, lijkt me de kans groter dat je na één keer 'zondigen' doorschiet omdat je toch al 'gefaald' hebt. Als je het niet ziet als zondigen en falen, maar gewoon als een keer iets anders omdat dat ook gewoon moet kunnen binnen je verder gezonde eetpatroon, is het volgens mij makkelijker om daarna weer gewoon verder te gaan.
Heb niet alles gelezen, maar drink je voldoende water?

Verder idd stapje voor stapje. Probeer veel groenten en fruit te eten zodat je al zo verzadigd bent dat je minder trek hebt in ongezond eten. Verder zoveel mogelijk onbewerkt, dan weet je precies wat je eet. En niet erg als je eens los gaat, maar blijf er dan niet in hangen en pak de dag erna de draad weer op.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vegan/ plantaardig en heb altijd een hele gave zachte huid. Nooit een enkel puistje meer. Drink ook alleen nog maarwater of thee. Als ik dierlijke producten eet neemt het toe (logisch ook, als je bedenkt wat er werkelijk in en allemaal achter zit).
Als je je erin gaat verdiepen en het toepassen zul je merken dat het makkelijk wordt en je eraan wend, en dat je je al snel steeds beter gaat voelen. (En eruit zien, zowieso)
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb wel een tip voor je.

Kies voor een gezondere levensstijl. Een dieet wat je een aantal weken of maanden vol kunt houden is meestal een quick fix. Ga bewegen én eet voldoende verse groenten en fruit.
Wat dacht je van gewoon je boerenverstand gebruiken? Kom op je weet heus wel dat gebak, koek, snoep en chips niet goed zijn. Verder iets met discipline en ruggengraat ;)
Het is echt allemaal zo moeilijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Hey Vivaxo,

Herken wel een beetje wat je schrijft. Ben zelf nu een maand geleden begonnen om weer wat bewuster te eten en te bewegen. Deels deed ik dat al, maar kon toch het snaaien niet genoeg laten. Tot het moment waarop ik dacht 'Klaar nu'. Ik heb me aangemeld bij de sportschool en sport nu 2 x per week (milon)
Daarnaast fiets ik 4x per week naar mijn werk (toch een klein uur per dag) en wandel ik 1 x per week met een vriendin (zo'n 1.5 uur). Deze laatste 2 dingen deed ik overigens al langer.
Ik kook zoveel mogelijk 'puur'; dus zonder/ zo min mogelijk gebruik van pakjes en zakjes

Wat ik verder gebruik is de app 'FOOD'. Je kunt daar heel makkelijk en snel opzoeken wat de samenstellingen zijn van producten m.b.t. calorieën, koolhydraten, vetten en eiwitten. De calorieën vind ik niet zo spannend; maar vanuit de sportschool werd geadviseerd om vooral te letten op de verhouding koolhydraten en eiwitten (in verhouding 'bezuigingen' op koolhydraten en gebruik van eiwitten bevorderen.

Mijn doel is vooral wat strakker, fitter en gezonder te worden. Het gaat me minder om afvallen in kilo's (als is dat ook best meegenomen hoor;-)

En inderdaad, wat anderen ook zeggen: het moet meer onderdeel van je nieuwe leven zijn, geen dieet.
Ik ben geen 18 meer en de tijd dat ik alles zomaar in mijn mond stak en wegkauwde is voorbij.

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
vivaxo schreef:
14-10-2017 11:18
Dankjewel allemaal voor deze tips, heb veel voorbij zien komen wat ik dan maar even ga proberen! Ik geloof trouwens echt wel dat ongezond eten een grote oorzaak is van bijvoorbeeld puistjes en huidirritatie, aangezien elke keer als ik bv heel slecht begin te eten weer, me huid ineens vreselijk word! Ik hoop dat ik het vol kan houden en niet stiekem weer terug val in me oude routine.
Toch zijn huidproblemen voornamelijk hormonaal hoor. Misschien ga jij in jouw optiek ´slechter´ eten als je ongesteld moet worden. Vrouwen hebben dan meer calorieën nodig. En denk je dat het door het eten komt, maar het komt eigenlijk door je cyclus.
Weet je wat ook een manier is.
Je mag alles eten wat je nu eet en lekker vind maar je moet:

Kom havermout
en 4 volkoren boterhammen
en 2/3 stuks fruit
en een hand noten of een avocado
en tenminste 300 gram groente rauw of gekookt (eet het over de dag, niet alleen bij het avond eten).

Als je alle dingen eet die moeten, heb je gewoon echt veel minder zin in wat nog "mag" Je moet dan wel echt streng zijn in het moet gedeelte.
Alle reacties Link kopieren
mijn valkuil is tijd en geen zin om te koken, komt regelmatig voor en dan wordt het toch vaak een ongezonde (afhaal/bezorg) maaltijd.

Wat doen jullie als je ff geen zin/tijd hebt?
Makkelijke gezonde dingen halen.
Volkoren brood met hummus en kiemen of komkommer.
Paar rauwe wortels/ komkommer/ tomaten etc.
Paar groentes koken en met bouillon van zonnatura in blender.
Voorgesneden groente koken.
Salade halen (dressing weglaten).
Fruit en spinazie in blender.

Goed inkopen op vaste tijden in je week schema helpt wel. Geen ongezonde dingen in huis halen scheelt ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven