Lijf & Lijn alle pijlers

Waarom voelt een goede houding zo ongemakkelijk.

19-10-2017 15:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een cursus ben ik (weer) bewust geworden van mijn slechte lichaamshouding. Als tip heb ik meegekregen 'schouderbladen in je achterzakken' te laten zakken. Met andere woorden schouders naar achteren en omlaag. Hier ben ik vandaag dus heel bewust mee bezig en het rare is dat ik dit vooral mentaal heel lastig vind. Het is een veel zelfverzekerde houding en dat is wennen voor mij. Toch ben ik geen bang, grijs muisje (meer). Maar ik voel me er 'Marijke Helwegen' (lipjes getuit en tietjes vooruit) onder.
Herkent iemand dit en hoe verander ik niet alleen mijn (ongezonde) lichaamshouding, maar mijn hele mindset.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees onzekerheid. Straalde je lichaamshouding eerst uit 'ik ben er niet, Let maar niet op mij' ?
Ik heb een kaarsrechte houding en ik voel me beslist geen Marijke Helwegen. Als je mensen met een goede houding ziet lopen, is dat dan wat je denkt? Of geldt dat alleen voor jezelf?
Een slechte lichaamshouding is goed te verbeteren door veel lichaamsbeweging, zoals zwemmen, wandelen en joggen, dan worden je spieren sterker en krijgen dan vanzelf de ideale stand. Mocht je daar geen behoefte aan hebben, dan zijn er nog altijd corsetbanden die van elastiek zijn en je lichaamshouding in de juiste stand zet. Ik weet niet precies hoe je ze noemt, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Het schijnt ook dat als je je buik een beetje inhoudt en een touwtje om je taille bindt, dat je dan niet alleen sterkere buikspieren krijgt, maar ook rechter gaat lopen.

Succes ermee! Het voelt in de eerste instantie wat overdreven, maar als je het je eigen maakt voelt het juist heel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Herken ik ook wel hoor. Het voelt dat net alsof je zegt; hier ben ik! Een soort gevoel dat je dan arrogantie uitstraalt ofzo. Maar toch belangrijk om klachten te voorkomen. Dus gewoon doen, went vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-10-2017 15:19
Ik lees onzekerheid. Straalde je lichaamshouding eerst uit 'ik ben er niet, Let maar niet op mij' ?
Ik heb een kaarsrechte houding en ik voel me beslist geen Marijke Helwegen. Als je mensen met een goede houding ziet lopen, is dat dan wat je denkt? Of geldt dat alleen voor jezelf?
Ja, dat klopt. Ik was altijd onzeker, ik dacht dat dit voorbij was. Maar nu ik dus bewust rechter op ga lopen en staan, voelt het nog steeds niet alsof dit bij mij klopt. daar baal ik dus een beetje van. Bij anderen vind ik een rechte zelfverzekerde houding mooi en eigenlijk bij mezelf ook, maar toch voelt het nog ongemakkelijk.

En wat ghost zegt klopt ook. Ik heb dan het gevoel arrogant over te komen, 'kijk mij eens'.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
En ghost, ik ben zeker van plan om dit vol te houden.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
het is niet alleen het psychische waardoor je dit waarschijnlijk ongemakkelijk vind, realiseer je ook dat het ook iets fysieks is. Je moet er nu over nadenken om in de 'goede' houding te staan. Dat maakt dat het dus niet vanzelf gaat en dat je er dus ook niet ontspannen mee bent.
Hoe vaker je het doet hoe meer je spieren aan die houding gaan wennen, waardoor ze het uiteindelijk ook zelf gaan doen.

Ik wil je wel een paar tips meegeven:
1) veel vrouwen met de foute houding dragen ook de verkeerde bh, waardoor je schouders niet 'op de goede plek' zitten, een correct passende bh maakt het dus ook makkelijker om goed te staan.
2) probeer 15 min per dag op je tenen te lopen, het is namelijk best wel lastig verkeerd te staan als je op je tenen staat omdat je lichaam moet balanceren. Ik doe bijvoorbeeld de handafwas altijd op mijn tenen.
3) als je het moeilijk vind om te focussen op je schouders, focus dan op je billen, als je je billen bijelkaar knijpt dan gaan je schouders automatisch naar achteren (vroeger werd altijd gezegd: biljet van 100 gulden tussen je billen, niet kwijtraken)
4) als je veel met spullen sleept: geen tas over een enkele schouder of in een hand, daar ga je van 'hangen', koop een rugzak, dan moet je wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het en ik ben niet onzeker, verre van dat zelfs.

Ik denk dat het onzeker VOELT omdat het (nog) niet vertrouwd is. Maar vanaf nu doe ik met je mee!
Aan het typen...............
Bij mij is het juist tegenovergesteld! Bij iemand die rechtop loopt, denk ik juist niets. Bij iemand die bijv. wat gebogen loopt, valt me de houding juist op en kan ik mogelijk onbedoeld dingen invullen.
Een arrogante houding kán bestaan uit rechtop lopen, maar het is vaak het totaalpakket van iemand zoals de blik, de kin iets te hoog, de wijze waarop iemand praat, etc.

Dus als ik jou rechtop zie lopen, denk ik juist níet: wat arrogant. Zie dat maar als stimulans! :P
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2017 15:22
Een slechte lichaamshouding is goed te verbeteren door veel lichaamsbeweging, zoals zwemmen, wandelen en joggen, dan worden je spieren sterker en krijgen dan vanzelf de ideale stand. Mocht je daar geen behoefte aan hebben, dan zijn er nog altijd corsetbanden die van elastiek zijn en je lichaamshouding in de juiste stand zet. Ik weet niet precies hoe je ze noemt, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Het schijnt ook dat als je je buik een beetje inhoudt en een touwtje om je taille bindt, dat je dan niet alleen sterkere buikspieren krijgt, maar ook rechter gaat lopen.

Succes ermee! Het voelt in de eerste instantie wat overdreven, maar als je het je eigen maakt voelt het juist heel natuurlijk.
Lichaamsbeweging krijg ik wel, ik heb een vrij fysiek beroep, ik fiets naar mijn werk en hardlopen doe ik af en toe. Juist i.v.m. mijn beroep is een goede houding zo belangrijk. Van die corsetbanden, daar geloof ik niet zo in. Heb het idee dat je dan juist teveel ondersteuning geeft aan spieren die aan het werk moeten.
Mijn beide ouders lopen/liepen ook met de schouders naar voren, dus ik zie hoe ik niet wil eindigen ;-) Ondertussen ben ik ook geen jonge blom meer, maar juist daarom moet het nu toch gebeuren.
Dus in mijn hoofd ben ik er klaar voor, mijn lijf moet wennen, maar het valt me zo tegen dat mijn gevoel erbij niet klopt.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je pilates heel erg aanbevelen. Dat is echt een goede manier om een juiste lichaamshouding te krijgen.
De basis is: navel in en op (intrekken en "omhoog" duwen). Probeer maar eens. Dit kun je ook gebruiken bij tillen, dan ontzie je je rug.
En hier ook geen jonge blom, ben net 41 geworden, maar mijn wekelijkse pilatesles houdt me soepel :)
Succes!
Alle reacties Link kopieren
ik kan mij wel vinden in wat je zegt want ik zit ook altijd onderuitgezakt en denk ik wel 'ik moet rechtop zitten' maar doe dit automatisch dan niet meer
mijn zelfvertrouwen is niet super goed maar door rechter op te zitten voelt dit wel sterker
https://albertsonnevelt.nl/onzekerheid-overwinnen/ hier lees ook als tip om rechtop te zitten of lopen
Ik heb een balansbord waar ik elke dag een kwartier op sta; dan moet je wel in de juiste houding staan omdat je er anders vanaf valt.
Alle reacties Link kopieren
Ga met je rug tegen een muur of deur staan. Hakken tegen de muur.

Druk je middel zover mogelijk richting muur zonder gek te doen. Bekken komt dan naar voren.
Schouders druk je richting muur; handpalmen naar boven, armen op tien voor half negen.
Hals druk je richting muur; trek je kin in zodat je een onderkin maakt. Kijk omlaag. Schedelbasis tegen de muur.
Maak je zo lang mogelijk.

Als je denkt dat je heel raar staat, sta je vermoedelijk precies goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 12:31
99.45% gewijzigd
Mijn houding is erg verbeterd dankzij bodypump.
Ik probeer ook al jaren mijn houding te verbeteren. Ik herken wat je zegt dat het psychisch gezien vreemd voelt, maar zodra ik iemand anders zie die niet mooi rechtop loopt weet ik meteen weer dat dat er voor anderen veel 'erger' uitziet. Verder kost het mij fysiek heel veel moeite, na 10 minuten rechtop zitten/staan ben ik gewoon bekaf. Ik heb echt een hekel aan sporten maar snap wel dat dat handig is om te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven