Lijf & Lijn alle pijlers

Dresscode

10-04-2007 21:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
We(mijn vriend en ik) zijn uitgenodigd op een bruiloft die in het buitenland plaats vind en nu staat er op de uitnodiging dresscode feestelijk en chic..

Ik denk dat het voor mij zelf niet zo heel moeilijk zal zijn (een leuk jurkje ofzo in lichte kleuren en lichte stof) maar ik heb geen idee wat mijn vriend aan zou kunnen trekken..

Hij loopt normaal altijd in jeans en shirt en is dus echt geen pakken man...

Iemand een idee of voorbeeld van waar we naar op zoek moeten gaan???
Mooie linnen broek, met een mooi shirt... of een overhemd met korte mouw, bijv. ook in linnen (of iets anders) dat maakt het wat 'stoerder'.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Een mooi linnen pak met een beetje een nonchalant overhemd. Linnen is net even wat sportiever en lekker zomers. Ik vind altijd een lichtbruine tint met wit overhemd wel mooi. Een stropdas hoeft niet eens. En als het echt heel erg mooi weer is, dan met leuke slippers eronder...



In jeans komen kan echt niet hoor op een bruiloft.



Ik trouw zelf dit jaar en zou het echt erg vinden als iemand in spijkerbroek zou verschijnen..
Alle reacties Link kopieren
De dresscode op de uitnodiging is niet een formele en dus kunnen er misverstanden ontstaan.



Om te voorkomen dat je op zo'n feest "uit de toon valt" kun je beter even verduidelijking vragen wat het bruidspaar in gedachten heeft.
Alle reacties Link kopieren
Feestelijk en chic is in elk geval NIET een jeans! Leuk zomerpak bv maar ik vind een nette broek met overhemd ook wel kunnen hoor als hij verder nooit een pak draagt en het speciaal hiervoor zou moeten kopen is het een beetje zonde van je geld. Dit is ook niet echt een officiële dresscode dus je kunt er eigenlijk alle kanten mee op (behalve die van de jeans ;))
Alle reacties Link kopieren
De suggesties die hier gedaan worden zou je kunnen toepassen als er alleen feestelijk had gestaan.



Maar ja, chique, ... daar komt het probleempje, wat heeft het bruidspaar daar mee voor ogen.

 

Mijn advies zou dan niet een nette broek (al dan niet linnen) zijn. Het gaat er (volgens de etiquette regels) niet om wat je man normaal draagt, maar wat het bruidspaar van de mooiste dag van hun leven wil maken en daar probeer je zou goed mogelijk aan mee te werken.



Succes er mee en ik zou even een familie lid bellen
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties.

Geen jeans had ik zelf ook al bedacht(ben ooit op een bruiloft geweest en daar was een stel wat wel gewoon jeans aanhad,niet eens echt speciaal mooie en dat vond ik dus ook echt niet kunnen..) hij moet idd maar een mooie linnen broek met een mooi overhemd aan.Hij ziet er zelf nogal tegen op...Daarom wil ik iets waar hij zich wel prettig in voelt.

Maar schoenen?iemand schrijft slippers maar dat vind ik dan weer te informeel..

Maar we hebben nog ruim 2 maanden de tijd....
Alle reacties Link kopieren
Het is nog twee maanden zeg je dus het kan eind juni wel eens heel warm zijn. Dan vind ik een linnen broek niet zo'n punt hoor. Maar slippers vind ik te casual. Ik vind overigens niet dat je iemand kan dwingen om bv een pak te kopen. Onze bruiloft was in een heel chique landhuis maar we hadden geen dresscode gemeld op de kaart. Iedereen was wel netjes (dat doe je toch al gauw naar een bruiloft vind ik) maar niet superchique. Mijn zwager bv draagt nooit een pak en heeft weinig geld te besteden en die was gewoon netjes (nette broek + overhemd) in kleding waar hij na de dag nog iets aan had. Ik had het heel lullig voor hem en mijn zus gevonden als ik had gezegd je MOET in pak komen. maar ik denk dat de meeste mensen wel kunnen bedenken dat in een jeans met slippers iig niet geschikt is voor een bruiloft (tenzij dat de dresscode is! ;))
Alle reacties Link kopieren
maar ik denk dat de meeste mensen wel kunnen bedenken dat in een jeans met slippers iig niet geschikt is voor een bruiloft (tenzij dat de dresscode is! ;))
Zou mijn dresscode wel zijn!
Alle reacties Link kopieren
Maakt ook niks uit hoe mensen er uitzien zolang het maar gezellig is! Maar ik moet zeggen dat als iedereen zijn best heeft gedaan om er mooi uit te zien geeft het wel een extra leuk tintje aan de feestelijkheden. Maar als er bij ons iemand in jeans was gekomen had ik daar echt geen punt van gemaakt hoor. Die mensen waar jij naar de bruiloft gaat kun je denk ik ook wel een beetje inschatten?
Alle reacties Link kopieren
Jawel die kan ik wel inschatten en een spijkerbroek hoort er niet bij..



Maar we zullen zien,tegen die tijd maar eens gaan shoppen met vriend...
Alle reacties Link kopieren
ik vind het een nogal vage dresscode omschrijving om eerlijk te zijn, dus ik zou voor de zekerheid even opheldering bij het bruidspaar vragen als ik jou was.

Verder ben ik het eens met de meeste suggesties hier, een pak hoeft niet perse, een stroopdas zeker niet (als hij toch een pak aandoet), een mooie broek en nette overhemd (wel in de broek stoppen) kan prima. Sandalen vind ik zelf niet kunnen op een bruiloft, tenzij ze op het strand gaan trouwen of zo..maar dit zijn mijn "regels" voor een bruiloft zonder dresscode vermelding, zou echt niet weten wat het bruidspaar precies bedoelt met "feestelijk en chic", het is een mooie omschrijving voor gala jurken, maar of dat hun bedoeling is????



In welk land trouwen ze? En zijn het beide nederlanders? Want in sommige landen (bv Engeland) wordt er zowiezo poepie chic gekleed voor bruiloften.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de zekerheid ook opheldering bij het bruidspaar vragen.



En als jullie dan besluiten toch voor een mooie linnen broek te gaan raad ik je aan om niet al te lang te wachten met de aanschaf daarvan.

De echte mooie broeken vliegen altijd de winkels uit en zal erg jammer zijn als jullie achter het net vissen.( is spreek uit ervaring ;))



En qua schoenen zou ik voor mooie zachtlederen moccasins gaan,staan mooi chic en hij kan ze later ook mooi combineren met een jeans.



Veel succes en alvast veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch voor een pak gaan, ivm dat 'chique'...



Tip: bij de Hennes (en ook bij de WE) hebben ze voor de zomer altijd linnen of katoenen pakken. Lekker vlot, niet te stijf, lekker jong. Dan een overhemd eronder zonder strop en volgens mij is ie dan best feestelijk en chique... Gewoon eens gaan passen en proberen, wie weet valt het hem best mee!
Alle reacties Link kopieren
Oh Hennes is idd wel een goede tip.

Ik denk dat we volgende week ofzo eens op pad gaan er er veel tijd voor uittrekken....



Allemaal nog bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt eerst ook nog even het Blauwe boekje van Roel Wolbrink met kledingvoorschriften; de juiste kleding op het juiste moment. www.hetblauweboekje.nl/kledingvoorschriften of ISBN90-808880-4-4
Alle reacties Link kopieren
Ik zag eens een shirt met daarop "fuck the dresscode",om die nou aan te doen gaat vast iets te ver :D

Krijg zelf altijd een beetje kriebels van een dresscode, waarom niet iedereen lekker aan trekken wat hij / zij prettig vind.

Je krijgt toch ook niet opdracht in welke auto je moet komen, hoe je kapsel moet zitten of wat er wel / niet gezegt mag worden.



Alle reacties Link kopieren
Dresscodes, etiquette, omgangsvormen etc. het zijn zaken die niet meer erg in zwang zijn in Nederland. Ze zijn ooit ontstaan in een tijd dat mensen behoefte hadden aan regels en het plezierig vonden een ander met respect te behandelen. 



Mensen die die regeltjes nog wel kennen en daar waar ze het nodig/nuttig vinden ook toepassen ervaren ook vandaag de dag nog dat ze werken.
Alle reacties Link kopieren
Voldoen aan een dresscode getuigt van respect voor de gastheer/gastvrouw.  

Jammer dat in Nederland soms een cultuur heerst van maling aan etiquette.Zo van "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".

Wat is er mis mee om je passend bij de gelegenheid aan te kleden?   En om je wat basis-etiquetteregels aan te leren?

Je komt er verder mee in het leven en maakt het makkelijker voor jezelf.

Voorbeeld :

op mijn eigen bruiloft hield een schoonzus zich niet aan de etiquette door als gast in een witte lange jurk te verschijnen. Ze maakte hiermee een slechte indruk en werd stiekem uitgelachen.  Dat had ze zich kunnen besparen door er wat basisregels op na te slaan. 



Overigens is "feestelijk en chic" géén officiële dresscode.  Het bruidspaar heeft liever niet dat de gasten in spijkerbroek en hemdje of op slippers verschijnen.   Een net linnen pak kan naar mijn mening prima, zelfs zonder stropdas.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een linnen pak?

Is dat dan minder 'pak'?



Ik zou gaan voor een heel mooi pak (daar heeft hij nog wat aan op andere gelegenheden) en een mooi tshirt eronder. Is niet te deftig voor hem, zeker als hij nooit een pak draagt, maar wel mooi 'gekleed'.
Alle reacties Link kopieren


Voldoen aan een dresscode getuigt van respect voor de gastheer/gastvrouw.  

Jammer dat in Nederland soms een cultuur heerst van maling aan etiquette.Zo van "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".

Wat is er mis mee om je passend bij de gelegenheid aan te kleden?   En om je wat basis-etiquetteregels aan te leren?

Je komt er verder mee in het leven en maakt het makkelijker voor jezelf.

Voorbeeld :

op mijn eigen bruiloft hield een schoonzus zich niet aan de etiquette door als gast in een witte lange jurk te verschijnen. Ze maakte hiermee een slechte indruk en werd stiekem uitgelachen.  Dat had ze zich kunnen besparen door er wat basisregels op na te slaan. 



Overigens is "feestelijk en chic" géén officiële dresscode.  Het bruidspaar heeft liever niet dat de gasten in spijkerbroek en hemdje of op slippers verschijnen.   Een net linnen pak kan naar mijn mening prima, zelfs zonder stropdas.

 
Gelet op de sterk toegenomen vraag vanuit het bedrijfsleven naar trainingen omgangsvormen, zijn er gelukkig veel mensen die wel eens iets meer van die regeltjes willen weten.
Alle reacties Link kopieren


Krijg zelf altijd een beetje kriebels van een dresscode, waarom niet iedereen lekker aan trekken wat hij / zij prettig vind.





Je zou het ook om kunnen draaien... Er zijn ook mensen die de kriebels krijgen van mensen die koste wat het kost iets aan willen waar ze zich "prettig" in voelen en zich daarbij weinig aantrekken van waar de gastvrouw zich prettig bij zou voelen. Om eerlijk te zijn vind ik het toch wel een beetje belachelijk om als volwassen man tégen pakken te zijn, je er niet prettig in te voelen en er zelfs tegenop te zien om er één aan te trekken...
Alle reacties Link kopieren




quote: woman37 reageerde





Krijg zelf altijd een beetje kriebels van een dresscode, waarom niet iedereen lekker aan trekken wat hij / zij prettig vind.







Je zou het ook om kunnen draaien... Er zijn ook mensen die de kriebels krijgen van mensen die koste wat het kost iets aan willen waar ze zich "prettig" in voelen en zich daarbij weinig aantrekken van waar de gastvrouw zich prettig bij zou voelen. Om eerlijk te zijn vind ik het toch wel een beetje belachelijk om als volwassen man tégen pakken te zijn, je er niet prettig in te voelen en er zelfs tegenop te zien om er één aan te trekken...

Met het eerst wat je zegt ben ik het wel eens,vandaar dat ik ook een topic had geopend want ik wil het bruidspaar graag tevreden stellen en acht dat ik dan een keer op ""chic"" moet is prima.

Maar over het 2e,waarom is het belachelijk als een man geen pak aan wilt en/of zich er niet prettig in voelt? Mijn vriend is niet tegen pakken hoor maar heeft er zelf geen omdat wij  nooit dingen hebben waar hij die 1 voor nodig zou hebben en hij komt ook uit een gezin waar dat eigenlijk nooit voor komt.

En het zich er niet prettig in voelen komt daaruit voort omdat hij het niet gewend is,ik heb dat precies zo met een jurk/rok heb dat dus nooit aan en heb er dus geen...



Maar ik vind het leuk om me mooi aan te gaan kleden voor die bruiloft...
Alle reacties Link kopieren
Het zal mij eerlijk gezegd een rotzorg wezen of iemand in jeans op mijn bruiloft verschijnt. Laat mensen toch lekker aantrekken waar ze zich lekker in voelen.



Dat is mijn mening.



Als het expliciet gevraagd wordt kan je wel niet anders dan de wens respecteren. Maar als er bijkomende kosten komen bijvoorbeeld galakledij verplicht vind ik het ronduit belachelijk. of ze moeten de kosten maar zelf op zich nemen.



Waarom willen mensen op hun trouwdag toch altijd doen alsof ze iets zijn, wat ze in het dagelijkse leven niet zijn. Ik ben ermee eens dat het een speciale dag is. Maar al dat uiterlijke vertoon vind ik er teveel aan.
Alle reacties Link kopieren
Als het bruidspaar in de uitnodiging een duidelijke dresscode afgeeft, dan vind ik het van weinig respect getuigen om dan toch maar lekker in je jeans te komen. Het is voor het bruidspaar een superspeciale dag. Ik persoonlijk vind het niet meer dan normaal dat de gasten zich dan ook speciaal kleden. Zeker als daar expiciet om wordt gevraagd.

Een paar jaar geleden was ik op een bruiloft waar iedereen keurig in een mooi pak of feestelijke jurk was gekomen. Behalve een persoon. Die presteerde het om in zijn korte broek te komen. Zag er echt niet uit. Ik vond het ronduit schandalig, en het bruidspaar ook.

Hoeveel een man ook gehecht is aan zijn jeans, persoonlijk denk ik dat het toch handig is om in ieder geval een andere nette broek te hebben. Niet eens persé een pak. Op een begrafenis, sollicitatie of andere officiële gelegenheden kun je je ook niet in een jeans vertonen. Maar ja, dat vind ik en zo ben ik opgevoed. Niet iedereen denkt er hetzelfde over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven