Lijf & Lijn alle pijlers

Intermittent Fasting 5:2 of 6:1 ervaringen?

20-11-2017 18:29 45 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb er inmiddels al een halve studie op zitten via Google, maar ben wel benieuwd of hier ook dames zitten die Intermittent Fasting doen. En om welke reden. Om af te vallen, je gewicht gelijk te houden of vanwege vermeende gezondheidsvoordelen?

Ik heb vorige week een keer 5:2 gedaan nadat ik een beetje was aangekomen en daar niet blij mee was. (Ik weet dat ik een goed gewicht heb met vandaag 55,0 bij 1.73, maar net dat beetje minder voelt toch beter, op 54,0...)

Met twee dagen "vasten" (onder de 500 kCal op een vast-dag en veel water drinken) ben ik na vorige week 1,2 kg lichter. Vandaag nog maar een vast-dag gedaan en woensdag eentje in de planning. Maar in tegenstelling tot vorige week maandag en woensdag voel ik me er nu niet echt fijn bij. Ik heb het heel koud, ben moe en zit nu echt de avond uit te wachten omdat ik wil gaan slapen. Misschien heb ik ook niet meer "nodig" dan dit, of eventueel komende woensdag er nog bij, om terug te gaan naar 1 dag per week vasten. Nog die ene kg nog eraf en dan stabiel blijven, lijkt me ideaal. Normaal schommel ik tussen 54,0 en 55,0, soms wel 56,0 en van dat laatste gewicht word ik niet vrolijk...

Wie doet dit ook? Helpt het 1 dag in de week nog wel om op gewicht te blijven? Of blijf je afvallen? En op welke dag vast je?
Maandag lijkt me het meest logisch, na het weekend, maar straks heb ik op maandag een ander soort therapie (GGz) voor 1,5 jaar en die combi lijkt me onhandig. Kan woensdag net zo goed? En hoe lang kun je dit blijven doen..?

Groetjes, Poes.
Alle reacties Link kopieren
Ben je je ervan bewust dat dat ondergewicht is? Lijkt mij niet zo vreemd dat je je dan slecht voelt als je niets eet.
Ik heb goede ervaringen met 5:2 en nu 6:1. Maar jou zou ik het afraden. Jij hebt al een te laag gewicht met 55 kilo bij 1.77 meter. Waarom wil je je ondergewicht verder vergroten?! Dat is echt heel ongezond!
Ik zou eerder iets doen aan het feit dat je ongelukkig wordt van 2 kilo boven jouw "streefgewicht", terwijl je ondergewicht hebt
Eh ja, daar moet ik jullie op zich gelijk geven.. Ik ben 1.73m (niet 1.77), maar volgens de regels heb ik inderdaad licht ondergewicht. Hoewel de diëtiste op de PAAZ BMI 18,0 aanhoudt, en dan is 54,0 kg precies goed. Dat vind ik een mooi gewicht. Ik kan het niet goed uitleggen, voel me er gewoon beter bij. Minder dik, ook al weet ik dat ik niet echt dik ben. Ik ben niet echt sportief, op wandelen met de honden, paardrijden en dansles na doe ik alleen een klein beetje cardio. Echt spieren heb ik niet. Ik weet dat het niet lager mag. Dat was toen op de PAAZ wel (50,0 omdat ik van de stress weken niet had kunnen eten - behoorlijk lastig om dan weer aan te komen).
Ik heb "formeel" ook een eetstoornis NAO volgens de boekjes, omdat ik zo met kCal bezig ben en heel bang om aan te komen. Heb alleen nog wat meer diagnoses die ze bij de GGz belangrijker vinden om ons op te richten...

Maar desondanks, ik hoop hier toch op ervaringen...
anoniem_35141 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 18:46
14.46% gewijzigd
Ga normaal eten. Je hebt een prima ( te laag ?) gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Van ondergewicht krijg je het koud en voel je je slecht.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek dit met je psych.
poesiepoes schreef:
20-11-2017 18:43
Ik heb "formeel" ook een eetstoornis NAO volgens de boekjes, omdat ik zo met kCal bezig ben en heel bang om aan te komen. Heb alleen nog wat meer diagnoses die ze bij de GGz belangrijker vinden om ons op te richten...
As je een eetstoornis hebt moet je niet aan 5:2 of een andere vorm van vasten of dieet doen. Dan moet je gezond en genoeg eten en goed voor jezelf zorgen!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een eetstoornis. Geen dieet dus!
Life is short. Eat dessert first.
De psychologe bespreekt liever andere dingen en zegt dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, wat ook zo is. Natuurlijk zegt ze ook dat ik me er niet op moet richten, maar het is een gewoonte geworden in de afgelopen jaren na mijn "grote crash" (2,5 jaar geleden, waarna mijn eerste opname in de psychiatrie). Ik denk vanwege het moeten aankomen op de PAAZ, maar niet teveel willen aankomen want stiekem vond ik het ook wel prima om wat minder te wegen. Mijn psychologe vindt het belangrijker om het te hebben over het leren merken en hanteren van emoties en het verwerken van traumatische ervaringen...
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
20-11-2017 18:43
Eh ja, daar moet ik jullie op zich gelijk geven.. Ik ben 1.73m (niet 1.77), maar volgens de regels heb ik inderdaad licht ondergewicht. Hoewel de diëtiste op de PAAZ BMI 18,0 aanhoudt, en dan is 54,0 kg precies goed. Dat vind ik een mooi gewicht. Ik kan het niet goed uitleggen, voel me er gewoon beter bij. Minder dik, ook al weet ik dat ik niet echt dik ben. Ik ben niet echt sportief, op wandelen met de honden, paardrijden en dansles na doe ik alleen een klein beetje cardio. Echt spieren heb ik niet. Ik weet dat het niet lager mag. Dat was toen op de PAAZ wel (50,0 omdat ik van de stress weken niet had kunnen eten - behoorlijk lastig om dan weer aan te komen).
Ik heb "formeel" ook een eetstoornis NAO volgens de boekjes, omdat ik zo met kCal bezig ben en heel bang om aan te komen. Heb alleen nog wat meer diagnoses die ze bij de GGz belangrijker vinden om ons op te richten...

Maar desondanks, ik hoop hier toch op ervaringen...
Ik lees alleen maar nog meer redenen om niet te gaan vasten. Werk aan je eetstoornis; die is blijkbaar nog niet genezen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt alsof je van je psych 'toestemming' hebt om los te gaan w.b. je eetstoornis. Kom op, neem de verantwoordelijkheid.
Geen toestemming, alleen haar conclusie dat ze die discussie niet meer aan wil gaan omdat het ons afleidt (en ik ook mezelf hiermee) van dingen die belangrijker zijn.

Ik zit maar een heel klein beetje onder de grens, bij mijn lengte is dat 55,5 kg. Zo erg is die 54,0 dan toch niet? Een heel klein beetje. Of ben ik heel naïef..?
Alle reacties Link kopieren
Des te meer reden om goed voor jezelf te zorgen met goede voeding.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar een gespecificeerde diëtiste voor eetproblematiek gaan. Wat je nu doet is alles behalve goed voor jezelf.

Ondanks dat jij je er goed bij voelt..is dit alles behalve goed.
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
20-11-2017 19:24
Geen toestemming, alleen haar conclusie dat ze die discussie niet meer aan wil gaan omdat het ons afleidt (en ik ook mezelf hiermee) van dingen die belangrijker zijn.

Ik zit maar een heel klein beetje onder de grens, bij mijn lengte is dat 55,5 kg. Zo erg is die 54,0 dan toch niet? Een heel klein beetje. Of ben ik heel naïef..?
het gaat niet om je gewicht, het gaat om het mechanisme dat maakt dat jij je daar nu zo op richt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
20-11-2017 19:24
Geen toestemming, alleen haar conclusie dat ze die discussie niet meer aan wil gaan omdat het ons afleidt (en ik ook mezelf hiermee) van dingen die belangrijker zijn.

Ik zit maar een heel klein beetje onder de grens, bij mijn lengte is dat 55,5 kg. Zo erg is die 54,0 dan toch niet? Een heel klein beetje. Of ben ik heel naïef..?

Ja ... het is niet een beetje de BMI geeft aan dat alles onder de 18,5 ondergewicht is en jij zit op 18 aldus...dus dat is wel ruimer dan een beetje.
Je erkent dus dat je inderdaad een eetstoornis hebt en je geeft aan dat je niet wil aankomen.

Zijn er nog andere mogelijkheden (binnen de GGZ) naast je psycholoog om dit te bespreken met iemand? Wil je zelf stappen nemen om hier iets aan te doen?
Ik weet eigenlijk niet of dat de bedoeling is... Ik ga een zware groepstherapie van 1,5 jaar volgen (MBT) en bij de GGz mag daar niets naast (tenzij iemand van hun team).
Ik heb wel bijvoeding flesjes (Resource) voor als ik van de stress dagen niet kan eten via een diëtiste, maar heb haar alleen telefonisch gesproken, omdat ik kort erna gedwongen werd opgenomen.
De diëtiste daar was heel streng mbt gewicht en buikomvang (toen 70, precies op de grens, nu minder denk ik ivm dat beetje cardio). Maar het ging verder niet over wat erachter zat.
poesiepoes schreef:
20-11-2017 19:24
Geen toestemming, alleen haar conclusie dat ze die discussie niet meer aan wil gaan omdat het ons afleidt (en ik ook mezelf hiermee) van dingen die belangrijker zijn.

Ik zit maar een heel klein beetje onder de grens, bij mijn lengte is dat 55,5 kg. Zo erg is die 54,0 dan toch niet? Een heel klein beetje. Of ben ik heel naïef..?

Ja, je eetstoornis praat hier
Alle reacties Link kopieren
Poesiepoes, waar ben je bang voor dat je nu zo terugvalt op je eetstoornis? Vind je de aankomende therapie eng? Je vervalt nu in patronen die bekend zijn en waar je "controle" over hebt. Alleen zijn deze patronen zeer ongezond en het enige wat ik lees is es praat. Stop met bezig zijn met je gewicht en niet eten. Zorg voor een gezond eetpatroon zodat je de therapie straks ook aan kunt. Je lijf geeft nu al tekenen dat het daarbinnen niet zo goed gaat. Dit gaat alleen maar erger worden als je niet gewoon gaat eten. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Ga dit met je therapeut bespreken en benadruk hoe diep je nu in je es gedoken bent.
Zonder brandstof kun je niet behandeld worden.

Mag ik vragen waar je verder tegenaan loopt?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Zal er tijdens die groepstherapie wel ruimte zijn om dit te bespreken? Eetstoornissen hebben vaak te maken met onderliggende psychische problemen en bij MBT wordt juist de onderliggende emoties, gedachten en angsten onderzocht en geprobeerd dit om te zetten in gezond gedrag. Hopelijk wordt dit meegenomen en anders kan je het zelf bespreekbaar maken binnen de groepstherapie.

Hoe denk je nu over intermitted fasting en kan je morgen misschien contact opnemen met je dietiste om dit met haar te bespreken?

Ik vind dit trouwens wel een kwetsbaar topic omdat je therapie aangaat en wij leken zijn op een anoniem forum en we misschien verkeerde adviezen geven, die een trigger oproepen bij jou.
Dat mag, Kia-Ora... het is alleen best een lange lijst. Ik heb 6 psychische diagnoses en 5 lichamelijke. Ik heb nu vooral last van CPTSS, Dissociatieve stoornis (hoewel dat soms ook fijn is, niks meer voelen en even "los" zijn) en Depressieve stoornis. Maar vooral het niet kunnen accepteren van een lijf dat minder kan (o.a. TOS, Fibromyalgie, Migraine). Waardoor ik mijn baan verloor, door UWV gekeurd zou worden (zie eerder topic WIA keuring), mijn man de relatie verbrak (teveel zorgen om mij) en ik mezelf heel nutteloos en waardeloos vind. Ik heb twee gedwongen opnames gehad dit jaar van elk een paar maanden wegens suïcidaliteit en zelfverwaarlozing (o.a. niet kunnen eten en drinken van de stress).
Ik heb in die tijd maandenlang erg veel cardio gedaan om vet te verliezen, nu veel minder omdat dat vet ook o.a. van je borsten verdwijnt, dit is voor onderhoud. De psycholoog vond dat ik mezelf ermee strafte. Maar ik wil zo graag één keer echt blij kunnen zijn met mezelf...

Misschien hang het toch samen met diepere dingen. Het zal wel aan de orde komen vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die normen dan zo veranderd? In mijn tijd werd gezegd dat een gezond gewicht voor vrouwen het gewicht -10 was van de lengte in centimeters (na de meter) Dus als iemand 1.70 is, is een gezond gewicht 60 kg. Er is dan een speling van 5 kilo naar boven alsook naar onder. Dus als je 1.73 bent, is 63 kilo een prima gewicht. 58 kan ook nog, daarna is het ondergewicht.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven