Lijf & Lijn alle pijlers

X benen door overgewicht?

11-12-2017 07:15 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn puberteit heb ik last van overgewicht. Nu dat ik wat ouder ben ook last van X- benen. Heb ik zelf geconstateerd dat het wel op X benen lijken.

Hoe weet ik nou of die X benen het gevolg zijn van mijn overgewicht. 95kg?

Is afvallen genoeg om van mijn X benen af te komen?

Graag jullie adviezen en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stel me voor dat ik met 44 kg extra op mijn lijf moest rondlopen en dat niet even maar elke dag, elk uur. Stel het me maar niet voor. Maar ik denk dat als de gewichtstoename geleidelijk is gegaan, je spieren de tijd hebben gehad zich aan te passen aan het gewicht.

Zo kan je nek tamelijk moeiteloos je hoofd torsen, terwijl je vreselijk moe zou worden als die in je armen meegedragen zou moeten worden. :proud:

Beenderen zouden gewoon recht moeten groeien. Normaal heb je daarvoor de benodigde voedingsstoffen en vitaminen beschikbaar gehad. Ze zijn erop gebouwd niet te buigen.

Ik zou dus een deskundige raadplegen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hi!

95 kg zegt niet zo veel over of je nu veel overgewicht hebt, spieren hebt lang of kort bent. De oorzaak/gevolg kun je alleen door een arts/onderzoeker laten beoordelen die maken dan een röntgen foto om te zien waar de oorzaak zit (heup of knie). Als het alleen optische x benen zijn is afvallen voldoende.
Alle reacties Link kopieren
95 kilo zegt natuurlijk verder niets, want als je 1,90 bent is dat maar een klein beetje overgewicht, ben je 1,60 dan is het fors overgewicht.
Als je daar x-benen van zou krijgen zouden lange mensen dat dus allemaal krijgen?
Nou ja, hoe dan ook: als je je zorgen maakt ga je naar de huisarts.
Mijn ervaring is wel dat als je overgewicht hebt dat dan al je klachten daaraan toegrschreven worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik denk dat je eerst moet laten vaststellen of je X-benen hebt, dan moet bedenken of je daar verder last van hebt en dan een therapie volgen om die klachten weg te nemen.
Wat een rare vragen weer.
Ga naar een huisarts.
Alle reacties Link kopieren
x-benen of o-benen hebben vooral te maken met de hoek die de heupkop maakt t.o.v. het bovenbeen. Deze hoek zal niet veranderen wanneer je afvalt.

Wanneer je relatief veel vet op je heupen hebt lijkt het of dat je bovenbenen naar binnen lopen. Waardoor het lijkt of dat je x-benen hebt. Het is alleen erg lastig om lokaal af te vallen.

Maar wat is er zo erg aan x- of o-benen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
https://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/x-benen/
Alle reacties Link kopieren
Dan zouden alle mensen met overgewicht X-benen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de stand van je knieën/beenderen opeens zal veranderen als je afvalt. Wellicht zullen je bewegingen er met wat minder kilo's wel wat eleganter uitzien.

Heb je eigenlijk meer een appel of een peer figuur?

Oh ja, misschien kun je eens kijken naar steunzooltjes om de houding van je benen iets te verbeteren
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Er is aangetoond dat x benen vaker voorkomen bij kinderen met overgewicht. Dus er bestaat wel een verband tussen x benen en overgewicht. Ook zie je de x stand beter bij dikke bovenbenen. Door af te vallen kun je er dus wel voor zorgen dat het minder zichtbaar is maar de stand van je benen verandert er niet door. Als je last hebt van de stand van je benen zou ik naar de huisarts gaan en je laten doorverwijzen voor inlegzooltjes.

Als je overgewicht hebt is afvallen natuurlijk altijd een goed idee voor je gezondheid. Je gewicht alleen zegt niets. Als je 1.60 bent en 95 kilo heb je flink overgewicht (bmi 37), ben je 1.85 dan heb je maar een beetje overgewicht (bmi 28).
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Je X benen verdwijnen niet door af te vallen. Wel kun je door X benen andere klachten ontwikkelen omdat je door die houding bv de knieeen te veel belast. Je zou als je er last van hebt bv een fysio naar kunnen laten kijken, die leert je bewuster een houding aan te nemen zodat je niet andere "onderdelen" gaat overbelasten. Als je echt last van de X benen hebt worden er wel eens standsveranderende operatie's gedaan. Degenen die ik ken die dat hebben gedaan zijn er niet echt veel mee gebaat en eentje is er zelfs minder uit gekomen. Dat is dus echt een laatste optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens mijn studie ook biomechanica gehad. Gewicht kan zeker van invloed zijn op de stand van je benen. In hoeverre dit ook voor X-benen geldt weet ik niet precies. Je torso drukt ongeveer zijn gewicht maal 4 op je heupen. Dit komt door de hoek heupen-torso waarover in dit topic al is geschreven. Wanneer je torso 50 kg weegt drukt er dus 200 kilo op je heupen. Het afvallen van 5 kg leidt dus tot 20 kg minder druk op het onderstel. Je gewicht maakt dus wel degelijk veel uit.

Ik zou proberen om een beetje af te vallen want een paar kilo betekent voor je lichaam al een groot verschil. Ik zou ook kijken of je naar een fysio kunt of sporten onder begeleiding van een fysio (medifit). Om te kijken of met stand van het lichaam en het trainen van specifieke been-
en heupspieren e.a. weer recht is te krijgen. Het kan best zijn dat bepaalde spieren te slap zijn geworden.

Ik zou er niet te lang mee wachten want anders wordt het misschien erger en ga je door het compenseren mogelijk meer klachten krijgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat zelf ook een beetje, ben 1.65m en heb 140kg gewogen. Had ook vaak pijn in mijn benen.

Inmiddels weeg ik 71kg en de stand van mijn benen is niet veranderd maar heb nooit meer pijn. Dat mijn benen niet kaarsrecht zijn boeit me niet zo, heb er geen last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven