Lijf & Lijn alle pijlers

Buikje blijft hangen

11-12-2017 10:50 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn buik over mijn broekrand begon te hangen kon ik het niet meer ontkennen. Ik werd heel geleidelijk dikker. In maart van dit jaar heb ik mezelf de keuzes gegeven: zo doorgaan en blijven "groeien", maar dan ook niet zeiken óf er iets aan doen. Dat laatste heb ik gedaan. Eigenlijk niet eens keihard, alleen door zo goed als geen suiker meer te eten (met name chocola! Maar nog wel brood, waar het soms ook in zit...) en te gaan sporten 2 keer per week. Dat voelt nu heel comfortabel en ik ben blij met het resultaat. Maar die buik!

Met kleren aan zie ik er gewoon slank uit. Ik had altijd al onder aan mijn buik een zwembandje en daar heb ik echt wel vrede mee. Maar hij hangt nog steeds. Terwijl dat eerder niet zo was als ik afgevallen was (pre-hangbuik). Als ik rechtop sta is het prima maar zodra ik buk of zelfs maar iets opzij leun zie je overtollig vel/vetcellen hangen. Ik heb ergens gelezen dat als je aankomt er nieuwe vetcellen gemaakt worden die vol zitten met vet. Als je vervolgens afvalt gaat het vet uit die cellen, maar die cellen gaan niet weg. Waardoor het dus gaat hangen. Vind ik wel logisch klinken. Alleen hoe je er vanaf komt..... Heeft iemand hier de gouden tip?

Ik doe al twee keer per dag een setje buikspieroefeningen. Soms denk ik dat het helpt, soms niet. Wishful thinking denk ik :P Na een maand is hij nog niet minder gaan hangen. Ga nu beginnen met anders eten, kijken of dat helpt. Geen (suikervrije) pindakaas meer op brood en niet meer elk weekend een klein zakje chips. Heb gelezen over massage, ijs erop etc. Maar werkt dit ook?
HiepHiep schreef:
11-12-2017 10:50
Als ik rechtop sta is het prima maar zodra ik buk of zelfs maar iets opzij leun zie je overtollig vel/vetcellen hangen.
Dit klinkt eerlijk gezegd heel normaal, maar als je ermee zit is het natuurlijk wel naar.
Alle reacties Link kopieren
HOe lang ben je en hoeveel weeg je?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
11-12-2017 11:12
Dit klinkt eerlijk gezegd heel normaal, maar als je ermee zit is het natuurlijk wel naar.
Haha ik dacht al toen ik het typte, misschien moet het nog specifieker maar weet niet goed hoe ik het in woorden uit moet drukken :P Ik vond op internet dit plaatje, het is zoals links maar dan nog een beetje boller. Of het nou een goed teken is dat dit op een liposuctie-site te vinden is weet ik niet :') Als ik dat er voor over moet hebben dan laat maar :P


https://www.velthuiskliniek.nl/media/56 ... orEnNa.jpg
Met buikspieroefeningen train je, jawel, je buikspieren. Je buikvet of los vel op de buik gaat hier echt niet van weg.

Blijven afvallen en blijven trainen dan wordt het wellicht minder. Als het je heel erg stoort een operatie.
Alle reacties Link kopieren
Dat is waarschijnlijk een beetje vet maar ook verslapt bindweefsel. Naarmate je ouder wordt gaat alles wat minder elastisch worden en veert het ook niet meer zomaar terug. Bovendien is vet op de buik een van de hardnekkigste opslagplekken. Je kan het vast wegtrainen maar dan moet je heel erg hard aan de slag, dat werkt eigenlijk alleen als je zo intensief sporten ook echt leuk vindt. Als je vetpercentage aan de hoge kant is, is verder afvallen je beste optie, al is dat geen garantie voor een platte buik. Heb je een gezond gewicht en vetpercentage, dan is het een kwestie van accepteren ben ik bang.

Buikspieren trainen maakt je spieren sterker maar vet smelt er niet echt van en slappe huid blijft slappe huid.

IJs, massages, en dergelijke is fijn voor de doorbloeding maar ook daar val je niet merkbaar van af.

Conclusie: lekker blijven sporten, niet te veel eten, en afhankelijk van je gewicht nu en liefde voor krachttraining: accepteren of aan het werk. En houd er rekening mee dat het bindweefsel/slappe huid is. Dan is de chirurg je enige optie om ervan af te komen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Gek genoeg helpt zwaar benen trainen ook tegen buikvet dus squaten met gewicht, lunges met dumbells evt lopend, ...etc.

Maar ook kettlebell swing (wel explosief uitvoeren) is goed voor je core en de achterkant van de benen. Je moet je buikspieren goed aanspannen en omdat het een dynamische oefening is, is met meteen cardio.

Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat plaatje van je lijkt meer op een buikwandcorrectie.

Hoe oud ben je? Slappere huid hoort er gewoon een beetje bij als je ouder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn zoveel reacties! Ik heb me vanavond even gewogen en ik weeg 63 kilo. Ben 1.62 m. Kan misschien nog wel wat af maar betwijfel of dat allemaal op mijn buik zit.

Krachttraining vind ik best te doen, als ik die dude zo zie zwaaien met een kettlebelt lijkt me dat wel leuk! Ik doe twee keer in de week Pole Fitness, zit ook een groot gedeelte kracht bij.

En dan negeer ik voor het gemak/positieve toekomstbeeld even dat ik afgelopen maand 30 ben geworden en dat ook een rol kan spelen :|

Een operatie gaat me echt te ver. Dan kan ik beter investeren in een cursus mindfulness en mijn buik accepteren ;) Thanks y'all! Ik ga mijn voeding & workout aanpassen op een manier dat het nog een beetje te doen is en kijken wat daar uit komt..
Als je dat buikje echt weg wilt hebben zou ik drie of vier keer in de week gaan sporten. En op de dagen dat je niet sport kan je een half uur stevig gaan wandelen (een hond uitlaten ofzo). Op lange termijn is het misschien niet vol te houden om elke dag zo actief te zijn, maar als je buikje eraf is kan je wel weer terug naar twee keer per week sporten. En natuurlijk gezond en matig eten. Je kan zoveel sporten als je wil, maar als je teveel en niet de juiste dingen eet houd je een buikje.
Je bent nog maar 30 :)
Dat hoeft dus niet perse een rol te spelen :)

Anyway, je hebt gewoon een gezond bmi (24) dus je zou inderdaad kunnen proberen om het gewoon te accepteren en gewoon door blijven gaan met gezond eten en lekker sporten.
Maar..als ik met jouw lengte bv 66 kg in toets dan is je bmi 25.1 wat officieel te zwaar is voor je lengte.

Hiermee bedoel ik te zeggen, dat een paar kg, bv 3 of 4 kg echt nog wel een verschil kan maken voor je buik. Je hebt zeg maar 'de ruimte' om met je gewicht te mogen schommelen danwel naar beneden of zelfs wat naar boven.

Om je een voorbeeld te geven, ik heb een bmi van 19,5 en als ik allerlei dingen doe dan zie je ook wel een buikje..want ik heb geen six pack ;)
Toch heb ik over het algemeen een platte buik.

Maar..stel dat ik 10kg aankom dan ben ik met een bmi van 22,4 echt nog gewoon gezond maar zou het wel richting buik gaan.
Alle reacties Link kopieren
HiepHiep schreef:
11-12-2017 10:50
Toen mijn buik over mijn broekrand begon te hangen kon ik het niet meer ontkennen. Ik werd heel geleidelijk dikker. In maart van dit jaar heb ik mezelf de keuzes gegeven: zo doorgaan en blijven "groeien", maar dan ook niet zeiken óf er iets aan doen. Dat laatste heb ik gedaan. Eigenlijk niet eens keihard, alleen door zo goed als geen suiker meer te eten (met name chocola! Maar nog wel brood, waar het soms ook in zit...) en te gaan sporten 2 keer per week. Dat voelt nu heel comfortabel en ik ben blij met het resultaat. Maar die buik!

Met kleren aan zie ik er gewoon slank uit. Ik had altijd al onder aan mijn buik een zwembandje en daar heb ik echt wel vrede mee. Maar hij hangt nog steeds. Terwijl dat eerder niet zo was als ik afgevallen was (pre-hangbuik). Als ik rechtop sta is het prima maar zodra ik buk of zelfs maar iets opzij leun zie je overtollig vel/vetcellen hangen. Ik heb ergens gelezen dat als je aankomt er nieuwe vetcellen gemaakt worden die vol zitten met vet. Als je vervolgens afvalt gaat het vet uit die cellen, maar die cellen gaan niet weg. Waardoor het dus gaat hangen. Vind ik wel logisch klinken. Alleen hoe je er vanaf komt..... Heeft iemand hier de gouden tip?

Ik doe al twee keer per dag een setje buikspieroefeningen. Soms denk ik dat het helpt, soms niet. Wishful thinking denk ik :P Na een maand is hij nog niet minder gaan hangen. Ga nu beginnen met anders eten, kijken of dat helpt. Geen (suikervrije) pindakaas meer op brood en niet meer elk weekend een klein zakje chips. Heb gelezen over massage, ijs erop etc. Maar werkt dit ook?

Brood zijn koolhydraten en koolhydraten is suiker. Dat zou ik dus ook schrappen.
In de plaats kan je een heerlijke salade eten, veel voedzamer ook.
Als je vet weg is kunnen je buikspieren zichtbaarder worden als je krachttraining doet, maar dat lukt niet op 1 week :D
FarFarAway schreef:
12-12-2017 05:30
Brood zijn koolhydraten en koolhydraten is suiker. Dat zou ik dus ook schrappen.
In de plaats kan je een heerlijke salade eten, veel voedzamer ook.
Als je vet weg is kunnen je buikspieren zichtbaarder worden als je krachttraining doet, maar dat lukt niet op 1 week :D
Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor het lichaam. Niet schrappen dus maar de juiste vormen eten, kijk naar glycemische index. Geen koekjes maar bruine rijst...
Iedereen is weer anders, ik functioneer beter op meer koolhydraten/minder eiwitten, en daar ben ik ook slanker door.
Sorry ik irriteer me nogal aan mensen die op internet mensen adviseren complete voedingsgroepen te schrappen. Gezonde, langzaam verteerbare koolhydraten zijn belangrijk voor een goede functie van het lichaam op de lange termijn.


On topic: Je hebt inderdaad een gezond BMI, maar eerder aan de 'hoge' dan aan de 'lage kant'. Als je snel vet opslaat op je buik dan is het dus normaal dat je daar nog wat hebt zitten. Plus, volwassen vrouwen hebben nu eenmaal snel een mooi beschermend laagje op de buik zitten. Mijn buikje is pas zo goed als weg als mijn vetpercentage onder de 18% is. Mijn BMI is nu ook onder de 20 en nu heb ik geen buikje, maar overall vond ik mezelf mooier met wat meer gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Hardlopen al geprobeerd?! Dat heeft bij mij naast krachttraining en gezonde voeding,wonderen verricht! :D Alleen sportte ik wel vaker dan 2x per week,ik deed namelijk elke dag wel wat. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Broodloos door het leven gaan gaat me ook niet lukken! Ik trek de dag echt niet op een salade. Ik loop en fiets veel voor mijn werk en heb die brandstof nodig. Maar dat zijn ook maar twee sneetjes volkoren brood, dat zal wel meevallen. Ik moet gewoon geen chips meer in het weekend eten! En misschien ook geen volkoren crackertjes meer als tussendoortje. Heb de neiging om dan meer fruit te eten, maar of dat een goed idee is..

Ik vind een buikje trouwens helemaal niet zo erg, altijd al gehad. Ik heb een zwemband-zone die ik alleen kwijt was toen ik op mijn dunst was, nadat het met een ex heel naar uit ging en ik niets kon eten. Maar dat hij nu nog zo hangt, dat zit me dwars. Dan hoop ik toch echt dat het vet is en wel weg gaat op termijn...
FarFarAway schreef:
12-12-2017 05:30
Brood zijn koolhydraten en koolhydraten is suiker. Dat zou ik dus ook schrappen.
Verkondig je wel vaker onzin op een forum?
Ik had dat met BMI 24 ook. Ik denk dat er nog wel winst is te behalen met wat kilo's af vallen. En je valt dan over al af, dus ook op je buik (ter vergelijking ik kon mijn panty's bij voorbeeld ook niet meer aan om dat er rond mijn benen ook cm bij kwamen, en zelfde voor bepaalde laarzen, terwijl ik altijd het idee had dat juist alles op mijn buik kwam te zitten).
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
12-12-2017 06:01
Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor het lichaam. Niet schrappen dus maar de juiste vormen eten, kijk naar glycemische index. Geen koekjes maar bruine rijst...
Iedereen is weer anders, ik functioneer beter op meer koolhydraten/minder eiwitten, en daar ben ik ook slanker door.
Sorry ik irriteer me nogal aan mensen die op internet mensen adviseren complete voedingsgroepen te schrappen. Gezonde, langzaam verteerbare koolhydraten zijn belangrijk voor een goede functie van het lichaam op de lange termijn.


On topic: Je hebt inderdaad een gezond BMI, maar eerder aan de 'hoge' dan aan de 'lage kant'. Als je snel vet opslaat op je buik dan is het dus normaal dat je daar nog wat hebt zitten. Plus, volwassen vrouwen hebben nu eenmaal snel een mooi beschermend laagje op de buik zitten. Mijn buikje is pas zo goed als weg als mijn vetpercentage onder de 18% is. Mijn BMI is nu ook onder de 20 en nu heb ik geen buikje, maar overall vond ik mezelf mooier met wat meer gewicht.

Ik bedoel brood schrappen hé, geen koolhydraten
Met een bmi van 24 ben je gewoon wat mollig, tenzij dat gewicht komt door spierbundels.
Alle reacties Link kopieren
Kasboom schreef:
12-12-2017 15:33
Verkondig je wel vaker onzin op een forum?

Voeding zoals bijvoorbeeld brood heeft een hoge glycemische lading - wat men snelle suikers noemt - en is niet gezond.
Dit is al in talloze wetenschappelijke onderzoeken bewezen.

Waarom zeg je dat dit onzin is? Ben je met voeding bezig of gewoon bang dat je je bammetje niet meer met een gerust hart kunt eten?
@FarFarAway:
Wat je eigenlijk zei dat brood gelijk staat aan koolhydraten en koolhydraten staan gelijk aan suiker. Dus brood staat gelijk aan suiker (?)
En aldus zou je brood moeten schrappen volgens jouw bericht. Je hebt het niet over glycemische index maar over koolhydraten in het algemeen schrappen.
Lees even terug naar wat je exact hebt getypt.

Plus, een gezond voedingspatroon voor lijf EN geest is gebalanceerd. Brood is niet per se slecht. Soms heb je juist snelle koolhydraten nodig. Ook is het afhankelijk van het soort brood.

Ja zilvervliesrijst zou je als gezonder zien, maar als iemand niet aan bodybuilding ofzo doet hoeft diegene zich niet al te diep in te lezen in glycemische index.

Brood past gewoon in een gezond dieet, alleen niet zoals de gemiddelde nederlander het eet, als je het mij vraagt...
Ik hou er ook niet van om mensen te adviseren bepaalde dingen of voedselgroepen te schrappen.
4 jaar geleden was ik met 1,78 zo'n 80 kg. Ik dacht altijd dat ik alleen maar een dikke buik had..en in proportie leek dat wellicht zo omdat ik redelijk lang ben met 1,78 en mijn benen ed veel slanker waren in verhouding tot buik. Nadat ik voor de zoveelste keer gevraagd was of ik zwanger was (aaargh!) besloot ik om er wat aan te doen.

Ik ben mij bewuster gaan bezig houden met hoeveel calorieeen ik pd binnen krijg en dergelijke door het bij te houden in myfitnesspal. Binnen 6 maanden woog ik 60kg. Nu sindsdien fluctueer ik tussen de 60kg en 62kg waar ik erg tevreden mee ben.

Ik wil niemand een complex aanpraten en als je met een gezond en in dit geval bmi van 24 tevreden bent..dan lekker zo houden. Maar zoals al in mijn eerdere post gezegd, ik zie er met een bmi van 24 ook heel anders uit dan met mijn huidige bmi an 19,5.

Overigens heb ik het helemaal niet moeilijk gevonden om dit gewicht te behouden in de laatste 4 jaren. Ik eet gewoon nog fast food en dergelijke maar op normale dagen maak ik meestal gezonde keuzes. En dat is genoeg.
Ik eet gewoon alle voedingsgroepen en ja een salade voor lunch vind ik best een keer lekker maar gewoon een boterham met gezond beleg ook.
Het kan wel goed zijn om een periode heel gezond te eten als een stukje bewustwording, idd met bv behulp van MyFitnessPal, maar ook door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

Ik heb jarenlang zo ongeveer alles bijgehouden en veel gelezen en nu eet ik intuitief. Vaak gezonde keuzes maar ook zeker ongezond, omdat ik me op dat moment daar goed bij voel. Ik eet wanneer ik honger heb en stop als ik vol zit ongeacht of mijn bord leeg is of niet. Ik voel geen sociale druk om een appeltaart te eten op een verjaardag maar schaam me ook niet als ik nog een portie chocoladetaart bestel.

Het werkt heel goed voor mij, maar daar gaat dan ook een aantal jaar alles bijhouden en inlezen aan vooraf. De truc is om een gezonde levensstijl te vinden die je de rest van je leven niet alleen vol kunt houden, maar waar je ook van geniet.

Probeer dat TO. Geen dieet maar gezonde keuzes en je levensstijl duurzaam aanpassen...
LoVaKo schreef:
12-12-2017 22:52
Het kan wel goed zijn om een periode heel gezond te eten als een stukje bewustwording, idd met bv behulp van MyFitnessPal, maar ook door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

Ik heb jarenlang zo ongeveer alles bijgehouden en veel gelezen en nu eet ik intuitief. Vaak gezonde keuzes maar ook zeker ongezond, omdat ik me op dat moment daar goed bij voel. Ik eet wanneer ik honger heb en stop als ik vol zit ongeacht of mijn bord leeg is of niet. Ik voel geen sociale druk om een appeltaart te eten op een verjaardag maar schaam me ook niet als ik nog een portie chocoladetaart bestel.

Het werkt heel goed voor mij, maar daar gaat dan ook een aantal jaar alles bijhouden en inlezen aan vooraf. De truc is om een gezonde levensstijl te vinden die je de rest van je leven niet alleen vol kunt houden, maar waar je ook van geniet.

Probeer dat TO. Geen dieet maar gezonde keuzes en je levensstijl duurzaam aanpassen...
Helemaal mee eens.
Zo is het voor mij nu ook. Ik heb een half jaar exact alles bijgehouden. Tot op elk kruimeltje toe tot grote hilariteit van mijn collega's.
Toen nog een half jaar sporadisch. Nu al 3jr niet meer.

Ik heb er veel van geleerd en ik ben van mening dat ik daarom nu idd intuitief "goed" eet.

Ik ging dus niet zo zeer op dieet maar nam mijn gewoontes onder de loep en waar nodig aan gepast.

Nadat ik in mijn twintig jaren een aantal jaren "mollig" was had ik niet gedacht dat slank zijn "zo makkelijk" was. Ik probeer dat niet te vaak te zeggen want ik besef me dat voor mensen die graag kilo's kwijt willen dat rot is om te horen. Toch is het zo.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
12-12-2017 22:52
Probeer dat TO. Geen dieet maar gezonde keuzes en je levensstijl duurzaam aanpassen...
Daar was ik idd al mee begonnen in maart, echt een goede levensstijl die vol te houden is ontwikkelen. Ik merk ook dat ik steeds een stapje verder kan gaan qua gezond leven. Chocolade en dergelijke laten staan gaat me nu makkelijk af, heb er geen zin meer in. Met avondeten en ontbijt maakte ik al de bewustere keuzes. Ik kook nooit uit pakjes & zakjes, wel met veel groenten en volkoren producten. Soms (eens per 2 weken?) wel eens een pizzaatje maar dat moet kunnen vind ik. Ontbijt altijd met yoghurt & havermout, beide suikerloos. Alleen de broodjes pindakaas zijn nu geschrapt (voor broodjes met magerder beleg) en ik zal als tussendoortje kijken of ik de 2 crackers eruit kan laten en dus alleen fruit als tussendoortje eet.

Het valt me mee hoe makkelijk dat gaat eigenlijk, gezond(er) eten. En ook het bewegen is goed vol te houden omdat ik Pole Fitness heel leuk vind én voor mijn werk veel loop en fiets. Maakt ook actiever om te bewegen, ik ga nu veel sneller mee sporten met iemand of even op de fiets ergens heen. Maar het kan dus allemaal net een tandje aangescherpt, hoop dat het me lukt om dat voor elkaar te krijgen op een manier dat het vol te houden is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven