Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining effectief bij afvallen (obesitas)?

12-12-2017 17:46 22 berichten
Goedemiddag allemaal,

uiteraard heb ik zelf de nodige research gedaan maar ik vind niet waar ik specifiek naar op zoek ben.

Ik ben zelf nu al zo'n 20 kg kwijt met gezonde voeding en bewegen maar nog steeds heb ik obesitas.
Nu vraag ik mij af of mensen ervaringen hebben met krachttraining bij obesitas en of dat erg helpt bij het afvallen?

Op het internet lees ik er verschillende dingen over dus ik wil jullie graag naar jullie ervaring vragen.
Wat voor resultaten heeft dit voor je gehad?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waarom schreeuw je zo?
Alle reacties Link kopieren
bij krachttraining bouw je met name spieren op. En hoe meer spieren hoe meer verbranding er plaats vindt.

daarnaast is het ook belangrijk om op lage hartslag conditie te trainen, zodat je vooral in je maximale vetverbranding zit.

of te wel je hebt zowel krachttraining als conditietraining nodig. Plus natuurlijk balans, flexibiliteit en stabiliteit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Krachttraining is minder effectief voor vetverbranding. Cardio training is wel heel effectief. Denk aan spinning en bodypump (!).
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
12-12-2017 17:55
Krachttraining is minder effectief voor vetverbranding. Cardio training is wel heel effectief. Denk aan spinning en bodypump (!).
en aan hardlopen & de crosstrainer. ;)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is er daardoor zo'n 30kg af gegaan. En daarna weer 10 kg aan spiermassa bij. Meer spiermassa betekent een hogere verbranding dus je verbruikt meer kCal voordat de opslag begint.

Voornamelijk in de dagen van herstel nadat je een goede krachttraining hebt gedaan wordt je lichaam aangesproken om aan het werk te gaan, hierdoor spreekt het gedurende de slaap ook de vetreserves aan.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
12-12-2017 17:55
Krachttraining is minder effectief voor vetverbranding. Cardio training is wel heel effectief. Denk aan spinning en bodypump (!).
Echt? Mij bij werkte cardio juist totaal niet en krachttraining heel goed. Van cardio kreeg ik wel een betere conditie, maar daar bleef het helaas bij. To, ik had geen obesitas maar heb wel heel goede ervaring met krachttraining en vet verbranden. Je voeding is echter ook een belangrijk onderdeel. Ik moest veel minder vet eten en extra eiwitten om die spieren optimaal te laten herstellen en ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Gewooneendame schreef:
12-12-2017 17:57
en aan hardlopen & de crosstrainer. ;)
Bij obesitas moet je erg oppassen met hardlopen omdat dit een te grote belasting voor je knieën kan zijn. Hometrainer - waar je op kunt zitten - is beter dan cross trainer. Uiteraard wel afhankelijk van om hoeveel overgewicht het gaat. Hoe minder overgewicht hoe meer sportactiviteiten je kunt gaan doen.
Je traint een te veel aan eten niet weg. Lijkt me niet verkeerd om het er bij te doen, want bij gewicht verliezen verlies je ook spieren. maar uiteindelijk is eten de grootste bepalende factor. Je moet ook om de zo veel kilo minder eten, want hoe zwaarder je bent hoe meer kcal je lijf nodig heeft om op gewicht te blijven. Dus na 20 kilo er af heb je minder nodig.
Er wordt altijd gezegd dat spieren meer verbranden dan vet, dat is zeker waar maar het is maar heel heel heel weinig wat je dan meer verbrandt in rust. Met een uur stevig cardio verbrand je meer vet dan een uur KT. Maar de grootste winst haal je uit je voeding
Een combi van cardio en krachttraining lijkt me een goede keuze. Ik zou beginnen met krachttraining (je kunt dan optimaal trainen omdat je spieren nog niet vermoeid zijn) en daarna zou ik een stevige cardiotraining doen.
Een voordeel van spierversterkende training is dat je je lichaam enigszins kunt "vormen". De stevige spieren die je ontwikkelt zorgen voor meer stroomlijn en balans in je figuur. Per lichaamsdeel kun je de oefeningen instellen op wat je wilt verbeteren. De kans op overtollige huid heb je altijd als je zoveel afvalt, maar spierversterkende oefeningen kunnen de schade wel wat beperken omdat je meer spiervolume/spiertonus krijgt..
Het gaat niet alleen om vetverbranding maar ook lichaamscompositie. Als je in een calorietekort zit verbrand je sowieso vet, maar door voldoende krachttraining lukt het beter om ook spierverlies tegen te gaan, en soms bij beginners wordt er zelfs spiermassa opgebouwd.

Ik zou ook een combi aanraden! Cardio ook voor conditie, maar met obesitas wel met begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Zeker krachttraining. Wat hierboven al gezegd is: spieren eisen meer energie (verbranding) dan vet. Zodra je krachttraining gaat doen is je verbranding aan dr gang en ook in je herstel daarvan. Cardio erbij is fijn voor je conditie dus zeker niet overslaan, maar in mijn ervaring hebben leden meer baat bij krachttraining.

En gezond/minderen in eten. Alles wat erbij komt is toch via de mond.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zou ik echt niet nog een half uur cardio kunnen doen na mijn huidige krachttrainingsschema. Puur omdat die momenteel conditioneel slopend is vanwege het hoge volume in deze fase.

Maar gedurende de tijd dat ik met heel weinig reps op 95% van mijn max bezig was, zou ik na voldoende rust inderdaad nog wel een half uurtje cardio kunnen doen, ben ik toch al snel 300 kcal extra aan het verbranden in die tijd, ware het niet dat ik die dan allang niet meer direct beschikbaar in mijn lichaam heb zitten. En ik wil voorkomen dat ik in de verbrandingsfase kom (man met de hamer) waarbij het lichaam spierweefsel gaat omzetten voor energie.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Combineren. Bijv 2x per week krachttraining doen en de andere dagen minstens een uur wandelen of fietsen. Wat voor beweging doe je nu TO?
Alle reacties Link kopieren
Van krachttraining ben ik anderhalf kilo aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
vetverbranding betekent niet dat het vetweefsel aan het verbranden is. Het lichaam heeft 2 soorten verbranding met en zonder zuurstof of te wel koolhydraat verbranding en vetverbranding. Echter deze 2 soorten verbranding vindt in elke cel plaats.

Spieren verbruiken meer energie, doordat ze bewegen, aantrekken, onder kracht staan, etc. Vetweefsel doet niet zo heel veel, en heeft dus minder energie nodig.

Door krachttraining maak je meer spiermassa aan, en meer spiermassa heeft meer energie nodig waardoor je meer verbrand. Ook in rust of bij minder beweging heeft spiermassa meer energie nodig, verbrand meer energie, dan vetweefsel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2017 10:40
Reden: spam
98.51% gewijzigd
Dit hierboven was advies van mij op mijn andere account dat dus meteen geband is door de “oplettende” beheerder......

Mocht je alsnog advies willen hebben dan geef ik het je graag! Ik kan zelf meer advies over jouw afvallen dmv voeding gebruiken omdat ik door de bomen het bos niet meer zie (terwijl ik zelf ooit een rasechte foodie was🧐)

En anders, super knap dat je die 20kg al kwijt bent geraakt!! Succes met de rest :)
En niet meer gaan eten als je meer verbrandt als je meer cardio gaat doen, ik krijg altijd trek van zulk soort sporten en moet me dan echt inhouden.
Alle reacties Link kopieren
Knap van die 20 kilo zeg !

Ik kan de lessen bodypump echt aanraden! Ik doe dat naast zelf fitnessen (combi van krachttraining en cardio) en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen :)
Alle reacties Link kopieren
Vaut

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven