Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik 35 kg afgevallen met koolhydraten arm dieet in 1,5 jaar tijd. 3 maanden geleden ff gestopt en weer gegroeid. Maar ook futloos nu en weinig conditie. Ga in 2018 ook weer van start. Wil nu nog 25 kg eraf.
Alle reacties Link kopieren
ik eet al 1.5 jaar koolhydraat arm, dus ga er ook komend jaar gewoon mee door!
Ik vind het geen smokkeldieet of een dieet dat je vol moet zien te houden. Als je met dit dieet gaat smokkelen, dan ben je echt onverbeterlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist weinig energie wanneer ik geen koolhydraten eet.
Alle reacties Link kopieren
Estrella82 schreef:
28-12-2017 12:02
Ik heb juist weinig energie wanneer ik geen koolhydraten eet.
Eet je dan wel voldoende eiwitten en vetten?
Alle reacties Link kopieren
Wauw Diva, wat een resultaat al!

Ik hoop jullie allen hier vaak tegen te komen!
Alle reacties Link kopieren
Besef dat als je koolhydraatarm eet, je in de eerste een a twee weken relatief veel succes lijkt te boeken. Voor het verteren van koolhydraten heeft je lichaam veel water nodig. Als je weinig koolhydraten eet, bouwt je lichaam het vochtpercentage af. Je houdt minder vocht vast en verliest zo snel gewicht.

Dat zie je ook bij afvalmethoden waarbij je weinig zout binnenkrijgt. (Veel afvalmethoden zijn ook stiekem zo ingericht dat je ongemerkt nog maar weinig zout of koolhydraten eet en daardoor vocht kwijt raakt en dus succes hebt op korte termijn.)

Nadeel is dat dat trucje maar een keer werkt. Je zult dus na die twee weken gewichtsverlies niet meer zo snel afvallen en dat kan behoorlijk demotiverend werken. Bovendien heb je die kilo's vocht er binnen enkele dagen weer aan als je stopt met koolhydraatarm of zoutloos eten. Dan wordt die vochtvoorraad namelijk meteen weer aangevuld. Houdt er dus rekening mee dat als je na je afvallen stopt, je weer wat gewicht terug zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je dit zo duidelijk uitlegt Stampertje!

Ik ben in het verleden 12 kilo kwijt geraakt met KHA eten, maar hier zijn er nadien inderdaad terug 3 van bijgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-12-2017 12:10
Besef dat als je koolhydraatarm eet, je in de eerste een a twee weken relatief veel succes lijkt te boeken. Voor het verteren van koolhydraten heeft je lichaam veel water nodig. Als je weinig koolhydraten eet, bouwt je lichaam het vochtpercentage af. Je houdt minder vocht vast en verliest zo snel gewicht.

Dat zie je ook bij afvalmethoden waarbij je weinig zout binnenkrijgt. (Veel afvalmethoden zijn ook stiekem zo ingericht dat je ongemerkt nog maar weinig zout of koolhydraten eet en daardoor vocht kwijt raakt en dus succes hebt op korte termijn.)

Nadeel is dat dat trucje maar een keer werkt. Je zult dus na die twee weken gewichtsverlies niet meer zo snel afvallen en dat kan behoorlijk demotiverend werken. Bovendien heb je die kilo's vocht er binnen enkele dagen weer aan als je stopt met koolhydraatarm of zoutloos eten. Dan wordt die vochtvoorraad namelijk meteen weer aangevuld. Houdt er dus rekening mee dat als je na je afvallen stopt, je weer wat gewicht terug zal krijgen.
Dat zal allemaal kloppen wat je zegt als je een kortdurend dieet volgt om af te vallen.

Echter, wanneer je overstapt op kha eetpatroon, is dit een aanpassing op eetpatroon waar je niet mee stopt wanneer je afgevallen bent. Bovenstaand is dus niet van toepassing op een koolhydraatarmdieet (lees dieet als eetwijze, niet als tijdelijk eetpatroon met als doel af te vallen).

Ik ben inmiddels 25 kg afgevallen. Klopt dat het niet zo snel gaat als de eerste weken, maar geleidelijk en dus gezonder.

Wanneer ik mijn doel qua gewicht bereikt heb, stop ik dus niet met Kha, maar stap over op de volgende en blijvende fase, namelijk koolhydraatbeperkt.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
En koolhydraatbeperkt is trouwens ideaal. Ik ben in december gestopt met koolhydraatarm en tijdelijk overgestapt op koolhydraatbeperkt. En ondanks de feestelijkheden van de feestdagen mooi op gewicht gebleven. Niets aangekomen!

In januari verder met de volgende 25 kilo. Daarna kan ik er dus op vertrouwen dat ik met khb mooi op gewicht kan blijven!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook graag meedoen aan de koolhydraat arme / beperkte variant.
Wil een kilo of 12 afvallen, maar vooral meer energie, (hopelijk) beter slapen en minder buikklachten.
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
28-12-2017 12:40
Dat zal allemaal kloppen wat je zegt als je een kortdurend dieet volgt om af te vallen.

Echter, wanneer je overstapt op kha eetpatroon, is dit een aanpassing op eetpatroon waar je niet mee stopt wanneer je afgevallen bent. Bovenstaand is dus niet van toepassing op een koolhydraatarmdieet (lees dieet als eetwijze, niet als tijdelijk eetpatroon met als doel af te vallen).

Ik ben inmiddels 25 kg afgevallen. Klopt dat het niet zo snel gaat als de eerste weken, maar geleidelijk en dus gezonder.

Wanneer ik mijn doel qua gewicht bereikt heb, stop ik dus niet met Kha, maar stap over op de volgende en blijvende fase, namelijk koolhydraatbeperkt.
Helaas. Dit is wel degelijk van toepassing op KHAD. Er verandert helemaal niets aan de werking en de principes. Als je altijd hoolhydraatarm blijft eten, dan blijft je lichaam natuurlijk toe kunnen met een lager vochtniveau. Maar zodra je er mee zou stoppen, dan wordt het vochtniveau weer opgehoogd. Dus het is wel degelijk van toepassing. Jij besluit echter om er nooit mee te stoppen. Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar maakt dit niet minder van toepassing.

Dat is net zo iets als dat je de rest van je leven zoutloos blijft eten: ja, dan blijft het vochtniveau op een lager pijl. Mocht je ooit besluiten om daarmee te stoppen, dan keert het weer terug.

Als je iets meer koolhydraten gaat eten, zul je dus ook iets meer vocht gaan vasthouden. Maar als je tegelijkertijd gewoon goede hoeveelheden eet, zul je dat extra beetje gewicht wel weer compenseren doordat je nog wat verder afvalt.

Goed dat je bent afgevallen! Dat komt dus in de eerste weken vooral door vochtverlies en daarna doordat je gewoon minder eet en dus minder vet opslaat. Mijn bericht was er alleen voor bedoeld om ervoor te zorgen dat je weet als je hier aan begint dat de eerste weken heel snel veel resultaat laten zien omdat je veel vocht kwijt raakt. Daarna zal het afvallen langzaam gaan omdat je lichaam om af te vallen dan geen vocht hoeft af te scheiden, maar echt vet moet gaan verbranden. Dat duurt nu eenmaal langer en gaat langzamer.

Allemaal geen probleem, maar het helpt als je vooraf weet dat de eerste twee weken niet representatief zijn voor de snelheid waarmee je met een hoolhydraatarm eetpatroen afvalt. En dat je weet dat als je weer meer koolhydraten gaat eten dat er op korte termijn wat vocht bij komt.
Ik lees mee. :)
Ik hoor echt goede dingen over KHA eten. En omdat ik ook wel wat kilo's kwijt wil (15-20) wil ik hier ook mee starten.
Mijn valkuil is dat ik dan niet zo goed weet wat ik mag eten. Een boterham of cracker is immers snel gepakt 's ochtends. Ik heb echt geen tijd en om om half zes 's morgens eitjes te koken of zo.
En ook onderweg, als je dan trek krijgt kun je qua snel voer vaak alleen kiezen voor broodjes, patat, wraps. Allemaal koolhydraten :-[
Voordeel is wel dat ik geen zoetekauw ben, snoep en koek doen me erg weinig qua verleiding. Nee liever chips, wat dus ook niet mag, maar nootjes, kaas of vleeswaren vind ik ook heerlijk.
Gekookte aardappels vind ik goor, dus het is geen straf die uit mijn dieet te schrappen.

Zoals je kunt lezen denk ik dus dat suiker, brood, aardappels, pasta en rijst niet of met mate mogen. Maar hoe zit het nou precies? Is alleen witbrood (en witte pasta/rijst) uit den boze en mag de volkoren variant wel? Is havermout okay?

Je ziet: totale noob hier. Heeft iemand een KHA eten voor dummies-handleiding?
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
28-12-2017 14:23
Ik hoor echt goede dingen over KHA eten. En omdat ik ook wel wat kilo's kwijt wil (15-20) wil ik hier ook mee starten.
Mijn valkuil is dat ik dan niet zo goed weet wat ik mag eten. Een boterham of cracker is immers snel gepakt 's ochtends. Ik heb echt geen tijd en om om half zes 's morgens eitjes te koken of zo.
En ook onderweg, als je dan trek krijgt kun je qua snel voer vaak alleen kiezen voor broodjes, patat, wraps. Allemaal koolhydraten :-[
Voordeel is wel dat ik geen zoetekauw ben, snoep en koek doen me erg weinig qua verleiding. Nee liever chips, wat dus ook niet mag, maar nootjes, kaas of vleeswaren vind ik ook heerlijk.
Gekookte aardappels vind ik goor, dus het is geen straf die uit mijn dieet te schrappen.

Zoals je kunt lezen denk ik dus dat suiker, brood, aardappels, pasta en rijst niet of met mate mogen. Maar hoe zit het nou precies? Is alleen witbrood (en witte pasta/rijst) uit den boze en mag de volkoren variant wel? Is havermout okay?

Je ziet: totale noob hier. Heeft iemand een KHA eten voor dummies-handleiding?
Wat er niet in komt hoeft er ook niet af. Dat geld voor je lichaam, maar ook voor je huis.

Kijk bij het boodschappen doen op de etiketten van de spullen die je pakt. Op de achterkant staat hier hoeveel koolhydraten er in zitten. Dingen die veel koolhydraten per 100 gram bevatten kun je dus beter niet mee naar huis nemen. Natuurlijk is het wel zo dat als je 10 keer iets eet tussendoor met weinig koolhydraten dat dit opgeteld toch weer een hoop koolhydraten kunnen zijn. Typische dingen die laag in koolhydraten zijn, zijn groene groenten, magere yoghurt, kalkoen, vlees en vis. Hoog in koolhydraten heb je pasta, aardappelen en brood.

Sowieso zou je eigenlijk altijd naar de etiketten moeten kijken als je boodschappen doet. Dat is de eerste paar keer misschien lastig, maar wordt snel makkelijker als je door hebt wat laag, hoog en gemiddeld is. Je gaat dan de getallen herkennen. Op ieder product staat precies hetzelfde etiket, dus je wordt nooit verrast.

Wat ook erg belangrijk is om te bekijken als je toch naar het etiket kijkt is de lijst met ingrediënten. Deze zijn namelijk altijd gerangschikt van grootste aandeel naar kleinste aandeel. Als je dus een lekker gezond lijkend vruchtensapje koopt en de ingrediëntenlijst laat iets zien als:

Ingrediënten: Water, Suiker, Appelsap (20%) etc. etc.

Dan weet je dat het voornamelijk water is wat je drinkt, met meer dan 20% suiker. Het zal je verbazen hoe vaak de lijst ingrediënten niet overeenkomt met wat op de voorkant van de verpakking als belangrijkste ingrediënten wordt aangeprezen!
stampertje12 wijzigde dit bericht op 28-12-2017 14:44
Reden: Typo
0.26% gewijzigd
Volkoren brood en pasta mag ook niet. Er is wel koolhydraatarm brood te koop en veel mensen bakken zelf broodjes of brood.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
28-12-2017 14:39
Uhm, nee.
Je hebt gelijk, verkeerd neergezet. Leest lastig terug wat je schrijft op telefoon.

Het gaat me even om het voorbeeld mbt de sapjes.
Hamsterweken schreef:
28-12-2017 14:39
Uhm, nee.




Ook 100% fruit sapjes zijn niet aan te raden als je af wilt vallen ;-)
20% suiker zul je niet zo snel aantreffen in een dapje trouwens, eerder rond de 11 a 14 g/100ml
ik wou net zeggen van dat vlees. Ik ken iemand die KHA eet en daar dus erg goede resultaten mee boekt en die eet gewoon allerlei vlees, niet alleen maar kip en witte vis.

Sapjes en fruit ben ik ook geen grootverbruiker van. Over het algemeen drink ik koffie, thee en water, al dan niet met een hip smaakje. Alcohol is trouwens ook een valkuil, ik lust graag een biertje of wijntje, maar dat zet natuurlijk enorm aan in je K-verbruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijd gedaan en viel er ook mee af. Helaas ging het vorig jaar tijdens de feestdagen mis (man haalde allerlei snoepgoed in huis en ik kon me niet meer inhouden :facepalm: ) en sindsdien probeer ik wel weer wat af te vallen maar blijf ik jojo-en. Nu dan toch ook maar weer met KHA gaan beginnen, want daar eet ik ook gezonder mee. Ik vind het wel heel lastig want ik ben een enorme zoetekauw.
Er zit ook wel verschil in KHA dieten onderling. Bij sommige dieten mag je helemaal geen fruit of sap en bij andere weer wel rood fruit.
Ik ga in januari ook weer beginnen want ik denk dat ik deze maand wel wat aangekomen ben. Ik eet overigens dan ook alle soorten vlees hoor maar geen vis. Alcohol laat ik ook niet staan in het weekend. Dan gaat het wel iets langzamer maar er hoeft toch nooit zo veel af bij mij want ik hou het netjes bij.
Alle reacties Link kopieren
KHa kan op verschillende manieren. Ik heb zelf de volgende richtlijnen die ik hanteer. Ik eet geen geen producten waar meer dan 5 kh per 100 gram in zitten. Ook mogen er bij de 1e 4 ingrediënten geen vorm van suiker, granen, zetmeel, ed zitten (dingen waar dus veel kh in zitten).

in de afvalfase at ik maximaal 100 gram zuivel voor alle zuivel (kaas, Griekse yoghurt ed.) ook heel af en toe een keertje wat rood fruit. Geen kant en klaar kha brood uit de winkel of van de bakker.

Eet rond de 30 kh per dag en probeer elke dag minimaal 500 gram groenten te eten. Tijdens afvallen was mijn richtlijn 75% van mijn kh haalde ik uit groenten.

Ondertussen op gewicht (40 kg eraf) en ben ik wat soepeler met zuivel en max 50 gram rood fruit. Eet nog wel zo rond de 30 kh per dag.
Bloes schreef:
28-12-2017 13:25
Ik lees mee. :)

+1

En laat dan vooral die recepten / lunchideeen maar doorkomen.
Alle reacties Link kopieren
ik bak brood wat laag is in kh. Adamsbrot. Te koop bij onder ander body en fit. Met wat toevoegingen en dan in de broodrooster lekker voor af en toe.

lunch salades. veldsla met kip of tonijn, gekookt eitje. komkommer, paprika of tomaat. dressing van mayonnaise, grieves yoghurt wat peper en zout.

Soep van diverse groenten even staafmixer door. wat kip spekjes of zelfs rookworst erdoor.
Alle reacties Link kopieren
hartige taart zonder bodem maken als warm eten. `meteen dubbele portie maken en volgende dag koud als lunch.

lekker stukje worst en kaas met wat komkommer, paprika snoeptomaatjes met een mayonaise dip o ok lekker als lunch.

2 eitjes bakken als omelet en vullen als wrap. met ham, kaas sla en alles wat je nog meer lekker vindt


nog meer tips nodig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven