Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond aankomen, maar voedeslallergieën

20-01-2018 16:39 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik gezond aankomen maar de feiten zijn:

*chronisch ziek C.F. (taaislijmziekte)
*ben al onder behandeling met drinkvoeding bij een Diëtiste.

*lactose intolerant - niet tegen te veel suiker kunnen.

*noten allergie (extreem)
*fruit allergie (extreem)
* hooikoorts & para-berksyndroom waardoor de fruit-noten voedselallergie is ontstaan, staat los van de ziekte C-F.

Wat al veel voorkomt in mijn dieet zijn avocado's en eiergerechten, ik eet ongv 3600/3800 calorieën per dag, dat is door de extra drinkvoeding, helaas zijn die niet lactose-vrij of laag in lactose. Als ik die ophoog krijg ik heel erg buikpijn en diarree.
Heb tien jaar sondevoeding gehad maar ben er nu al twee jaar af. Graag wil ik dat zo houden.

Mijn inspiratie is op, heb ik nog eten over het hoofd gezien wat gezonde vetten bevat?
Hebben jullie nog tips?

63-65kg voel ik me met 170cm het beste op. Dat woog ik de voorgaande jaren ook, maar sinds een medicijnwissel weeg ik nu al een aantal maanden 59-60kg
Ik sport 3keer per week, waarvan 2keer kracht training en 1keer yoga/Pilates.

Ik houd van vis,kip,rund, avocado's en eieren.
Graag doe ik hier wat inspiratie op,
Bedankt alvast, voor het lezen
Alle reacties Link kopieren
Gossie, wat vervelend. Sterkte!
Ik wil best meedenken, maar aangezien je best wat medische zaken hebt, en je al bij een diëtiste loopt; kan zij niet met je meedenken?
Alle reacties Link kopieren
Oef, wat een lijst. Heftig zeg. Geen wonder dat je inspiratie op is.

Heb je bewust voor krachttraining gekozen? Hoe meer spiermassa, hoe hoger je verbranding. Misschien zou je daar wat in kunnen minderen. Meer pilates en joga? Al is je fit voelen natuurlijk ook heel belangrijk.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Die medicijnwissel zou ik eens bespreken met je huisarts. Met bijna 4000 kcal per dag en niets aankomen kan je gerust stellen dat er iets niet helemaal klopt.
Lees de bijsluiter eens door of er over dit onderwerp iets bekent is als bijwerking.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je snelle reactie,

Die diëtiste denkt goed met me mee, zij vindt het ook lastig, maar misschien zijn er hier nog mensen met goede ervaringen met bepaalde recepten of gerechten die veel eiwitten, gezonde vetten bevatten....?. (topsporters dieet)
De dietiste heeft ook bakjes soep met extra calorieen. En blikken fantomal, die poeder doe je door warme dranken.
Alle reacties Link kopieren
Zo hoog in calorieën en niet aankomen? Weet je de oorzaak daarvan? Dat vind ik heel raar.

Krachttraining verbruikt veel, mss daar even mee stoppen totdat je op dat gewicht zit?
Life is short. Eat dessert first.
Voor je probleem met lactose kan je lactase pilletjes nemen. Dan heb je er geen last meer van en kan je meer drinkvoeding nemen.
Ik neem tussendoor boterkoekstukjes, 200 kcal per stuk.... Niet gezond, maar lekker veel calorieen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je tegen olijfolie? Een paar lepels en je hebt er zo weer een paar honderd calorieën bij.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 16:51
2.13% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
20-01-2018 16:48
Zo hoog in calorieën en niet aankomen? Weet je de oorzaak daarvan? Dat vind ik heel raar.

Krachttraining verbruikt veel, mss daar even mee stoppen totdat je op dat gewicht zit?
Ze heeft CF als je longen niet goed meewerken heb je heel veel energie nodig
Alle reacties Link kopieren
@bumbly dat klopt, maar spieren wegen meer dan vet. Dus ik wil juist meer spiermassa,

Het is een nieuw medicijn, waarbij de ervaringen verder heel goed zijn, ook voor mij. Ik kan juist mijn afvalstoffen beter kwijt waardoor ik beter presteer op elk vlak. De negatieve cirkel is doorbroken gelukkig.
Maar blijkbaar moet ik dan nóg meer eten, als een topsporter. Mijn longfunctie was vóór dit medicijn 35%, nu na een jaar gebruik is het al 44% geworden. Wat beschadigd is in mijn longen door de cf, wordt niet meer hersteld maar ik kan wel beter ventileren en de afvalstoffen afvoeren.
Maar de kilo's vliegen er daarom ook af vanwege dat mijn hele lichaam uit balans is.

Daarom zoek ik inspiratie voor goede gerechten en recepten om aan te komen, om voor of na het sporten te nemen.
Je moet deze vraag echt aan een dietist stellen, dit is geen vraag voor het forum. Je hebt een complexe ziekte en allergieeen. Door je ziekte heb je veel calorieen nodig en het gevaar bestaat er in dat je te vet of te eenzijdig gaat eten. Laat dus een goed schema opstellen door een dietist het lieft eentje die bekend is met CF en in een ziekenhuis werkt.
Ik zou inzetten op veel vlees en vis. Vette vis (zalm/ haring/ makreel) en vlees en vleeswaren. En veel volkorenbrood
Alle reacties Link kopieren
Vette vis voor gezonde vetten
Soep zelf trekken met een extra mergpijp
Chili con carne maken en opeten met tortillachips (misschien niet extreem gezond, wel veel calorieën)
Pure chocola tussendoor
Pasta pesto
Alle reacties Link kopieren
@S-Meds zeker ben ik ook onde behandeling bij een heel goed CF team. De diëtiste en ik hebben goed contact, het is inderdaad te complex. Misschien ben ik meer opzoek naar gerechten en recepten.
Ik heb een lijst met hoeveel vet alles bevat en wat een goed dieet is voor mensen met CF. Maar daar staan veel dingen tussen als vla, noten, roomtoetjes en andere dingen wat veel suiker- of melk/lactose bevatten.

Sorry dank daar in m'n openingswinst niet helemaal duidelijk over ben geweest, maar ik kreeg al wel wat tips van soepen en bonen-gerechten. Hartstikke fijn! Bedankt ook zover voor de reacties.
Niet bekend met taaislijmziekte en ondergewicht, maar wel bekend met deze allergieen en intolerantie (mijn lijstje is helaas nog uitgebreider).

Ik kan cashewnoten, pistachenoten, verschillende zaden en pitten wel echter verdragen. Ben je daar ook op getest? Zijn hier niet aan te slepen. Denk aan de zonnebloempittenpasta, koken met pompoenpitten, lijnzaad door de plantaardige yoghurt, etc. Van ongebrande cashewnoten kan je trouwens hele lekkere zuivelvervangers maken/kopen.

Bij verhitten van verschillende fruitsoorten gaan de eiwitten waar je allergisch op reageert stuk/stuk genoeg. Zo eet ik veel verhitte blauwe bessen en bak ik veel met banaan. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik buiten het hooikoortsseizoen sommige fruitsoorten wel met mate rauw verdraag; heb je dat getest?

Kokos is voor mij een super vervanger van zuivel en graan; 100% kokosyoghurt, pap gemaakt van kokosmeel / fruit / plantaardige melk en wat zaden. Zelf kokosmacronen bakken, etc. Zitten veel vezels in en rijk aan vet.

Daarnaast veel peulvruchten. Eet heel veel (zelfgemaakte) hummus, en gooi door veel gerechten bonen. Je kunt er ook mee bakken, bijv een zwarte bonen chocolade brownie.

En bakbanaan is ook fijn, kan je bijv een hele lekkere wrapbodem van maken en dan vullen met vette zalm, salade, en zelfgemaakte groentenspread.

Avocado is er trouwens wel een product om in de gaten te houden; valt onder het rijtje kruisallergieen die je beschrijft en heeft daarnaast aardig wat histamine. Heb het in de winter veel gegeten, maar nu de hazelaars en els in de bloei beginnen te staan, verdraag ik ze niet meer.. (net als rauwe spinazie, teveel pure chocolade, en moet ook oppassen met rode wijn).
Alle reacties Link kopieren
Sowieso rijst- en pastagerechten. Bv pasta pesto, rijst met curry en kokosmelk (kan je dat wel verdragen?) en ga zo maar door. Verder vette vis, tosti's, roggebrood, bakken in olijfolie en volle producten gebruiken.
Life is short. Eat dessert first.
Ik zou voor inspiratie ook op pinterest kijken voor vegan recepten (mn voor sporters), en voor paleo recepten. En dan her en der wat tweaken ivm allergieen.

Vind het trouwens gek dat in het advies van de dieetiste je allergieen/intolerantie niet zijn meegenomen?
Alle reacties Link kopieren
Pizzadeeg, daar een bodem van maken. Pesto opsmeren, daarop tonijn, olijven en venkel. Besprenkelen met olijfolie, oregano en knoflook.

Bakken in kokosolie, als je wel tegen kokos kunt. Kokosmacronen bakken. Rijst met kokosmelk, of rijstepap van kokosmelk.
Alle reacties Link kopieren
stoppen met krachttraining, dat vreet uiteindelijk kcal!

lactose vrije melk nemen oa bij Lidl.
Liefst volle melk.
Je hebt ook lactosevrije yoghurt te koop tegenwoordig.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 17:55
19.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel horizon81 calaena en Doornroosje. Ja het inspiratiebronnetje was op, hier kan ik wat mee.

Verwarmd fruit kan inderdaad wel in gerechten heb ik ook in het boekje van de allergoloog gelezen,
Goed dat je de tip geeft over avocado. Ik zal opletten,
Nu heb ik weer wat zin om gerechten te proberen,

Moet echt wel zeggen dat ik plezier moet kweken in bakken en koken, maar ik zag ook wat simpele gerechten voorbij komen die niet eens heel ingewikkeld zijn. Inprincipe moet dat lukken met de tijd en energie wat ik per dag heb.
Alle reacties Link kopieren
Kokosmelk is ook calorierijk en kun je heel veel curries mee maken. Zijn niet de gezondste vetten, maar een keer per week moet kunnen. Ik maak graag curries met ui, champignons en/of shi takes, aubergine, tomaat en kokosmelk. Currykruiden of een currypasta erbij of zelf wat indiase kruiden op gevoel erdoor. Lekker met rijst of naan.
Ik maak ook graag een curry met paksoi en oesterzwammen en paprika en gember, lime leaves en sereh en een rode peper en kokosmelk.
Sperziebonen vind ik ook lekker in een curry en bloemkool ook. Ik eet vegetarisch, maar je kunt natuurlijk overal vlees toevoegen.
Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
@miedo, ik mag niet stoppen met krachttraining. Met een longfunctie van 44% blijft er weinig anders over qua trainingen, Hit- ga ik binnenkort mee beginnen. Dat is high intensief een programma die mijn fysio van het cf-centrum speciaal heeft ontworpen voor CF-patiënten. Alles wordt goed in de gaten gehouden en ik train altijd met een fysiotherapeut. (Dus niet als een gezond iemand) alles wordt veel langzamer opgebouwd.
Als cf-patiënt moet overal aan gedacht worden en lichaam zo goed mogelijk in balans houden.

Ook als ik niet zou sporten val ik vanzelf af. Spieropbouw is daarom erg belangrijk,
Alle reacties Link kopieren
je rookt niet neem ik aan?

Alcohol met percentage van boven de 12,5 % is ook goed om aan te komen.Of het gezond is , is een tweede..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven