Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe kweek ik doorzettingsvermogen?

22-01-2018 09:11 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend weer gestart met de zoveelste poging om af te vallen. Noem een dieet en ik heb het geprobeerd, maar tot op heden is niets gelukt. En waarom niet? Omdat ik na een week al weer opgeef. Hoe doen die anderen dat dan toch om blijvend gewicht te verliezen? Ik val altijd na max. een week weer in mijn oude patroon. Wie heeft de ultieme tip om het afvallen nu wel eens een keer vol te houden?
Het niet zien als een dieet maar als een blijvende leefstijl verandering.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het beter vol zult houden als je het geen dieet noemt, maar je levenstijl aanpast. Ben je wel echt te zwaar? Misschien eet je wel veel te weinig tijdens je dieet en heb je gewoon honger. Wat eet je op een dag? Er zitten hier vast wel wat mensen die je tips kunnen geven. Voor mij helpt het erg om mijn eten cijfers te geven; als ik het een 8 of meer waard vind, eet ik het en zo niet, dan niet. Dus dan kan ik die chocolade die ik eigenlijk niet zo lekker vind, makkelijk laten liggen, terwijl ik enorm kan genieten van een klein stukje van die overheerlijke chocolade.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in kleine stapjes veranderingen doorgevoerd. Dat ging voor mij makkelijker dan in een keer alles omgooien. En de moeilijkste blijft toch 's avonds niet meer snoepen.
Alle reacties Link kopieren
Als je 's avonds wil snoepen, eet je misschien niet genoeg tijdens het avondeten. niet in huis halen helpt bij mij trouwens ook.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Er is een heel interessante BBC documentaire hierover.

Je moet eerst uitzoeken wat voor eter je bent. En dan kijken welk "dieet" het beste bij je past

1) emotie eters. Mensen die eten gebruiken als beloning, troost, etc. Wanneer je een emotie eter bent, dan helpt het om in groepsverband af te vallen. Met veel geklap en beloning. Uitzoeken waarom je eten als drugs gebruikt. En een beloning/troost zoeken in andere dingen.

2) snaaiers. Dit zijn mensen die zeggen "ik eet helemaal niet veel, kijk maar een klein ontbijt, weinig lunch en mijn avond eten is bijna niets". Alleen deze mensen eten de hele dag door. Zien overal wel een koekje, dropje, etc. Ze zijn vaak ook de hele dag bezig met eten. Worden wakker met "wat ga ik voor lunch eten en wat voor het avondeten". Deze mensen hebben vaak het vetzuchtgen. Het advies was om het vastendieet te gaan volgen. Dan hoef je maar 2 dagen per week op je calorie intake te letten, en de andere dagen niet.

3) feasters; mensen die redelijk makkelijk zonder eten kunnen. maar wanneer je begint met eten, dan ben je niet te stoppen. Dan moet het pak koekjes op, de pannen moeten leeg. Deze mensen missen een bepaald hormoon in de maag die het signaal aan de hersenen geven dan je vol zit. Het advies was, om vooral weinig suikers en simpele koolhydraten te eten, en meer eiwitten, vetten en complexe koolhydraten. Zodat je ook langer verzadigd blijft.

Ik zal eens kijken of dat ik de docu's nog kan vinden online. Het was heel interessante, en dit onderzoek werd gedaan op een universiteit. Ze lieten de mensen ook onder allerlei omstandigheden eten aanbieden. En dan kijken welke groep wanneer het meeste at.

Je kan altijd beginnen met gezonde keuzes te maken. Schrap je suikers, koekjes, cola's, pakjes zoveel mogelijk. Gezonde keuzes dus. En ga meer bewegen. Elke dag een stuk wandelen. En 2 a 3 x per week sporten/bewegen met een verhoogde hartslag.

Het meeste hongergevoel is geen honger, hooguit trek, maar eigenlijk dorst. Dus wanneer je trek hebt, neem dan een glas water of een kop thee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je overgewicht hebt eet je te veel. Voedsel dat je lichaam niet nodig heeft en op slaat als vet. Als je je dat echt realiseert wordt het makkelijker. En besef dat alle begin echt moeilijk is, en je door die periode even heen moet. Ook al ben je chagrijnig en heb je zin in eten, dat hoort er gewoon bij. Je lichaam past je wel aan na een tijdje.

En je hebt er ook geen vage diëten voor nodig, gewoon bekijken hoe veel jouw lichaam nodig heeft en dan berekenen wat je mag eten per dag.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je geen honger hebt, honger maakt chago en is demotiverend. En gun jezelf twee keer in de week een lekkere sinner.

Zorg dat wat je eet lekker is. Dus maak een feestje van die boterhammen/ salade.

Steek alleen sinners in je mond die je een acht of hoger geeft. Voor mij is bv een merci chocolaatje een 6.... zonde om te eten. Een stukje Tony is een 8 dat neem ik dan wel. Scheelde voor mij heel veel gesnoep tussendoor met name op het werk.

Geef je zelf een niet eet beloning als je een doel behaalt.

Visualiseer je einddoel.

Wees niet te streng. Ga Je een keer de mist in? Gewoon morgen weer verder gaan waar je was gebleven.

Ken het hoor! Succes
Alle reacties Link kopieren
Gevonden, het zijn 3 afleveringen.

Deel 1: https://ihavenotv.com/part-1-whats-the- ... et-for-you
Deel 2: https://ihavenotv.com/part-2-whats-the- ... et-for-you
Deel 3: https://ihavenotv.com/part-3-whats-the- ... et-for-you
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Niet op dieet gaan...

https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... wel-werkt/
Alle reacties Link kopieren
Vraag vooraf: ben je echt te dik? Of wil je wat strakker in je vel?

Verder ben jij de enige die jouw valkuilen kent. En als je weet, waar het fout gaat. weet je wat je moet veranderen.
Eet je overdag te veel of ´s avonds?. Of is het alcohol?
Je kunt beginnen met kleine aanpassingen: bijvoorbeeld geen calorieën binnen krijgen met wat je drinkt. Alleen nog thee/koffie en water
Bedenk je hoe kort de bevrediging van slecht eten duurt en hoe lang om het weer van je lichaam af te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-01-2018 09:23
Er is een heel interessante BBC documentaire hierover.

Je moet eerst uitzoeken wat voor eter je bent. En dan kijken welk "dieet" het beste bij je past

1) emotie eters. Mensen die eten gebruiken als beloning, troost, etc. Wanneer je een emotie eter bent, dan helpt het om in groepsverband af te vallen. Met veel geklap en beloning. Uitzoeken waarom je eten als drugs gebruikt. En een beloning/troost zoeken in andere dingen.

2) snaaiers. Dit zijn mensen die zeggen "ik eet helemaal niet veel, kijk maar een klein ontbijt, weinig lunch en mijn avond eten is bijna niets". Alleen deze mensen eten de hele dag door. Zien overal wel een koekje, dropje, etc. Ze zijn vaak ook de hele dag bezig met eten. Worden wakker met "wat ga ik voor lunch eten en wat voor het avondeten". Deze mensen hebben vaak het vetzuchtgen. Het advies was om het vastendieet te gaan volgen. Dan hoef je maar 2 dagen per week op je calorie intake te letten, en de andere dagen niet.

3) feasters; mensen die redelijk makkelijk zonder eten kunnen. maar wanneer je begint met eten, dan ben je niet te stoppen. Dan moet het pak koekjes op, de pannen moeten leeg. Deze mensen missen een bepaald hormoon in de maag die het signaal aan de hersenen geven dan je vol zit. Het advies was, om vooral weinig suikers en simpele koolhydraten te eten, en meer eiwitten, vetten en complexe koolhydraten. Zodat je ook langer verzadigd blijft.

Ik zal eens kijken of dat ik de docu's nog kan vinden online. Het was heel interessante, en dit onderzoek werd gedaan op een universiteit. Ze lieten de mensen ook onder allerlei omstandigheden eten aanbieden. En dan kijken welke groep wanneer het meeste at.

Je kan altijd beginnen met gezonde keuzes te maken. Schrap je suikers, koekjes, cola's, pakjes zoveel mogelijk. Gezonde keuzes dus. En ga meer bewegen. Elke dag een stuk wandelen. En 2 a 3 x per week sporten/bewegen met een verhoogde hartslag.

Het meeste hongergevoel is geen honger, hooguit trek, maar eigenlijk dorst. Dus wanneer je trek hebt, neem dan een glas water of een kop thee.
Precies dit! Eerst even goed kijken naar wat voor eter je bent en dan onderzoeken wat daarvoor wordt aangeraden + veel drinken en bewegen. Verder zijn veel diëten gebaseerd op onthouding van voedingsstoffen die je op de lange termijn wel nodig hebt. Dus laat je eigen boerenverstand niet achterwege.

Ik vond een uitspraak van de documentaire-maker Michael Pollan ook erg goed: "Eat all the junk food you want as long as you cook it yourself." Dus wil je roomijs op de bank eten, dan wordt dat eerst ingrediënten mengen en de bak ijs ieder half uur uit de vriezer halen om door te roeren. Als je chipjes wilt dan schaaf je een aardappel/pastinaak/biet op een mandoline en bakt deze in wat vet of droogt ze in de oven. Als je een lekker cakeje bij de koffie wilt dan klop je het beslag en bak je die cake. Zo kun je nog steeds ALLES eten. Je zult echter zien dat veel voeding die je nu tot je neemt flink arbeidsintensief is om te maken..en dan kies je toch sneller voor een simpelere oplossing. En zelfs als je een talent blijkt te hebben in snel ongezond eten koken: het is nog altijd vele malen gezonder dan wat een fabriek voor jouw bakt en braad.

Heel veel succes! Je kunt het je kunt het je kunt het!
1. Breintraining
2. Door je doel te veranderen en uit te werken in kleine stapjes: stop met afvallen en begin met gezond te leven. Besef dat het gewicht op de weegschaal niet gelukkig maakt, maar hoe je je voelt.
3. Door te denken in toevoegingen: welke producten zou ik graag aan mijn eten willen toevoegen. En deze producten eten als je zin hebt om te snaaien.
4. Scripten
5. Door een moodboard te maken en deze op een zichtbare plek te hangen.
6. Door je doelen en wensen heel groot op te schrijven op een plaats waar je ze heel vaak ziet.

En er zijn vast dingen waar je wel heel gedisciplineerd in bent. Wat maakt het dat het daar wel lukt? Hoe voel je je als je discipline toont? Wat zijn jouw motieven? Waar doe je het voor?
Alle reacties Link kopieren
En realiseer je dat blijvend afvallen voor maar heel weinig mensen is weggelegd.

Uit je OP krijg ik de indruk dat je denkt dat anderen dat wel kunnen, blijvend gewicht verliezen, maar als je beter kijkt zul je zien dat dat bijna altijd gevolgd wordt door weer aankomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lange termijn veranderingen kun je niet op wilskracht doen; daar heb je namelijk maar een beperkte voorraad van.

Zorg dat je de nieuwe levensstijl in stappen invoert, zodat ze gewoontes worden. Veel kleine veranderingen zorgen samen toch voor resultaat, maar als je alles in één keer omgooit is je vaste structuur weg.
Onthoud ook dat een alles-of-niets houding je kan saboteren. Het is normaal als het af en toe minder gaat, als je een terugval hebt. Maar dat is geen excuus om dan maar helemaal op te geven. Op je werk gebak gegeten terwijl je dat eigenlijk niet wilde? Jammer, maar niet het einde van de wereld. De dag is niet verpest, er is geen reden om dan ook maar de rest van de dag ongezond te eten en het dieet als mislukt te zien.
What a nuanced anxiety
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat mensen vaak heel zwart/wit zijn met diëten. Als ze dan beginnen ontzeggen ze zichzelf opeens álles, eten alleen nog rijstwafels, magere yoghurt en rauwkost en vallen dan binnen no-time helemaal terug. Misschien helpt het als je een tussenweg zoekt. Wel gewoon eten wat je lekker vindt, maar waar mogelijk een gezonder alternatief, en minder. En ik zou Fatsecret of een andere app gaan gebruiken om te kijken waar bij jou nou de zwakke plek zit, waar je teveel calorieën eet. Dat is niet bij iedereen hetzelfde.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij werkte is om stap voor stap aanpassingen te maken en te zoeken naar wat bij mij werkt.

Bij welk ontbijt houd ik het langer vol?
net als qua boterhammen voor de lunch en het avond eten.

Ik ben gaan sporten en dit ook gaan opbouwen.

Maar ik heb niks radicaals gedaan. Ik ben logisch gaan nadenken, want eigenlijk weet je het wel, het is een kwestie van doen.
Ook niet het idee hebben dat je elke week een kilo moet afvallen ofzo. De eerste paar weken viel ik snel 3/4 kilo af, ik heb er verder een jaar over gedaan om 10 kilo af te vallen.
Ook ging dit met ups-downs gepaard, soms zat ik even minder lekker in mijn vel, maar dan pakte ik het binnen een week weer op om verder te gaan. Het valt idd onder een levensstijl.

(wat ik opvallend vind, ik heb vele collega's die zo bezig zijn met hun gewicht en gezond eten dat ik ze niet anders zie dan eten de hele dag door onder de noemer "gezond" en die vallen echt niet af)
mefunny wijzigde dit bericht op 22-01-2018 10:37
24.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de weight watchers, zelf kon ik andere diëten niet volhouden en dit gaat me goed af. In het weekend mag je best eens een frietje of een pizza en zo wordt het meer een leefstijl in plaats van een dieet. Echt een aanrader, ook als je steun wilt hebben want er zit een soort facebook in de app verwerkt waar je berichten kunt plaatsen en steun van andere krijgt. Misschien ook iets voor jou?
lilalinda schreef:
22-01-2018 09:52
Vraag vooraf: ben je echt te dik? Of wil je wat strakker in je vel?

Verder ben jij de enige die jouw valkuilen kent. En als je weet, waar het fout gaat. weet je wat je moet veranderen.
Eet je overdag te veel of ´s avonds?. Of is het alcohol?
Je kunt beginnen met kleine aanpassingen: bijvoorbeeld geen calorieën binnen krijgen met wat je drinkt. Alleen nog thee/koffie en water

Dit! Zoete dranken bevatten veel suiker en verder niets dat je lichaam nodig heeft, behalve het vocht.

Ga ook niet over op light, want dat krijg je vaak juist trek van, waardoor je dan weer iets eet wat je eigenlijk niet nodig hebt.

Schrap al het sap, limonade, frisdrank etc. Neem ook geen Optimel, Fristi of soort zooi. Neem hooguit een keer per week iets zoets voor de gezelligheid als je met anderen zit.
Alle reacties Link kopieren
Dus zoet is gezellig en een thee zonder suiker niet?

Waarom zou je voor een ander iets zoets gaan drinken? Je zou maar elke dag gezellig willen zijn. Ook thuis en bij je collega's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oh en wat iemand hier ook al zei, neem iets alleen als het een acht of hoger scoort op jouw favorieten lijstje. Alles wat je verder krijgt aangeboden als je af of laat je verdwijnen.

Stop en bakje met deksel in je tas om dingen die je echt niet kunt afslaan (sociaal niet wenselijk) mee te nemen om ze thuis weg te gooien.
viva-amber schreef:
22-01-2018 10:42
Dus zoet is gezellig en een thee zonder suiker niet?

Waarom zou je voor een ander iets zoets gaan drinken? Je zou maar elke dag gezellig willen zijn. Ook thuis en bij je collega's.

Nee, niet voor de anderen maar als je er dan toch af en toe aan toe wilt geven en er echt zin in hebt.

Zodra je jezelf dat alleen thuis gaat toestaan dan is er elke dag wel een goede reden om het toch te doen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 10:46
12.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-01-2018 10:38
Neem hooguit een keer per week iets zoets voor de gezelligheid als je met anderen zit.
afleren dat zoetigheid gelijk is aan gezelligheid, helpt ook trouwens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven