Lijf & Lijn alle pijlers

's nachts veel plassen

14-02-2018 09:27 27 berichten
Sinds enkele jaren moet ik 's avonds plassen. Het begon met een keer per nacht, maar de laatste maanden wel vier keer per nacht. Ik kom zo niet aan een blok van vijf uur slaap en heb ook moeite met weer in slaap komen. Huisarts heeft urine onderzocht, maar ik heb geen ontsteking. Huisarts gooit het op veranderend lijf vanwege twee zwangerschappen en ouder worden. Ik ben 42 jaar en ben verder gewoon gezond. Het breekt mij na al die maanden heel rot slapen gewoon op. Ik heb vanwege mijn zorgintensieve kind moeite om te zorgen voor mezelf. Nu ga ik dan maar om 9.30 in avond naar bed, hopend dat ik wel rust krijg ondanks de vier plaspauzes en het wakker liggen er na. Overdag drink en plas ik genoeg en het laatste wat ik drink zijn twee glazen thee om 8 uur.

Is vier keer per nacht plassen wel iets wat ik maar normaal moet vinden?
Alle reacties Link kopieren
dan drink je toch geen thee meer om 8 uur en kijk je wat daar het effect van is?
Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen en sinds de zwangerschap plas ik ook zoveel 's nachts. Ik drink om 20.30 nog maximaal 1 kop thee en daarna niets meer. Ik denk dat het (in mijn geval dan) door de zwangerschap is gekomen, het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
hoeveel drink je overdag? door de onzinberichten dat mensen minstens twee liter water moeten drinken, is dat nog wel eens de boosdoener
Twee liter kom ik niet aan.
@fiona: mijn 2de is 8.
@grenada: dat heb ik natuurlijk al geprobeerd
Alle reacties Link kopieren
plas je dan een beetje of echt een volle blaas??
Alle reacties Link kopieren
Is de boel misschien een beetje verzakt door die zwangerschappen? Dan helpt een bezoekje aan de fysio misschien om je bekkenspieren wat te trainen. Ik had vaak van die valse aandrang, dan voelde het wel alsof ik moet plassen, maar dat was helemaal niet zo. Bij mij kwam het door een verzakte blaas. Heeft de huisarts daar niet naar gekeken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik herken veel uit je verhaal. Vier keer per nacht is het bij mij niet maar twee keer zeker wel.

Ik wijt het ook aan mijn veranderde lijf. Ik vermoed dat mijn bekkenbodem ook flink te lijden heeft gehad van mijn zwangerschappen/ bevallingen. En heb er ook een redelijke verzakking aan overgehouden. Mijn blaas zit dus niet meer goed op de plek waar hij hoort te zitten en daardoor ervaar ik sneller aandrang. Terwijl de blaas dus nog niet eens zo vol zit. Vervolgens herhaalt dit patroon zich gedurende de nacht.

Kon ik vroeger het glazuur uit de pot pissen, tegenwoordig is het maar een slap straaltje, hoeveel druk ik ook zet.

Ik probeer daarom na zes uur niet zoveel meer te drinken. Thee is ook een echte boosdoener. Heb het idee dat ik daarvan vaker en sneller moet.

Kortgezegd, doordat je die aandrang sneller voelt heb je het idee vaker te moeten plassen tijdens de nacht. Terwijl de hoeveelheid urine die je dan uitscheidt in verhouding tot de aandrang maar heel klein is.

Overdag niet zo’n groot probleem maar ‘s nachts is het een stuk vervelender. 9 van de 10 keer val ik direct weer in slaap. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat dat niet lukt en ik slaap tekort kom.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Zit je niet gewoon in een cirkeltje??

Het begon met één keer, wordt steeds meer en na het plassen slaap je niet snel meer in. Normaal gesproken gaat je lijf in de ruststand ´s nachts en bij jou gebeurt dat blijkbaar niet. Dus ik zou het niet zoeken in iets lichamelijks, maar krijg eerder de indruk dat het tussen jouw oren zit (niet hatelijk bedoeld verder maar omdat je over je kind begint zou het mij niet verbazen als dat ermee te maken heeft).

Ik zou eens starten met bekkenbodemoefeningen (fysio) en proberen om, als je wakker wordt, het plassen zo lang mogelijk uit te stellen. Je slaapt dan een periode nog slechter maar met wat geluk kun je je lijf ´terugtrainen`.

En oh, probeer eens een extra deken. Als je het (onbewust) te koud hebt moet je ook vaker plassen. En waar ik dan nog last van heb; dan moet ik over de koude gang, waardoor mijn lijf helemaal wakker wordt en ik vervolgens niet snel genoeg opwarm waardoor ik weer moet plassen. Een extra deken over het bed en ik slaap weer als een blok.

Nog een tip; kijk even naar vochtafdrijvende middelen. Sommige soorten thee bijvoorbeeld...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik plas al sinds jaar en dag heel veel 's nachts. Ik plas sowieso heel veel. Ik heb al medicijnen ervoor gehad.

Ik ga er nu 2-4 keer uit, al sinds ik me kan heugen is dit zo. Een nacht doorslapen heb ik nog nooit gedaan zo ver ik me kan herinneren. Ik ben ook binnenstebuiten gekeerd, en het is ook niet zo dat ik een kleine of zwakke blaas heb want ik plas fatsoenlijke hoeveelheden.

Raar en vervelend is het he?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
14-02-2018 09:51
Zit je niet gewoon in een cirkeltje??

Het begon met één keer, wordt steeds meer en na het plassen slaap je niet snel meer in. Normaal gesproken gaat je lijf in de ruststand ´s nachts en bij jou gebeurt dat blijkbaar niet. Dus ik zou het niet zoeken in iets lichamelijks, maar krijg eerder de indruk dat het tussen jouw oren zit (niet hatelijk bedoeld verder maar omdat je over je kind begint zou het mij niet verbazen als dat ermee te maken heeft).

Ik zou eens starten met bekkenbodemoefeningen (fysio) en proberen om, als je wakker wordt, het plassen zo lang mogelijk uit te stellen. Je slaapt dan een periode nog slechter maar met wat geluk kun je je lijf ´terugtrainen`.

En oh, probeer eens een extra deken. Als je het (onbewust) te koud hebt moet je ook vaker plassen. En waar ik dan nog last van heb; dan moet ik over de koude gang, waardoor mijn lijf helemaal wakker wordt en ik vervolgens niet snel genoeg opwarm waardoor ik weer moet plassen. Een extra deken over het bed en ik slaap weer als een blok.
Hier dacht ik ook aan.
Vicieuze cirkel.

Ik heb het zelf ook jaren gehad.
Elke nacht moest ik 1x naar de wc.
Doordeweeks/weekenden/vakanties , altijd.

Bij mij kwam het, omdat ik wakker werd, van de wekker van mijn vriend, snachts.
(Hij moest er om 4 uur uit, voor zijn werk)
Ik werd er ook wakker van. Vervolgens kon ik toch niet meteen in slaap komen, want hij moest zich nog aankleden, enzo.
Dus ik ging naar de wc.
Ik vond het ook moeilijk om met een gevulde blaas, weer in slaap te komen, dus als ik naar de wc ging, sliep ik daarna makkelijker.

Dit was zon gewenning. Dat ik dus voortaan altijd snachts wakker werd, om te plassen.

Oplossing: mijn vriend kreeg een andere baan, met andere werktijden.
:cheer2:
Het heeft een maand geduurd, en toen was ik er vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
14-02-2018 09:51
Zit je niet gewoon in een cirkeltje??

Het begon met één keer, wordt steeds meer en na het plassen slaap je niet snel meer in. Normaal gesproken gaat je lijf in de ruststand ´s nachts en bij jou gebeurt dat blijkbaar niet. Dus ik zou het niet zoeken in iets lichamelijks, maar krijg eerder de indruk dat het tussen jouw oren zit (niet hatelijk bedoeld verder maar omdat je over je kind begint zou het mij niet verbazen als dat ermee te maken heeft).
Inderdaad, je lichaam went eraan dat er op deze prikkel gereageerd wordt, hierdoor ontstaat er een beetje een cirkel. Je slaapt slecht, raakt daardoor gestresst en slaapt daardoor lichter en bent daardoor ook gevoeliger voor zulke prikkels. In die zin kan vaak moeten plassen ook enkel tussen je oren zitten.

Als ik zenuwachtig ben heb ik heel gauw het gevoel dat er een waterballon op mijn bekken rust en wil ik heel graag naar de wc. Ik heb weleens dat ik voor een wedstrijdrit van enkele minuten heel nodig moest door de zenuwen, maar dat er geen tijd meer was. Na de spannende rit waren alle zenuwen volledig weg en hoefde ik urenlang niet naar de wc. Dat gevoel van die waterballon zat dan puur tussen de oren.

Wanneer je bekkenbodem tijdelijk verzwakt is geweest werkt dat dit soort patronen natuurlijk in de hand, maar het fysieke deel hoeft helemaal niet meer aan de orde te zijn. Dus dan moet je inderdaad 'trainen' dat die prikkel niet noodzakelijk een reden is voor actie.
Alle reacties Link kopieren
Word je wakker omdat je moet plassen of moet je plassen omdat je wakker bent? Ik word ‘s nachts vaak wakker en hoef dan nog niet te plassen, maar geheid dat ik een paar minuten later wel moet. Ik heb nu een nieuw dekbed omdat ik het met de oude op een gegeven moment net iets te koud kreeg en ik word nu minder vaak wakker. Eens per nacht en dan plas ik ook even, anders moet ik later alsnog. Maar 1 keer vind ik niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Plassen 's nachts gebeurd hier ook vaak. Inmiddels gelukkig wel minder dan voorheen. Hier overigens geen kinderen dus kan bij mij niet door een zwangerschap komen.

Sinds afgelopen zomer eet ik glutenvrij, vanaf toen plas ik over het algemeen minder. Dus ook 's nachts, gelukkig, want ik ben veel meer uitgerust nu.

Heel af en toe slaap ik zelfs een nacht door, heb ik erg aan moeten wennen. Dat je het plassen niet terug in bed kan duiken omdat het tijd is om op te staan.
Ik weet wel dat 's avonds thee of alcohol drinken zorgt dat ik vaker moet plassen 's nachts. Mijn kat springt soms 's nachts bij me en als ik daar wakker van wordt moet ik ook plassen. En ik woon onder een aanvliegroute van Schiphol, dus als vliegtuigen herrie maken en ik wakker word moet ik ook.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Herkenning.
Bij mij begon het vele nachtplassen na een stuk of 6 AB kuren tegen blaasontsteking.
Daarna volgde in 15 jaar tijd:
- fysiotherapie
- Medicijnen (4 verschillende soorten) Oxybutinine o.a.
- PTNS (je wordt dan gedurende 12 weken iedere week in het ZH verwacht, ze prikken je enkel aan en liggen daar een apparaatje aan wat de zenuw prikkelt, zodat deze rustiger wordt. Na 8-12 behandelingen heeft 8% van de mensen baat bij deze behandeling, ik heb 30 behandelingen gedaan, 0% resultaat.
- Botox in je blaas (vond men mij wat te jong voor, het is pijnlijk en helpt steeds korter), niet gedaan dus
- en uiteindelijk is bij mij een pacemaker voor de blaas in mijn bil geïmplanteerd:
http://www.medtronic.com/nl-nl/patiente ... chten.html
anoniem_238197 wijzigde dit bericht op 14-02-2018 10:41
Reden: aanvulling
3.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh ik moest er dus s'nacht altijd minimaal 4 x uit, met uitlopers tot 9 x.
Dat is nu teruggebracht naar 2 x.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou na 7uur niks meer drinken, op 2 slokjes water na voor t slapen.

Plas je ook veel of steeds kleine beetjes?
Alle reacties Link kopieren
je vooral niet zo druk maken. ik ga bijna mijn hele leven 's nachts een aantal keren per nacht plassen. En 4-5x is niet zo raar. Familie kwaaltje. Lichten niet aandoen, niet doortrekken (maakt alleen maar lawaai en wordt je wakker) je bed weer induiken en verder slapen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Fysio had ik nog helemaal niet aan gedacht.

SweetChilliSaus: dat is nogal wat. Maar bij jou komt get door AB? Ik heb 15 jaar geleden ook veel AB moeten gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-02-2018 11:00
je vooral niet zo druk maken. ik ga bijna mijn hele leven 's nachts een aantal keren per nacht plassen. En 4-5x is niet zo raar.
Voor jou misschien niet, maar 4 tot 5 keer per nacht moeten plassen is echt niet normaal. Ik moet er niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar van die pilletjes van Roter geslikt tegen een overactieve blaas, dat had wel effect en dat effect heeft ook best een tijd aangehouden. Inmiddels moet ik ook weer vaak 's nachts. Een of twee keer eruit vind ik niet zo erg, maar te vaak is wel vervelend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In een periode van veel stress ging dit bij mij ook zo. Het lijkt of je lijf niet meer volledig tot rust en ontspanning komt en ook niet in een diepe slaap. Ontzettend vermoeiend.
Inmiddels is het bij mij over, maar heeft wel een paar jaar geduurd.
Bij mij zat de oplossing in veel werken aan fysieke ontspanning en geen kruidenthee meer drinken. Ik las ergens dat kruidenthee s avonds ook kan leiden tot s nachts vaker moeten plassen ( echt, vraag me niet waarom).
Hier nu weer hele nachten aan een stuk kunnen slapen en soms nog 1x eruit.
Alle reacties Link kopieren
Plassen is ook deels je aangeleerd gedrag. Ga je bijv vaak plassen terwijl je niet per se hoeft? Te lang wachten is niet goed, maar te snel gaan ook. Als je namelijk telkens te snel naar het toilet gaat, dan leer je jezelf aan dat je gevoelsmatig sneller “vol” zit en moet plassen
Alle reacties Link kopieren
Madyn schreef:
16-02-2018 18:48
Fysio had ik nog helemaal niet aan gedacht.

SweetChilliSaus: dat is nogal wat. Maar bij jou komt get door AB? Ik heb 15 jaar geleden ook veel AB moeten gebruiken.
Sorry later reactie.
Het blaaspijnsydroom kan veroorzaakt worden door veel AB. Nu heb ik geen pijn, maar de rest van de klachten wel.
Ik denk dat het daar vandaan komt, zeker weten kan uiteraard niet na 20 jaar
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-02-2018 09:35
hoeveel drink je overdag? door de onzinberichten dat mensen minstens twee liter water moeten drinken, is dat nog wel eens de boosdoener




Die twee liter MOETEN drinken qua advieshoeveelheid is voor sommige mensen echt niet goed
Ik zit op 1,25 a maximaal 1,5 liter per dag

Als ik twee liter zou drinken zou dat enorm ten koste gaan van mijn slaap (4 x plassen per nacht)

Na 17 uur niks meer drinken is vaak wel verstandig

Groene thee en koffie werken bij mij super vocht afdrijvend, die drink ik dus nooit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven