Lijf & Lijn alle pijlers

Zwanger: wat eet jij op een dag?

15-02-2018 16:07 78 berichten
Ik ben benieuwd wat vrouwen zoal eten tijdens de zwangerschap. Ik twijfel namelijk wel eens of ik voldoende binnenkrijg voor een zwangere vrouw. Ik hoop dat we elkaar op goede ideeën kunnen brengen door het praten over voeding en het plaatsen van eetlijstjes.

Vandaag heb ik dit gegeten:
Ontbijt: schaaltje magere yoghurt met blauwe bessen (stuk of 8), kwart banaan, pecannoten (6 ), handje granola en pompoenzaden.

Lunch: een volkorenboterham met twee eieren (scrammbled eggs) en een halve avocado.

Tussendoor: klein restje eten van gisteren, rijst met wat kip, sperziebonen, ui, rode paprika, wortel.

Avondeten: Aardappels (3 kleine), bloemkool (half bord vol, zeker wel 200 gram), met zelfgemaakte witte saus, stukje vis (zalm uit de oven).

Dit is wel vrij gangbaar op dit moment. Ik eet nu 4x op een dag (7 uur, 12 uur, 3 uur, 6 uur), omdat ik het anders niet volhoud en me slap voel s middags.

Soms eet ik ook wel eens iets ongezonds. Patatje als avondeten, pizza, pannenkoeken, maar ik zorg er wel voor dat ik dan altijd iets van groente binnenkrijg. En 's avonds af en toe nog chips/chocolade, al probeer ik dit niet te vaak te doen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie zoal eten.
Ik vind het niet zo gek dat je s middags honger hebt want je ontbijt en lunch zijn erg karig.
Waarom geen (half)volle yoghurt ipv magere en een handje blauwe bessen en hele banaan?
En waarom niet een tweede boterham bij je lunch?

Ik ben overigens nu niet zwanger maar toen ik dat wel was at zo'n beetje als wat ik hierboven beschreef.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 14 weken zwanger en heb een jaar geleden een maagverkleining gehad en eet 6 keer per dag.

8:00 appel (soms een uurtje erna nog een mandarijn)
10:30 Volkoren boterham (soms 2) met 30+ kaas, rauwe prei ringetjes en stukjes rode paprika
13:30 Magere yoghurt (hoeveelheid weet ik niet precies, klein schaaltje) met 20 gram muesli en 6 aardbeitjes
16:00 Volkoren broodje met 30+ kaas of (pure) pindakaas
18:30 Warm eten, verschillend per dag bv 1 kleine aardappel, 2 eetlepels groente en 80 tot 100 gram vlees
Bij éénpans gerechten zo rond de 250 gram
21:15 Magere yoghurt met 15 gram walnoten en een schepje muesli of kinderbanaan

Sinds ik zwanger ben heb ik wel meer 'hongergevoel' en eet gemiddeld één extra volkoren boterham en een mandarijntje extra per dag. Voor de zwangerschap kon ik geen 2 boterhammen op en nu heb ik er vaak wel behoefte aan.
Ik vind dat je weinig eet met ontbijt en lunch, daar zou ik ook slap van zijn 's middags.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg weinig, maar ik weet niet hoeveel je voor je zwangerschap at. Ik eet 2 boterhammen als ontbijt en 4 als lunch, zowel zwanger als niet zwanger. Zwanger eet ik meer tussendoortjes (varierend van kom erwtensoep tot bakje chips tot een dropje, net wat ik op dat moment goed binnen kan houden), maar dat is vooral om de misselijkheid nog een beetje in toom te houden.

Verder zie ik de zin niet zo in van het delen van eetlijstjes: als je je vaak slap voelt dan eet je blijkbaar te weinig en ga je wat meer eten en voor de rest lijkt me je eetpatroon prima, toch?
nicole123 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 16:27
20.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zwanger was was ik geobsedeerd door eten. Wat ik at op een gemiddelde dag:
ontbijt: 4 volkorenboterhammen met hagelslag, glas verse sinaasappelsap, 2 bekers thee.
10 uur: 1/3e stokbrood met eiersalade en tomaat en 1 ciabatta met roomkaas
lunch: friet met ketchup (meestal begon ik om 11 uur al tegen mijn collega's te zeuren of we friet gingen eten), of een broodje mario (of 2), of een wok-to-go (wel wandelend/waggelend)
3 uur: chocoladekoek en halve liter vers sap appel/peer/framboos
diner: wisselend, 'gewoon' eten (vegetarisch, vaak pasta met groenten)
's avonds: 1 reep chocola en een bakje olijven (om en om).

Overbodig misschien te vermelden dat ik na 6 maanden geen zwangerschapskleding meer paste en mensen dachten dat ik minstens zwanger was van een tweeling.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Ben je altijd zo bezig met voeding dat je de blauwe bessen in je ontbijt telt?

Luister naar je lijf, het heeft energie nodig. Eet gezonde voedingsmiddelen, zoveel als waar je trek in hebt. Te weinig eten lijdt alleen maar tot eetaanvallen savonds (chips ijs chocolade).
@rosepudding: zwanger zijn met een maagverkleining lijkt me wel heftig, krijg je dan wel genoeg binnen?

@ijskoffie: meestal eet ik wel twee boterhammen als lunch, dit kwam zo uit. Hele banaan doe ik expres niet vanwege verstopping.

Jullie reactie zetten me wel aan het denken. Ik heb vaak het eerste deel van de dag niet zo'n honger en om een uur of 3/4 snak ik dan ineens naar eten.

Misschien moet ik mezelf toch aanzetten om meer te eten voor die tijd.
Ik vind dat je weinig eet. Ben je bang om aan te komen?
Alle reacties Link kopieren
juist als je zwanger bent, vertelt je lichaam prima wat je nodig hebt.
Jouw lichaam schreeuwt het uit: Ik Wil Meer!!!
Zalmsnipper schreef:
15-02-2018 16:28
Ben je altijd zo bezig met voeding dat je de blauwe bessen in je ontbijt telt?

Luister naar je lijf, het heeft energie nodig. Eet gezonde voedingsmiddelen, zoveel als waar je trek in hebt. Te weinig eten lijdt alleen maar tot eetaanvallen savonds (chips ijs chocolade).
Haha nee hoor, ik tel ze niet. Het was meer om jullie wat inzicht te geven in hoeveelheden. Het is een gokje :P
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-02-2018 16:31
juist als je zwanger bent, vertelt je lichaam prima wat je nodig hebt.
Jouw lichaam schreeuwt het uit: Ik Wil Meer!!!
Dit ja. Ik at extreem veel, maar ik was een week na de bevalling ook weer ruim 20 kilo kwijt zonder dat ik daar iets aan gedaan had (behalve een kind eruit persen dan). Blijkbaar had mijn lichaam die extreme hoeveelheden dus ook nodig.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
gizzmo-returns schreef:
15-02-2018 16:29
Ik vind dat je weinig eet. Ben je bang om aan te komen?
Nee, aankomen hoort erbij. Ik probeer het wel een beetje binnen de perken te houden.

Vorige zwangerschap ben ik 15 kilo aangekomen en dat vond ik prima, maar 20+ probeer ik wel te voorkomen door gezond te eten.
N00R85 schreef:
15-02-2018 16:29
Jullie reactie zetten me wel aan het denken. Ik heb vaak het eerste deel van de dag niet zo'n honger en om een uur of 3/4 snak ik dan ineens naar eten.

Misschien moet ik mezelf toch aanzetten om meer te eten voor die tijd.
Lijkt me duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Haha AnnaC, hopelijk heb je na je zwangerschap je oude eetpatroon weer opgepakt. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap 's ochtends en 's middags voornamelijk geleefd op paprikachips en appelsap en mijn tweede zwangerschap op kant-en-klare pannenkoeken en chocomel. Dat was het enige wat er nog een beetje in ging, van de rest ging ik direct over m'n nek. Maar ook hiermee gaf ik regelmatig over, dus tot veel gewichtstoename leidde het niet. Met een multivitamine en nog wel redelijk kunnen avondeten heb ik het toch prima gered en zijn er 2 prima kinderen uit gekomen. Sindsdien kan ik me ook echt niet druk maken om de precieze voeding tijdens de zwangerschap, ik vind het al een hele prestatie om het eten uberhaupt binnen te houden.
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
15-02-2018 16:34
Nee, aankomen hoort erbij. Ik probeer het wel een beetje binnen de perken te houden.

Vorige zwangerschap ben ik 15 kilo aangekomen en dat vond ik prima, maar 20+ probeer ik wel te voorkomen door gezond te eten.
wat is je BMI, als je niet zwanger bent?
Met laag BMI mag (moet) je beduidend meer aankomen, dan met hoog
Alle reacties Link kopieren
Een eetlepeltje bessen.... Dat is toch niet genoeg! Mens jij pleegt roofbouw op je lijf Alles wat je baby te kort komt haalt het uit jouw oude vet En daar zitten dus ook heel veel afvalstoffen in die baby dus óók binnenkrijgt.
Je eet te weinig, te weinig fruit én te weinig vet! Ik mis ook calcium houdende dingen als melk of liever nog kaas. Eet je roereieren zo en eet kaas op je brood. Heeft je gyn of verloskundige daar niets over gezegd?

Btw als je ineens snakt naar eten éét dan! En het lijkt er erg op of je een eetstoornis hebt trouwens Erg gefocust op wat je binnenkrijgt. (6 bessen realy?)
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
15-02-2018 16:29
@rosepudding: zwanger zijn met een maagverkleining lijkt me wel heftig, krijg je dan wel genoeg binnen?
Als ik onze lijstjes vergelijk eet ik denk ik meer dan jij doet, maar mijn bloed word wat vaker gecheckt op vitamines ed en alles was prima.
Moet heel erg letten op voldoende eiwitten en slik multivitamine en calcium+vit D bij, maar dat moet sowieso ook als je niet zwanger bent.
Verder heb ik er geen enkele hinder van, ben nu al zo gewend aan 6 keer per dag eten.

Al ben ik in het eerste trimester nog wel bijna 7 kilo afgevallen, zonder misselijkheid of overgeven en met het zelfde eetpatroon als voorheen.
Ben nu de laatste 2 weken redelijk stabiel en verwacht nu aan te gaan komen, iets waar ik toch wel tegen op kijk omdat het afgelopen jaar natuurlijk alleen maar in het teken heeft gestaan van afvallen.
Maar ik sta onder begeleiding van een diëtiste en de obesitas kliniek en dat gaat prima.
rosepudding wijzigde dit bericht op 15-02-2018 16:45
28.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
15-02-2018 16:29


Jullie reactie zetten me wel aan het denken. Ik heb vaak het eerste deel van de dag niet zo'n honger en om een uur of 3/4 snak ik dan ineens naar eten.

Misschien moet ik mezelf toch aanzetten om meer te eten voor die tijd.
nee joh, dan neem je toch om 3 uur iets? als je lichaam er om vraagt?
lilalinda schreef:
15-02-2018 16:36
wat is je BMI, als je niet zwanger bent?
Met laag BMI mag (moet) je beduidend meer aankomen, dan met hoog
Gewoon normaal. 20-21 zo ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu ruim 7 maanden zwanger. Ik eet het volgende op een dag:

Ontbijt: 3 volkoren knackebrod met kaas
Tussendoor: handje noten
Lunch: 350 gram magere kwark met ong. 100 gram fruit (granaatappelpitjes, of frambozen of rode besjes
Tussendoor: warme chocomel (obv magere melk) of caffienevrije cappuccino
Diner: stukje vlees/vis/vleesvervanger, 250gr groente, soms een (zoete) aardappel erbij. Maar ook wel eens pasta, patatje. Ik merk wel dat mijn porties in de avond kleiner zijn dan toen ik niet zwanger was (nogal veel last van ribben ivm baarmoeder en zeker na het eten)
Tussendoor: bakje magere vanillevla (ivm zuurbranden)
's avonds: max 1 glas lightfrisdrank
Gedurende de dag 1,5 liter water (geen reguliere koffie of thee)
anoniem_92149 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 16:47
0.14% gewijzigd
nina1966 schreef:
15-02-2018 16:36
Een eetlepeltje bessen.... Dat is toch niet genoeg! Mens jij pleegt roofbouw op je lijf Alles wat je baby te kort komt haalt het uit jouw oude vet En daar zitten dus ook heel veel afvalstoffen in die baby dus óók binnenkrijgt.
Je eet te weinig, te weinig fruit én te weinig vet! Ik mis ook calcium houdende dingen als melk of liever nog kaas. Eet je roereieren zo en eet kaas op je brood. Heeft je gyn of verloskundige daar niets over gezegd?

Btw als je ineens snakt naar eten éét dan! En het lijkt er erg op of je een eetstoornis hebt trouwens Erg gefocust op wat je binnenkrijgt. (6 bessen realy?)
Yoghurt is toch calcium? Kaas eet ik regelmatig als lunch (ik ben dol op tosti). Fruit wissel ik af, ongeveer twee stuks per dag.

Als ik snak naar eten, dan eet ik inderdaad. Lijkt me logisch. Vandaag rijst met kip en groentes, maar vaak ook langs de viskraam (ben ineens dol op vis), en vindt mezelf ook wel eens terug bij Mc Donalds :proud:

Van een eetstoornis is geen sprake.
lilalinda schreef:
15-02-2018 16:39
nee joh, dan neem je toch om 3 uur iets? als je lichaam er om vraagt?
Tuurlijk, dat doe ik ook.
Ik eet 2-3 boterhammen als ontbijt,
banaan en drie biscuitjes (of een snelle jelle oid) tussendoor
4-5 boterhammen bij de lunch en een groot glas melk
appel, paaseitjes en nog eens iets van koek tussendoor
avondeten + toetje
nog eens iets van koek
En nog iets lekkers.

En daarmee doe ik mijn uiterste best om aan te komen.

Ohja, 20 weken zwanger nu. De eerste 12 weken had ik absoluut geen trek, nu trekt dat gelukkig eindelijk bij.
Ik lees nu pas wat jij eet TO. Dat is weinig ja! Ik zou sowieso meer tussendoor gaan eten ook; gewoon elke 2-3 uur iets eten is helemaal niet gek. Of elke 3-4 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven