Lijf & Lijn alle pijlers

Niet te bedwingen honger

20-02-2018 18:18 67 berichten
Sinds een jaar heb ik soms een niet te bedwingen honger. Ik ga dan echt vreten en helaas zijn dit niet de allerbeste dingen.

Ik snap niet hoe het komt. De ene week denk ik niet eens aan eten en de andere week heb ik constant honger. Ik drink veel water en kruidenthee, dus dorst kan het haast niet zijn.

Ik baal echt enorm. Heb eindelijk na jaren van langzaam afvallen een ideaal gewicht bereikt en nu weeg ik al weer 5 kg zwaarder.

Herkent iemand dit? Tips?
Ja, negeren en zo laat mogelijk op de dag beginnen met eten. En je eten tracken. Calorie arme dingen in huis hebben.

Helaas hier altijd honger wegens medicatie. Maakt ook niet uit wat ik eet (al zit ik wel langer vol van een volkoren boterham dan een zak chips) en hoe veel, dat honger gevoel blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het komt maar ik vind het wel herkenbaar. Bij mij hangt het duidelijk samen met mijn cyclus maar waar het precies vandaag komt.. geen idee!
Echt een bodemloze put ben ik op die momenten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je te streng gelijnd waardoor je je te lang in hebt moeten houden?
Eet je overdag genoeg zodat je niet teveel honger hebt?

Bij mij helpt veel eiwitten en weinig suiker eten goed om een vreetkick tegen te gaan
Nee, ik heb niet streng gelijnd. Heel rustig mijn eetpatroon aangepast. Ben daar drie jaar mee bezig geweest en leef nog steeds volgens deze leefstijl. Alleen is die niet te bedwingen honger er het laatste jaar bij gekomen. Misschien inderdaad cyclus afhankelijk. Maar waarom dan ineens nu?
En ik (vr)eet dan echt alles: toastjes, chocolade, chips, boterhammen.
Maar wel ‘netjes’ om alle gezonde dingen heen :-( .
Alle reacties Link kopieren
Je zit niet in de menopauze of dergelijke toevallig?
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 18:33
Nee, ik heb niet streng gelijnd. Heel rustig mijn eetpatroon aangepast. Ben daar drie jaar mee bezig geweest en leef nog steeds volgens deze leefstijl. Alleen is die niet te bedwingen honger er het laatste jaar bij gekomen. Misschien inderdaad cyclus afhankelijk. Maar waarom dan ineens nu?
Geen idee, bij mij is dat ook iets van de laatste jaren pas!
chentolove schreef:
20-02-2018 18:37
Je zit niet in de menopauze of dergelijke toevallig?
Niet dat ik weet, maar het zou wel eventueel kunnen qua leeftijd. Wel wat aan de vroege kant. Ik zal eens googlen.
Alle reacties Link kopieren
Wat eet je vooraf aan dat je zo'n vreetkick krijgt? Ik denk dat dit veroorzaakt kan worden door een schommeling in je bloedsuiker.

Je eet veel snelle suikers/ koolhydraten, je alvleesklier maakt daardoor ineens veel insuline aan om al die suikers op te nemen, waardoor je bloedsuikerspiegel snel zakt en je dus opeens weer veel trek krijgt.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpt veel eiwitten en weinig suiker eten goed om een vreetkick tegen te gaan.

Precies dit! Groeten, eiwitten en goede vetten. En langzame koolhydraten.
strikjemetstippels schreef:
20-02-2018 18:23
Ja, negeren en zo laat mogelijk op de dag beginnen met eten. En je eten tracken. Calorie arme dingen in huis hebben.

Helaas hier altijd honger wegens medicatie. Maakt ook niet uit wat ik eet (al zit ik wel langer vol van een volkoren boterham dan een zak chips) en hoe veel, dat honger gevoel blijft.


Ik was inderdaad al begonnen met IF, maar die honger openbaart zich vooral na de lunch tot aan het avondeten. Daarna knal ik uit elkaar en ben ik echt misselijk. Bedwingen lukt gewoon niet.
Iris en Isabella, ik heb inderdaad vooral zin in suikers!

Wat zijn goede tussendoortjes met langzame suikers?
Alle reacties Link kopieren
Door bij ieder eetmoment eiwitten aan de maaltijd toe te voegen blijft het eten langer in je maag en worden de suikers niet direct doorgesluisd naar je darmen.

Een appel bijvoorbeeld (hartstikke gezond) kan als je deze zonder eiwitten (ei, stuk kaas, pindakaas) eet je bloedsuiker snel doen stijgen en dan heb je pakweg na een uur behoorlijke trek.

Niet iedereen is even gevoelig hiervoor overigens.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
jazekerenof schreef:
20-02-2018 18:41
Ik was inderdaad al begonnen met IF, maar die honger openbaart zich vooral na de lunch tot aan het avondeten. Daarna knal ik uit elkaar en ben ik echt misselijk. Bedwingen lukt gewoon niet.
Ja herkenbaar hoor, maar toch kun je het wel bedwingen. Het is alleen erg lastig. Kun je dan geen 300 gram groente even wokken? Doe ik vaak gewoon als avond eten, met een schep komkommer salade er door en kwark met havermout/zemelen/whatever er na. dan houd je het wel even vol (mijn maag knaagt al weer na een uur maar tis toch mooi weer een uur).
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 18:41
Ik was inderdaad al begonnen met IF, maar die honger openbaart zich vooral na de lunch tot aan het avondeten. Daarna knal ik uit elkaar en ben ik echt misselijk. Bedwingen lukt gewoon niet.
Wat eet je bij de lunch?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Iris27 schreef:
20-02-2018 18:44
Door bij ieder eetmoment eiwitten aan de maaltijd toe te voegen blijft het eten langer in je maag en worden de suikers niet direct doorgesluisd naar je darmen.

Een appel bijvoorbeeld (hartstikke gezond) kan als je deze zonder eiwitten (ei, stuk kaas, pindakaas) eet je bloedsuiker snel doen stijgen en dan heb je pakweg na een uur behoorlijke trek.

Niet iedereen is even gevoelig hiervoor overigens.
Dat ga ik eens proberen!
Ik zou je cyclus eens een tijdje bijhouden (bijv in een app) en dan aantekening maken op de dagen dat je een vreetbui hebt. Wie weet kun je een patroon ontdekken.
strikjemetstippels schreef:
20-02-2018 18:44
Ja herkenbaar hoor, maar toch kun je het wel bedwingen. Het is alleen erg lastig. Kun je dan geen 300 gram groente even wokken? Doe ik vaak gewoon als avond eten, met een schep komkommer salade er door en kwark met havermout/zemelen/whatever er na. dan houd je het wel even vol (mijn maag knaagt al weer na een uur maar tis toch mooi weer een uur).
Dat doe ik dan inderdaad meestal, wat kleins eten. Ik zit dan gewoon echt prop vol van de vreetkick.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 18:43
Iris en Isabella, ik heb inderdaad vooral zin in suikers!

Wat zijn goede tussendoortjes met langzame suikers?
Wat drink je?
Van bv zero frisdrank krijg je ook zin in suikers !

Havermout, appel met kaneel etc is wel een gezondere optie met suiker!

Van menopauze hoor ik dus ook wel in mijn omgeving dat meer mensen dit krijgen ;)
Je hormonen veranderen en dat kan verklaren waarom je nu bij je cyclus meer honger merkt!
chentolove wijzigde dit bericht op 20-02-2018 18:55
20.92% gewijzigd
Iris27 schreef:
20-02-2018 18:44
Wat eet je bij de lunch?
Meestal 4 boterhammen, maar soms ook een salade of gebakken ei met huttekase.
N00R85 schreef:
20-02-2018 18:51
Ik zou je cyclus eens een tijdje bijhouden (bijv in een app) en dan aantekening maken op de dagen dat je een vreetbui hebt. Wie weet kun je een patroon ontdekken.
Dat is wel een goeie! Ga ik doen.


Maar stel dat het inderdaad cyclus-afhankelijk is; waarom is dat dan het laatste jaar zo enorm toegenomen?
chentolove schreef:
20-02-2018 18:51
Wat drink je?
Van bv zero frisdrank krijg je ook zin in suikers !

Havermout, appel met kaneel etc is wel een gezondere optie met suiker!

Van menopauze hoor ik dus ook wel in mijn omgeving dat meer mensen dit krijgen ;)
Mmmm...ik zal de menopauze toch eens serieus aandacht geven.

Ik drink trouwens eigenlijk alleen water en thee en in de ochtend en avond een kop koffie met koffiemelk. Frisdranken (ook de light en zero) drink ik echt sporadisch. Meestal op een feestje of zo.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
20-02-2018 18:52
Meestal 4 boterhammen, maar soms ook een salade of gebakken ei met huttekase.
Eet je wit of volkoren brood? Wat eet je op je boterham en wat drink je?

En na het eten van een gebakken ei met huttenkase krijg je ook een vreetbui?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ik eet meestal volkorenbrood en soms maisbrood. Ik eet daar kipfilet, ham, 30+ kaas of appelstroop op.
Na zo’n gebakken ei met huttenkase krijg ik die vreetbui ook.

En dan gaat dus het hek vd dam: boterhammen met hagelslag, jam, chocopasta.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven