Lijf & Lijn alle pijlers

bilio-pancreactische derivatie operatie na 8 jaar GBP

20-02-2018 22:55 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje
anoniem_364936 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 22:40
Reden: Oorspronkelijke bericht is niet meer van doen...
97.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het als Scopinaro, maar ik dacht dat het bijna niet meer werd gedaan? Ik heb in ieder geval geen ervaring, dus ik kan je niet helpen.
Ik ken wel iemand die een fobi ring heeft laten plaatsen. Heb je dat al onderzocht? Ik weet dat je na een Scopinaro vaak darmklachten overhoudt...
Alle reacties Link kopieren
T'hx om een reactie hierop....
Ook ik stelde mij die vraag aan de arts,maar is geen scopinario zei hij...
Ik neem zijn woorden dus voor waar aan hierbij,maar veel uitleg vind ik er niet direct van..
Alle reacties Link kopieren
T'hx om een reactie hierop....
Ook ik stelde mij die vraag aan de arts,maar is geen scopinario zei hij...
Ik neem zijn woorden dus voor waar aan hierbij,maar veel uitleg vind ik er niet direct van..
Het is wel een scopinaro, google maar even.
Onderstaande komt van de website van het UZ Leuven.


Scopinaro-ingreep - type maagchirurgie
Wat is bilio-pancreactische derivatie met duodenale switch (BPD-DS).
De BPD-DS is afgeleid van de BPD, die ook wel eens genoemd wordt naar zijn ontwerper Professor Scopinaro. De BPD-DS is de combinatie van een sleeve gastrectomie met een overbrugging (bypass) van, op een meter na, de dunne darm. Ter vergelijking: na een gastric bypass vind er nog vertering plaats in drie tot 5 meter dunne darm.

Slechts een deel van het voedsel kan na deze ingreep door de dunne darm geabsorbeerd worden. Vooral de vetten worden onverteerd door de dikke darm afgescheiden en hierdoor is er een grote vermagering.

Bekijk de film over biliopancreatische diversie (BPD).

Voor- en nadelen BPD-DS
Hoewel deze operatie de beste resultaten geeft wat betreft gewicht, gaat zij gepaard met ernstige nadelen:

Nadelen

Grote kans op diaree, maagzweren, slechtriekende ontlasting en winderigheid
Grote kans op vitamine- en mineralentekorten
Ondervoeding en uitgesproken krachtverlies
Door de ernst van de complicaties op lange termijn, zowel medisch, sociaal als psychisch wordt de BPD-DS slechts in zeer uitzonderlijke gevallen door het chirurgisch team geadviseerd. Bovendien gebeurt die dan ook steeds in twee stappen: eerst een sleeve gastrectomie en na een jaar de overbrugging van de darm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven