Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen staat stil

08-03-2018 07:33 25 berichten
Het afvallen staat bij mij stil dus... En dat vind enorm lastig.
Ik ben nu in 6 weken 13kg afgevallen met koolhydraatarm. Maar dat ging me veel te snel en ik vond het vreselijk om geen brood etc te kunnen eten.

Dus nu let ik op mijn calorieinname, eet bewust en gezond, suikervrij en ik fiets elke avond 45-60 minuten op de hometrainer. Op de dagen dat ik niet fiets wandel ik 1-2 uur stevig door. Het liefste wil ik ook weer het hardlopen oppakken.
Mijn lijf voelt wel beter aan dan op kha, mijn stoelgang is weer normaal en ik voel me fitter. Maar ik ben nu zelfs weer een halve kilo aangekomen en sta sinds een week helemaal stil in gewicht.

Ennnnnn dat frustreerd, ik wil zo graag een gezond gewicht. Ik moet nog zeker 15kg afvallen voor een gezond bmi. Dus ik ben er nog lang nog niet.
Wie kan mij motiveren? Of heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Als je stopt met kha gaat je lichaam weer vocht vasthouden. Dit kan wel 1 tot 3 kg gewichtstoename opleveren. koolhydraten houden namelijk vocht vast en daar doe je weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
Het ene gaat te snel en het andere te langzaam of negatief?

Dan is een praktische oplossing om afwisselend drie weken het te snelle dieet te doen en twee weken het negatieve resultaat opleverende dieet. Dan val je toch iets af en precies wat je wil: langzaam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
08-03-2018 07:40
Het ene gaat te snel en het andere te langzaam of negatief?

Dan is een praktische oplossing om afwisselend drie weken het te snelle dieet te doen en twee weken het negatieve resultaat opleverende dieet. Dan val je toch iets af en precies wat je wil: langzaam.
Maar kha is geen optie meer. Ik word daar zelf ontzettend ongelukkig van. En daarbij heb ik 4 van de 6 weken kha alleen maar last van diarree gehad. En afwisselen van dieet is ook geen oplossing, want ik wil helemaal niet meer snel afvallen. Ik wil alleen maar verantwoord afvallen.

Het afvallen gaat nu niet te langzaam, het gaat gewoon helemaal niet nu... Ik wil geen 2,5kg per week meer afvallen. Maar graag rond de 1kg per week ofzo.
Doorzetten, je lichaam is weer aan het omschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Een week niet afvallen is niet gek, het klinkt alsof je prima bezig bent dus ik hoop dat je zo doorgaat!
Een valkuil is nu, door je frustratie, dat je minder gaat eten en dat zou ik proberen te voorkomen als ik jou was. Ook als ik aan de lijn doe zorg ik ervoor dat ik zo'n 1600-1800 Kcal per dag binnenkrijg, in combinatie met sporten kan dit er prima voor zorgen dat je afvalt en blijft afvallen, ook als je af en toe een weekje stilstaat.
Succes!
...
Rooss4.0 schreef:
08-03-2018 07:55
Een week niet afvallen is niet gek, het klinkt alsof je prima bezig bent dus ik hoop dat je zo doorgaat!
Een valkuil is nu, door je frustratie, dat je minder gaat eten en dat zou ik proberen te voorkomen als ik jou was. Ook als ik aan de lijn doe zorg ik ervoor dat ik zo'n 1600-1800 Kcal per dag binnenkrijg, in combinatie met sporten kan dit er prima voor zorgen dat je afvalt en blijft afvallen, ook als je af en toe een weekje stilstaat.
Succes!
Dankje!

Ik probeer ook 1600-1800 Kcal binnen te krijgen. Ik dacht eerst dat het erg weinig zou zijn, maar ik vind het moeilijk om het elke dag binnen te krijgen. Meestal blijf ik steken op 1400-1500 Kcal. Daarnaast probeer toch nog een beetje op kijn koolhydraten te letten. Rond de 80-100 gram per dag vind ik meer dan zat.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je een dieet volgt, dan past je lichaam zich snel aan op die calorieeninname. Je bent te snel afgevallen in het begin, je lijf heeft een opdonder gehad en past zich nu weer aan. In 6 weken 13 kilo is veel te snel (maar dat begrijp je zelf ook al).

Probeer altijd te eten zodat je het vol kan houden. Het gaat niet om een dieet, maar om een andere levensstijl. Het is gezond om ongeveer 1 kilo tot anderhalve kilo per maand af te vallen. Het beste is om te kijken wat je basis metabolisme is. Maw, hoeveel verbrand je lichaam in rust. De 2000 calorieen die het voedingscentrum adviseert, is slechts een gemiddelde. Mijn metabolisme ligt in rust (dus als ik niets zou doen op een dag) op 1350 calorieen. Dit kan je laten meten met een goede weegschaal bij een dietiste of op een goede sportschool. Dan heb je ook meteen een overzicht wat vetmassa is en wat spiermassa is.

Op een gemiddelde dag kom ik tussen de 1300 en 1500 calorieen. Met sporten meer richting 1500. Ik sport 3 tot 4 keer in de week. Afvallen is een langzaam proces, wil je het goed aanpakken en ook op gewicht blijven. Eet je te weinig, dan gaat je lichaam in reservestand en houdt juist vet vast. Eet je teveel dan kom je ook aan. Het is het vinden van een balans, waarbij je dus niet te weinig eet en ook niet teveel.

Op die manier ben ik sinds augustus 13 kilo afgevallen. Ik heb daar dus 7 maanden over gedaan! Maar ik ben nu zover dat ik gewoon eet (wel gezond), maar geen calorieen meer hoef te tellen en ik mijn lichaam ken. Laat je goed voorlichten en probeer vanaf nu gezond te eten, zonder grote voedingsgroepen over te slaan. Ik eet bijvoorbeeld ook wel redelijk koolhydraatarm, maar niet altijd. Koolhydraten heb ik nodig, ik sport en ik heb behoefte aan die energie. Ik eet niet altijd meer aardappelen, wissel die met bijvoorbeeld zoete aardappel. Witte rijst eet ik ook niet meer, een klein beetje zilvervliesrijst. Pasta heb ik wel al heel lang laten staan (ik maak dan een grote groenteschotel met courgette, gehakt, paprika en pesto).
Je hebt jezelf verhongerd, dat heeft niks met koolhydraten te maken. 13 kilo in zes weken, dat is meer dan twee kilo per week. Dat zijn concentratiekamp-taferelen. Je kunt daar permanente schade mee aanrichten!

Nu dat je weer normaal bent gaan doen kom je er dus achter dat gezond afvallen/aankomen heel nauw luistert: het is een kwestie van enkele tientallen calorieën, of als je fanatieker bent hooguit 100-200, te weinig per dag. (en niet duizend calorieën te weinig per dag, zoals jij zes weken moet hebben gehongerd!!)

Koop een goede weegschaal, hou je inname nauwkeurig bij en dan merk je vanzelf precies hoeveel kCal je per dag nodig hebt om op gewicht te blijven.
kadanz schreef:
08-03-2018 09:00
Je hebt jezelf verhongerd, dat heeft niks met koolhydraten te maken. 13 kilo in zes weken, dat is meer dan twee kilo per week. Dat zijn concentratiekamp-taferelen. Je kunt daar permanente schade mee aanrichten!

Nu dat je weer normaal bent gaan doen kom je er dus achter dat gezond afvallen/aankomen heel nauw luistert: het is een kwestie van enkele tientallen calorieën, of als je fanatieker bent hooguit 100-200, te weinig per dag. (en niet duizend calorieën te weinig per dag, zoals jij zes weken moet hebben gehongerd!!)

Koop een goede weegschaal, hou je inname nauwkeurig bij en dan merk je vanzelf precies hoeveel kCal je per dag nodig hebt om op gewicht te blijven.
Wauw, wat een aannames en wat een nare toon zeg. Ik heb mezelf helemaal niet uitgehongerd... Hoe kan jij het in godsnaam weten?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar en het komt helemaal goed.

Ik ben een jaar of vier geleden rigoureus gestopt met alle soorten dieet, omdat het toch niet werkte. Toen ben ik normaal gaan eten. Ouderwets. Boterhammen, yoghurt, fruit, avondeten. Elke keer als ik trek had iets eten wat ik lekker vond, maar dan gezonder. Dus yoghurt ipv chocolade. Dat werkt uiteraard alleen als je yoghurt lekker vindt, zoek dus naar jouw lekkere trek-opties.

Eerst kwam ik nog vijf kilo aan. Daarna stond het een paar weken stil. En ik dacht; nouja, als dit het is, dan is het goed zo, en ik schoof de weegschaal onder de kast.

Tot ik mijn zomerkleren weer nodig had. Niks paste meer, echt helemaal niks. Toen de weegschaal maar eens afgestoft, waren er vijftien kilo vanaf. Daar is het toen bij gebleven trouwens, van maat 48 naar 42-44 en daar ben ik tevreden mee.

Maar wat ik dus maar wil zeggen; je lijf past zich vanzelf aan je nieuwe levensstijl aan. En als je daarmee stopt, ben je terug bij af, dus zorg ervoor dat je een stijl kiest die je voor de rest van je leven kunt volhouden. En nee, dan word je misschien geen maat 34. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Gezond zijn, je goed in je vel voelen en blij zijn met jezelf, daar gaat het om.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is ook dat je met koolhydraatarm heel snel af kan vallen, maar ook dat het er weer heel snel aan zit zodra je weer koolhydraten gaat eten, ook als je niet eens overdreven veel koolhydraten eet en/of op je calorieën let.

Het is trouwens onzin dat je met zo'n koolhydraatarm dieet duizend calorieën te weinig eet of jezelf uithongert. Ik denk dat ik eerder meer calorieën at tijdens die koolhydraatarme diëten. En toch viel ik daardoor vrij rap af. Het was dus alleen niet blijvend.

Ik zou berekenen hoeveel kcal je per dag kunt eten om het doel te bereiken en het aan het eind van de rit geleidelijk weer opbouwen zodat je ook op gewicht blijft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ceylon schreef:
08-03-2018 09:21
Herkenbaar en het komt helemaal goed.

Ik ben een jaar of vier geleden rigoureus gestopt met alle soorten dieet, omdat het toch niet werkte. Toen ben ik normaal gaan eten. Ouderwets. Boterhammen, yoghurt, fruit, avondeten. Elke keer als ik trek had iets eten wat ik lekker vond, maar dan gezonder. Dus yoghurt ipv chocolade. Dat werkt uiteraard alleen als je yoghurt lekker vindt, zoek dus naar jouw lekkere trek-opties.

Eerst kwam ik nog vijf kilo aan. Daarna stond het een paar weken stil. En ik dacht; nouja, als dit het is, dan is het goed zo, en ik schoof de weegschaal onder de kast.

Tot ik mijn zomerkleren weer nodig had. Niks paste meer, echt helemaal niks. Toen de weegschaal maar eens afgestoft, waren er vijftien kilo vanaf. Daar is het toen bij gebleven trouwens, van maat 48 naar 42-44 en daar ben ik tevreden mee.

Maar wat ik dus maar wil zeggen; je lijf past zich vanzelf aan je nieuwe levensstijl aan. En als je daarmee stopt, ben je terug bij af, dus zorg ervoor dat je een stijl kiest die je voor de rest van je leven kunt volhouden. En nee, dan word je misschien geen maat 34. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Gezond zijn, je goed in je vel voelen en blij zijn met jezelf, daar gaat het om.
Dankje Ceylon, jouw bericht is heel hoopgevend. Ik hoef ook zeker geen maatje 34. Slank-slank wil ik ook helemaal niet, ik wil alleen een gezond bmi. Mijn bmi is nu obesitas klasse 1 en dat kan en mag gewoon niet meer.

Nu ik op mijn calorieën let is het allemaal een stuk leuker. Ik eet lekker en gezond en hoef niet meer heel veel lekkers te weren. Dit kan ik volhouden en bij kha lukte dat dus niet.
Bohemia schreef:
08-03-2018 09:12
Wauw, wat een aannames en wat een nare toon zeg. Ik heb mezelf helemaal niet uitgehongerd... Hoe kan jij het in godsnaam weten?
Die 13 kilo's verdwijnen niet spontaan. Óf je bent plots enorm gaan sporten óf je hebt véél te weinig gegeten. Ik neem aan dat laatste, en dat is gewoon schadelijk. Dat heeft niks met mijn toon te maken.

(het derde alternatief is liposuctie :) )
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 08-03-2018 09:31
0.00% gewijzigd
Susan schreef:
08-03-2018 09:21
Mijn ervaring is ook dat je met koolhydraatarm heel snel af kan vallen, maar ook dat het er weer heel snel aan zit zodra je weer koolhydraten gaat eten, ook als je niet eens overdreven veel koolhydraten eet en/of op je calorieën let.

Het is trouwens onzin dat je met zo'n koolhydraatarm dieet duizend calorieën te weinig eet of jezelf uithongert. Ik denk dat ik eerder meer calorieën at tijdens die koolhydraatarme diëten. En toch viel ik daardoor vrij rap af. Het was dus alleen niet blijvend.

Ik zou berekenen hoeveel kcal je per dag kunt eten om het doel te bereiken en het aan het eind van de rit geleidelijk weer opbouwen zodat je ook op gewicht blijft.

Nou inderdaad! Mijn ontbijt was al griekse yoghurt met walnoten en rood fruit of gebakken eieren met spek. Dan kon ik echt wel ploffen. Heb geen enkel moment honger gehad en 's avonds at ik nog wel een Friese droge worst weg. Mijn calorie inname was veeeeeeeeel meer dan wat ik nu binnen krijg.
kadanz schreef:
08-03-2018 09:27
Die 13 kilo's verdwijnen niet spontaan. Óf je bent plots enorm gaan sporten óf je hebt véél te weinig gegeten. Ik neem aan dat laatste, en dat is gewoon schadelijk. Dat heeft niks met mijn toon te maken.

(het derde alternatief is liposuctie :) )
Ik ben veel gaan sporten.

En aannames zijn gevaarlijk...
Bohemia schreef:
08-03-2018 09:29
Ik ben veel gaan sporten.

En aannames zijn gevaarlijk...
ok, 13 kilo in zes weken door sporten i.c.m. koolhydraatarm, oef....

Ok, als die 13 kilo een resultaat is van koolhydraatarm, dan is dat zoals anderen al zeiden alleen maar vocht wat je kwijt bent. Dus misschien was ik wat kort door de bocht, maar dan nog is het niet gezond, een opdonder voor je lichaam. Tijd voor een verantwoord structureel dieet. En zoals gezegd, dat luistert heel nauw.

En wat sporten betreft, over het algemeen zul je daar nauwelijks van afvallen als je niet
-precies weet wat je verbrandt tijdens het sporten
-er nauwkeurig op let dat je door de extra honger vanwege het sporten die calorieën weer op eet. (half uurtje hardlopen verbrandt niet veel meer dan een goed belegde dubbele boterham)
TO, geef het even een paar weken de tijd. Ga door hoe je nu eet. Probeer tussen de 1500 en 1800 kcal te zitten. Als je over een week of 4 nog steeds aankomt of niets afvalt, dan kun je je inname met ongeveer 100 kcal per dag naar beneden schroeven en kijken of dat iets doet.

Maar zoals al werd geschreven: kh-arm eten zorgt er voor dat je lijf hele andere verbrandingsstructuren heeft. Dit moet zich weer even aanpassen. Komt goed! Succes!

Zelf heb ik ook een tijdje khbeperkt gegeten. Ook voor mij was het niks. Ik snakte werkelijk naar koolhydraten. Nu let ik gewoon weer op dat ik rond de 1800 kcal eet op een dag en dat dan met gezonde producten en af en toe een uitspatting. Ik val ongeveer 100 gram per week af, maar werd eerst ook een kilo zwaarder en daarna duurde het zeker een week of 2 à 3 voordat ik de cijfers op de weegschaal weer naar beneden zag gaan.
Alle reacties Link kopieren
Reken eens uit hoeveel kcals je per dag zou mogen eten bij het lichaamsgewicht dat je graag zou willen.

Zijn zat tools voor te vinden online.

Verder valt het me op dat je van beweging alleen maar cardio opsomt. Is leuk om je conditie mee te trainen, maar je verbranding gaat juist omhoog als je ook je spieren traint.

Ik eet nu 5 maanden een combo van keto/koolhydraatarm, sport 3-4x per week (cardio en kracht), ben hiermee in 2 maanden 16 kg afgevallen en sindsdien stabiel op mijn gewenste gewicht.

1x per 2 weken eet ik een broodmaaltijd, iets speciaals in het weekend. Dagelijks eet ik een reepje pure chocola van ongeveer 100gr. Als er op het werk getrakteerd wordt, eet ik dat ook. Alcohol nuttig ik ook nog, bier of wijn. In mijn maaltijden zitten alleen maar volvette producten. Ik ontzeg me dus niks, maar eet hoofdzakelijk meer vetten in plaats van koolhydraten. Je lichaam moet iets hebben om te verbranden.

Hopelijk heb je wat aan mijn oplossing :)
Meaki, volgens mij wil to juist geen kh-arm dieet meer.


Waar ik zo ontzettend benieuwd naar ben, is hoe lang mensen die een kh-arm of beperkt dieet volgen ook op het gewenste gewicht blijven. Is het, zeg maar, iets met blijvend resultaat. En dan heb ik het niet over een half jaar of een jaar, maar over een termijn van minimaal 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
08-03-2018 10:11
Meaki, volgens mij wil to juist geen kh-arm dieet meer.


Waar ik zo ontzettend benieuwd naar ben, is hoe lang mensen die een kh-arm of beperkt dieet volgen ook op het gewenste gewicht blijven. Is het, zeg maar, iets met blijvend resultaat. En dan heb ik het niet over een half jaar of een jaar, maar over een termijn van minimaal 5 jaar.

Een vriendin heeft dit gedaan. Het probleem is koolhydraten een flink onderdeel zijn van de Nederlandse voeding. Bij elk bedrijfsfeestje, op elke bruiloft, als je gaat uiteten of gewoon bij vrienden eet, de kans dat je daar brood, frietjes, aardappelsalade of pasta bij krijgt is gewoon heel erg groot. Dus in een jaar waarin er toevallig veel feestjes waren was het niet vol te houden, met weer keurig 20 kilo erbij. Die ze er vervolgens wel weer vanaf kreeg door het dieet weer te volgen.

Dus ook hier geldt; het is op zich prima, mits je ervoor zorgt dat je alle viezemientjes gewoon binnenkrijgt én je het gewoon altijd blijft doen. Net zoals met vegetarisch eten; je kunt best wat missen, op voorwaarde dat je hetgeen je mist op een goede manier ook weer toevoegt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
20 kilo in een jaar er bij is toch echt extreem veel? Dan moet je echt wel veel hebben gegeten. Had jouw vriendin zoiets van "ik laat het kh-arm nu toch los, dan laat ik me ook lekker gaan"?
Susan schreef:
08-03-2018 09:21


Het is trouwens onzin dat je met zo'n koolhydraatarm dieet duizend calorieën te weinig eet of jezelf uithongert. Ik denk dat ik eerder meer calorieën at tijdens die koolhydraatarme diëten. En toch viel ik daardoor vrij rap af. Het was dus alleen niet blijvend.
Maar dat geldt alleen de eerste paar dagen/weken wanneer je tegelijk met je koolhydraatreserves liters water verliest. Daarna moet je jezelf toch echt gaan uithongeren om hetzelfde resultaat te behalen. Althans, dat is wat elke kritische bron beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij blijf je wel afvallen zolang je heel weinig koolhydraten blijft eten, misschien niet meer zó snel als heel in het begin maar je blijft wel gewicht verliezen. Anders zou niemand zo'n koolhydraatarm dieet erg lang volhouden. Van weinig koolhydraten én weinig calorieën zou je wel erg slap worden. Ik werd dat al van alleen weinig koolhydraten. De kritiek is volgens mij meer dat het niet een leven lang vol te houden is en dat de kilo's er weer heel snel aan zitten zodra je niet meer koolhydraatarm eet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
08-03-2018 11:26
20 kilo in een jaar er bij is toch echt extreem veel? Dan moet je echt wel veel hebben gegeten. Had jouw vriendin zoiets van "ik laat het kh-arm nu toch los, dan laat ik me ook lekker gaan"?

Nee, ze heeft ernstige reuma, vergroeide vingers/voeten/benen, heeft daarom behoorlijk heftige medicatie én is heel beperkt in beweging en sport. Het is bij haar niet alleen wel/niet eten maar een totaalplaatje.

En net zo goed als je per week een kilo kunt afvallen (en dus binnen een half jaar twintig kilo kunt afvallen) is andersom dus ook goed mogelijk als je je niet aan je dieet houdt. Dat is dus ook precies de reden dat dieten doorgaans weinig effect hebben, er zijn maar weinig mensen die het een leven lang volhouden. Ze raden niet voor niks aan om te kiezen voor een levensstijl die bij je past.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven