Lijf & Lijn alle pijlers

Intermittent fasting

08-03-2018 09:13 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met intermittent fasting? Ik lees er veel positieve ervaringen over en er wordt zelfs gezegd dat if grote gezondheidsvoordelen zou kunnen hebben.

Een vriendin is er veel mee afgevallen en het heeft mijn interesse gewekt dus ik wilde het eens voor een week proberen.

Mijn idee is om een schema van 16/8 aan te houden. 16 uur vasten, 8 uur eten.

Ik snap dat er veel mensen zijn die hier negatief tegenover zullen staan, maar een week proberen lijkt me weinig kwaad kunnen.

Ben benieuwd wie dit al heeft gedaan of nog doet en welke resultaten het heeft gebracht.
Alle reacties Link kopieren
is dat een schema? Echt? Ik eet mijn ontbijt op mijn werk rond 9 uur en eet mijn avondeten rond 19.00, daarna eet ik niets. Dus 14/10. Ik vind dat geen schema, ik leef gewoon zo, en volgens mij velen met mij.
Of snap ik het niet
Op een normale dag eet ik al 13 uur niet (van 's avonds 19 tot 's ochtends 8 uur). En dan heet 16 uur niet eten vasten?
Hoe deed je vriendin het?
Ik denk dat de truc van intermitting fasten is dat je totale kcal-inname lager is, omdat je in die beperkte tijd, meestal 4 uur of zo, geen 2400kcal wegkrijgt.
Als je nou gewoon niet meer eet 's avonds na het avondeten, zou dat niet al genoeg helpen? Meestal is dat wat je 's avonds eet toch al niet gezond (koekje bij de koffie, chipje tijdens de film). En dan je drinken iig 's avonds vervangen door water of koffie/thee zonder suiker en melk. Dan krijg je al makkelijk 12-14 uur per dag geen kcal binnen. Zonder het een dieet te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bestaat er zoiets als intermittent Fasting 5;2 of 4;2.
Dat houd in dat je 5 dagen gewoon eet, en 2 dagen maximaal 500 calorieën tot je neemt. Ik ben er wel enthousiast over. Ik las weleens een vastendag in na een weekend met etentjes, borrels e.d.
Er echt mee afvallen doe ik niet, maar ik kom ook niet aan, terwijl ik me tijdens zo'n weekend echt wel laat gaan.
Ik kan me voorstellen dat als je het schema 4;2 aanhoudt (4 dagen gewoon eten, 3 dagen vasten), je daar wel van afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet van plan het als dieet te gebruiken. Er mag best 3 kilo af maar dat is niet noodzakelijk.

Mijn vriendin is veel afgevallen met het 16/8 schema. Maar ik lees ook veel over mensen die zich fitter en energieker voelen. Vandaar ook mijn interesse.

Misschien eten veel mensen al zo en noemen die het idd geen dieet. Ik ben gewend om een keer of 6 per dag wat te eten en het idee van 2 echt goed vullende maaltijden spreekt me wel aan. Wellicht met nog een klein tussendoortje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het meestal wel werken; alleen als je echt sterft van de honger dan duidelijk niet.

Als je alleen maar je gewicht hoeft te handhaven kan het als balansdag werken. Meestal als je op een dag rijkelijk hebt gegeten heb je de volgende dag niet zo'n vreselijke honger, dus dan begin je gewoon niet met eten tot aan de avond, wat dan het eerste maal is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Onkruit schreef:
08-03-2018 09:37
Volgens mij bestaat er zoiets als intermittent Fasting 5;2 of 4;2.
Dat houd in dat je 5 dagen gewoon eet, en 2 dagen maximaal 500 calorieën tot je neemt. Ik ben er wel enthousiast over. Ik las weleens een vastendag in na een weekend met etentjes, borrels e.d.
Er echt mee afvallen doe ik niet, maar ik kom ook niet aan, terwijl ik me tijdens zo'n weekend echt wel laat gaan.
Ik kan me voorstellen dat als je het schema 4;2 aanhoudt (4 dagen gewoon eten, 3 dagen vasten), je daar wel van afvalt.
Je bedoelt dan 4:3. Dat is echt zo ontzettend niet aan te raden!!!! Niet doen hoor TO. 2 dagen kan misschien nog maar 3 is echt te veel. Bij het 5:2 vastendieet eet je namelijk maar 500 kcal op een vastendag.

Wat Marana schrijft is echt de beste optie. Ga vasten vanaf je avondeten tot aan je ontbijt. Eventueel schuif je je ontbijt wat op naar later op de ochtend.

Dat jouw vriendin zo ontzettend is afgevallen, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze met haar voedingspatroon bezig was. Als je bewust eet, eet je ook minder (vaak) slechte dingen. Als je je bewust bent van alles wat je in je mond doet, dan ga je echt niet iedere dag heel slecht eten.
jazekerenof schreef:
08-03-2018 10:07
Je bedoelt dan 4:3. Dat is echt zo ontzettend niet aan te raden!!!! Niet doen hoor TO. 2 dagen kan misschien nog maar 3 is echt te veel. Bij het 5:2 vastendieet eet je namelijk maar 500 kcal op een vastendag.
Hoezo?
Je eet toch nog 4 dagen goed?
En ik ga er vanuit dat die 3 dagen niet achter elkaar gedaan worden.
Courage-- schreef:
08-03-2018 10:11
Hoezo?
Je eet toch nog 4 dagen goed?
En ik ga er vanuit dat die 3 dagen niet achter elkaar gedaan worden.
3 dagen per week 500 kcal lijkt mij echt te weinig voor je lijf! Dan eet je in drie dagen wat je normaal in 1 dag eet als je 'aan de lijn' doet.
Zelfs als je ze niet achter elkaar doet, doe je ze om de dag. Lijkt mij onmogelijk om vol te houden en daarnaast niet goed voor je lijf.
Alle reacties Link kopieren
Vasten vanaf je avondeten tot aan je ontbijt kan je eigenlijk geen vasten noemen. Dat is gewoon niks meer eten na je avondmaaltijd.
Alle reacties Link kopieren
(intermittend) fasting heeft heel veel gezondheidsvoordelen. En dan niet alleen afvallen.

Google eens op Janson Fung
YouTube: https://www.youtube.com/results?search_ ... nt+fasting
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
08-03-2018 10:11
Hoezo?
Je eet toch nog 4 dagen goed?
En ik ga er vanuit dat die 3 dagen niet achter elkaar gedaan worden.
Dit idd.
Je valt echt niet flauw van de honger als je een paar dagen van de week minder of niets eet. Dan ga je teren op je reserves en val je juist af.
Ik ga op vastendagen ook gewoon hardlopen en hou dat prima vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet het liefste 's avonds dus op dat tijdstip wil ik me niet veel ontzeggen.

Ik heb dan minstens altijd mijn avondeten, wat zo rond de 500 a 600 kcal is, soms een appeltje toe, dan iets bij de koffie van zo rond de 300 kcal en 's avonds voor het slapengaan een broodje met kaas en een schotel magere kwark met bessen(jam), soms nog wat noten of snoepjes (alles bij elkaar tot 1850 kcal) en als ik de volgende morgen opsta dan taal ik nergens naar en dan kost het meestal geen enkele moeite om daar niet mee te beginnen tot 's avonds, mits er genoeg afleiding is.

Maar niet als mijn gewicht teveel daalt. Of als ik een scheurende honger heb 's morgens. Dat is een signaal. Dan begin ik met een stukje fruit, eieren of vis, zelfs zit ik dulce de leche te lepelen, omdat het dan nergens voor nodig is om dat niet te doen en ik dat dus rustig kan doen. Wel heb ik dan 's avonds minder trek wat wel jammer is. Brood overdag is bij mij nooit een goed idee.

Maar iedereen is verschillend. De meesten hier willen afvallen en dan is het niet de bedoeling dat je quitte speelt maar je iets ontzegt anders lukt het niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Viel jouw vriendin af van 16:8 uur vasten?
Het lijkt mij niet veel zoden aan de dijk te zetten.
Als het je vooral gaat om de gezondheidseffecten, zou ik deze documentaire kijken.
http://hetvastendieet.nl/vastendieet-vi ... el-mosley/
Daarin wordt uitgelegd waarom vasten gezond is.
En ook hoe lang je niet eet/hoeveel kcal om deze gezondheidseffecten te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lichaam doet dit uit zichzelf, ik doe het dus onbewust. In de week eet ik wat ik nodig heb, wanneer ik honger heb en soms een snoepertje als ik zin heb (gebeurt ook niet zo regelmatig).

In het weekend gebeurt het vaak dat ik enkel een tussendoortje eet en een avondmaaltijd. Afhankelijk van de activiteiten ik doe. Doe ik meer activiteiten dan krijg ik honger en eet ik, heb ik een gewoon rustig weekend dan krijg ik pas in de namiddag honger. In uitzonderlijke weekends eet ik ook ontbijt omdat ik honger heb. Ik luister dus gewoon naar mijn lichaam en de signalen die het geeft.

Na een dag of twee goed dooreten zoals bv tijdens de feestdagen, geeft mijn lichaam dagenlang minder hongersignalen door waardoor ik dus minder eet. Ik kom dus nooit bij op vakantie of tijdens feestperiodes.
Gewoon naar je lichaam leren luisteren en signalen herkennen.
Bv: honger betekent niet altijd honger, soms ook dorst. Of zin in iets hebben betekent niet dat je het moet eten, of er veel van moet eten.

Wat je ook kan doen is regelmatig een (zelfgemaakte) soep als maaltijd nemen met een klein beetje brood, weinig in kcal en toch verzadigend.
Onkruit schreef:
08-03-2018 10:23
Dit idd.
Je valt echt niet flauw van de honger als je een paar dagen van de week minder of niets eet. Dan ga je teren op je reserves en val je juist af.
Ik ga op vastendagen ook gewoon hardlopen en hou dat prima vol.
Kun jij echt, als definitieve leefstijl, 3 dagen op 500 calorieën leven? To schrijft dat ze niet echt hoeft af te vallen, er is dan toch geen enkele noodzaak jezelf zo te laten 'lijden'? 2 dagen of zelfs 1 dag is dan toch meer dan voldoende? Of gewoon, zoals to al schreef, IF?

En nog ter aanvulling: ik heb op internet of waar dan ook nog nooit iets gelezen over 4:3. Alleen 5:2 of 6:1. Het lijkt me dat dat niet voor niets is.
jazekerenof schreef:
08-03-2018 11:22
Kun jij echt, als definitieve leefstijl, 3 dagen op 500 calorieën leven? To schrijft dat ze niet echt hoeft af te vallen, er is dan toch geen enkele noodzaak jezelf zo te laten 'lijden'? 2 dagen of zelfs 1 dag is dan toch meer dan voldoende? Of gewoon, zoals to al schreef, IF?

En nog ter aanvulling: ik heb op internet of waar dan ook nog nooit iets gelezen over 4:3. Alleen 5:2 of 6:1. Het lijkt me dat dat niet voor niets is.
4:3 wordt niet aangeraden als definitieve leefstijl. 5:2 vaak wel of 6:1.
Dus dat is alvast één kanttekening.
Verder schreef je dat het ongezond is. Daarna dat het je ongezond lijkt.
Maar ik lees geen goede argumenten van je. Als je verder gezond eet en zorgt dat je de goede vitamine/nutriënten binnen krijgt, dan zou ik niet weten waarom het ongezond is.
Of je het moet doen of willen is iets heel anders. TO zal het vast niet willen omdat zij/hij niet hoeft af te vallen.
Courage-- schreef:
08-03-2018 11:27
4:3 wordt niet aangeraden als definitieve leefstijl. 5:2 vaak wel of 6:1.
Dus dat is alvast één kanttekening.
Verder schreef je dat het ongezond is. Daarna dat het je ongezond lijkt.
Maar ik lees geen goede argumenten van je. Als je verder gezond eet en zorgt dat je de goede vitamine/nutriënten binnen krijgt, dan zou ik niet weten waarom het ongezond is.
Of je het moet doen of willen is iets heel anders. TO zal het vast niet willen omdat zij/hij niet hoeft af te vallen.
Ik schrijf ook niets over het 5:2 of 6:1. Het ging mij om de tip om 4:3 te doen. Dat lijkt me heel slecht. Of het ook zo is, daar zijn de meningen over verdeeld.

En voor wat betreft is of lijkt: het is ongezond, maar ik weet dat hier nogal fel gereageerd wordt op het woordje is, vandaar het woordje lijkt. Ik had niet in de gaten dat ik me in een ander stukje heb 'laten gaan'.

En voor wat betreft argumenten: je lijft heeft voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Deze kun je uit je reserves halen, maar geen drie dagen per week de rest van je leven. Dan raak je ondervoed doordat je lijf te weinig van bv de niet essentiele en essentiele aminozuren binnenkrijgt. Je lijf gaat hier op reageren door deze bouwstof op een andere manier te compenseren. Daarom is 2 dagen 500 kcal (waarschijnlijk) de Max. Dan heeft je lijf 5 dagen de tijd om bv dit tekort aan aminozuren weer te herstellen.
Het is dus ook heel erg raadzaam om je bewust te worden van de dagen dat je wel eet. Wat heeft een lijf nodig aan vitamines, mineralen en energie. En waar haal je dat zo gebalanceerd mogelijk uit. Dus 'zomaar' een paar dagen 500 kcal eten en dan de rest eten zoals altijd, is niet aan te raden, tenzij je eetgewoontes al goed en gezond waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe dit werkt, ik weet wel dat mijn Turkse Buurjongen na elke vastenperiode, dikker werd ...
Alle reacties Link kopieren
TO wat je in je op aangeeft is hoe dan ook een gezonde levensstijl. Door een langere periode (16,14,12....uur) niet te eten, gun je je lichaam de tijd om alle eten te verteren en vervolgens tot rust te komen (alvorens het weer aan het werk moet). Helemaal ideaal zou het zijn om ‘s ochtends licht te ontbijten, ‘s middags je belangrijkste maaltijd te nuttigen en ‘s avonds wederom een lichte maaltijd. Dit is innonze maatschappij echter voor de meesten wat lastiger te combineren met werk en andere verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Rooosjee schreef:
08-03-2018 11:47
Ik weet niet precies hoe dit werkt, ik weet wel dat mijn Turkse Buurjongen na elke vastenperiode, dikker werd ...
Ramadan is ook een andere vorm van vasten dan hier bedoeld. Jouw buurjongen zal zich gedurende de dag onthouden om zich ‘s nachts tegoed te doen aan alle broodjes, bladerdeeg, koeken en zoetigheden.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Rooosjee schreef:
08-03-2018 11:47
Ik weet niet precies hoe dit werkt, ik weet wel dat mijn Turkse Buurjongen na elke vastenperiode, dikker werd ...
omdat er tijdens de ramadan meer geld uit gegeven wordt aan eten dan de rest van het jaar. in plaats van een sober maaltijd na zonsondergang, staat de tafel vaak vol met zoete producten, veel vet, veel koolhydraten, etc. Volgens mij was dit ook niet de bedoeling van het fasten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven