Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond gewicht - toch geschikt dieetplan?

18-03-2018 22:53 12 berichten
Hoi,

Ik ben een vrouw van 29 jr, 1.70 m en 58 kg. Mijn BMI is 20.1 dus prima.
Vier weken geleden woog ik 5 kg meer. Ik ben afgevallen door totaal gebrek aan eetlust door medicatiewijzigingen van antidepressiva, en nu een beginnende maagzweer. Dit is nu allemaal rustig/behandeld. Ik zou graag op dit gewicht willen blijven, ben er wel tevreden mee. Maar mijn eetgewoonten moeten wel drastisch op de schop. Ik lunch zelden, eet heel veel troep (koekjes, M&M's, chocolade), eet zelden fruit en te weinig groente. Ik vind het moeilijk om dit zelf te gaan veranderen. Nu dacht ik me eventueel in te schrijven bij weight watchers. Heeft dat zin? Is dat ook geschikt voor de dingen die ik wil bereiken? Ik kom er op de site niet helemaal uit. Of heeft iemand nog een ander dieetplan wat zou kunnen passen?
Gewoon de schijf van vijf volgen.

Zeker geen WW. Sinds ze flexsysteem hebben is het verre van gezond.
Scratte schreef:
18-03-2018 22:55
Gewoon de schijf van vijf volgen.

Zeker geen WW. Sinds ze flexsysteem hebben is het verre van gezond.
Wat is er niet gezond meer nu dan? Ik dacht misschiem helpen die punten me wel om beter te kiezen.
Vraag een consult bij de diëtist. Waarschijnlijk via je behandelaar te regelen.
Weight Watchers gaat over afvallen en niet per se over gezond eten. Als je gezond wil leren eten van iemand anders kun je beter naar een diëtist gaan.

Maar goed, het is niet zo moeilijk om gezonder te gaan eten als je eerst heel ongezond eet. Met onderstaande producten kom je alvast een heel eind:
Groente
Fruit
Volkoren granen
Peulvruchten
Ongebrande, ongezouten noten en zaden
Eventueel vlees, vis en/of vleesvervanger, zuivel of zuivelvervanger

Al die troep hoef je niet direct te schrappen, maar als je veel van bovenstaande toevoegt hou je minder ruimte over voor troep. Beetje meer van dit en minder van de troep en je bent al goed op gang.
Ik zou gewoon met een dietist praten over gezonde voeding. Diëtisten zijn er niet alleen voor mensen die willen afvallen, ze zijn er voor iedereen die voedingsadviezen nodig heeft, ook bij ziektes bijv. Wat bij jou (maagzweer) ook het geval is.
Alle reacties Link kopieren
eet heel veel troep (koekjes, M&M's, chocolade), eet zelden fruit en te weinig groente. Ik vind het moeilijk om dit zelf te gaan veranderen.
Dat zou ik dus wel gaan veranderen. Voor een groot deel kwestie van gewoonte. Je hoeft niet alle koekjes af te zweren maar één bij de koffie 's avonds en een bonbon 's middags bij de thee is genoeg.

Lukt het je niet matig te zijn, koop het dan niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
18-03-2018 23:10
Dat zou ik dus wel gaan veranderen. Voor een groot deel kwestie van gewoonte. Je hoeft niet alle koekjes af te zweren maar één bij de koffie 's avonds en een bonbon 's middags bij de thee is genoeg.

Lukt het je niet matig te zijn, koop het dan niet meer.
Heb je uiteraard helemaal gelijk in! Ik haal het altijd in huis "voor eventueel bezoek". Maar er staat nooit iemand onverwacht op de stoep dus dat is gewoon een smoesje om het in huis te halen. En als het er is, dan houd ik heel moeilijk maat....dan eet ik zo een halve zak M&Ms waarna ik me een beetje misselijk voel. En dan baal ik weer ;-) Ik ga toch wat kritischer boodschappen doen.
Bedankt voor jullie tips! Ik kijk deze week nog eens even goed naar adviezen van voedingscentrum qua schijf van 5 en hoeveelheden qua boterhammen, opscheplepels groente etc. En als dat niet lukt uiteindelijk dan kan ik zeker eens naar een diëtiste gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je weet zelf donders goed wat je valkuilen zijn en wat je moet.

Misschien helpt het om een eetdagboek bij te houden. En dit naast goede adviezen te leggen.

En natuurlijk; stoppen met snaaien en snoepen. Kies voor gezonde calorieën. Niet elke dag snoep, koek, M&M's.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Twee weken alles opschrijven wat je eet en drinkt.
Dan langs de diëtiste gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet te zwaar. Daarnaast ben je nu ziek. Een maagzweer. Ik weet niet of je antibiotica slikt? Lijkt mij dat beter worden je eerste prioriteit zou moeten zijn en niet wat je weegt. Ook door de maagzweer kun je zomaar kilo's afvallen. Onderschat het niet.

Vraag anders je huisarts of de praktijkassistent om wat levenstijl advies die je later kunnen helpen om een volgende maagzweer of andere maagklachten te voorkomen. Ik heb zelf ook een maagzweer gehad en toen even nagepraat met de arts die het onderzoek deed.

Alcohol daar reageer ik slecht op, koffie ook, vet eten en veel suiker idem. Het is een kleine moeite voor de praktijkbegeleider om je wat tips te geven die bij je huidige situatie passen. Ik zou nu eerst echt je gezondheid op de eerste plaats zetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven