Lijf & Lijn alle pijlers

Gestoord eetgedrag

19-03-2018 13:16 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf mijn 17e heb ik een ingewikkelde relatie met eten en mijn lijf. Ik heb een periode eetbuien gehad en gebraakt na deze buien om niet aan te komen of zelfs gewicht te verliezen. Ik heb geen overgewicht, nooit gehad. Heb ook nooit echt op mijn eten hoeven letten daar heb ik mazzel mee. Ik ben echter een enorme snoepkont en sport zelden. Ik ben altijd rond de 58 kilo bij 1.70 geweest. Met periodes van laat maar gaan en dan at ik gewoon wat ik wilde en wanneer ik het wilde. De basis was prima maar ik at dagelijks wel koek, snoep, chocola, chips en ijs. En dan niet 1 koekje maar tot het op was of tot ik misselijk was. Na het eten ijs, bij de koffie koekjes en dan rond 9 uur een bak chips.
Dat werd afgewisseld met perioden dat ik mezelf niet mooi vond en wilde afvallen. Ik ben daarin behoorlijk zwart wit dus ik mocht niks van mezelf. Ik hield dat niet lang vol en het lekkers werd een obsessie met als gevolg vreetbuien ( zonder braken). Dat doe ik dan als ik alleen ben.
Nu ben ik een paar maanden geleden bevallen van mijn tweede. Ik weeg 61 kilo en wil er nog een paar af om me lekker in mn vel te voelen. Het mag ook wat strakker ( met name mijn buik) dus ik ben gaan sporten en gezond eten. Ik doe de chips, koekjes etc in de ban. Maar jee, oude patronen blijven zich herhalen. Ik eet echt genoeg en honger mezelf niet uit maar ik ben continu bezig met eten. Het voelt als een constante strijd om dingen te weerstaan. Ik maak gezonde varianten van cupcakes bijv om lekker bezig te zijn en het idee te hebben dat ik ook kan genieteb van een taartje. Dat houdt ik een week vol maar dan opeens breek ik en haal ik lekkers. Ook opeens alles wat ik zo gemist heb en dingen die ik nooit eet maar die ik wellicht ziu kunnen gaan missen. Ik vreet mezelf vol, baal ervan en zweer dat ik morgen opnieuw begin. Soms lukt dat ( en dan gooi ik rigoreus de restjes van het lekkers weg). Soms lukt dat niet en dan eet ik de restjes op en dan is het alweer verpest.

Ik kan geeb balans vinden, geen maat houden. Als ik een keer een koekje eet dan is het in mijn ogen al verpest, het voelt dan of ik meteen ben aangekomen ook. Maar dat kan niet toch? Ik wil gewoon naar een eetpatroon waarin de basis gezond is maar ik in het weekend of bij gelegenheden of gewoon als t zo uitkomt ook onbezorgd kan genieten van uit eten, taart of bitterballen. Zonder het gevoel dat dit niet kan, dat ik het verpest of meteen aankom.
Er gaat steeds iets mis in mijn hoofd, word doodmoe van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat juist om maat houden. Je kan prima een koekje eten, of chips, of waar je ook trek in hebt, alleen niet meteen een hele verpakking, en niet altijd álles waar je trek in hebt.

Misschien dat de boeken van Mieke Kosters iets voor jou zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ben je al eens in therapie geweest? Het lijkt me zinvol om samen met een therapeut te onderzoeken waardoor dit eetprobleem is ontstaan. Wat is er gebeurd in jouw leven voor je 17e?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad in therapie geweest. Dan is het weer rustig voor een bepaalde periode maar het blijft terugkomen.
Er lijkt geen achterliggende oorzaak te zijn voor het ontstaan. Hier hebben we uitgebreid bij stilgestaan.
Alle reacties Link kopieren
Hartjespyama schreef:
19-03-2018 14:02
Ik ben inderdaad in therapie geweest. Dan is het weer rustig voor een bepaalde periode maar het blijft terugkomen.
Er lijkt geen achterliggende oorzaak te zijn voor het ontstaan. Hier hebben we uitgebreid bij stilgestaan.
Probeer het wat meer te rationaliseren. Je hebt een meer dan prima gewicht, waarom ben je zo hard voor jezelf? Ben je zo perfectionistisch? Maar je bent niet perfect. En guess what? Dat is niemand, dus dat hoeft ook niet.
Probeer het krampachtige eraf te krijgen, laat het los en luister wat meer naar je lichaam in plaats van naar je eigen obsessieve gedachten. Dat lukt vast niet meteen elke keer, het is moeilijk, geloof me ,ik weet er alles van. Maar je hebt écht controle over je gedrag, en hoe beter gedrag jij jezelf aanleert, hoe sneller je gedachten volgen.
Alle reacties Link kopieren
Hartjespyama schreef:
19-03-2018 14:02
Ik ben inderdaad in therapie geweest. Dan is het weer rustig voor een bepaalde periode maar het blijft terugkomen.
Er lijkt geen achterliggende oorzaak te zijn voor het ontstaan. Hier hebben we uitgebreid bij stilgestaan.
dan heb je nog niet de juiste therapie of therapeut gehad
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ,helaas nu na mijn 40 e kom ik er wel van aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven