Lijf & Lijn alle pijlers

Fietsen vs. wandelen en calorieën verbranden

01-05-2018 13:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel elke dag ongeveer anderhalf uur in een stevig tempo. Ongeveer 9km. Daarmee verbrand ik volgens de runkeeper app op m'n apple watch (rekening houdend met hartslag) zo'n 500 calorieën. Mijn hartslag is dan gemiddeld 110-120.

Als ik anderhalf uur fiets in een tempo van ongeveer 15km/u op mijn gewone fiets verbrand ik 400 calorieën volgens runkeeper. Maar mijn hartslag ligt veel hoger namelijk 140-150 gemiddeld. En ik kom dan thuis met een kop als een tomaat.

Is dat gewoon omdat zo'n app gemiddelden pakt of verbrand je echt minder met fietsen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Beiden zijn totaal onbetrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd geleerd dat je als vuistregel voor wandelen (of hardlopen) kan aanhouden dat je per kilometer ongeveer het aantal calorieën verbrandt dat je lichaamsgewicht is. Dus als je 60 kilo weegt en 10 kilometer wandelt of rent verbrandt je 10 * 60 = 600 kcal. Omdat je over het algemeen sneller rent dan wandelt is rennen wat effectiever in die zin dat je in minder tijd evenveel verbrandt.

Voor fietsen weet ik niet zo goed hoe het zit qua verbranding maar kan me indenken dat de inspanning dan anders (lager) is en je dan minder kcal verbrandt.
het is wat het is
ruiva schreef:
01-05-2018 14:03
Ik heb altijd geleerd dat je als vuistregel voor wandelen (of hardlopen) kan aanhouden dat je per kilometer ongeveer het aantal calorieën verbrandt dat je lichaamsgewicht is. Dus als je 60 kilo weegt en 10 kilometer wandelt of rent verbrandt je 10 * 60 = 600 kcal. Omdat je over het algemeen sneller rent dan wandelt is rennen wat effectiever in die zin dat je in minder tijd evenveel verbrandt.

Voor fietsen weet ik niet zo goed hoe het zit qua verbranding maar kan me indenken dat de inspanning dan anders (lager) is en je dan minder kcal verbrandt.
Hoe definieer jij inspanning dan?
Mijn hartslag is ook aanzienlijk hoger met fietsen dan tijdens lopen.
Bij stevig wandelen gebruik je in elk geval meer spieren dan met fietsen. En volgens mij verbruik je daar ook meer kcal mee. Zelf vind ik wandelen sowieso leuker, want dat kun je in de natuur, fietsen heb je toch weer last van medeweggebruikers/lawaai.
Alle reacties Link kopieren
Yep, met wandelen verbranden de meeste mensen meer energie dan met fietsen. Een ander voordeel is dat je met wandelen vaak in een lagere hartslagzone zit, en dus meer aan vetverbranding doet. Terwijl met een rode kop fietsen, je een hoge hartslag zit en je meer in je koolhydraat verbranding zit.

Een hogere hartslag betekent niet automatisch dat je meer verbrand! En zeker niet altijd dat verbrandt wat je zou willen verbranden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
01-05-2018 14:12
Yep, met wandelen verbranden de meeste mensen meer energie dan met fietsen. Een ander voordeel is dat je met wandelen vaak in een lagere hartslagzone zit, en dus meer aan vetverbranding doet. Terwijl met een rode kop fietsen, je een hoge hartslag zit en je meer in je koolhydraat verbranding zit.

Een hogere hartslag betekent niet automatisch dat je meer verbrand! En zeker niet altijd dat verbrandt wat je zou willen verbranden.
Dat met hartslagzones maakt alleen uit voor het relatief verbruik. Voor het absoluut verbruik zal het niet veel uitmaken (lang op lagere hr, of korter op hogere hr).
redbulletje schreef:
01-05-2018 14:10
Bij stevig wandelen gebruik je in elk geval meer spieren dan met fietsen. En volgens mij verbruik je daar ook meer kcal mee. Zelf vind ik wandelen sowieso leuker, want dat kun je in de natuur, fietsen heb je toch weer last van medeweggebruikers/lawaai.

Want fietsen kan niet in de natuur? :confused:
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
01-05-2018 14:05
Waarschijnlijk loopt jouw fiets bijvoorbeeld veel zwaarder dan waar het algoritme van runkeeper vanuit gaat.

Maar als je hartslag met fietsen hoger is kun je er vanuit gaan dat je met fietsen per uur meer verbrandt.
Eerder heuveltje op en af en flinke tegenwind :rolling:
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-05-2018 14:10
Bij stevig wandelen gebruik je in elk geval meer spieren dan met fietsen. En volgens mij verbruik je daar ook meer kcal mee. Zelf vind ik wandelen sowieso leuker, want dat kun je in de natuur, fietsen heb je toch weer last van medeweggebruikers/lawaai.
Ik fiets heerlijk door de duinen en kom geen kip tegen op zo'n dag als vandaag met windkracht 6. Wel hard werken met wind tegen :nut:
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
01-05-2018 14:12
Yep, met wandelen verbranden de meeste mensen meer energie dan met fietsen. Een ander voordeel is dat je met wandelen vaak in een lagere hartslagzone zit, en dus meer aan vetverbranding doet. Terwijl met een rode kop fietsen, je een hoge hartslag zit en je meer in je koolhydraat verbranding zit.

Een hogere hartslag betekent niet automatisch dat je meer verbrand! En zeker niet altijd dat verbrandt wat je zou willen verbranden.
Ik las laatst dat je procentueel minder vet calorieën verbrand maar relatief uiteindelijk bij een hoge hartslag meer.
https://www.physiqnutrition.com/nl/blog ... andingszo/
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Hamsterweken schreef:
01-05-2018 14:27
https://www.researchgate.net/figure/The ... 4_26766093

Hier inderdaad bij wandelen ongeveer 15% hogere VO2 dan bij fietsen bij dezelfde hartslag.

Maar bij fietsen op HF 140 verbrand je echt wel meer dan met wandelen op HF 110.


Als ik probeer te fietsen met dezelfde hr die ik heb met wandelen, val ik denk ik om. :rofl:

Maar dit is inderdaad wat ik bedoelde met relatief/ absoluut.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
01-05-2018 14:27
Ik las laatst dat je procentueel minder vet calorieën verbrand maar relatief uiteindelijk bij een hoge hartslag meer.
https://www.physiqnutrition.com/nl/blog ... andingszo/
Klopt het is ook relatief. En in rust verbrand je veel minder, maar zit je wel in primair vet verbranding. Maar bij stevig wandelen, waarbij je goed met je armen zwaait, zwengel jij je (ver) verbranding echt wel aan. Doe je dit 's morgens op een nuchtere maag, dan stimuleer jij je lichaam ook nog eens om daarvoor je vetreserves te gaan gebruiken, en wordt je een nog betere vet verbrander.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
01-05-2018 14:35
Klopt het is ook relatief. En in rust verbrand je veel minder, maar zit je wel in primair vet verbranding. Maar bij stevig wandelen, waarbij je goed met je armen zwaait, zwengel jij je (ver) verbranding echt wel aan. Doe je dit 's morgens op een nuchtere maag, dan stimuleer jij je lichaam ook nog eens om daarvoor je vetreserves te gaan gebruiken, en wordt je een nog betere vet verbrander.
Dat zou ik niet kunnen hoor, op een nuchtere maag. Ik moet echt eerst eten anders kan ik niks.

Ik heb inderdaad ook mijn voeding aangepast en ben al 5kg kwijt. Kwestie van optelsommetje. Minder calorieën eten dan ik normaal doe en extra calorieën verbranden met bewegen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
01-05-2018 14:59
Dat zou ik niet kunnen hoor, op een nuchtere maag. Ik moet echt eerst eten anders kan ik niks.

Ik heb inderdaad ook mijn voeding aangepast en ben al 5kg kwijt. Kwestie van optelsommetje. Minder calorieën eten dan ik normaal doe en extra calorieën verbranden met bewegen.
Verdiep je eens in koolhydraat beperkt eten. Niet perse koolhydraat arm, maar beperk het aantal suikers/koolhydraten an ga meer vetten en eiwitten eten. Onderzoek heeft ondertussen wel uitgewezen dat drastisch verminderen van calorieën niet echt de oplossing is. Werkt tijdelijk, maar niet op langer termijn. Persoonlijk vind ik het boek "Lichter" van William Cortvriendt (van hoe word je 100) en het boek "hoe word ik een supervetverbrander" van Maaike de Vries absolute aanraders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik verbrand echt dagelijks geen 500 kcal extra door te gaan wandelen. Ik schat 50 tot 100 meer dan wanneer ik gewoon thuis was gebleven en iets anders had gedaan zoals de planten verzorgen, hond water geven, knutselen, mijn haar kammen, benen epileren e.d. Langere tijd zitten doe ik niet. Elk kwartier ofzo sta ik op en doe dan iets.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je zin hebt om flink te bewegen ga dan staande fietsen dus zonder met je gat het zadel te raken.

Ik weet niet hoe dat met de caloriebranding gaat, maar daar word je flink moe van. Lijkt mij ook prima voor de been- en bilspieren.

Ook diverse oefeningen waarbij je langere tijd squat jaagt je hartslag behoorlijk omhoog.
retrostar wijzigde dit bericht op 01-05-2018 22:49
3.01% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hinkstapsprong, touwtje springen, traplopen. Huppelen. Hinkelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-05-2018 22:18
Ik verbrand echt dagelijks geen 500 kcal extra door te gaan wandelen. Ik schat 50 tot 100 meer dan wanneer ik gewoon thuis was gebleven en iets anders had gedaan zoals de planten verzorgen, hond water geven, knutselen, mijn haar kammen, benen epileren e.d. Langere tijd zitten doe ik niet. Elk kwartier ofzo sta ik op en doe dan iets.
Dat klopt volgens mij niet. Zie bijvoorbeeld https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... an-gedacht
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Wandelen een uur ongeveer 300 calorieen mits stevig tempo
Fietsen stevig tempo een uur ongeveer 350-400
Hoe hoger je hartslag hoe meer je verbrandt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-05-2018 15:46
Hoe hoger je hartslag hoe meer je verbrandt
Maar het is iets complexer dan alleen puur calorien verbranden. Wanneer je wilt afvallen, wil je primair het vet verbranden wat opgeslagen is in je cellen. En als het even kan het vet rond je middel en organen, viscerale vet.

Bij een hele hoge hartslag zit je min of meer volledig in je koolhydraat verbranding bij het stil in een bed liggen bijna volledig op vetverbranding. Dit is één deel van de berekening. De meeste vetverbranding zit bij een hartslag dat je nog kunt gaan zingen. Daarna neem de vetverbranding af en wordt het meer koolhdraatverbranding.

Bij een hoge hartslag verbrand je misschien meer calorieën, maar dit zijn vooral de bloedsuikers. Prima, dat je die verbrandt, maar je verbrand niet het vet wat opgeslagen ligt in je vetcellen. Het enige voordeel is dat deze suikers niet meer omgezet worden in vet in je vetcellen. Echter wanneer je moet eten na je training (vooral zoete sportdrankjes) dan vul je de koolhydraten weer heel snel aan.

Ja, je moet jezelf wel wat in het zweet werken om meer calorien te verbranden. En af en toe een keer je stofwisseling omhoog jagen is gezond. Net zoals op een nuchtere maag trainen om je vetverbranding meer te stimuleren. Maar het gros van je beweging zou ik uit in een rustig hartslag trainen. Dit kan lopend of fietsend zijn, zolang je maar niet over ja anaerobe drempel gaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
er is altijd iemand die het beter kan uitleggen. Op maandag 14 mei om 20:00 uur geeft Maaike de Vries een webinar; https://www.sportrusten.nl/webinar/hoe- ... erbrander/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
02-05-2018 16:13
Maar het is iets complexer dan alleen puur calorien verbranden. Wanneer je wilt afvallen, wil je primair het vet verbranden wat opgeslagen is in je cellen. En als het even kan het vet rond je middel en organen, viscerale vet.

Bij een hele hoge hartslag zit je min of meer volledig in je koolhydraat verbranding bij het stil in een bed liggen bijna volledig op vetverbranding. Dit is één deel van de berekening. De meeste vetverbranding zit bij een hartslag dat je nog kunt gaan zingen. Daarna neem de vetverbranding af en wordt het meer koolhdraatverbranding.

Bij een hoge hartslag verbrand je misschien meer calorieën, maar dit zijn vooral de bloedsuikers. Prima, dat je die verbrandt, maar je verbrand niet het vet wat opgeslagen ligt in je vetcellen. Het enige voordeel is dat deze suikers niet meer omgezet worden in vet in je vetcellen. Echter wanneer je moet eten na je training (vooral zoete sportdrankjes) dan vul je de koolhydraten weer heel snel aan.

Ja, je moet jezelf wel wat in het zweet werken om meer calorien te verbranden. En af en toe een keer je stofwisseling omhoog jagen is gezond. Net zoals op een nuchtere maag trainen om je vetverbranding meer te stimuleren. Maar het gros van je beweging zou ik uit in een rustig hartslag trainen. Dit kan lopend of fietsend zijn, zolang je maar niet over ja anaerobe drempel gaat.


Maar je lichaam zal altijd eerst de makkelijkste energiebron verbranden, en dat zijn dus koolhydraten. Pas als die opnzijn gaat het lichaam over op het verbranden van je vetreserve. .
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
03-05-2018 07:18
Maar je lichaam zal altijd eerst de makkelijkste energiebron verbranden, en dat zijn dus koolhydraten. Pas als die opnzijn gaat het lichaam over op het verbranden van je vetreserve. .

Nee hoor, hangt af of dat je aerobe of anaerobe verbrand.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven