Lijf & Lijn alle pijlers

Mijn lijf / eetpatroon zo zat. Hoe zet ik de knop om?

13-05-2018 17:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na mijn zoveelste afvalpoging ben ik t zo zat. Ik kan geen maat houden. Verslaafd aan suiker. Last van emotie eten. Voel me vaak moe,futloos,vaak rugpijn,veel spierpijn en stijfheid na sporten, slaap vaak slecht. Maar weet niet wat er eerst was?
Sporten vind ik leuk. Doe ik ook regelmatig. Maar het opbouwen zo lastig. En als ik dan eet zoals nu....
Ik heb niet enorm overgewicht. Weeg nu 74 kg of bij 168 cm.
Wie herkent dit en heeft dit weten om te draaien? Wat heeft jou daarbij geholpen? Heeft een coach / PT zin? Dat is mij eigenlijk net iets te kostbaar. Maar als het een goede is heb ik het er voor over. Door wellicht andere dingen te laten...
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt als een klusje voor de huisarts met een doorverwijzing naar diëtist en psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik net de knop omgezet,
dus loop iets op jou voor.

wat het nu precies was,???? ik heb er een jaar mee rond gelopen,
miss was het de tweede vakantie waarop ik zoveel last had van het overgewicht?

er was niet echt een moment......wel zat ik op een dag lekker in mijn vel en ben ik begonnen met minder eten en bijhouden van eten. en dat gaat nu een tijdje goed en denk ik , jaja, waaorm heb ik het niet eerder gedaan???

ik was net als jij, had al geinformeerd naar een PT als laatste optie.....maar wat het dus is.... ik weet het niet.....

ik heb er ook wel eens naar gezocht in literatuur etc. maar kan het niet duiden.
miss toch emotionele gemoedstoestand....
Accepteren dat het echt stap voor stap gaat en dat je resultaat pas op een langere termijn gaat zien. Het daarmee ook behapbaar voor jezelf maken. Dus als het 'mis' gaat, niet de handdoek in de ring, gewoon weer verder en jezelf eraan herinneren dat het stap voor stap gaat. En dus ook tevreden zijn met de kleine stapjes en jezelf niet afkraken omdat je het nog niet zo perfect doet als je zou willen. Daarnaast ook regelmaat aanhouden. De moeite nemen om op tijd naar bed te gaan. Als je last hebt van emotie eten zal je ook iets met die emoties moeten gaan doen. Hoe dan ook, zie het niet als 'de zoveelste afvalpoging' maar meer iets voor de lange termijn. Maak de veranderingen die je doet dus behapbaar. Stap voor stap.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 18:28
20.13% gewijzigd
Ik ga, als het klikt, met een coach aan de gang. Ik heb lang genoeg aangemodderd vind ik zelf, het lukt mij niet, en hoe stom ik het ook van mijzelf vind, ik heb hulp nodig. De knop omzetten lukt niet meer en hopelijk lukt het met een voedingscoach wel.

Ik weet niet wat je denkt dat de kosten zijn, maar soms valt het best mee.
Ik zou ook een voedingscoach proberen. Ken zo veel vrouwen die één of ander wazig hype dieet volgen, zich ontzettend belemmerd voelen en dan bij de eerste verjaardag/borrel/vakantie tegen een muur aanlopen en dan denken: laat ook maar zitten dat dieet.

Waar je naar toe wil is een eetpatroon waar je alles kan blijven eten, maar je bewust bent van de porties en keuzes die je maakt. En mi kan een voedingscoach je daar het beste bij helpen.
gedragsverandering is moeilijk, begin met kleine dingen. als je sport doe het dan eenmaal per week de rest van je leven, In plaats van fanatiek vier keer per week om na een half jaar weer af te haken.
Alle reacties Link kopieren
Het sporten is het probleem niet eigenlijk, hoewel ik erna vaak zo stijf ben dat dat de fut een aantal dagen ontbreekt, dan denk ik weer dat ik als bijna veertiger toch nooit meer mooi strak wordt en t geen zin heeft, ga ik weer slechter eten...😩
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het jou helpt hoor, maar dit helpt mij;

- Koop kleinere borden. Witte borden schijnen je, wetenschappelijk bewezen, te helpen minder te eten. Ik heb echter een paar kleinere gekocht met een print die ik heel erg mooi vond. Dat helpt me ook om actief aan mijn doelen te blijven werken.
- Iets aanleren/toevoegen is voor mij veel makkelijker dan afleren/weglaten. Dus in plaats van "ik ga geen cola meer drinken", ga ik voor "ik wil minimaal 5 glazen water per dag drinken", waardoor ik automatisch minder cola ben gaan drinken en uiteindelijk beng gestopt met frisdrank.
- Over drinken gesproken, ik vind het zonde mijn calorieën uit drinken te halen, juist omdat ik eten zo lekker vind. Ik drink dus water, thee en in het weekend als frisdrank iets als spa clear zonder calorieën.
- Koop kleinere lepels/vorken.
- Schrijf alles op wat je eet in een eetdagboek. Het lijkt misschien obsessief, maar het helpt mij om echt kritisch te kijken naar wat ik eet.
- Bij een binge-gevoel/aanval> ga 10 minuten een blokje om en bedenk dan nog eens of je het wil. En; als je wandelt kan je niet tegelijkertijd eten én beweeg je; win-win.
- Na het avondeten, als je voelt dat je eigenlijk nog een bord wil, ga 15 minuten wandelen of iets anders doen. Vaak voel je daarna pas of je echt nog honger hebt.
- Eet meer gezonde dingen, bijvoorbeeld bij de lunch. Op twee bruine boterhammen met alleen een plakje kaas red ik het niet. Ik heb handige lunchboxen van Sistema gekocht en dwing mijzelf deze altijd zo goed als helemaal te vullen met komkommer, tomaat, paprika, augurkjes, een gekookt eitje, etc.
- De eerste 2-5 dagen zijn vaak het lastigst, tenminste zo ervaar ik dat. Daarna wordt het steeds ietsje makkelijker.
- Kijk op youtube naar vloggers die ook de strijd aangaan met hun gewicht. Op de een of andere manier helpt mij dat door te gaan.

O en ik eet alleen tussen 13-20. Niet eten vind ik een stuk makkelijker te volgen dan "een klein tussendoortje", en van een klein tussendoortje word ik alleen maar hongerig. Ik eet dan liever 2 of 3 wat grotere maaltijden en voor de rest niks.
timetraveler wijzigde dit bericht op 13-05-2018 19:12
6.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon minder er mee bezig zijn. Het moet je leven niet gaan beheersen. Gewoon lekker een keer per week je sport doen, de rest van de week andere leuke dingen doen, gezond eten en alleen het snoepen wat in toom houden. Dus wel een koekje bij de koffie, maar niet een heel pak koekjes. Of een zak chips later op de avond. En je vooral afvragen waaróm je de noodzaak voelt te snoepen constant. Kom je al een heel eind.

Professionele hulp heb je daarvoor niet nodig, lijkt me. Je bent niet overmatig dik en hé, we zijn er toch zélf bij? Of willen we echt een Amerikaanse samenleving hebben waarin iedereen voor elk aspect van zijn leven een psycholoog of diëtist nodig heeft?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-05-2018 18:54
Gewoon minder er mee bezig zijn. Het moet je leven niet gaan beheersen. Gewoon lekker een keer per week je sport doen, de rest van de week andere leuke dingen doen, gezond eten en alleen het snoepen wat in toom houden. Dus wel een koekje bij de koffie, maar niet een heel pak koekjes. Of een zak chips later op de avond. En je vooral afvragen waaróm je de noodzaak voelt te snoepen constant. Kom je al een heel eind.

Professionele hulp heb je daarvoor niet nodig, lijkt me. Je bent niet overmatig dik en hé, we zijn er toch zélf bij? Of willen we echt een Amerikaanse samenleving hebben waarin iedereen voor elk aspect van zijn leven een psycholoog of diëtist nodig heeft?
Gewoon ja. Net als dat je gewoon moet proberen hulpvaardige adviezen te geven in plaats van belerende opmerkingen. Je bent er toch zelf bij, als je merkt dat je manier van commentaar leveren door veel mensen als onvriendelijk wordt ervaren dan pas je dat toch gewoon aan?
Alle reacties Link kopieren
alkemade schreef:
13-05-2018 19:01
Gewoon ja. Net als dat je gewoon moet proberen hulpvaardige adviezen te geven in plaats van belerende opmerkingen. Je bent er toch zelf bij, als je merkt dat je manier van commentaar leveren door veel mensen als onvriendelijk wordt ervaren dan pas je dat toch gewoon aan?
Ik denk zomaar dat veel mensen best weten wat een gezond(er) eetpatroon is, of waar ze wat minderen kunnen. Wat ik pas echt belachelijk vind, is dat mensen die op zich niet te dik zijn, zoals TO, dan het advies krijgen "professionele hulp" te gaan zoeken, alsof ze een serieus probleem hebben. Dát vind ik mensen in een hoek sturen waar ze niet thuis horen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
TO, ik ben vaak ook obsessief met eten bezig omdat ik zo vaak gelijnd heb.
ik heb vooral moeite met suiker, snoepen. 1 koekje bij de koffie wordt bij mij een disaster. ik kan er beter helemaal niet aan beginnen.

ik heb helaas geen tips voor je. ik denk dat we vooral moeten accepteren dat we nooit slank zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oeps ging iets mis, excuus.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-05-2018 19:07
Ik denk zomaar dat veel mensen best weten wat een gezond(er) eetpatroon is, of waar ze wat minderen kunnen. Wat ik pas echt belachelijk vind, is dat mensen die op zich niet te dik zijn, zoals TO, dan het advies krijgen "professionele hulp" te gaan zoeken, alsof ze een serieus probleem hebben. Dát vind ik mensen in een hoek sturen waar ze niet thuis horen.
TO schrijft dat ze lichamelijke klachten heeft die veel lijken op klachten die veroorzaakt worden door stress, daarbij helpt het best goed om met een professional te praten (al wou ik nog niet die link zo duidelijk leggen ivm medisch advies) Diëtist is gewoon iemand die gestudeerd heeft om mensen te helpen met alles wat met voeding te maken heeft, lijkt me beter als een voedingscoach wat iedereen zo kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
13-05-2018 19:13
TO schrijft dat ze lichamelijke klachten heeft die veel lijken op klachten die veroorzaakt worden door stress, daarbij helpt het best goed om met een professional te praten (al wou ik nog niet die link zo duidelijk leggen ivm medisch advies) Diëtist is gewoon iemand die gestudeerd heeft om mensen te helpen met alles wat met voeding te maken heeft, lijkt me beter als een voedingscoach wat iedereen zo kan worden.
Waar het mij om ging is dit: moeten mensen dan werkelijk bij elk zuchtje tegenwind, of bij elk dingetje wat tegenzit in hun leven, of niet loopt zoals ze willen, tegenwoordig naar een "professional" om het op te laten lossen? Wat is er gebeurd met ons eigen vermogen om dingen in ons leven te accepteren en waar nodig aan te pakken? Willen we dan echt een samenleving à la Amerika waar iedere volwassene elke week minstens drie therapeuten en psychiaters nodig heeft om gewoon te kunnen leven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
13-05-2018 19:07
Ik denk zomaar dat veel mensen best weten wat een gezond(er) eetpatroon is, of waar ze wat minderen kunnen. Wat ik pas echt belachelijk vind, is dat mensen die op zich niet te dik zijn, zoals TO, dan het advies krijgen "professionele hulp" te gaan zoeken, alsof ze een serieus probleem hebben. Dát vind ik mensen in een hoek sturen waar ze niet thuis horen.
Vanwege het advies iemand naar een voedingscoach te sturen? Kom nou.

TO Geeft zelf aan vast te zitten in een patroon waar zij (hij?) in haar eentje niet uit kan komen. Mijn persoonlijke ervaring is dat een blik van buitenaf in zulke situaties net dat inzicht kan geven dat je nodig hebt om te veranderen.

En (dit is een persoonlijke vendetta) op het internet/in afvalboeken staat zo veel onzin over wat je wel of niet zou moeten eten dat ik liever heb dat iemand het geld uitgeeft om van een expert te leren wat wel gezond is dan dat die persoon van één of andere ongekwalificeerde kwakzalver op internet aanneemt dat vet/koolhydraten/suiker/zuurstof volledig uit het dieet gebannen zou moeten worden.
(Ik bedoel overigens inderdaad wel een HBO/WO opgeleide coach/dietist, niet iemand die een online cursus tot gewichtsconsulent van 6 maanden gevolgd heeft)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-05-2018 19:18
Waar het mij om ging is dit: moeten mensen dan werkelijk bij elk zuchtje tegenwind, of bij elk dingetje wat tegenzit in hun leven, of niet loopt zoals ze willen, tegenwoordig naar een "professional" om het op te laten lossen? Wat is er gebeurd met ons eigen vermogen om dingen in ons leven te accepteren en waar nodig aan te pakken? Willen we dan echt een samenleving à la Amerika waar iedere volwassene elke week minstens drie therapeuten en psychiaters nodig heeft om gewoon te kunnen leven?
Geloof me, jij hebt een hele goede nodig.
Alle reacties Link kopieren
En tegelijkertijd weet ik dat het daar niet meer om zou moeten draaien maar om fit zijn, energiek zijn, fris en fit de dag beginnen en zin hebben in de dag. En dat heb ik al heel lang niet meer....
Alle reacties Link kopieren
Oh ik had wat Posts gemist.
Interessante discussie Pekela. Ik snap wel wat je bedoelt. Maar daarom ben ik niet dit topic begonnen.
Ik heb ook eigenlijk niet zo zeer moeite met mijn overgewicht maar met de slechte voeding, waar komt toch die behoefte vandaan. Het zou zomaar eens kunnen dat ik me daar zo slecht door voel. Maar hoe slechter ik me voel, hoe minder goed ik van die rotzooi af kan blijven. Ik weet ook wel wat goede en slechte voeding is. Dus een diëtist is niet nodig.
Zijn er mensen die wel de omslag hebben kunnen maken? Lees al dat een aantal van jullie (net) begonnen zijn...
7hemels schreef:
13-05-2018 18:51
Het sporten is het probleem niet eigenlijk, hoewel ik erna vaak zo stijf ben dat dat de fut een aantal dagen ontbreekt, dan denk ik weer dat ik als bijna veertiger toch nooit meer mooi strak wordt en t geen zin heeft, ga ik weer slechter eten...😩
je wordt ook niet meer strak als veertiger
en dat is geen reden om ongezond te gaan eten
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heeft geholpen zijn filmpjes wat er in je aderen gebeurt na een vette hap. Dichtgeslibt, echt heel goor.
7hemels schreef:
13-05-2018 18:51
Het sporten is het probleem niet eigenlijk, hoewel ik erna vaak zo stijf ben dat dat de fut een aantal dagen ontbreekt, dan denk ik weer dat ik als bijna veertiger toch nooit meer mooi strak wordt en t geen zin heeft, ga ik weer slechter eten...😩
Nou, dan moet je dat niet doen! Dan ga je het sporten rustig opbouwen, genoeg rekken en strekken en gewoon een gezond (maar niet te streng) eetpatroon aanhouden en niet verwachten dat je gelijk slank bent of superfit of energiek. Geef het eerst 3 maanden.

En van het vele vet/suikerhoudende voeding afkomen is echt deels afkicken, deels nieuwe gewoontes aanleren (gaat ook allemaal stap voor stap) en deels iets doen met de emoties waardoor je naar eten grijpt (zoals genoemd in je OP)
Vivavivi schreef:
13-05-2018 19:52
Wat mij heeft geholpen zijn filmpjes wat er in je aderen gebeurt na een vette hap. Dichtgeslibt, echt heel goor.
ook zwaar overdreven natuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven