Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatie na anorexia

22-05-2018 20:01 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die anorexia hebben gehad. Ik zou graag willen weten bij welke mate van gewichtsherstel (bij welk bmi) zij hun menstruatie hebben terug gekregen.
Elk lichaam is anders. Elk lichaam reageert anders.
Je kunt niet 1 standaard hanteren die voor elk lichaam en elke vrouw geldig is.

Bij mij kwam de menstruatie langzaam op gang toen ik mijn lichaam ging voorzien van de noodzakelijke voedingsstoffen. Na langdurig tekort en ondergewicht snakte mijn lichaam naar die voedingsstoffen. Weet niet meer bij welke mate van gewichtstoename daarvan sprake was. Weet wel dat mijn lichaam en geest zich veel prettiger begonnen te voelen en ik trots was op mijn lichaam!

Een mijlpaal waarvoor ontzettend hard geknokt!

Zet ‘m op, je kunt dit! Gun het jezelf gezond te worden!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring hier maar wil even zeggen dat ik het supergoed van je vind dat je hiervoor wilt knokken! :yes:
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
Alle reacties Link kopieren
Dit is inderdaad per individu heel verschillend. Sommigen raken nooit hun menstruatie kwijt, ook al hebben ze zwaar ondergewicht. Enkelen krijgen het nooit meer terug.

Ik begreep van mijn arts indertijd dat het niet alleen te maken heeft met hoeveel je weegt, maar ook vooral met hoeveel je eet (of je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt). Dus als je een gezond gewicht hebt, kan het nog steeds zijn dat je lichaam vindt dat er niet genoeg buffer is. En andersom: bij mij kwam mijn menstruatie terug toen ik nog ondergewicht had (bmi 17.5? Is lang geleden) maar wel (ruim) voldoende at.

Ik heb 6 jaar anorexia gehad en gedurende die periode ook niet gemenstrueerd, en het is gewoon terug gekomen en niet meer weggegaan. Het kan zeker en het is heel erg de moeite waard!

Edit: Ik heb overigens ook veel mensen in de valkuil zien trappen dat ze nadat ze weer ongesteld werden dachten dat ze nu een 'gezond' gewicht hadden bereikt en beter waren. Dit is niet per se zo, net als dat het bereiken van een gezond gewicht niet altijd voldoende is om weer ongesteld te worden (soms heeft je lichaam wat extra buffer nodig). Ik weeg nu ook meer dan ik toen deed toen ik mijn menstruatie terugkreeg, en mijn kwaliteit van leven is veel beter - en dat had ik vroeger nooit gedacht. Je kunt het!
tortelduif wijzigde dit bericht op 22-05-2018 20:47
Reden: Extra toevoeging voor de zekerheid
24.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de fijne reacties!
Ik heb anorexia gehad en volgens mij kreeg ik bij een BMI van ongeveer 18 mijn menstruatie weer terug. Ik denk inderdaad dat het daarbij ook wel belangrijk is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals troeteltje zegt. Maar je hebt voor het reguleren van je menstruatiecylus hormonen nodig, en die worden - als ik het goed begrepen heb - pas goed gereguleerd als je voldoende vetpercentage hebt.

Zet 'm op! Het leven is veel leuker zonder eetgedoe :)
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond schreef:
23-05-2018 09:02
Ik heb anorexia gehad en volgens mij kreeg ik bij een BMI van ongeveer 18 mijn menstruatie weer terug. Ik denk inderdaad dat het daarbij ook wel belangrijk is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals troeteltje zegt. Maar je hebt voor het reguleren van je menstruatiecylus hormonen nodig, en die worden - als ik het goed begrepen heb - pas goed gereguleerd als je voldoende vetpercentage hebt.

Zet 'm op! Het leven is veel leuker zonder eetgedoe :)
Dankjewel voor je antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Meer ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik had anorexia toen ik 16 was - relatief kort, namelijk minder dan een jaar, maar ik was behoorlijk mager geworden en had op het dieptepunt een BMI van 14.
Mijn menstruatie verdween, en verscheen weer, bij een BMI van 17,5
don't watch the movie, read the book

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven