Lijf & Lijn alle pijlers

Al maanden ongesteld.

23-05-2018 16:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag hier niet om medisch advies.
Ik ben al herhaaldelijk langs de huisarts geweest en gyn. Maar hij/zij (heb er meerdere vanwege zieke huisarts) weten geen raad.
Meer geesten kunnen meer bereiken...

Ik ben vrij vroeg (12) aan de pil gegaan omdat ik elke keer als ik ongesteld werd een direct ijzertekort kreeg en continu flauw viel.
Dit had niet het gewenste resultaat en daarom overgestapt naar de prikpil rond mijn 18de. Hierdoor werd ik nooit meer ongesteld.
Nu, jaren later, 32, ben ik nu ondertussen al een jaar 3 weken per maand ongesteld.

Het enige wat verandert is, is dat ik aan epilepsie-medicatie ben gegaan. Via internet las ik één medisch rapport uit Amerika dat deze medicatie invloed kan hebben op de prikpil. Bij dit aangeven bij de huisarts heb ik nu 6x per jaar i.p.v. 4x per jaar de prikpil. Die heeft echter geen resultaat (niet ongesteld zijn) opgeleverd en ik ben nog steeds 3 weken per maand ongesteld (en bijkomend ijzertekort)....
Ik begin mezelf af te vragen, vanwege mijn leeftijd, of mijn lichaam gewoon heel krampachtig aan het vechten is om toch nog één keer een kind te krijgen (vroege overgang, rond 40, zit in de familie) en gewoon niet meer luistert naar al die anti-conceptie die ik er in prop...

Heeft iemand hier ideeën/meningen over zodat ik in samenwerking met de huisarts verder kom?
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Al eens geprobeerd te stoppen met de prikpil en andere anticonceptie overwogen? Wie weet reageert je lijf daar anders op. Mijn situatie is heel anders dan die van jou, maar na jaren pilgebruik (17 jaar) kon ik daar ineens niet meer tegen. Misschien dat je huisarts/gynaecoloog je over de (on)mogelijkheden van andere anticonceptie kan adviseren?
Alle reacties Link kopieren
Kikkertje17 schreef:
23-05-2018 17:01
Al eens geprobeerd te stoppen met de prikpil en andere anticonceptie overwogen? Wie weet reageert je lijf daar anders op. Mijn situatie is heel anders dan die van jou, maar na jaren pilgebruik (17 jaar) kon ik daar ineens niet meer tegen. Misschien dat je huisarts/gynaecoloog je over de (on)mogelijkheden van andere anticonceptie kan adviseren?
Het probleem is dat je van de meeste ongesteld wordt. En dat pakt bijzonder slecht uit in mijn geval; ik ben letterlijk ziek, val flauw, zie bleek als een spook, ben te moe om mijn reet af te vegen, kan niet werken en zaken doen die me gelukkig maken en dus 'leven'.
Een optie is sterilisatie. Hoewel ik nu geen kinderen wil, het is ook niet echt een optie met mijn ziekte en de erfelijke ziekte van mijn partner, vind ik dit toch een enge definitieve optie. Ik vind het gemakkelijker (gemakzuchtiger) om te wachten tot de vroege overgang komt zonder ongesteld te zijn dan deze definitieve keuze nu bewust te maken en bijkomende psychisch ongemak. Het liefst ben ik tot die tijd nog vruchtbaar maar niet ongesteld. (volgens mij beschrijf ik nu bijna ieder zijn droom hahaha)
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor. Ik heb zelf een Mirena en word niet meer ongesteld. Maar dat geldt niet voor iedereen.
Dit lijkt me geen doen nee. Ik had, aan het begin van mijn burnout, ook een paar maanden dat ik bijna continu ongesteld was, door de pil heen. Extreme stress kan blijkbaar de boel hormonaal goed in de war sturen. Kan er zoiets spelen?

De pil doorslikken is ook geen optie? Ikzelf verlies dan wel iets van bloed maar niet meer dan 4 drupjes.
KUnstmatig in de overgang brengen? Dat zou omkeerbaar moeten zijn, geloof ik.

Verder weet ik het ook niet.. Als je gyn het al niet weet??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mirena na een jaar laten verwijderen. Ik verloor bij de mirena juist bijna de hele maand bloed.

Kan je zonder anticonceptie? Wat gebeurd er dan? Of is het dan hetzelfde als met bijvoorbeeld een anticonceptie met ongesteld worden?

Anders zou het een optie kunnen zijn dat je man zich laat steriliseren.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
23-05-2018 17:37
Dit lijkt me geen doen nee. Ik had, aan het begin van mijn burnout, ook een paar maanden dat ik bijna continu ongesteld was, door de pil heen. Extreme stress kan blijkbaar de boel hormonaal goed in de war sturen. Kan er zoiets spelen?

De pil doorslikken is ook geen optie? Ikzelf verlies dan wel iets van bloed maar niet meer dan 4 drupjes.
KUnstmatig in de overgang brengen? Dat zou omkeerbaar moeten zijn, geloof ik.

Verder weet ik het ook niet.. Als je gyn het al niet weet??
Ik heb inderdaad last van extreme stress. :idee:
Dit weet de HA en omstanders ook. Die hebben echter ook hun twijfels ( of geen bewijs) dat stress een vrouwen-lichaam te pas en te onpas ongesteld kan laten worden. Wat ergens ook wel logisch is... waarom in hemelsnaam zou je als vrouwelijk lichaam even extra vruchtbaar gaan lopen doen wanneer er stress is en het dus geen goede tijd is voor een baby? :wtf:

De pil doorslikken is bij de prikpil geen optie. Aangezien het in mijn bil geprikt wordt.

Wat is kunstmatige overgang? Ik heb daar nooit van gehoord.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook lange periodes achter elkaar ongesteld, 3 a 4 maanden en dan ook echt heftig. Soms stopte het, maar dan de volgende maand kwam het weer. Ik slikte geen pil. Ben wel op advies van de huisarts Primolut gaan slikken als een soort reset. Na dat je dat slikt krijg je een onttrekkingsbloeding, dat was wel ff heftig en deed goed zeer. Daarna zat er weer een beetje regelmaat in.
Uiteindelijk heb ik een novasure behandeling laten doen met als doel helemaal nooit meer ongesteld worden. Het beperkt zich nu tot 1 a 2 dagen lichte afscheiding.
Alle reacties Link kopieren
Wanttobeabitch schreef:
23-05-2018 18:25

Kan je zonder anticonceptie? Wat gebeurd er dan? Of is het dan hetzelfde als met bijvoorbeeld een anticonceptie met ongesteld worden?

Anders zou het een optie kunnen zijn dat je man zich laat steriliseren.
Ongesteld zijn, met of zonder anticonceptie is lichamelijke ellende. Bij de ongesteldheid die ik heb bij de pil is het aanzienlijk minder. Voor enige pil was het naast flauwvallen door ijzertekort ook kotsen, benen moet bewegen de eerste 3 nachten omdat dat het enige was wat hielp tegen de pijn, zelfs sterke pijnstillers hielpen niet. Met pil is de pijn weg, maar ijzertekort en flauwvallen en slap voelen blijft.
Ik heb geen zin om door deze ongevraagde onzin een week (nu dus 3) per maand niet te kunnen werken, het huishouden doen, sociale contacten te moeten afzeggen...

Dus ja, in principe is het even ruk om ongesteld te zijn zonder of met anti-conceptie. Het zijn geen hormonen in pillen die dit doen maar puur het ongesteld zijn... :sick:
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
23-05-2018 19:14
Ik was ook lange periodes achter elkaar ongesteld, 3 a 4 maanden en dan ook echt heftig. Soms stopte het, maar dan de volgende maand kwam het weer. Ik slikte geen pil. Ben wel op advies van de huisarts Primolut gaan slikken als een soort reset. Na dat je dat slikt krijg je een onttrekkingsbloeding, dat was wel ff heftig en deed goed zeer. Daarna zat er weer een beetje regelmaat in.
Uiteindelijk heb ik een novasure behandeling laten doen met als doel helemaal nooit meer ongesteld worden. Het beperkt zich nu tot 1 a 2 dagen lichte afscheiding.
Interessant. Vertel meer.
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact gehad met een gynaecoloog hierover?

Bij een novasure behandeling branden ze het baarmoederslijmvlies in je baarmoeder weg. Doordat de hele binnenkant van de baarmoeder dan eigenlijk verbrand is, kan er geen slijmvlies meer op nestelen, en dat hoeft dan dan dus ook niet afgevoerd te worden. Deze behandeling lukt echter niet altijd, en ik weet ook niet of je hierna nog kinderen kan krijgen (ik denk het niet).
Ik heb zelf wegens overmatig bloedverlies (dit liep op tot een liter per dag) een mirenaspiraalgekregen, daarnaast slik ik provera en cyclokapron. Dit alles onder behandeling van een gynaecoloog.

Edit: en sterkte, want zo heftig ongesteld zijn is gewoon echt heel naar.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Oh, en vervroegd kunstmatig in de overgang brengen gebeurt met hormonen die je in moet spuiten. Dit heeft echter wel weer allerlei andere bijwerkingen, waardoor mijn gyn het ernstig afraad (hoewel zijn collega het al bijna had uitgevoerd bij mij). Denk hier dus ook niet te licht over.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Wat moet dit vreselijk rot voor je zijn, TO.
Ik moest denken aan mijn oma. Die had ook altijd een zware menstruatie waarbij niets hielp. Nadat ze kinderen heeft gehad heeft ze haar baarmoeder laten verwijderen. Daarna was ze meteen van alle klachten af.
Je komt dan niet gelijk in de overgang omdat je eierstokken blijven zitten.
Snap dat zo'n keuze niet makkelijk is om te maken, met eventueel een kinderwens.
Veel sterkte ermee
Wat Anna zegt idd. Vroegtijdige overgang wordt vaak/soms medicinaal geforceerd bij vrouwen met hormoongevoelige borstkanker. Maar ik geloof dat dat sowieso ook geen pretje is emotioneel. ik weet er het fijne niet van verder.

Bij mij is het gewoon weer overgegaan door ontspannen leven, veel zon en buitenlucht, in combinatie met gezond eten (wat ik opzich ook al deed, maar in die periode viel ik ook veel af door de stress dus ik lette er goed op, was toen ook bijgestaan door een orthomodeculair dietiste, weet niet of dat iets hielp of gewoon de tijd). Antidepressiva heeft ook zeker een rol gespeeld om me weer zen te krijgen, wat naar mijn idee de boel ook weer meer in balans bracht.

sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
23-05-2018 21:55
Wat Anna zegt idd. Vroegtijdige overgang wordt vaak/soms medicinaal geforceerd bij vrouwen met hormoongevoelige borstkanker. Maar ik geloof dat dat sowieso ook geen pretje is emotioneel. ik weet er het fijne niet van verder.

Bij mij is het gewoon weer overgegaan door ontspannen leven, veel zon en buitenlucht, in combinatie met gezond eten (wat ik opzich ook al deed, maar in die periode viel ik ook veel af door de stress dus ik lette er goed op, was toen ook bijgestaan door een orthomodeculair dietiste, weet niet of dat iets hielp of gewoon de tijd). Antidepressiva heeft ook zeker een rol gespeeld om me weer zen te krijgen, wat naar mijn idee de boel ook weer meer in balans bracht.

sterkte!!
Dat is iets waar ik inderdaad meer in zou kunnen investeren en zou moeten doen...want dat doe ik nu totáál niet. Ik weet niet of dat daadwerkelijk dit probleem oplost maar het is om anderen redenen ook een veel gezonder plan.
Maar wat sufjes...dat je dat zo streng moet omdat je een vagina hebt.. ik schrik er van van de verhalen (liters bloed verliezen, baarmoeders weghalen. etc) Ik zou best een piemeltje willen hebben, dat klinkt toch makkelijker :-o
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen misschien is dit al genoemd maar bij mij was de pil t probleem.
Elke vorm daarvan. Ik mag nooit meer hormonale anti conceptie gebruiken. Dat maakt bij mij het baarmoederslijmvlies zo dun dat ik blijf vloeien doordat de bloedvaatjes dan springen.

Maar goed dat zal t bij jou niet zijn anders kwam je gyn daar wel mee
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven