Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen hoe doen/deden jullie het?

18-06-2018 13:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ging net bikini's kopen voor op vakantie en plots viel het me op dat ik redelijk wat ben bijgekomen. Geen idee van mijn gewicht want we hebben thuis geen weegschaal :p

Maar ik vroeg me af of jullie tips hebben om gezond af te vallen. Want ik eet niet extreem veel en ik sport ook regelmatig dus ik weet niet hoe ik het moet doen.
Hebben jullie tips over wat ik beter kan eten?

Mijn dagmenu ziet er ongeveer zo uit

ontbijt: smoothie
middag: kommetje soep
tussendoor: koek
avond: altijd iets anders soms pasta en meestal een slaatje
snack: yoghurtje

uiteraard eet ik af en toe ook chips of snoep maar niet elke dag.
Ik denk dat je te weinig eet. Ik eet meer en sport regelmatig en val goed af
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb gedaan:

- Op Fatsecret bijhouden wat ik at, zodat ik een goed beeld had van hoeveel ik binnenkreeg, en tijdens welke eetmomenten ik het meeste binnenkreeg.
- Mijn eetpatroon aanpassen.
- Iedere ochtend oefeningen doen.
- Toen ik genoeg was afgevallen: geleidelijk aan weer meer gaan eten, maar vooral niet terug naar het oude eetpatroon, anders hadden de kilo's er zo weer aan gezeten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, als ik zou eten wat jij nu doet, zouden de kilo's er vanaf vliegen. Eet je niet gewoon veel te weinig?

Maar als ik dan iets moet bedenken... Wat voor 'koek' eet je? Er is natuurlijk een verschil tussen een volkorenbiscuitje en een triple chocolate cookie van de AH ;-)
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
ontbijt: smoothie
middag: kommetje soep
tussendoor: koek
avond: altijd iets anders soms pasta en meestal een slaatje
snack: yoghurtje


Een hongerdieet dus 😱
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Meer eten? Een smoothie is lang niet altijd gezond, ligt aan de samenstelling. Een kommetje soep als lunch is toch veel te weinig (en te zout)? Waarom niet gewoon brood eten? Het avond eten, hoeveel eet je dan. Een een slaatje is dat sla met iets? Daar zit vaak niet veel voedingswaarde in, verzadigd dus ook niet.

Zeker als je regelmatig sport vind ik dat je erg weinig eet.

Ik ben afgevallen door mijn eetpatroon langzaam aan te passen. Eerst alle dranken met suiker vervangen door water. Drink nu alleen nog een kopje koffie en de rest water. Soms 's avonds een wijntje of biertje. Nadat is hieraan gewend was heb ik de tussendoortjes aangepakt en vooral ook gelet op de hoeveelheid zout in het eten. Aan het avondeten voeg ik geen zout toe bijvoorbeeld.

Ik eet dus gewoon brood als lunch, als ontbijt havermout met volle melk en 1 stuks fruit. Als ik een toetje neem is dat een meestal iets van kwark of volle yoghurt. Avondeten kan aardappels groente veel, maar ook pasta of rijst. Wij wegen het eten, zodat wij niet teveel eten.
ik denk dat je te veel suiker, vet en zout binnen krijgt.
Toen ik echt bijhield wat ik eet en drink kwam ik erachter dat het meer was dan ik dacht. Begin eens met alles op te schrijven wat je eet gedurende min een week. Echt alles dus ook glas water en kauwgom en dat handje noten alles. Dan heb je een veel beter beeld. Er zijn echt maar heel weinig mensen die van de lucht aankomen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles bijgehouden in de app Food (android).
Helaas heb ik maar weinig calorien nodig, dus probeer ik zo'n 1200 calorien te eten als ik af wil vallen.

Mijn dagmenu:
ontbijt: magere kwark met vers fruit
appel
Lunch: 2 boterhammen met mager beleg en kopje bouillon
banaan
avondeten: veel groente met rijst/pasta en stukje kip of mager vlees (ong. 500 calorien)
s avonds fruit of biscuitje

Oh en ik drink alleen koffie, thee, water, beker melk. s avonds soms een glas ice tea green. Drinken zit ook echt veel in.

in weekend wel iets extra's, wijntje en/of nootje/chocolade.

Ik wandel elke avond ongeveer een uur na het eten en sport 2x per week.
Verder een zittend beroep maar fiets wel naar mijn werk (half uur totaal)
diedietje wijzigde dit bericht op 18-06-2018 13:57
9.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Veel eiwitten en vet eten en weinig koolhydraten.

Ik eet ‘s-ochtends 30 gram havermout met een banaan en een eiwitshake in de blender en dan als drinkontbijt.
Tussendoor 150gr kwark met wat noten en zaden.
Lunch ofwel 2 volkoren boterhammen met een klein beetje boter en dubbel eiwitrijk/mager vlees per boterham. Of 3 crackers met zulk beleg, of 5 rijstwafels. Of ik maak een salade met vlees of vis en verder geen koolhydraten erin.
Tussendoor fruit.
‘s-Avonds 150gr vlees, maximaal 100gr gekookte rijst of pasta, of 150gr aardappels en onbeperkt groenten. Eventueel kun je minder of geen koolhydraten pakken. Afhankelijk van het soort groenten pak ik minder pasta/rijst/aardappels.
En dan als snack ‘s-avonds een eiwitshake, 150gr kwark met ananas, 3 gekookte eieren waarvan 2 zonder eigeel, 150gr kwark met 30gr noten/zaden of een eiwitreep.

Dit klinkt echt superstreng, maar t is lekker en goed te doen.
Dit schema werkt heel goed icm met krachttraining omdat het naverbranding stimuleert.
Het is een schema op basis van 1800kcl per dag en 3x per week sporten.

1x per week heb ik een “cheatmeal”. Dan houd ik me overdag aan het schema en eet ik met het avondeten friet of pizza of zo en ‘s-avonds chips of iets dergelijks.

Het idee hierachter is als je altijd onder je benodigde kcl zit je stofwisseling zich daarop aan gaat passen. Als je dan 1x per week daar (ver) boven gaat zitten, wordt je stofwisseling weer geprikkeld om dus te blijven verbranden.

Even voor je beeldvorming. Toen ik hiermee begon woog ik 72kg en had ik 33% vet en 25% spier en na een jaar woog ik 65kg en had ik 24% vet en 30% spier. Visceraal vet ging van 4 naar 2%.
Hierbij ging het dus niet zozeer om het afvallen want spieren wegen meer dan vet, maar vooral om fitter en stakker te worden.
Omdat het qua sociaal leven lang niet altijd haalbaar is om maar op 1 cheatmeal per week te zitten ging het dus niet zo snel als ik zou willen/het zou kunnen, maar je boekt er wel een mooi resultaat mee.
Alle reacties Link kopieren
weinig, en niet al te slimme keuzes maak je TO.

Begin eens met gewoon 3 maaltijden per dag, en dan geen koek en chips meers. Herkenbaar voedsel op je bord. En probeer de suikers te laten staan, en minder brood, pasta, rijst en aardappelen. En kies je voor pasta, rijst, brood etc, ga dan voor de volkoren variant en bruine rijst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
18-06-2018 13:36
Meer eten? Een smoothie is lang niet altijd gezond, ligt aan de samenstelling. Een kommetje soep als lunch is toch veel te weinig (en te zout)? Waarom niet gewoon brood eten? Het avond eten, hoeveel eet je dan. Een een slaatje is dat sla met iets? Daar zit vaak niet veel voedingswaarde in, verzadigd dus ook niet.

Zeker als je regelmatig sport vind ik dat je erg weinig eet.

Ik ben afgevallen door mijn eetpatroon langzaam aan te passen. Eerst alle dranken met suiker vervangen door water. Drink nu alleen nog een kopje koffie en de rest water. Soms 's avonds een wijntje of biertje. Nadat is hieraan gewend was heb ik de tussendoortjes aangepakt en vooral ook gelet op de hoeveelheid zout in het eten. Aan het avondeten voeg ik geen zout toe bijvoorbeeld.

Ik eet dus gewoon brood als lunch, als ontbijt havermout met volle melk en 1 stuks fruit. Als ik een toetje neem is dat een meestal iets van kwark of volle yoghurt. Avondeten kan aardappels groente veel, maar ook pasta of rijst. Wij wegen het eten, zodat wij niet teveel eten.
Ik eet niet graag brood, dus daarom eet ik dat niet. Een slaatje is: sla, 1 tomaat en 1/3 komkommer, halve paprika en soms een beetje feta of mozzarella.
Een koek is (heel ongezond, maar ik hou echt van zoete dingen) een wafeltje of iets anders van ongezonde dingen. Voor de rest dankjewel voor de tips! Ik ga er zeker op proberen letten :)
Je kan ook meer bewegen tijdens de dagelijkse bezigheden. Denk bijvoorbeeld aan de trap een paar keer op en neer lopen , minder de auto pakken en vaker de fiets, in plaats van televisie kijken een wandeling maken, staand computeren zodat je een beetje kan bewegen etc.
Werkbesprekeningen kan je ook al wandelend doen, dat praat soms ook makkelijker, en natuurlijk altijd de trap nemen in plaats van de lift. Staand computeren helpt ook, dan kan je gemakkelijk een beetje bewegen.

Wat ook leuk is: in plaats van met vrienden in de kroeg afspreken, een avondwandeling maken door de stad. Al lopend kan je leuke gesprekken voeren, en eventueel kan je onderweg een drankje pakken.

Het lijkt misschien weinig, maar het zorgt ervoor dat je een actievere levensstijl hebt en geloof me, dat maakt echt verschil.
Wat trouwens ook helpt om het vol te houden allemaal, is je niet voor te nemen dat je je hele levensstijl gaat veranderen, maar dat je vandaag je snack laat staan en een wandeling maakt. Morgen kan je dan weer kijken wat je die dag voor gezonde keuzes maakt, en de dag erop weer etc.

Zo stel je jezelf haalbare doelen en haak je niet bij het idee al af. Ik geloof dat ze het bij de AA ook zo doen, maar dan met alcohol natuurlijk :-D
Alle reacties Link kopieren
Snakediet ... kijk maar eens op youtube. Werkt bij fantastisch! Na 10 jaar prutsen..
snoopy12345 schreef:
18-06-2018 15:01
Snakediet ... kijk maar eens op youtube. Werkt bij fantastisch! Na 10 jaar prutsen..
Wat? Echt? Lees ik goed dat je moet vasten tot je op je gewenste gewicht bent?
Je moet zorgen dat je minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt. Daar kun je allerlei methoden voor verzinnen (en daar kunnen mensen veel geld aan verdienen), maar je kunt ook gewoon zelf berekenen hoeveel calorieën je verbrandt en daar een (niet te groot) stukje onder gaan zitten qua eten. Succes gegarandeerd, geen rare regels, geen enkel voedingsmiddel is verboden en je hoeft geen honger te lijden. Maar ja, het is niet hip en het heeft geen mooie naam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven