Lijf & Lijn alle pijlers

Yes ik val af. Oei het gaat te snel.

21-06-2018 11:39 22 berichten
Al een tijd lang ben ik bezig mijn ongezonde manier van leven aan te pakken; ik ben inmiddels ruim een half jaar gestopt met roken, beweeg (veel) meer en onlangs ben ik me gaan richten op afvallen.

Al een aantal jaren heb ik veel te veel en ongezond gegeten. Deels uit emotie, maar uiteindelijk ook gewoon wegens gewenning. Na het stoppen met roken ben ik ook nog een paar kilo aangekomen, maar ik wil dit niet als excuus gebruiken.

Feit is dat ik het slanke en strakke figuur dat ik altijd heb gehad terug wil, maar dit wil ik wel bereiken op een gezonde manier en op een rustig tempo. Ik heb begrepen dat ongeveer 1 kilo per week een goede richtlijn is.

Ik merk alleen dat ik veel te snel afval. Begrijp me niet verkeerd, het liefst zit ik vandaag nog op mijn streefgewicht, maar ik ben absoluut niet zo naïef om te denken dat ik hier op de lange termijn baat bij zal hebben.

Ik ben het aantal kcal dat ik per dag heb gegeten gaan berekenen en wat bleek was dat dit veel te laag is.

Echter heb ik werkelijk geen flauw idee hoeveel kcal ik dan ongeveer moet binnenkrijgen om wèl af te vallen, maar niet te crash-diëten. Het voedingscentrum geeft aan dat een vrouw die wil afvallen ongeveer 1500 kcal hoort binnen te krijgen, maar dit lijkt mij te kort door de bocht: dit is toch compleet afhankelijk van lengte en hoe actief je dagelijks bent?

Heeft iemand misschien een handige tool die mij een indicatie kan geven?
Uiteraard zijn alle suggesties meer dan welkom.
Alle reacties Link kopieren
dat kun je berekenen, je hebt je BMR nodig

https://www.fit.nl/begrippen/bmr-berekenen
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je eens een afspraak bij een diëtist maken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
21-06-2018 11:41
Misschien kun je eens een afspraak bij een diëtist maken.
of bij een goede sportschool
Alle reacties Link kopieren
BMR berekenen, dat is je minimale hoeveelheid calorieën. Daarna, gebaseerd op je activiteiten de gehele dag door de overige calorieën toevoegen.

Het helpt om voeding te kiezen dat moeilijk verteerd en langzaam wordt opgenomen. Hierdoor heb je minder last van honger gevoel en je bloedsuikerspiegel blijft stabieler waardoor je lichaam niet genoodzaakt wordt om het teveel in vet om te zetten.

Maar vergeet niet, het eerste dat mensen verliezen die een zuiniger eetpatroon / dieet gaan volgen is vocht. En die 2 tot 3 liter vocht die men minder vasthoudt is dus ook 2 tot 3 kilo aan gewicht die men kwijt denkt te zijn.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkt de app MyFitnessPal goed. Daar vul je al je gegevens in, hoe veel je wilt afvallen per week (ik deed een halve kilo) en dan rekent hij uit hoe veel calorieën je mag.

Vervolgens kun je de meeste producten uit de winkel scannen (groente en fruit even opzoeken), het gewicht invoeren (dus even op de keukenweegschaal wegen) en dan geeft hij aan hoe veel calorieën je binnen krijgt. Voor een maaltijd kun je zelfs alles afwegen, een maaltijd aanmaken en dan aangeven hoe veel je van die maaltijd hebt gegeten.

Ik werd hierdoor heel bewust van wat er in de verschillende voedingsmiddelen zit (ook qua voedingsstoffen) en viel er geleidelijk mee af en het bleef er af (nu even niet want zwanger, maar ik kom nu ook niet asociaal veel aan)

Maar een dietist is ook een idee.
lilalinda schreef:
21-06-2018 11:41
dat kun je berekenen, je hebt je BMR nodig

https://www.fit.nl/begrippen/bmr-berekenen
Bedankt voor de tip!
BMR had ik inderdaad al gevonden. Ik kom dan op 1392 kcal per dag uit. Ik ben me ervan bewust dat het BMR (heel kort door de bocht) betekent wat je minimaal nodig hebt voor alle primaire processen (als ademen, verteren etc) en dat dit gaat om een lichaam in ruststand. Toch weet ik niet hoe ik dit moet doorvoeren naar het aantal kcal wat ik ongeveer tot me moet nemen om af te vallen. Zie ik iets over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Verhip schreef:
21-06-2018 11:49
Bedankt voor de tip!
BMR had ik inderdaad al gevonden. Ik kom dan op 1392 kcal per dag uit. Ik ben me ervan bewust dat het BMR (heel kort door de bocht) betekent wat je minimaal nodig hebt voor alle primaire processen (als ademen, verteren etc) en dat dit gaat om een lichaam in ruststand. Toch weet ik niet hoe ik dit moet doorvoeren naar het aantal kcal wat ik ongeveer tot me moet nemen om af te vallen. Zie ik iets over het hoofd?
je berekent je BMR, dat is wat je nodig hebt om in leven te blijven/processen niet te verstoren (voor jou 1392)
Dan kun je bij zo'n tooltje invullen hoe actief je bent. je krijgt dan te zien hoeveel calorien je nodig hebt om normaal te functioneren (zal voor jou iets van 1750 zijn) . Als je daar iets onder gaat zitten, val je dus af
BescheidenBilspleet (ik kan dit niet typen zonder grijns op mijn gezicht), dat is een erg goede tip. Stom genoeg was ik er jaren geleden al lid van geworden, maar ben ik het vergeten. Ik ga deze tool direct weer installeren!

Belle73 en Guppekop: ik ben nog niet zo lang bezig met afvallen, maar als ik het eigenhandig niet onder controle krijg is dat inderdaad het eerste wat ik doe.

Jaw: Inderdaad, ik ben inderdaad niet alleen vet kwijt, maar wellicht ook een hoop vocht. Daar ben ik me pijnlijk van bewust haha. Ook over complex verteerbare voedingsmiddelen heb ik gelezen. Ik ga me hierin iets meer in verdiepen.

Bedankt voor de tips tot nu toe :-]
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkte Fatsecret heel goed. Je hebt dan ook de opties afvallen en geleidelijk afvallen (met gewoon afvallen ging het bij mij ongeveer met een kilo per week, dus geen crashdieet).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bedankt voor de tip Susan. Ik ga er zo even naar kijken.

Ik heb nu MyFitnesspal geïnstalleerd en al mijn gegevens ingevoerd. Ik heb aangegeven 1 kilo per week af te willen vallen, maar tot mijn irritatie staat er dat mijn verwachte gewichtsverlies 0,6kg is (ook als ik de trainingen naar boven opvoer).

Daarbij vind ik het lastig om te bepalen wat ik bij trainingen moet invullen. Ik sport niet, maar loop vaak en in rap tempo (volgens anderen houd ik een horeca-tempo aan/heb ik peper in mijn 'reet').

O ja, uit de berekening komt dat ik 1200 kcal per dag moet nuttigen om deze 0,6kg per week kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag is x welke factor ik mijn BMR moet doen. Ik werk (momenteel) niet maar sport gemiddeld 2-3x per week (1u kracht en 15min cardio) en wandel dan nog 1-2x per week 10km.

Wie weet dat?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Diëtist hier: in principe berekenen wij altijd je RMR (dus niet BMR!), inclusief je bewegingspatroon per dag. Kunnen we calorietechnisch alleen een schatting van geven aan de hand van formules als de herziene Harris & Benedict (om het echt te weten heb je dure meetapparatuur nodig). Om af te vallen halen we daar, wisselend per persoon, tussen de 250 en 500 kcal per dag vanaf (-:

En in principe raden we 0,5 kilo afvallen per week aan, om ondervoeding te voorkomen.

Mocht ik je ergens bij kunnen helpen: pb maar!
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 21-06-2018 12:24
Reden: Aanvulling
14.98% gewijzigd
Wat fijn dat jij als diëtist even reageert, Koffiehagedis :)
De term RMR is mij vreemd, maar ik heb het even gezocht en heb meteen een tool ingevuld.* Ik ben benieuwd of jij dit een representatieve site vindt?

Er komt uit dat mijn dagelijkse energiebehoefte (bij een gemiddeld intensiteit niveau) 1896 kcal per dag is. Kan ik hier gewoon 500 van aftrekken, of is dat te kort door de bocht?

*http://www.dietenlijst.nl/energiebehoef ... Zp4IT22w==
Alle reacties Link kopieren
500 kcal lijkt me teveel, je wil ook energie overhouden om te sporten. Ik zou niet meer dan 200-300 kcal doen. Ik vind trouwen dat MtFitnessPal vaak een te laag aantal kcal aangeeft, maar het is wel een fijne tool om je kcal mee te berekenen die je eet. En zoals Koffiehagedis zegt, ik zou ook 0,5 kilo per week aanhouden en staar je niet blind op de kilo’s op de weegschaal, gebruik ook andere metingen om je resultaat te bepalen, meten met een meetlint of vetpercentage met een tangetje. Dat laatste kan je beter laten doen op de sportschool of door een gewichtsconsulent of diëtist. Een weegschaal kan dat ook, maar dat wijkt weleens af door je cyclus of waterhuishouding.
Alle reacties Link kopieren
1% lichaamsgewicht per week verliezen is echt veel. Uiteindelijk wil men eigenlijk alleen vetreserves kwijt. En iemands vetmassa is in de meeste gevallen slechts 1/3de van de lichaamsmassa.

Wanneer je er ook bij sport, is het ook beter om naar je figuur te kijken, met een meetlint en de aloude duim-in-navel methode, dan dat je je blindstaart op een weegschaal die ook spiermassa en botmassa weegt, welke beide kunnen toenemen bij bepaalde vetwegwerkende sport activiteiten.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Verhip schreef:
21-06-2018 12:27
Wat fijn dat jij als diëtist even reageert, Koffiehagedis :)
De term RMR is mij vreemd, maar ik heb het even gezocht en heb meteen een tool ingevuld.* Ik ben benieuwd of jij dit een representatieve site vindt?

Er komt uit dat mijn dagelijkse energiebehoefte (bij een gemiddeld intensiteit niveau) 1896 kcal per dag is. Kan ik hier gewoon 500 van aftrekken, of is dat te kort door de bocht?

*http://www.dietenlijst.nl/energiebehoef ... Zp4IT22w==
Ik ga vanmiddag even rekenen en dit naast de site leggen! (met de formules die ik ken en mijn eigen gegevens, en kijken of het een beetje overeenkomt met de site)

En ik zou in jouw geval niet -500 kcal doen, wat er ook uitkomt, je valt toch nu al best snel af? 300 is meer dan zat.
goede reminder om niet alleen naar gewicht te kijken. Ik zit er ook aan te denken om tevens een weegschaal aan te schaffen die het vetpercentage berekent.

Koffiehagedis, ik at een stuk minder dan ik nu wil doen. Ik ga nu dus omhoog met mijn aantal kcal.

Wat fijn dat je het even voor me na wilt kijken, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Verhip schreef:
21-06-2018 14:40
goede reminder om niet alleen naar gewicht te kijken. Ik zit er ook aan te denken om tevens een weegschaal aan te schaffen die het vetpercentage berekent.

Koffiehagedis, ik at een stuk minder dan ik nu wil doen. Ik ga nu dus omhoog met mijn aantal kcal.

Wat fijn dat je het even voor me na wilt kijken, bedankt!
Even gaan rekenen, de site komt best redelijk in de buurt. Je kunt hem dus wel als basis gebruiken. Ik zou dit nemen, er 200 tot maximaal 300 van af halen en kijken wat je lijf doet. Val je meer af dan 0,5 kilo per week -> ophogen, want sterk risico op ondervoeding. Val je minder af kun je een beetje gaan spelen met hoeveelheden. Kanttekening: ik zou eigenlijk niemand aanraden om onder de 1400/1500 te gaan zitten voor langere tijd.

Veel succes!
Onwijs bedankt voor de moeite. Ik ga er mee aan de slag en ernaar streven om niet onder die hoeveelheden zitten.
Onwijs bedankt voor de moeite! Ik ga er mee aan de slag en ernaar streven om niet onder die hoeveelheden zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat van belang is wat je gaat doen als je op je streefgewicht zit. Tijdelijke schaarsten kan je lichaam heel goed aan; op beproevingen, daar is hij op gebouwd. Niet op rozegeur en maneschijn.

Het is best goed om af en toe schaarste te oefenen, dan weet je lichaam weer hoe dat moet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven