Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen in stappen

05-07-2018 13:39 77 berichten
Ik wil graag wat afvallen, maar elke keer als ik begin met op mijn eten letten valt het me op dat ik al snel weer in mijn oude gedrag verval. Daarom wil ik het nu eens anders gaan aanpakken: elke week een nieuwe stap erbij. Dus bijvoorbeeld beginnen met bepaalde voedingsmiddelen schrappen, of één bepaalde maaltijd eens kritisch bekijken en aanpassen naar een gezondere variant. Om mezelf langzaam te laten wennen aan een nieuw eetpatroon en niet over 2 weken weer op te geven omdat het teveel in één keer is.

Zijn er misschien dames die dit ook wel zien zitten om het op deze manier aan te pakken? :) En dan elke week een nieuwe stap erbij....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit een aantal jaar geleden zo gedaan, elke week een nieuwe stap vind ik te snel. Neem wat langer de tijd, op de langere termijn geeft dat een beter resultaat.

Ik ben begonnen met alles wat ik drink te vervangen door water. Daarna het tussendoortje 's middags vervangen door een gezondere (dus niet perse gezond) variant. En zo stap voor stap verder. En dan een volgende stap als ik gewend was aan de vorige stap.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik wil altijd graag snel gaan, maar jouw ervaring is dus dat een week te kort is per stap? Wat zou jij aanraden qua termijn?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook begonnen met de tussendoortjes. En ik eet dus iets meer bij de gewone maaltijden, maar wel gezond. Dus meer groente bij het avondeten, komkommer en tomaat bij de lunch. Fruit bij het ontbijt. Cruesli vervangen door havermout.
Bij de tussendoortjes was voor mij de grootste winst te behalen. Dingen die ik heel lekker vind en snel op snaai koop ik bewust niet. Chocolade kan ik bijvoorbeeld heel moeilijk afblijven. Ik haal het dus niet in huis, want als het er is moet het op.
Om een nieuwe gewoonte aan te leren moet je het enkele weken doen.
Als ik bijv besluit om niet te snoepen, heb ik het daar de eerste 2 weken moeilijk mee. Daarna is de gewoonte om snoep te pakken afgeleerd. In jouw stappenplan blijf je juist wekenlang in de moeilijke tijd zitten, met steeds een nieuwe uitdaging.

Beter kun je kijken waarom je altijd weer terugviel. Is het niet zo dat je teveel schrapt als je op je eten gaat letten? Zodat je honger krijgt en dus sneller geneigd bent om ongezonde tussendoortjes te nemen?
Ga gewoon 3 goeie maaltijden eten op een dag, drink alleen (zwarte) koffie/thee/water, en zorg dat je snoeptomaatjes, komkommers, blokjes kaas, ongezouten noten, gekookte eitjes en fruit genoeg voorhanden hebt om tussendoor te eten (3x per dag een tussendoortje, niet onbeperkt). Mocht je het echt niet redden daarmee, dan mag je onbeperkt groente/rauwkost pakken tussendoor. Zorg ervoor dat je geen honger krijgt.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
05-07-2018 13:47
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik wil altijd graag snel gaan, maar jouw ervaring is dus dat een week te kort is per stap? Wat zou jij aanraden qua termijn?
Daarom werkt het dus ook niet. Ik hield geen termijn aan, dat werkt namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee!
Wil er graag maximaal 6 kg af.
Ik stop met ongezonde tussendoortjes (koek,snoep,chips,chocola,taart en ijs)
met uitzondering van af en toe een waterijsje.

Verder hardloop ik 3x per week.
Daev83 schreef:
05-07-2018 14:14
Ik doe mee!
Wil er graag maximaal 6 kg af.
Ik stop met ongezonde tussendoortjes (koek,snoep,chips,chocola,taart en ijs)
met uitzondering van af en toe een waterijsje.

Verder hardloop ik 3x per week.

Leuk dat je meedoet!

Ik heb zelf nog geen idee hoeveel ik eraf wil. Het zou fijn zijn om gewoon weer een gezond BMI te hebben. Dat zou betekenen dat er ook zo'n 6 kilo vanaf zou moeten.

Ik start bij het aanpassen van mijn ontbijt :) Ik heb gelezen dat dit een hongergevoel kan onderdrukken, dus ik ben benieuwd :)
Leuk, ik wil ook graag meedoen! Een verandering per week is misschien wat veel inderdaad, ik denk dat ik twee weken neem voor iedere verandering. Nou moet er bij mij ook veel af dus waarschijnlijk ook vele veranderingen. Ik wil beginnen met het afwegen van mijn porties voor het avondeten. Groente onbeperkt maar rijst, pasta, bulgur etc afwegen. Ik denk nu aan 60 gr vóór bereiding.
Ook een goed idee om mee te beginnen, Stepperdestep :)
Ik had trouwens eigenlijk stiekem gister al een beginnetje gemaakt.... Ik merk dat ik tijdens en na het koken vaak wat snoep in de keuken, als een overbrugging tot we daadwerkelijk gaan eten... Een snoepje uit de snoeppot pakken bijvoorbeeld. Maar ook even een paar hapjes voorproeven. Of een lepel die ik heb gebruikt voor de creme fraiche aflikken. Een paar macaroni-schelpjes eten. Of even een slokje melk of iets dergelijks. Al die kleine snoeperijtjes bij elkaar is toch bij elkaar opgeteld misschien best wel een flinke hoeveelheid kcal die ik extra eet / drink.

Ik probeer nu om letterlijk wat meer afstand te nemen van de keuken en ben gister na het koken naar boven gegaan om uit de keuken weg te blijven. Vandaag ook weer gedaan. Ik denk dat ik die gewoonte ook maar gelijk erbij pak. Wie weet wat het oplevert!
Alle reacties Link kopieren
Een snoepje uit de snoeppot pakken bijvoorbeeld.
Je hebt ook low-calory snoep, bijvoorbeeld de suikerloze variant. Daar zitten ongeveer 2/3 van de calorieën in vergeleken met de suikerhoudende. Zo rond de 230 per 100 gr. Je moet ze niet achter elkaar eten maar af en toe één voor de smaak. Bijvoorbeeld Klene, AH, Kruidvat, Redband Sweet 'n Pure (die is erg lekker maar vrij duur).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
05-07-2018 18:22
Je hebt ook low-calory snoep, bijvoorbeeld de suikerloze variant. Daar zitten ongeveer 2/3 van de calorieën in vergeleken met de suikerhoudende. Zo rond de 230 per 100 gr. Je moet ze niet achter elkaar eten maar af en toe één voor de smaak. Bijvoorbeeld Klene, AH, Kruidvat, Redband Sweet 'n Pure (die is erg lekker maar vrij duur).

Klopt. Probleem is alleen dat ik vaak geen mate kan houden en dan vervolgens enorme buikkramp krijg. Dus geen goed idee voor mij :-$
Alle reacties Link kopieren
Stepperdestep schreef:
05-07-2018 16:33
Leuk, ik wil ook graag meedoen! Een verandering per week is misschien wat veel inderdaad, ik denk dat ik twee weken neem voor iedere verandering. Nou moet er bij mij ook veel af dus waarschijnlijk ook vele veranderingen. Ik wil beginnen met het afwegen van mijn porties voor het avondeten. Groente onbeperkt maar rijst, pasta, bulgur etc afwegen. Ik denk nu aan 60 gr vóór bereiding.

Kook je alleen voor jezelf? Ik weeg altijd na bereiding, omdat mijn partner niet op dieet hoeft. Ik ben niet van plan om dubbele afwas te hebben, omdat ik mijn eten apart zou moeten koken.

Ik moet overigens ook heel veel afvallen (minimaal 50 kg) en eet momenteel halve porties en als ik keuze heb de gezondere variant. Daarmee ben ik in 3 maanden tijd meer dan 15 kg mee afgevallen. En ik eet nog steeds gewoon mee met de pot, ook in restaurants en tijdens de bbq of in de snackbar, maar dan maximaal de helft van wat ik hiervoor zou eten. Ik heb al mijn veranderingen op papier gezet, zodat ik op zwakkere momenten kan lezen waarom ik het doe en welke “regels” ik voor mezelf heb bedacht. Dit werkt voor mij heel goed.

Elke week/14 dagen of van mijn part elke maand een verandering doorvoeren lijkt me een zeer goede optie, maar voor mij niet rigoreus genoeg, gezien de hoeveelheid kilo’s die ik eraf wil hebben.

Succes!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
@snorriemorrie: herkenbaar, het maat houden. Als ik iets in huis heb gaat het op. Ik ben alleen met mijn zoontje van 16 maanden dus ik kan die halve reep chocola oid ook niet naar een ander toeschuiven. 🤣

@openhaardvuur: ik kook voor mij en mijn zoontje (want alleenstaande moeder) en doe voor hem gewoon een beetje extra. Het zal dan niet precies gelijk zijn aan wat ik heb afgewogen maar de ene dag net wat meer en de andere dag net wat minder. Ik wil gewoon weer leren wat een normale portie is.
Wat ontzettend goed die 15 kilo zeg! Maar een halve portie klinkt als weinig, heb je dan geen ontzettende honger? Zou je misschien een voorbeeld willen delen van wat je op een dag eet? Bij mij moet als ik een BMI van onder de 25 wil eigenlijk ook 40 kilo af maar mijn eerste doel is om weer te wegen wat ik voor mijn zwangerschap woog en dat is 13 kilo minder dan nu. 😱
Ik vind het nu al moeilijk :rofl:

Gisteravond dus naar boven gegaan, mezelf ingehouden om niet te snoepen tussen kook- en eettijd. Toen gingen we eten en het eten viel echt tegen, ik had me er zo op verheugd, maar het was weinig en ik vond het ook niet echt lekker. Chago dat ik was!! :-$

Ik kwam heel erg in de verleiding om dan nog maar wat extra's te gaan halen na het eten, maar in plaats daarvan maar vroeg naar bed gegaan. Hopelijk gaat het vandaag makkelijker!
Alle reacties Link kopieren
Neem het snoep dat je nog in huis hebt mee naar je werk en koop geen nieuwe snoep. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten.
O wat balen dan hè? Dat wat je mag dan gewoon niet lekker is. Heb je voor jezelf een gezonde go-to-snack? Iets wat je lekker vindt maar wat niet meteen ‘alles verpest’? Bijvoorbeeld een bakje aardbeien, groenebouillon of een knäckebröd met humus en tomaat of zoiets. Zodat je als je het heel moeilijk hebt je jezelf wel wat kunt gunnen zonder het meteen in bakken calorieën te moeten zoeken.
@Stepperdestep: Nee, ik heb nog niet echt een gezonde snack bedacht. Na het avondeten probeer ik niet meer te eten.

@Dahlia: goede tip, maar het is snoep voor mijn zoontje. Hij is superslank en gelukkig totaal niet snoeperig verder, maar als hij dan eens in de zoveel tijd om een snoepje vraagt dan wil ik het wel voor hem hebben. :) Ik moet gewoon leren om er vanaf te blijven.

Vandaag had ik het wel ff moeilijk met niet uit de pan "snoepen". We eten wrap-taart en dat vind ik altijd zo lekker. Meestal pak ik dan van tevoren een vla-schaaltje en doe daar alvast wat van de saus in en eet dat dan al op. Nu heb ik me netjes ingehouden en niet uit de pan gegeten en ook niet de lepel van de creme fraiche afgelikt. :roll:

De havermout smaakte me vanmorgen ook erg goed :flirting:

Is het bij jou gelukt met het afwegen van je portie, Stepperdestep?
Goed bezig snorrie! Hoe maak jij je havermout? Ik heb het meerdere malen geporbeerd maar tot nu toe geen recept gevonden dat ik lekker vind.

Eergisteren at ik een salade met een broodje paprikaburger (ik eet overigens overwegend veganistisch) dus er was weinig af te wegen en gisteren keurig mijn pasta afgewogen. Wel confronterend hoor, liet meteen zien hoeveel ik dus normaal eet.

Ik pak er trouwens toch nog een gewoonte bij; iedere lunch minstens 100 gram groente eten. Mag ook in de vorm van soep zijn. Het schijnt dat 5 porties groente en fruit, wat ze nu adviseren, echt aan de lage kant is dus ik wil kijken of ik langzaam richting de 8 kan.
Ik maak het met melk, en dan 2,5 minuut in de magnetron. Beetje kaneel erover en dat is het dan. Ik vind het ook niet echt het allerlekkerste wat ik heb gegeten, maar ook niet echt vies. Ik denk ook juist dat mijn probleem een beetje is dat ik persé altijd wil dat mijn eten ook altijd lekker is. Maar daardoor eet ik vaak ook teveel kcal en ook te grote porties. Nu probeer ik de porties te verkleinen en ook te accepteren dat het wel eens niet lekker is.

Ik merk wel dat zo'n kleine verandering al een positief effect heeft; doordat ik dan 's morgens "gezond" heb gegeten, wil ik dat de rest van de dag ook niet verpesten eigenljk, Dus ik doe uiteindelijk toch wel meer dan ik had gepland. Maar áls ik iets zou willen snoepen, dan zou het wel mogen in principe. Alleen merk ik dat ik het op dit moment ook niet echt wil.

Wat ook helpt is dat mijn man ook heeft besloten om mee te doen. Hij moet 21 kilo kwijt om op een gezond BMI te komen, dus voor hem is het ook wel echt nodig. Heel lang lukte het hem niet om de knop om te zetten, maar hij is nu ook gemotiveerd, dus ik doe ook heel erg mijn best om dat zo te houden. Ik weet dat hij in het verleden wel eens gedemotiveerd raakte als ik ongezond ging eten, dus dat probeer ik nu te vermijden.
Extra porties groentes eten is trouwens ook een goed idee! Zit weinig in qua kcal, maar vult wel heel goed :)
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
06-07-2018 08:30
Ik vind het nu al moeilijk :rofl:

Toen gingen we eten en het eten viel echt tegen, ik had me er zo op verheugd, maar het was weinig en ik vond het ook niet echt lekker. Chago dat ik was!! :-$
Dit herken ik ENORM! Man wat kan ik balen als mijn eten niet goed gelukt is, of ik het niet lekker vind. Bloedchagrijnig! Stom is dat hè, want de volgende dag kun je heus weer wat lekkerders eten, maar op zo'n moment.. grrrr.
QueenArachnia schreef:
08-07-2018 11:24
Dit herken ik ENORM! Man wat kan ik balen als mijn eten niet goed gelukt is, of ik het niet lekker vind. Bloedchagrijnig! Stom is dat hè, want de volgende dag kun je heus weer wat lekkerders eten, maar op zo'n moment.. grrrr.

Ja, ik snap zelf ook niet echt waarom ik me dan zo ontzettend chago of teleurgesteld voel. Kan het soms ook hebben als mijn man vraagt wat ik wil eten en kookt en mijn eigen recept net een beetje aanpast. Dan ben ik helemaal chagrijnig, omdat ik exact datgene wilde eten wat ik wilde eten en niet die aanpassing die mijn man heeft verzonnen.

Het gaat nog niet eens om wát we eten, maar meer het gevoel dat het eten in mijn maag geeft. Kan het niet echt anders omschrijven...
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
08-07-2018 11:45
Ja, ik snap zelf ook niet echt waarom ik me dan zo ontzettend chago of teleurgesteld voel. Kan het soms ook hebben als mijn man vraagt wat ik wil eten en kookt en mijn eigen recept net een beetje aanpast. Dan ben ik helemaal chagrijnig, omdat ik exact datgene wilde eten wat ik wilde eten en niet die aanpassing die mijn man heeft verzonnen.
Yep. Ook dat! :roll:
Maar nu ik bezig ben met afvallen komt het uiteraard regelmatig voor dat het het gewoon nét niet is, en daar zal ik toch aan moeten wennen.
Lukt me ook aardig hoor, beter dan ik had verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven