Lijf & Lijn alle pijlers

Slank zijn: Doe jij er moeite voor?

10-07-2018 21:36 109 berichten
Ik denk altijd dat slanke mensen 'vanzelf' slank zijn en blijven en dat alleen ík er moeite voor moet doen. Dat is waarschijnlijk onzin.
Vragen aan de slanken onder ons: Doe jij bewust iets met je eetpatroon om slank te blijven? Kost het je moeite? Of komt het je aanwaaien?
Aanvulling: Dit staat op Actueel omdat de aanleiding voor deze gedachte een ander topic op deze pijler is, nl. Stelling: te dik zijn is iemands eigen schuld.
Ik ben heel slank geweest en heel dik geweest en heb een eetstoornis gehad. Tegenwoordig ben ik slank en heb ik een routine aangeleerd die me weinig moeite kost. Maar die routine moet ik wel aandacht blijven geven. Het is een beetje als met m’n financiën, die moet ik ook bijhouden en aandacht geven om er geen puinhoop van te maken. Maar het is geen strijd meer en 10 jaar terug had ik nooit gedacht dat dat zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Moeite is een groot woord, het is meer een gewoonte om niet te veel te eten, geen chips in huis te halen e.d.
Dus ja, wel moeite, maar nee, het is een 2e natuur.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ben vrij slank; doe er niets voor. Is m’n bouw vanuit familie. Heb sinds mn puberteit wel wat bredere heupen gekregen, waardoor ik nu echt een zandloperfiguur heb. Ik zorg altijd dat ik genoeg groente en fruit eet en vermijd vlees uit principe (flexitarier). Maar geen bijzonderheden verder:)
Alle reacties Link kopieren
Ik eet gezond, let op mijn vetten, eiwitten en koolhydraten. Maar heb ook gerust een week een “sas” week en eet alles wat ik voorhanden kan krijgen.
Maar daarbij sport ik al veel sinds de basisschool... Het is een gewoonte en ben altijd al geobsedeerd geweest met voeding.
Ik weet niet of ik meer moeite dan anderen doe. Maar ik sport geregeld en denk om wat ik eet. Dat doe ik deels omdat ik het fijn vind om er slank uit te zien, en deels omdat ik gezond eten lekker vind en hou van sporten. Als je een hekel hebt aan sporten en groenten kost dat vast veel moeite, maar ik vind het wel normaal.
Ik heb trouwens een vriendin met heel andere genen, zij is super mager en moet altijd eten om op gewicht te blijven. We hebben dat wel eens vergeleken qua hoeveelheid en calorieën en zij eet letterlijk twee keer zoveel als ik. Vorig jaar is ze van een simpele griep afgegleden naar maanden van zwakte omdat ze zo hard afviel. Zij heeft in feite een stofwisselingsziekte maar van haar zal nooit niemand zeggen dat het haar eigen schuld is of dat ze lui is.

Ik vind mezelf wel eens ongemakkelijk mollig als ik na de kerstdagen dichter bij maat 40 dan maat 38 zit, maar zou nooit met haar willen ruilen. (10 jaar geleden had ik daar een moord voor gedaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben slank en doe daar niets voor nee, is gewoon mijn bouw.
Alle reacties Link kopieren
Doe er totaal geen moeite voor, sterker nog, als ik niet goed eet val ik af. Ben nu na 2 jaar moeite weer 50 kg.
Moet wel zeggen, ik snoep nooit, en hou ook niet van vet eten. P
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ben slank en doe daar geen moeite voor. Ben een behoorlijke snoepkont. Ik sport sinds een jaar 3x per week, maar daar ben ik niet slanker van geworden (ook niet dikker, wel zwaarder).
Het zit gewoon in de genen bij ons. Ben ook erg lang (bijna 1.90 m), type slungel.

In m’n zwangerschap 10 kg aangekomen, binnen no time weer op gewicht (zelfs minder dan voor de zwangerschap) zonder moeite.
anoniem_355341 wijzigde dit bericht op 10-07-2018 21:58
19.04% gewijzigd
Zelf ben ik nu slank, vroeger was ik dat ook, maar nadat de kinderen geboren waren begon ik wel uit te dijen. Een tijd terug heb ik dat aangepakt met oa koolhydraatarm eten. Ik zit nu op het punt dat ik weer wat vaker wat ongezonds lekkers neem, maar daarmee loop ik het risico dat ik straks weer terug bij af ben.
Ik zal er dus altijd op moeten blijven letten besef ik steeds meer.
Ik ben altijd slank geweest, doe er weinig voor. Is gewoon mijn bouw en zit in de familie. Ik sport niet en ben een echte zoetekauw. Heb gelukkig goede genen. Nu begin 30 en weeg nu 1 kilo meer dan toen ik 20 was nog steeds maat 36. Ben er blij mee!
anoniem_6436e00ec66d4 wijzigde dit bericht op 10-07-2018 21:55
46.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben slank en doe daar wel moeite voor, niet eens zozeer om slank te zijn maar omdat ik me fijner voel als ik gezond eet en voldoende beweeg. Het komt me zeker niet aanwaaien, even niet opletten en mn bovenbenen groeien direct.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er wel moeite voor. Niet dat ik constant op een streng dieet zit, maar ik ben wel in voortdurende strijd om niet de hele dag door te snaaien en ik moet bij het avondeten echt tegen mezelf zeggen dat één vol bord genoeg is, anders blijf ik eten. Ook dwing ik mezelf om te gaan hardlopen, terwijl sporten nou niet bepaald mn hobby is. Afgelopen twee weken ben ik op vakantie geweest en heb ik de teugels iets laten vieren: meteen 3,5 kilo erbij...

Maar, de helft van mijn familie heeft (ernstig) overgewicht en ik zie van dichtbij hoeveel ellende dat kan veroorzaken. Dus om dat te voorkomen blijf ik op mn voeding en beweging letten.
Ik ben slank, ik let er niet speciaal op, maar ik ben niet iemand die tussendoor snoept of eet. Ik hou niet van zoetigheid of chocola, maar chips en kaas ben ik dol op. Ik hou niet van een vol gevoel en ik zorg wel dat ik regelmatig sport en voldoende beweeg. Als ik me wat meer laat gaan kom ik inderdaad wel aan. Taart op werk sla ik zonder moeite altijd af.

Ik ben van nature dol op groente, maar ik ben geen enorme fruiteter. Oh ja, ik drink geen calorieën, op koffie/thee en alcohol na. Ik drink nooit frisdrank, smoothies of andere suikerdranken. Daar houd ik niet van. Koffie en thee drink ik zwart. Sowieso, alles wat zonder suiker kan, neem ik zonder. Dus naturel yoghurt enzo.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 10-07-2018 22:07
45.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik doe bewust iets met mijn eetpatroon om slank te blijven. Het kost moeite, maar niet enorm. Ik let bewust op wat ik eet en drink. Ook qua gezondheid.
Zo drink ik bijna nooit calorieën, ik eet ze liever.
Ik eet meer dan voldoende fruit in alle kleuren en soorten (misschien wel te veel, maar ja een extra stuk fruit is toch beter dan een mars ofzo), voldoende groenten. Deze eet ik ook regelmatig als tussendoor, zoals rauwe wortels, venkel, tomaatjes.
Maar ook op brood (volkoren!) eet ik vaak iets met groenten, bijvoorbeeld sandwichspread en dan plakjes komkommer of reepjes paprika erop, heerlijk. Dus gezond probeer ik ook wel lekker te houden.
Ik maak af en toe zelf gezonde muesli-notenrepen omdat deze in de winkel niet te koop zijn, en ze zijn ook echt lekker.
Ik probeer te variëren, maar dat wil ik eigenlijk graag meer doen! Wel lastig is dat mijn man nogal kieskeurig is met eten, dus veel nieuwe dingen lust hij niet, ik maak dan gewoon 2 aparte gerechten, kost geen extra tijd want ik sta toch aan het aanrecht (en ik houd absoluut niet van koken).
Ik eet bijna dagelijks wel noten (ja ik weet dat het vet is, maar wel gezond en het verzadigt ook wel naar mijn idee). De laatste tijd eet ik ook weer zuivel, een tijd erg weinig gedaan. Dat is dan gewoon naturel yoghurt (of vanilleyoghurt, puur yoghurt en vanille) met muesli (zonder suiker) bijvoorbeeld. Ik eet tegenwoordig wel de volle varianten, omdat ik heel vaak heb gelezen dat je daar langer verzadigd van bent en inderdaad daar ben ik het mee eens.
Ik eet weinig vlees, gewoon omdat het voor mij niet hoeft, ik ben niet echt een vleeseter. Maar vegetarische vervangers zijn naar mijn mening ook niet bepaald gezond, en ook niet lekker. Ik eet ze voor het gemak wel, maar heb liever een portie champignons of kikkererwten of wat dan ook. (ik weet nog niet goed hoe ik vlees het beste kan ''vervangen'')
Ik eet zeker ook wel ongezonde dingen, maar wel met mate. IJsjes in de zomer zijn favoriet! Chips eet ik weinig, omdat als ik er eenmaal aan begin ik het liefst door blijf eten. Wat mij wel helpt bij trek aan zoetigheid/ongezonde dingen: een lolly, wel zoet en ongezond, maar je doet er heel lang mee en dan is het ook genoeg.

Aanvulling:
Chocolade is voor mij wel een valkuil en haal ik zo min mogelijk in huis. Ik kan niet 1 of 2 blokjes nemen, de hele reep gaat meestal op. Ook koekjes haal ik nooit in huis, omdat ik gewoon weet dat ik er niet vanaf kan blijven.
Waar het eigenlijk op neer is dat ik alles wat ik eet en drink bewust kies, meestal omdat het gezond is en ik inderdaad slank wil blijven en soms omdat ik gewoon soms ook echt behoefte aan ongezond/iets extra lekkers heb, maar daar sla ik dan niet in door.
Als ik zou eten waar ik zin in heb dan zou ik een stuk zwaarder zijn, maar daar zou ik me echt niet prettig bij voelen. Als ik 1 kilo meer weeg dan merk ik het al en voel ik me al minder fit/gezond, klinkt vast gek, maar is echt zo. Dus bij 1 kilo meer dan normaal ga ik al extra opletten en zorgen dat die kilo snel weer weg is.
Ik vind het belangrijk om tijdens het boodschappen doen goed te kiezen wat je wel of niet in huis wilt hebben, dat voorkomt een hoop gestress/moeite.
Ik sport niet, maar beweeg wel erg veel (zowel op het werk als in mijn vrije tijd ben ik altijd bezig).
nokie wijzigde dit bericht op 11-07-2018 11:42
14.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, wel wat.

Ik heb al mijn hele leven een gezond gewicht en ik denk dat dat deels komt doordat mijn ouders heel gezond aten en niet zo veel, waardoor mijn idee van een 'normale' hoeveelheid eten ook klopt bij mijn energieverbruik.

Maar ik ben ook dol op eten, vooral op zoet (chocolade!), daar zou ik altijd meer van kunnen eten dan verstandig is. Dat doe ik meestal niet maar daar baal ik soms wel van, dat ik niet toe kan geven aan de trek zonder gevolgen.
Afhankelijk van mijn cyclus en stressniveau lukt dat de ene dag ook beter dan de andere. Als ik een reep chocolade koop kan ik daar moeilijk maar twee blokjes van nemen. Dus koop ik veel minder vaak chocolade dan ik wil (en dat is alsnog zeker wekelijks).

Ik sport voor mijn gezondheid en ik word daar ook gelukkig van, maar dat het goed is voor de lijn speelt ook mee. Ik maak qua eten en bewegen vaak keuzes die gezond zijn, ook als ik er geen zin in heb (fietsen naar werk i.p.v. de trein; ontbijten met fruit en yoghurt i.p.v. een croissant; water drinken i.p.v. frisdrank).

Dingen die voor mij redelijk makkelijk gaan:
- ontbijten pas een paar uur na het opstaan: ik kan de dag prima beginnen met een kop koffie en dan pas na een paar uur ontbijten. Daardoor schuift de lunch ook naar achter en heb ik tussen lunch en avondeten geen tussendoortje nodig
- groente en fruit eten (vind ik lekker, vriend kookt vaak gezond)
- geen calorieën drinken (water is prima en ik drink mijn koffie en thee zwart)
- genoeg bewegen (ik ben gezond en het geeft voldoening)
- gemiddeld op een dag niet te veel eten

Dingen waar ik wel moeite mee heb:
- verleidingen weerstaan (traktaties op werk, trek in de supermarkt, toetje bij uit eten).
- eten bij verveling of stress: ik lig dan thuis het liefst te vegeteren met een lekkere serie en een pak koekjes.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel energie gestopt in het opbouwen van kennis over voeding en training. Daar is mijn huidige eetpatroon uit gekomen, maar dat en veel dingen laten, kosten me geen moeite (meer). Ik train ook elke dag, maar dat vind ik zo leuk om te doen dat het me ook geen moeite kost.

Ik doe het overigens niet om slank te zijn, dat is een gevolg, maar om zo fit mogelijk oud te worden.
spell68 wijzigde dit bericht op 10-07-2018 22:07
15.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog net zo slank als toen ik 18 was. Nu wel wat minder gespierd want ik was een sporter. Dat doe ik nu nog 2x per week en ik ben mooier en zachter qua vorm. Snoepen doe ik als een malle, vraag aan mij iets over snoep, koek, ijs, chocolade en ik weet je alles te vertellen...
Ja en?
Nvm, gaat alleen over slank zijn dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak bepaalde keuzes om gezond en fit te zijn. Slank is geen doel op zich, ik heb een gezond bmi, maar dat zit dichterbij 25 dan 18.
Ben wel heel tevreden met mijn (zandloper)figuur en platte buik.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Nou! En al een leven lang. Ik heb een genetische aanleg om overgewicht te krijgen, en dat wist ik al direct bij mijn puberteit. Als ik gewoon at wat ik wou dan werd ik steeds dikker. Dus ik had geen keus dan in te grijpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd heel slank tot de zwangerschap van mijn tweede kind. Die is nu 7 maanden en ik ben nog steeds bijna 10 kilo zwaarder dan daarvoor.
Na mijn eerste zwangerschap veerde ik zo weer terug in model, deze keer dus niet.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
10-07-2018 21:57
Ik ben slank, ik let er niet speciaal op, maar ik ben niet iemand die tussendoor snoept of eet. Ik hou niet van zoetigheid of chocola, maar chips en kaas ben ik dol op. Ik hou niet van een vol gevoel en ik zorg wel dat ik regelmatig sport en voldoende beweeg. Als ik me wat meer laat gaan kom ik inderdaad wel aan. Taart op werk sla ik zonder moeite altijd af.

Ik ben van nature dol op groente, maar ik ben geen enorme fruiteter. Oh ja, ik drink geen calorieën, op koffie/thee en alcohol na. Ik drink nooit frisdrank, smoothies of andere suikerdranken. Daar houd ik niet van. Koffie en thee drink ik zwart. Sowieso, alles wat zonder suiker kan, neem ik zonder. Dus naturel yoghurt enzo.
Bijna helemaal hetzelfde hier. Ik ben wel van de chips en chocolade af en toe, maar heb niks met koekjes bv.
Taart op het werk sla ik nooit af.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven