Lijf & Lijn alle pijlers

Hééééééél veel afvallen, wie helpt of doet mee??

15-07-2018 09:26 1567 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmorgen dames! ❤️

Dit is het punt voor mijzelf dat ik er echt maar dan ook echt klaar mee ben!! Ik weeg veel te zwaar voor mijn leeftijd en lengte en ik begin er ook gewoon last van te krijgen met bewegen, maar ook met mijn zelfvertrouwen.
Ik heb al zo vaak gezegd dat ik er klaar mee ben en dat er iets moet gebeuren/veranderen, maar elke keer hou ik het niet vol. :(
Heel eerlijk, ik hou gewoon van eten en sporten vind ik gewoon echt niet leuk!
Heeft iemand tips om het sporten leuker te maken?
En is er interesse om samen af te vallen, dan wil ik eventueel een schema maken en bijhouden elke week met gewicht en hoeveel je bent afgevallen.
Ik heb nog nooit hulp van buitenaf gevraagd maar misschien helpt dit juist beter om het vol te houden als we ervaringen uitwisselen en elkaar kunnen motiveren.

(Ik ben 24 jaar oud, 1.65m en 88 kilo90,7 kilo.)

Ik start trouwens 16 juli (morgen dus) en ik wil elke maandag wegen en het schema updaten.

Laat je horen!

Liefs


Schema:
NaamLeeftijd en lengteStartdatumStartStreef01-0808-10Totaal afgevallen
IBIopviva34|1.72m16-07-18108,775,0---25,1
Sunshine199226|1.71m01-01-19109,270,0---22,5
mañana45+|1.73m01-08-18124,075,0 ---21,5
heivlinder45+|1.87m21-07-18113,085,0---16
fitmama89830|1.71m13-11-18113,295,0---11,5
workaholiccc24|1.65m16-07-1890,765,0---7,8
MeredithGrey32|1.62m15-04-1984,065,0 71,370,7-13,3
Luuntje1941930|1.80m29-04-19102,785,0---6,6
Reiwa32|1.77m08-05-19105,790,0---
friezinnetje201447|1.75m26-11-1896,0 96,2 ---3,4
Madamecannibale32|1.77m06-07-19139,6,0130,0---0,0
PassingThrough35|1.74m30-03-19109,780,0---12,4
PotjePindakaas34|1.69m01-06-18127,085,0 ---19,1
Totaal||||||||||||||||||||||||||||||||||-




Wat mij motiveerd is de volgende tekst:
In two weeks you’ll feel it.
In four weeks you’ll see it.
In eight weeks you’ll hear it.


Zet hem op allemaal!! :applause:


:jump: We hebben ook een whatsappgroepje. Mocht je hierin willen, stuur me dan even een priveberichtje met je mobiele telefoonnummer. :jump:
workaholiccc wijzigde dit bericht op 08-10-2019 12:03
63.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sporten ook niet leuk!
Maar als je een doel hebt, dan kun je het ook daar voor doen.
En hoeft het ook niet perse leuk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag meedoen! Alleen lijken we niet erg op elkaar. Ik hou wél van sporten, alleen ivm een revalidatieproces heb ik er momenteel te weinig energie voor. Maar met mijn eetgewoonte maakt mijn sporten niet uit, ben altijd aan de 'stevige' kant geweest en nu dus echt te dik.

Een klein probleem, ik ga volgende week op vakantie, dus persoonlijk wilde ik pas 1 augustus gaan beginnen.

Ik ben 25 jaar, 1,56m en 66 kg.

Groetjes
Vind je wandelen, zwemmen, fietsen, joggen of roeien ook niets? Het hoeft geen fitness te zijn he! Teamsport of paardrijden? Er is niets wat je maar een beetje leuk vind?
Wat eet je zoal? Wat voor werk? Wat is je woonsituatie, bij ouders/ alleen /samenwonend?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel graag meedoen!
Ik ben 1.62 en 80 kilo. Ik wil er zeker 20 vanaf.

Helaas houd ik ook veel van (gezellig) eten en minder van sporten.
Na de vakantie wil ik iig 2 a 3 keer in de week gaan zwemmen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee. Ik ben vorig jaar in 4 maanden tijd bijna 10 kilo aangekomen en dat wil ik er weer af. Tot nu toe lukt dat nog niet echt. Dan weer een paar kilo eraf, dan weer erbij, erg frustrerend. Sporten vind ik niet heel leuk, maar ook niet super vervelend, het is meer náár de sportschool gaan. Doe ik dus ook niet.
Ik heb nu het boek Killerbody van Fajah Lourens besteld, krijg ik aankomende week binnen.

Ik ben 45 jaar, 1, 62 en 69.4 kilo.
...
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
15-07-2018 09:34
Ik vind sporten ook niet leuk!
Maar als je een doel hebt, dan kun je het ook daar voor doen.
En hoeft het ook niet perse leuk te zijn.
Dat zou je inderdaad wel zeggen, maar vind sporten zwaar en dan is mijn gevoel van niet willen sporten sterker als mijn doel om af te vallen
Alle reacties Link kopieren
Bentuh23 schreef:
15-07-2018 09:37
Hallo,

Ik wil graag meedoen! Alleen lijken we niet erg op elkaar. Ik hou wél van sporten, alleen ivm een revalidatieproces heb ik er momenteel te weinig energie voor. Maar met mijn eetgewoonte maakt mijn sporten niet uit, ben altijd aan de 'stevige' kant geweest en nu dus echt te dik.

Een klein probleem, ik ga volgende week op vakantie, dus persoonlijk wilde ik pas 1 augustus gaan beginnen.

Ik ben 25 jaar, 1,56m en 66 kg.

Groetjes

Misschien word ik dan juist wel door jou gemotiveerd om te gaan sporten. Als je zin hebt om mee te doen dan meld je maar als je er klaar voor bent. Ik wens je een fijne vakantie!!
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
15-07-2018 09:50
Vind je wandelen, zwemmen, fietsen, joggen of roeien ook niets? Het hoeft geen fitness te zijn he! Teamsport of paardrijden? Er is niets wat je maar een beetje leuk vind?
Wat eet je zoal? Wat voor werk? Wat is je woonsituatie, bij ouders/ alleen /samenwonend?
Wandelen vind ik af en toe wel leuk, maar ook moeilijk om me er toe te zetten om te gaan wandelen. Ik heb gewoon een schop onder mijn kont nodig. Ik heb ook al aan een personal trainer zitten te denken, maar dat is zo belachelijk duur!

Mijn eten zo ongeveer:
‘S ochtends: havermout met melk of kwark (met een smaakje)
‘S middags: meestal niks (eet ook geen brood)
‘S avonds: gewoon normaal avond eten wat ik voor mezelf en mijn vriend maak
De ene dag lukt het goed, de andere dag eet ik tussendoor koekjes of dingen die niet echt bepaald goed zijn.

Helaas werk ik niet, ik zit sinds bijna een jaar in de ziektewet vanwege een bedrijfsongeval waarbij ik mijn arm en pols verbrijzeld heb.

Ik woon dus samen. :)
Ik wil ook meedoen, ik ben het zó zat. Als ik een dag niet snoep, eet ik weer teveel gezonde dingen, als ik qua eten een goede dag heb dan beweeg ik weer te weinig. En ben ik eindelijk weer op dreef, krijg ik weer slechte dagen waardoor ik de afgevallen kilo er weer bij eet. Ik vind kracht training wel leuk, alleen de motivatie en energie vinden om te gaan vind ik weer moeilijk. Ik moet nu echt aan de slag, ik heb al een verhoogd risico op hart en vaat ziekten in de toekomst.

Wat mij trouwens wel helpt is een stappenteller. Ik moet natuurlijk alsnog sporten, maar ik probeer nu in ieder geval minimaal 10000 stappen te zetten op een dag. Het helpt in ieder geval om op gewicht te blijven :hihi:

Ik weeg 85 kilo en ben 1,67 en ben 28 jaar.
Alle reacties Link kopieren
RoCar schreef:
15-07-2018 09:51
Ik wil ook wel graag meedoen!
Ik ben 1.62 en 80 kilo. Ik wil er zeker 20 vanaf.

Helaas houd ik ook veel van (gezellig) eten en minder van sporten.
Na de vakantie wil ik iig 2 a 3 keer in de week gaan zwemmen
Misschien kunnen we elkaar motiveren. Ik ben benieuwd hoe je het zwemmen vind, heb je dit al eerder gedaan en hoe was dat toen?
Vanaf welke datum wil je starten en vind je het leuk als ik je dan in een schema in het hoofdbericht zet?
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
15-07-2018 10:07
Ik doe ook graag mee. Ik ben vorig jaar in 4 maanden tijd bijna 10 kilo aangekomen en dat wil ik er weer af. Tot nu toe lukt dat nog niet echt. Dan weer een paar kilo eraf, dan weer erbij, erg frustrerend. Sporten vind ik niet heel leuk, maar ook niet super vervelend, het is meer náár de sportschool gaan. Doe ik dus ook niet.
Ik heb nu het boek Killerbody van Fajah Lourens besteld, krijg ik aankomende week binnen.

Ik ben 45 jaar, 1, 62 en 69.4 kilo.
Misschien helpt het voor je om met een vriendin of familielid te gaan? Ik ben benieud wat je van het boek vind, staan er ook recepten of eetschema’s in of alleen tips en trainingschema’s?
Vanaf welke datum wil je starten en vind je het leuk als ik je dan in een schema in het hoofdbericht zet met je startgewicht en de voortgang?
Alle reacties Link kopieren
Owlette schreef:
15-07-2018 10:24
Ik wil ook meedoen, ik ben het zó zat. Als ik een dag niet snoep, eet ik weer teveel gezonde dingen, als ik qua eten een goede dag heb dan beweeg ik weer te weinig. En ben ik eindelijk weer op dreef, krijg ik weer slechte dagen waardoor ik de afgevallen kilo er weer bij eet. Ik vind kracht training wel leuk, alleen de motivatie en energie vinden om te gaan vind ik weer moeilijk. Ik moet nu echt aan de slag, ik heb al een verhoogd risico op hart en vaat ziekten in de toekomst.

Wat mij trouwens wel helpt is een stappenteller. Ik moet natuurlijk alsnog sporten, maar ik probeer nu in ieder geval minimaal 10000 stappen te zetten op een dag. Het helpt in ieder geval om op gewicht te blijven :hihi:

Ik weeg 85 kilo en ben 1,67 en ben 28 jaar.
|Ik herken mezelf helemaal! Als ik een slechte dag heb of een tegenvaller, dan maak ik het goed met eten. Ik troost mezelf, wantw ik heb het dan verdient volgens mijzelf. Ook heb ik er een handje van als ik bijvoorbeeld op dinsdag de fout in ga, om dan tegen mezelf te zeggen ‘maandag begin ik weer en ga ik er echt tegen aan’ waardoor ik dus de rest van de week alles mag eten van mezelf.

Vanaf welke datum wil je starten en vind je het leuk als ik je dan in een schema in het hoofdbericht zet met je startgewicht en de voortgang?
Misschien is sporten met andere mensen iets voor je. Dat je het samen doet met anderen is vaak én een stok achter de deur én helpt als je geen zin hebt én het kan een motivatie zijn om te gaan (dan ga je omdat het gezellig is en dan komt dat sporten er een beetje bij ;-D ). Een teamsport, groepslessen, bootcamp, hardlopen. Er zijn best veel opties tegenwoordig. Je moet er wel even doorheen dat je misschien eerst niemand kent, maar uit eindelijk hou je er misschien zelfs wat leuke contacten aan over.

En je zult jezelf écht een prioriteit moeten gaan maken, misschien lastig als je een workaholic bent (of komt die naam uit de lucht vallen?) Voorbereiding is echt het halve werk, zorgen dat je genoeg tijd neemt om te slapen, op tijd naar bed gaan, sportkleding klaarleggen zo nodig, eten voorbereiden en klaarzetten, boodschappen in huis hebben.

Vaak helpt het om (in ieder geval de eerste tijd) wat je eet bij te houden in een app zoals My Fitness Pal. Je hebt dan inzichtelijk hoe veel je calorieën neemt op een dag en het kan ook motiveren om net niet dat extraatje te nemen. Ook leer je daarmee zelf goed aanvoelen hoe veel je echt eet.

Daarnaast helpt afleiding heel erg voor de momenten waarop je trek hebt. En ook alternatieven hebben, alleen maar 'nee' tegen jezelf zeggen is vaak lastig, als je jezelf een alternatief kan aanbieden kan dat helpen (ook niet altijd hoor). En dan afleiden, genoeg water drinken. En wellicht staat het eten voor iets anders dan fysieke honger in jouw leven. Die behoeftes zullen blijven en daar zal je iets anders mee moeten leren doen dan ze voeden met eten, dus op een andere manier voor jezelf gaan zorgen en jezelf serieus nemen.

Veel succes!
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 15-07-2018 10:45
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook erg graag mee! Ik lijk erg op jou, veel lekker eten en hekel aan sport! Maar nu ga ik toch echt voor.

Ik ben 1.57, 85 kg en 26 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Workaholiccc schreef:
15-07-2018 10:23
Wandelen vind ik af en toe wel leuk, maar ook moeilijk om me er toe te zetten om te gaan wandelen. Ik heb gewoon een schop onder mijn kont nodig. Ik heb ook al aan een personal trainer zitten te denken, maar dat is zo belachelijk duur!

Mijn eten zo ongeveer:
‘S ochtends: havermout met melk of kwark (met een smaakje)
‘S middags: meestal niks (eet ook geen brood)
‘S avonds: gewoon normaal avond eten wat ik voor mezelf en mijn vriend maak
De ene dag lukt het goed, de andere dag eet ik tussendoor koekjes of dingen die niet echt bepaald goed zijn.

Helaas werk ik niet, ik zit sinds bijna een jaar in de ziektewet vanwege een bedrijfsongeval waarbij ik mijn arm en pols verbrijzeld heb.

Ik woon dus samen. :)
Ik denk dat als je smiddags eet je minder zin hebt om te snaaien. En die koekjes hoef je natuurlijk niet in huis te hebben. Dat scheelt al veel, dan zit je niet steeds in de verleiding.
Alle reacties Link kopieren
Workaholiccc schreef:
15-07-2018 10:27
Misschien helpt het voor je om met een vriendin of familielid te gaan? Ik ben benieud wat je van het boek vind, staan er ook recepten of eetschema’s in of alleen tips en trainingschema’s?
Vanaf welke datum wil je starten en vind je het leuk als ik je dan in een schema in het hoofdbericht zet met je startgewicht en de voortgang?
Sporten met een maatje heb ik ook al geprobeerd, ook met mensen die echt super gemotiveerd zijn, ik ga op een gegeven moment gewoon niet meer.
In het boek staan ook recepten en eetschema's en zelfs kant en klare boodschappenlijstjes, ideaal voor mij :D
Ik wil graag in een schema in het hoofdbericht. Ik ga alleen niet elke week op de weegschaal staan, maar 1 keer in de maand. Mijn streefgewicht is 55 kilo. Ik wil starten op 23 juli.
...
Workaholiccc schreef:
15-07-2018 10:23
Mijn eten zo ongeveer:
‘S ochtends: havermout met melk of kwark (met een smaakje)
‘S middags: meestal niks (eet ook geen brood)
‘S avonds: gewoon normaal avond eten wat ik voor mezelf en mijn vriend maak
De ene dag lukt het goed, de andere dag eet ik tussendoor koekjes of dingen die niet echt bepaald goed zijn.

Helaas werk ik niet, ik zit sinds bijna een jaar in de ziektewet vanwege een bedrijfsongeval waarbij ik mijn arm en pols verbrijzeld heb.
Dit is toch geen gezond eetpatroon?

Las ook even een lunch in. Brood, salade, een wrap (of 2). Tussendoortjes kunnen ook als je daar behoefte aan hebt. Met jouw lengte, zou je toch echt zo'n 1700kcal per dag moeten eten, ook om af te vallen.

Heb je verder wel een beetje dagstructuur nu je niet werkt? Wel heel vervelend van je arm!
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
15-07-2018 10:42
Misschien is sporten met andere mensen iets voor je. Dat je het samen doet met anderen is vaak én een stok achter de deur én helpt als je geen zin hebt én het kan een motivatie zijn om te gaan (dan ga je omdat het gezellig is en dan komt dat sporten er een beetje bij ;-D ). Een teamsport, groepslessen, bootcamp, hardlopen. Er zijn best veel opties tegenwoordig. Je moet er wel even doorheen dat je misschien eerst niemand kent, maar uit eindelijk hou je er misschien zelfs wat leuke contacten aan over.

En je zult jezelf écht een prioriteit moeten gaan maken, misschien lastig als je een workaholic bent (of komt die naam uit de lucht vallen?) Voorbereiding is echt het halve werk, zorgen dat je genoeg tijd neemt om te slapen, op tijd naar bed gaan, sportkleding klaarleggen zo nodig, eten voorbereiden en klaarzetten, boodschappen in huis hebben.

Vaak helpt het om (in ieder geval de eerste tijd) wat je eet bij te houden in een app zoals My Fitness Pal. Je hebt dan inzichtelijk hoe veel je calorieën neemt op een dag en het kan ook motiveren om net niet dat extraatje te nemen. Ook leer je daarmee zelf goed aanvoelen hoe veel je echt eet.

Daarnaast helpt afleiding heel erg voor de momenten waarop je trek hebt. En ook alternatieven hebben, alleen maar 'nee' tegen jezelf zeggen is vaak lastig, als je jezelf een alternatief kan aanbieden kan dat helpen (ook niet altijd hoor). En dan afleiden, genoeg water drinken. En wellicht staat het eten voor iets anders dan fysieke honger in jouw leven. Die behoeftes zullen blijven en daar zal je iets anders mee moeten leren doen dan ze voeden met eten, dus op een andere manier voor jezelf gaan zorgen en jezelf serieus nemen.

Veel succes!

Dankjewel, heb zeker wat aan je informatie!! Ik was wel echt een workaholic, nam vaak geen tijd voor andere dingen maar zit sinds een jaar helaas in de ziektewet. Enige voordeel is, dat ik mijn tijd nu beter kan indelen.
ik heb woensdag een proefles bij een sportschool hier in de buurt, zie er nu al tegen op maar hoop dat het mee valt.
Alle reacties Link kopieren
Mvr-pieker schreef:
15-07-2018 10:42
Ik doe ook erg graag mee! Ik lijk erg op jou, veel lekker eten en hekel aan sport! Maar nu ga ik toch echt voor.

Ik ben 1.57, 85 kg en 26 jaar.
Gezellig!
Ja het is lastig, maar hopelijk lukt het samen beter en is het makkelijker vol te houden.
Wanneer wil je starten, ik start morgen. Heb je al een plan?

Ik wil gewoon beginnen met bewuster eten, en niet teveel. En geen tussendoortjes zoals koekjes, snoep of chips. En meer water drinken.
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
15-07-2018 10:47
Sporten met een maatje heb ik ook al geprobeerd, ook met mensen die echt super gemotiveerd zijn, ik ga op een gegeven moment gewoon niet meer.
In het boek staan ook recepten en eetschema's en zelfs kant en klare boodschappenlijstjes, ideaal voor mij :D
Ik wil graag in een schema in het hoofdbericht. Ik ga alleen niet elke week op de weegschaal staan, maar 1 keer in de maand. Mijn streefgewicht is 55 kilo. Ik wil starten op 23 juli.
1x in de maand is ook prima, ik werk jouw gewicht gewoon bij wanneer je een nieuw gewicht doorgeeft. Alvast heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
15-07-2018 10:54
Dit is toch geen gezond eetpatroon?

Las ook even een lunch in. Brood, salade, een wrap (of 2). Tussendoortjes kunnen ook als je daar behoefte aan hebt. Met jouw lengte, zou je toch echt zo'n 1700kcal per dag moeten eten, ook om af te vallen.

Heb je verder wel een beetje dagstructuur nu je niet werkt? Wel heel vervelend van je arm!
Ik ben me er van bewust dat het geen gezond eetpatroon is. Ik vind wel dat ik ‘s ochtends goed start, maar heb vaak geen zin om te eten ‘s middags, mede ook omdat ik niet veel doe. Moet iets vinden wat lekker en gezond is wat ik tussendoor kan eten inderdaad.
Ik sta tegelijk met mijn vriend op om 7 uur zodat ik niet tot 10 uur in bed blijf liggen. De ene dag doe ik de was bijwerken en de andere dag poets ik het huis en natuurlijk elke avond koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit veel afgevallen met zwemmen en een dieet. Maar na een zware operatie niet meer kunnen sporten en toen weer heel veel aangekomen.

Inmiddels is de knop redelijk om (om er weer voor te gaan) , alleen merk dat ik nog wat motivatie mis. Hopelijk helpt dit topic
Alle reacties Link kopieren
Workaholiccc schreef:
15-07-2018 11:33
1x in de maand is ook prima, ik werk jouw gewicht gewoon bij wanneer je een nieuw gewicht doorgeeft. Alvast heel veel succes!
Dank je! Jij ook heel veel succes en dat we elkaar maar lekker motiveren hier, dan komt het vast allemaal goed :)
...
Hallo dames van het goede leven!

Ik doe graag mee deze ronde! Ik ben 1.68, weeg nu 97.5 en ik ben 51. Ik ben afgelopen maandag 9 juli begonnen en ik wil er graag 20 kilo af om te beginnen. Voor nu is mijn streefgewicht 77. Startgewicht was 100.5 dus de eerste 3 kilo zijn eraf.

Ik weet van vorige lijnpogingen dat de eerste kilo's hard kunnen gaan bij veel overgewicht en het vooral vocht zal zijn maar ik vind het een bemoedigend begin. Ik volg nu een beetje mijn eigen dieet, samengesteld uit andere dieeten, vnl koolhydraat arm en eiwitrijk. Ik let niet op calorieën en hoeveelheden en vermijdt geen (goede) vetten.


Mijn valkuil is alcohol. Vooral nu met dit heerlijke weer met veel terrasjes en dagjes weg vind ik het best moeilijk om van een speciaal biertje of koud wit wijntje af te blijven. Als alternatief drink ik 2/3 glazen rode wijn of gintonic, daar zitten veel minder koolhydraten in. Tussen elk glas veel water. Ik drink sowieso nu heel veel ijskoud water, minstens 3 liter op een dag.


Ik geef gelukkig niks om zoetigheid en ben dol op groenten en fruit. De kilo's komen er bij mij vnl aan door teveel koolhydraat en vetrijk eten. Pasta pesto met kip en chorizo bv en dan 2 borden na elkaar en rond 9/10 uur nog een bord. Of 2 :$ Bij het koken, eten en erna een glas wijn. 's avonds meestal ook nog wel 2 glaasjes.

Ik ben echt een volume eter, of beter gezegd; over eter. Aan sporten heb ik ook 10 broertjes dood. Ik compenseer dat voor nu een beetje met flink poetsen tuinieren en ruimen maar ik wil wel weer gaan sporten. Mijn eet dag zag er gisteren bv zo uit;


O- schaaltje volle bio yoghurt met verkruimelde fjord cracker en warme appel
T- 1 fjordcracker met notenpasta en 1 perzik

L- 2 grof volkoren boterhammen met een halve avocado en wat drupjes honing-mosterd dressing

T-eiersalade van 1 gekookt ei, ui, beetje slasaus en kerrie op een fjord cracker

D- gebakken kipfilet in ghee, zak verse spinazie gewokt met nootmuskaat, halve geraspte kk met lepel slasaus en kruiden


In de avond wat kk schijfjes met aromat, fcracker met roomkaas en gerookte zalm.
De avonden vind ik ook lastig maar er zijn zo ontzettend veel gezonde en lekkere alternatieven om te snaaien! Ik ga ook niet op een worteltje zitten knagen en aan 10 nootjes heb ik niet genoeg haha.


Vanmiddag gaan we naar de plassen met een groot terras. Ik mag van mezelf zondigen met een hoegaarden! :cheer2:
Fijne dag iedereen en zet hem op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven