Lijf & Lijn alle pijlers

Fit voelen het belangrijkste, maar toch..

20-07-2018 10:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet gezond (denk ik), dat doe ik al een hele tijd. Sporten ben ik 1,5 jaar geleden enthousiaster gaan doen. Toen heb ik ook qua werk en prive het roer omgegooid. Resultaat is dat ik me gezond en gelukkig voel. En dat vind ik het belangrijkste. Maar stiekem had ik gehoopt dat ik hierdoor ook een paar kilo zou afvallen. En dat gebeurt maar niet en ik voel/zie gewoon dat ik een paar kg te veel bij me draag. Vind mijn lichaam gewoon niet passen bij mijn levensstijl (helemaal niet als ik het vergelijk met anderen in mijn omgeving).
Zit er daarom aan te denken om eens een professional om advies te vragen; maar wie benader je dan? De huisarts? Een dietiste? Een sport professional? Hebben jullie tips/ervaringen te delen?

Wat achtergrond:
- 1.70m, 70 kg
- doe 2 keer per week op vaste avonden 1,5 uur aan vechtsport
- daarnaast minimaal 1 per per week op een moment dat het net uitkomt een andere sport (vaak vaker), denk aan hardlopen, spinning, kettlebell of SUP
- doe meerdere keren per week buikspieroefeningen/push ups
- minimaal 10.000 stappen per dag
- ivm allergie eet ik geen tarweproducten waardoor ik relatief weinig bewerkte snelle koolhydraten eet. Veel groenten, te weinig fruit. Netjes minimaal 3 maaltijden. Geen vette hap, en gevarieerd. Snoep, snacks en frisdrank kijk ik niet naar om. Alchohol max 2 glazen in de week.

Weet gewoon niet zo goed waar te beginnen. Zou het aan mijn stofwisseling kunnen liggen? Of toch aan voeding? Nog meer sporten dan ik nu doe zit er nu nog niet in (dan moet zoon wat ouder zijn), en ik ben zo gepassioneerd over mijn vechtsport dat ik het dan ook weer niet voor over heb om dit te vervangen door iets van krachttraining.
Alle reacties Link kopieren
Vechtsport zou genoeg moeten zijn. Sommige mensen vallen gewoon niet af, wat ze ook doen.
"Ze" zeggen dat sporten heel goed voor je lijf en fitheid is, maar weinig of kort effect heeft op je gewicht.
De winst zal 'm dus hooguit in je voeding zitten. Los van of je gezond eet of niet, hoeveel calorieën krijg je gemiddeld dagelijks binnen?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-07-2018 10:38
"Ze" zeggen dat sporten heel goed voor je lijf en fitheid is, maar weinig of kort effect heeft op je gewicht.
De winst zal 'm dus hooguit in je voeding zitten. Los van of je gezond eet of niet, hoeveel calorieën krijg je gemiddeld dagelijks binnen?
Ga dat even goed bijhouden. Dat heb ik al een hele tijd niet meer gedaan. Wilde daar eerder deze week al mee starten, maar mijn fitbit app had een bug. Ben app nu aan het updaten. Zal straks gisteren en vandaag eens invullen.
Alle reacties Link kopieren
Ervaar je veel stress?
Alle reacties Link kopieren
Combi cardio/kracht is verkeerd... je moet ofwel afvallen via cardio en kcal minderen ofwel focus op kr8 en spieren kweken om je basale metabolisme op te krikken. Als je beiden doet ben je onefficiënt bezig (de kcal verbranden die je broodnodig ebt om spieren op te bouwen)

Zoek andere sportcombi.

Succes
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-07-2018 10:38
"Ze" zeggen dat sporten heel goed voor je lijf en fitheid is, maar weinig of kort effect heeft op je gewicht.
De winst zal 'm dus hooguit in je voeding zitten. Los van of je gezond eet of niet, hoeveel calorieën krijg je gemiddeld dagelijks binnen?
Geldt enkel als je lagere vetpercentage wil bereiken via cardio. Het omgekeerde geldt voor spieropbouw en opkrikken van basale metabolisme.

Persoonlijk zou ik voor methode 2 kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat bij Google het woord "afvallen" een van de meest ingevoerde zoektermen is.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met 70kg? Welke maat / tailleomtrek heb je?
Kan het niet zijn dat je een bij jou passend gewicht hebt?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Linya87 schreef:
20-07-2018 10:50
Combi cardio/kracht is verkeerd... je moet ofwel afvallen via cardio en kcal minderen ofwel focus op kr8 en spieren kweken om je basale metabolisme op te krikken. Als je beiden doet ben je onefficiënt bezig (de kcal verbranden die je broodnodig ebt om spieren op te bouwen)

Zoek andere sportcombi.

Succes
Ik kan denk ik volgen wat je zegt; maar dan zou ik mijn vechtsport moeten laten vallen? Want in deze training zit zowel een stuk kracht als cardio. Om beter te worden probeer ik daarom buiten de trainingen zowel mijn uithoudingsvermogen als mijn kracht verder te trainen (naast dat ik het leuk vind).

Maar misschien is een sportschema voor mij op maat gemaakt wel wat om een paar kg af te kunnen vallen.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
20-07-2018 10:47
Ervaar je veel stress?
Tot een jaar geleden met regelmaat, nu niet meer. Houd mijn hartslag ook netjes in de gaten. Slaap door de weeks wel net te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
20-07-2018 13:17
Wat is er mis met 70kg? Welke maat / tailleomtrek heb je?
Kan het niet zijn dat je een bij jou passend gewicht hebt?
Ik heb een peer figuur. Taille omtrek is meer dan prima, maar ik heb hele brede bovenbenen / billen (inclusief zadeltassen). Zijn ook niet stevig/gespierd (hoewel wel veel kracht) want dan zou ik er al minder moeite mee hebben. Ik voel me bijv echt ongemakkelijk in bikini.

En nee, geen wereldprobleem. Maar ik snap het gewoon niet, en zou er bijv niet mijn hobby voor laten varen, maar als ik iets anders in mijn levensstijl kan veranderen dat wel bijdraagt aan wat gewichtsverlies, dan zou ik dat zo doen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-07-2018 10:38
"Ze" zeggen dat sporten heel goed voor je lijf en fitheid is, maar weinig of kort effect heeft op je gewicht.
De winst zal 'm dus hooguit in je voeding zitten. Los van of je gezond eet of niet, hoeveel calorieën krijg je gemiddeld dagelijks binnen?
Ok, over een gemiddelde kan je nog niet spreken, maar volgens fitbit heb ik gisteren 1500kcal binnengekregen en 2800 kcal verbrand (het was mijn sportavond). Waarvan 52% carbs, 30% vet en 18% proteine. Gemiddeld gezien verbrand ik volgens fitbit 2500kcal per dag. Ik zal vast sommige dagen wat meer kcal dan gisteren binnenkrijgen, maar dat compenseert zich dan weer met andere dagen.

Dit klopt wel een beetje bij het beeld dat ik had, waarbij ik er vanuit ging dat ik heel langzaamaan wel wat zou afvallen. En ja, er zal vast wat spiermassa zijn bijgekomen want ik ben een stuk sterker geworden. Dat vertelt de weegschaal er niet bij. Maar ik merk echter niets aan mijn kleding.. sterker nog, sommige jurkjes zijn om mijn heupen strakker gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het langer dan 1 dag bijhouden; gewicht past zich niet direct aan maar gaat echt om langdurige gemiddelden. Fitbit en dat soort trackers zijn niet erg accuraat als het gaat om het inschatten van verbrande energie (ze overschatten vaak hoeveel je verbrandt met sporten).

Ook als je gewichtstoename bestaat uit spiermassa, moet je daarvoor meer binnenkrijgen dan je verbrandt.

De combinatie van verschillende sporten is juist gezond en zou ik zeker niet aanpassen, want je hoofddoel is niet om zo slank of gespierd mogelijk te worden, maar om lekker te kunnen sporten en ook wat gewicht te verliezen.
Als je er niet uit komt kun je een diëtist raadplegen. Ik zou er dan wel één zoeken die verstand heeft van sport i.c.m. voeding.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook goed zo zijn dat je geen gewicht verliest omdat je te weinig kcal binnen krijgt.

Je lichaam gaat het voedsel wat je binnen krijgt opslaan omdat het te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Wellicht wil het helpen om een aantal refeed dagen te nemen, ofwel: veel koolhydraten, extra kcal (we van gezond voedsel) zodat je lichaam uit de status gaat waar het nu wellicht in zit en je daarna alsnog vet kan verbranden.

Eet je wel gezond? Geen 'lege' kcal?
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
20-07-2018 13:19
Ik kan denk ik volgen wat je zegt; maar dan zou ik mijn vechtsport moeten laten vallen? Want in deze training zit zowel een stuk kracht als cardio. Om beter te worden probeer ik daarom buiten de trainingen zowel mijn uithoudingsvermogen als mijn kracht verder te trainen (naast dat ik het leuk vind).

Maar misschien is een sportschema voor mij op maat gemaakt wel wat om een paar kg af te kunnen vallen.
Neen hoor. Alle sporten zijn prima hoor.
Enkel afhankelijk van wat je wenst als eindresultaat dien je je sport aan te passen.

Als je meer spieren in je lijf wenst dien je ongeveer+ 10% meer dan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid kcal op te nemen (= ruw geschat en uitgaand v een gemiddelde). Dus ipv 2000kcal moet je 2200 kcal innemen om je spieren te doen groeien. Als je vet wil verliezen, dien je onder de 2000kcal te gaan. Het is een keuze die je maakt naargelang de resultaten die je wilt. Ahv dit cijfervoorbeeld voel je wss gelijk aan dat én afvallen én spieropbouw haast onmogelijk is.


Vechtsport is idd een combi van beiden, maar je zal nooit écht concrete resultaten behalen in ofwel spieropbouw ofwel afvallen, want je bereikt dan een te hoge hartslag dus zit je in de cardiomodus en niet in vetverliesmodus. Tenzij je je vechtsport in combi met calorierestrictie doet , maar dat lijkt me niet zo een goed idee wnt het is een erg intense sport waarin je hart veel bloed en zuurstof moet rondpompen. Alle brandstof is dan meer dan welkom.

Owja, en wat ook nog heel belangrijk (doch contradictorisch lijkt) is, zijn je rustdagen in acht te nemen opdat je lichaam zich kan herstellen (anders raakt je lijf in stressmodus en val je alsnog niet af door al die adrenaline / cortisol impulsen die omgevormd worden in suiker in je bloed) . Voor spiertraining is dat zeker het geval. Het is veel efficienter 2x te trainen per week dan 3x want de spieropbouw zit hem net in het herstellen van de spieren tijdens de rustdagen.

Wat ook kan: zoals een ander lid al opperde... het enkel bij je vechtsport houden. Resterende dagen: heel lichte cardio-oefeningen zoals snel wandelen ofzo. Op die manier schiet je hartslag niet de hoogte in zal je lichaam vet verbranden ipv koolhydraten (wel op die dagen dan weer koolhydratenarm eten)

Hoop dat je wat aan die basisbeginselen heb. In principe, als je deze toepast ( of met hulp van een sportcoach een training samenstelt) zul je wel resultaat moeten bekomen.

Afgaand op jouw verhaal lijk je me aan veel te veel sport te doen + veel te weinig rustdagen. Wat je sportkeuzes betreft is het ook wat chaotisch: veel cardiosport en veel krachttraining tegelijk.
anoniem_373154 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 16:39
10.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ok;
Even langer mijn kcal-inname in de gaten houden zodat ik een beter totaalplaatje krijg, check. En combi van sporten blijven doen. (Was ik al van plan, want vind het veel te leuk en voel me er goed bij).

Totaalplaatje kcal kan me ook helpen als ik bij sport en voedingsdietist langs ga.

Als ik na een week een gemiddelde kcal overzicht heb dat relatief laag is tav verbranding, dan kan ik wat dagen invoeren met (gezonde) hogere kcal intake. (Waarbij ik zo geloof dat fitbit de kcal verbranding kan overschatten; maar ik geloof niet dat het om honderden kcal per keer gaat).

En als dat allemaal niet baat, ga ik de huisarts vragen of hij eens op jodium zou willen bloedprikken. Omdat ik geen brood eet, kan het zijn dat ik te weinig jodium binnenkrijg. Ik lees dat dat ook impact kan hebben op je stofwisseling?

Tot slot, ik schat in dat ik relatief weinig “lege” kcal binnenkrijg. Heel af en toe een rijstewafel, maar dat zal het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm Linya, je zet me aan het denken..
Ik vind het juist zo lekker om te bewegen.. maar ik kan natuurlijk makkelijk naast vechtsport even iets erbij doen dat minder intensief is. Hoelahoepen, suppen of wandeling of iets dergelijks. Ik ga het eens proberen.

En dan gefaseerd na de zomer inzoomen op spieropbouw dan wel uithoudingsvermogen. Ik wil idd misschien wel teveel tegelijkertijd..
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
20-07-2018 16:35
Ok;
Even langer mijn kcal-inname in de gaten houden zodat ik een beter totaalplaatje krijg, check. En combi van sporten blijven doen. (Was ik al van plan, want vind het veel te leuk en voel me er goed bij).

Totaalplaatje kcal kan me ook helpen als ik bij sport en voedingsdietist langs ga.

Als ik na een week een gemiddelde kcal overzicht heb dat relatief laag is tav verbranding, dan kan ik wat dagen invoeren met (gezonde) hogere kcal intake. (Waarbij ik zo geloof dat fitbit de kcal verbranding kan overschatten; maar ik geloof niet dat het om honderden kcal per keer gaat).

En als dat allemaal niet baat, ga ik de huisarts vragen of hij eens op jodium zou willen bloedprikken. Omdat ik geen brood eet, kan het zijn dat ik te weinig jodium binnenkrijg. Ik lees dat dat ook impact kan hebben op je stofwisseling?

Tot slot, ik schat in dat ik relatief weinig “lege” kcal binnenkrijg. Heel af en toe een rijstewafel, maar dat zal het zijn.

Goede samenvatting zo, lijkt mij dat het helemaal goed moet komen! Succes :)
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
20-07-2018 21:25
Hmmm Linya, je zet me aan het denken..
Ik vind het juist zo lekker om te bewegen.. maar ik kan natuurlijk makkelijk naast vechtsport even iets erbij doen dat minder intensief is. Hoelahoepen, suppen of wandeling of iets dergelijks. Ik ga het eens proberen.

En dan gefaseerd na de zomer inzoomen op spieropbouw dan wel uithoudingsvermogen. Ik wil idd misschien wel teveel tegelijkertijd..
Klinkt als een perfecte conclusie.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zal jullie tzt een terugkoppeling geven; thnx voor de input!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven