Lijf & Lijn alle pijlers

Op dieet maar niet afvallen

24-07-2018 16:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds enkele weken op dieet. Ik volg mijn calorieverbruik met een app. En ik ben begonnen met lopen 3 keer per week.
Dat lukt goed allemaal om vol te houden.
MAAR: ik ben nog geen gram afgevallen.
Ik heb al gegoogeld, maar vind geen reden. Ik drink genoeg, ik sport...
Ik eet ook duidelijk minder. Al het snoepen dat ik deed en waar ik nu mee gestopt ben dat moet toch tot gewichtsverlies leiden?!
Wie herkent dit?
1 voordeel: ik voel me beter en heb geen suikerdips meer.
Alle reacties Link kopieren
niet wegen, maar omvang meten. veel betrouwbaarder om te zien of dat je vet verliest.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
3 keer in de week sporten doet vrij weinig voor je kcal verbruik. Sporten wordt enorm overschat. Net als dat kcal inname wordt onderschat. Op hoeveel heb je je kcal hoeveelheid ingesteld? Ik val bijvoorbeeld pas af als ik max 1400 kcal per dag eet (incl een paar keer per week sporten). Bij 1800 kom ik al aan.
In de 1e plaats: geduld!
En vraag hulp van een diëtiste ipv zelf klooien.
Zelf ooit meer dan tien kilo afgevallen bij een diëtiste, nu 12 jaar later nog steeds plezier van.
Ik kan dat dus van harte aanbevelen.
En idd wat Cafetiere zegt, ieder lichaam is anders en heeft andere behoeftes. (En een dieet kijkt niet naar jouw persoonlijke behoeftes, een diëtist wel.
Alle reacties Link kopieren
Om af te vallen moet je minder calorieën eten dan je verbruikt.

Waar die calorieën vandaan komen maakt voor afvallen / aankomen niets uit.

Voor je gezondheid natuurlijk wel

Dus je kan wel gestopt zijn met snoepenast als je dat vervangt door bijvoorbeeld noten te eten die wel gezond zijn maar ook veel calorieën bevatten dan schiet het nog niet op.

Of als je sla gaat eten maar daar te veel dressing op doet krijg je nog te veel calorieën binnen.
Kijk ook naar wat voor calorieën je eet. Als je alsnog veel khd eet, kan het langzamer gaan. Zo bleek ik zelf ooit stilstaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel weeg je en hoe lang ben je? Wat houd je dieet in?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat eet je nu per dag? Doe eens een lijstje, mogelijk dat dat wat inzicht geeft.

Hoeveel weeg je / lengte en wat wil je afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
24-07-2018 16:09
3 keer in de week sporten doet vrij weinig voor je kcal verbruik. Sporten wordt enorm overschat. Net als dat kcal inname wordt onderschat. Op hoeveel heb je je kcal hoeveelheid ingesteld? Ik val bijvoorbeeld pas af als ik max 1400 kcal per dag eet (incl een paar keer per week sporten). Bij 1800 kom ik al aan.
Dat zal dan per persoon verschillen want als ik niet sport val ik geen gram af en met 3 a 4 keer per week sporten val ik 1 tot 1,5 kilo per week af
Misschien hou je veel vocht vast door het warme weer? Niet te snel opgeven, soms kost het wat tijd. Die kilo's zijn er ook niet van de ene op de andere dag bij gekomen, of wel?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
24-07-2018 16:38
Misschien hou je veel vocht vast door het warme weer? Niet te snel opgeven, soms kost het wat tijd. Die kilo's zijn er ook niet van de ene op de andere dag bij gekomen, of wel?
Dit inderdaad! Als het zo warm is als nu weeg ik met gemak 1 a 2 kilo meer dan normaal.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
De app heeft zelf mijn kcal ingesteld op ongeveer 1700 kcal. Of dit te hoog is voor mij weet ik niet maar ik weet wel dat ik momenteel veel calorierijke dingen laat vallen, dus ik eet toch minder.
Ik zou ook liever naar de diëtist gaan, maar ik leef van een ziekteuitkering en ik ben alleenstaande mama. Het is te duur op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Misschien interessant om te lezen, artikel over waarom diëten vaak niet werkt: https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... wel-werkt/
Alle reacties Link kopieren
Katje77 schreef:
24-07-2018 16:46

Ik zou ook liever naar de diëtist gaan, maar ik leef van een ziekteuitkering en ik ben alleenstaande mama. Het is te duur op dit moment.
De eerste 3 uren worden vergoed door de basis ziektekosten verzekering.

Het kost je wel je eigen risico maar daar ben je wellicht toch al doorheen als je van een ziekte uitkering leeft.

Als je trouwens diabetes of iets dergelijks hebt en het gaat om ketenzorg via de huisarts kost het niet je eigen risico
Draakje2018 schreef:
24-07-2018 16:35
Dat zal dan per persoon verschillen want als ik niet sport val ik geen gram af en met 3 a 4 keer per week sporten val ik 1 tot 1,5 kilo per week af
Dat het per persoon verschilt probeerde ik ook met mijn berichtje duidelijk te maken. Daarom niet domweg de hoeveelheid aannemen die de app instelt. die zegt bij mij 1800 kcal als ik wil afvallen, matig actief ben en 65 kg bij 171 m. Nou ammenooit niet. Als ik dat doe ben ik over 4 maanden weer 5 kg zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
Dan eet je vermoedelijk toch nog teveel. De meesten vallen tamelijk vlot af van 1500 kcal vooral als ze jong en zijn en veel overgewicht hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Misschien eet je meer zout dan anders, wat best een pond of kilootje kan schelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Om af te vallen moet je minder eten dan je verbruikt, maar eet je te weinig dan raakt je lichaam in paniek en houdt het alles vast wat het binnen krijgt. Probeer inzicht te krijgen in je calorie verbruik per dag en ga daar minimaal 200 tot maximaal 500 calorieën onder zitten voor beste resultaat.
Daarnaast in de weegschaal niet heel betrouwbaar, zeker met dit weer houd je snel vocht vast. Beter meten met een meetlint of progressiefoto's maken van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Katje77 schreef:
24-07-2018 16:01
Ik ben sinds enkele weken op dieet. Ik volg mijn calorieverbruik met een app. En ik ben begonnen met lopen 3 keer per week.
Dat lukt goed allemaal om vol te houden.
MAAR: ik ben nog geen gram afgevallen.
Ik heb al gegoogeld, maar vind geen reden. Ik drink genoeg, ik sport...
Ik eet ook duidelijk minder. Al het snoepen dat ik deed en waar ik nu mee gestopt ben dat moet toch tot gewichtsverlies leiden?!
Wie herkent dit?
1 voordeel: ik voel me beter en heb geen suikerdips meer.
wat at je dan eerst en wat eet je nu? kan het niet zo zijn dat je je calorieën stelselmatig onderschat (dus ipv 15 gram jam wat ze normaal als portie rekenen neem jij er zeker 20, ipv 3 normale opscheplepels neem jij 3 heel volle.. etc)
Alle reacties Link kopieren
Katje77 schreef:
24-07-2018 16:46
De app heeft zelf mijn kcal ingesteld op ongeveer 1700 kcal. Of dit te hoog is voor mij weet ik niet maar ik weet wel dat ik momenteel veel calorierijke dingen laat vallen, dus ik eet toch minder.
Ik zou ook liever naar de diëtist gaan, maar ik leef van een ziekteuitkering en ik ben alleenstaande mama. Het is te duur op dit moment.
Je hebt ook veel online coachingsprogramma’s die je kunnen helpen voor relatief weinig geld. Ik heb zelf een voedingsschema gekocht bij way of health. Zij rekent precies uit hoeveel calorieen je moet eten om af te vallen en kostte volgens mij maar 2 tientjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven