Lijf & Lijn alle pijlers

Tips voor maaltijden bij afvallen

15-08-2018 18:18 58 berichten
Hoi,

Sinds een poosje bezig met wat extra afvallen. Ben in etappes al heel wat kwijt (eerste keer rond de 30kg, paar jaar geleden, 2e keer 5kg) en wil nu nog tussen de 5 en 10 kilo er af. BMI is gezond maar meer richting de bovengrens zeg maar.

Kcal tellen doe ik niet meer, zo nodig is het afvallen nu ook weer niet. Ben wel klein (1.65m) dus dan voel ik mezelf al snel een propje.

'Probleem' is vooral het avondeten. Kinderen eten het liefst aardappels groente vlees, man lust alles wel. Maar we vallen toch snel terug op de standaardmaaltijden waarbij ik dan meer groente en minder aardappels/vlees neem.
Dus.. eigenlijk vooral de vraag aan de afvallers onder ons: hoe combineer je dat met je gezin en wat zijn jullie favoriete maaltijden?

Als ontbijt en lunch eet ik brood / kwark / gekookt eitje / crackers o.i.d. Tussendoor veel komkommer/tomaat enz. Heb een allergie voor heel veel soorten fruit dus dat schiet er helaas bij in.

Afvallen gaat trouwens prima, 500gr tot 1 kg per week dus daar geen klagen over.

Bedankt alvast voor het meedenken! :)
Alle reacties Link kopieren
sorry, niet goed gelezen...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij val je al heel veel af... een kilo per week is echt wel veel?!

Qua maaltijden: geen voorverpakte ingrediënten (zeker geen sauzen), alles zelf maken. Volkoren pasta en rijst, desembrood ipv supermarktbrood. Om kort te gaan: geen onnatuurlijke suikers en lekker veel groenten. Die verzadigen namelijk ook goed. Kan je tot de volgende ochtend mee door.
Such fun!1
Klopt hoor MarindaH. Over het afvallen heb ik absoluut geen klagen.
Ik verval alleen snel in 'veilige' standaard Nederlandse maaltijden, deels omdat m'n kinderen dat graag eten maar ook omdat dat gewoon in m'n hoofd zit qua makkelijk bij het afvallen. Zou graag wat andere ideeën opdoen wat anderen eten bij het afvallen.

Desembrood ga ik eens naar kijken. Eet nu altijd volkoren van de supermarkt gewoon. Als we rijst eten is het idd volkoren.
Favoriet zijn hier poke bowl/ budha bowls, salades, soepen, pasta's.
Pasta/rijst de volkoren versies en zoete aardappels zijn ook erg lekker.
Maar goed een pond tot een kg per week afvallen is superveel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad. Wat at je dan eerst allemaal wel wat je nu niet meer eet?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Geen tussendoortjes en de aardappelen/pasta wat laten staan en kies voor groente met vlees/vis/kip.

Boterhammen regelmatig vervangen door yoghurt, havermout, eitje en tussen de middag voor een soepje, eitje of salade.

En verder zo min mogelijk frisdranken, snoep, koek, alcohol, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik val inderdaad snel af. Maar heb niet het idee dat ik te weinig eet.

O: 2 boterhammen, 1 met yorkham, 1 met pure hagelslag (fout ja maar zo lekker ;-)). Glas melk
T: komkommer en wat worteltjes
L: 1 boterham met kaas/komkommer, kopje zelfgemaakte soep en een gekookt eitje
T: yoghurt met wat aardbeien (probeer af en toe wat fruit te eten zolang allergie het toelaat), komkommer (eet ik graag ;-))
D: rösti, verse sperziebonen en een rundvleeshamburger
Vanavond nog geen idee. Soms pak ik nog iets, soms drink ik alleen 3 bakken thee.
Drinken is vooral thee en water.
Klinkt prima veelzijdig hoor, pure chocolade is ook niet persé slecht.
MarindaH schreef:
15-08-2018 18:48
Ja, inderdaad. Wat at je dan eerst allemaal wel wat je nu niet meer eet?
Valkuil was altijd frisdrank. En chocolade, daar kan ik me echt misselijk aan eten :)
Maar grootste valkuil is dat ik bak voor anderen. Taarten, hapjes voor verjaardagen.. vulling even proeven, restje opeten, enz.. ongemerkt gaat dat heel hard qua kcal
Alle reacties Link kopieren
De kunst is om voedzame maaltijden te eten, zodat je helemaal geen tussendoortje hoeft. Die tussendoortjes doen het hem denk ik.

Vandaar dat ik ook over desembrood begon, dat vult tenminste.

Ik denk ook niet dat je te weinig eet, ik vraag me eerder af hoeveel je daarvoor at?
Such fun!1
Zelf pak ik vaak als ontbijt magere kwark of Griekse yoghurt met noten en fruit of een geroosterde volkoren boterham met 100% pindakaas of havermout met vruchten/kokos/noten/honing/cacao e.d.
Noten is inderdaad een idee om mee af te wisselen. Die eet ik eigenlijk amper!

MarindaH, tussendoortjes als komkommer, wortels, aardbeien zie ik geen kwaad in.. heb dan geen honger maar het is meer dat het me zo aangeleerd is. 3 hoofdmaaltijden en 2x een (gezond) tussendoortje..
Lunch; volkoren wraps met vanalles en nog wat. Sla, avocado, ei, kipfilet, humus, zalm e.d.
Salades kan je ook zo veelzijdig maken als je wilt.
Ik bak vaak een gezonde versie bananenbrood of cupcakes met havermout.
Goeie tips Lillybit, ga ze meteen opschrijven. Ben soms zo inspiratieloos en hoewel ik niet gek ben op brood, pak ik dat dan automatisch toch.
Alle reacties Link kopieren
Je doet het prima hoor. Je kan gewoon meeeten maar dan (geldt eigenlijk voor hele gezin):
- normale porties
- liever de volkoren variant en bv zilvervlies rijst
- ga voor minder bewerkte vleessoorten, dus laat bv slavinken staan

Tussendoor of variatie: kwark, vette vis, noten, alle groeten, fruit waar je tegen kan.
Heb je Pinterest?
Daar haal ik mijn hart op aan lekkere, voedzame maaltijden.
Oh en groene en witte thee, schijnt erg goed te zijn voor je spijsvertering.
Groene thee drink ik de meeste tijd. Soms even afgewisseld met een keer een fruitsmaakje ;-)

Pinterest check! Ga ik ook eens raadplegen.

Zalmsnipper, verse vis moet ik vaker eten eigenlijk. Dank voor je tips!
Graag gedaan en succes!
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
15-08-2018 18:54
Valkuil was altijd frisdrank. En chocolade, daar kan ik me echt misselijk aan eten :)
Maar grootste valkuil is dat ik bak voor anderen. Taarten, hapjes voor verjaardagen.. vulling even proeven, restje opeten, enz.. ongemerkt gaat dat heel hard qua kcal

Wanneer je hier nu eens mee stopt, om de restjes op te eten en te veel te proeven (en doorslikken)

Verder zou ik meer langzame koolhydraten gaan eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
15-08-2018 19:13
Wanneer je hier nu eens mee stopt, om de restjes op te eten en te veel te proeven (en doorslikken)

Verder zou ik meer langzame koolhydraten gaan eten.
Wás een valkuil, laat ik het zo zeggen. Niet voor niks al een heleboel kilo's kwijt ;-)
Pannenkoekjes van geprakte banaan, ei en havermout. Superlekker.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
15-08-2018 19:12
Groene thee drink ik de meeste tijd. Soms even afgewisseld met een keer een fruitsmaakje ;-)

Pinterest check! Ga ik ook eens raadplegen.

Zalmsnipper, verse vis moet ik vaker eten eigenlijk. Dank voor je tips!
https://www.hellofresh.nl/recipes/calor ... collection
Voor de afwisseling
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
15-08-2018 18:59
Noten is inderdaad een idee om mee af te wisselen. Die eet ik eigenlijk amper!

MarindaH, tussendoortjes als komkommer, wortels, aardbeien zie ik geen kwaad in.. heb dan geen honger maar het is meer dat het me zo aangeleerd is. 3 hoofdmaaltijden en 2x een (gezond) tussendoortje..

Daar gaat het volgens mij niet om... Het is een eetmoment. En wat je in je mond stopt, moet je verteren. Hoe het precies zit, weet ik ook niet, maar dit is de tip van een kok die expert is in voedzaam voedsel en koken met onbewerkte producten.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven