Lijf & Lijn alle pijlers

Koud hebben na afvallen

11-09-2018 10:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben het afgelopen jaar zo'n 30 kilo afgevallen. Met name door me te richten op gezond eten (licht, voedzaam en lekker). Daarnaast ben ik gaan hardlopen, 3 keer per week. Ik weeg nu 62 kg bij een lengte van 1.77, BMI net onder de 20, en voel me hier prima bij. Er hoeft niet nog meer af.


Het probleem is alleen dat ik het ontzettend snel koud heb. Waar anderen met een shirtje aan in de zon zitten, heb ik een trui en een vest aan, en voel me nog onbehagelijk. Het lijkt wel of m'n warmtehuishouding van slag is. Dit is in de loop van het jaar dat ik ben gaan afvallen ontstaan en steeds erger geworden.

Ik drink veel warme dranken (gemberthee enzo), en eet ook goed gekruid eten, maar dat helpt allemaal niet echt.


Mijn vraag is, of mensen dit herkennen. En of dit in de loop der tijd beter wordt. Dus of mijn lijf gaat wennen aan minder vet om me warm te houden.

Verdere tips zijn ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar en nee, dat ging bij mij pas over toen ik zwaarder werd. Ik had het dus andersom, altijd heel mager geweest en altijd koud, tot ik aankwam en het nooit meer koud heb.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 11-09-2018 10:41
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je je prima voelt, maar het altijd koud hebben lijkt me niet prima.
Mijn (on)bescheiden mening is dat je te licht bent.
Ik weet dat een bmi tussen 18,5 en 25 als 'gezond' gezien wordt, maar ik vind onder de 20 echt wel tricky.
Ik ben 50 kilo afgevallen en was bang dat ik nog koukleumeriger zou worden dan ik al was, maar dat is niet gebeurd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n 4 jaar geleden ruim 20 kilo afgevallen. Ik heb het sindsdien ook bijna altijd koud. Het is in die 4 jaar helaas niet minder geworden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2018 10:40
Je zegt dat je je prima voelt, maar het altijd koud hebben lijkt me niet prima.
Mijn (on)bescheiden mening is dat je te licht bent.
Ik weet dat een bmi tussen 18,5 en 25 als 'gezond' gezien wordt, maar ik vind onder de 20 echt wel tricky.

Ik ben 50 kilo afgevallen en was bang dat ik nog koukleumeriger zou worden dan ik al was, maar dat is niet gebeurd.
Ja, die bmi kan inderdaad wel zeggen dat je gewicht nog gezond is, maar je lijf vertelt je iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
11-09-2018 10:44
Ja, die bmi kan inderdaad wel zeggen dat je gewicht nog gezond is, maar je lijf vertelt je iets anders.
Ik snap het. Ik had het alleen ook al koud toen ik 75 kg woog, en m'n BMI nog ruim boven de 20 was.
Klinkt niet hoopvol, toch maar es gaan investeren in thermo-ondergoed haha.
Heel herkenbaar hoor. Ik heb 25 kilo meer gewogen dan ik nu doe en toen had ik het nooit echt koud. Nu (terwijl ik al jaren veel minder weeg) heb ik het nog steeds heel snel koud. Het wordt wel iets minder, maar ik merk gewoon dat ik het sneller koud heb dan een ander. Voordeel is wel, met die hitte afgelopen zomer heb ik het maar zelden echt heet gehad!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2018 10:40
Je zegt dat je je prima voelt, maar het altijd koud hebben lijkt me niet prima.
Mijn (on)bescheiden mening is dat je te licht bent.
ik heb (altijd al, het is zelfs wat 'veel' voor mij) een BMI van 19
en heb het al mijn hele leven koud. Niet zo raar toch? We stellen de temperatuur gemiddeld af (in kantoren etc), dus altijd mensen die het koud danwel warm zullen hebben.

Ik heb nou eenmaal geen extra spekjas
Alle reacties Link kopieren
Zijn het niet vooral spieren die je warm houden ?
In tijden dat ik goed getraind ben heb ik het sneller warm dan als ik minder beweging heb.
En wanneer je opvliegers krijgt, in de overgang, heb je het trouwens ook niet zo gauw koud meer :P
nounou
Alle reacties Link kopieren
Toen ik (heel lang geleden) nog slank was had ik hetzelfde probleem. Je raakt veel warmte kwijt door je handen, voeten en hoofd, dus zorg voor fijne warme sokken en straks nog kouder is voor goede handschoenen en een sjaal of muts.
Alle reacties Link kopieren
Heel normaal toch? Als je afvalt, verlies je vet. Vet isoleert dus minder vet betekent minder bescherming tegen de kou. In kleine mate zal je lijf de verbranding omhoog doen zodat je het minder koud hebt maar het zal niet helemaal verdwijnen tenzij je weer aankomt.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
11-09-2018 11:13
Zijn het niet vooral spieren die je warm houden ?
In tijden dat ik goed getraind ben heb ik het sneller warm dan als ik minder beweging heb.
En wanneer je opvliegers krijgt, in de overgang, heb je het trouwens ook niet zo gauw koud meer :P
Waterdieren hebben ook een dikkere vetlaag om in het koude water warm te blijven.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
11-09-2018 11:13
Zijn het niet vooral spieren die je warm houden ?
In tijden dat ik goed getraind ben heb ik het sneller warm dan als ik minder beweging heb.
En wanneer je opvliegers krijgt, in de overgang, heb je het trouwens ook niet zo gauw koud meer :P
Ik ben goed getraind hoor, fiets dagelijks, loop hard, doe oefeningen. Heb alleen m'n zwemuurtje op moeten geven, niet te doen, raakte tot op het bot verkleumd.
De overgang, ja dat is wel iets om naar uit te kijken! :-)
lilalinda schreef:
11-09-2018 10:59
ik heb (altijd al, het is zelfs wat 'veel' voor mij) een BMI van 19
en heb het al mijn hele leven koud. Niet zo raar toch? We stellen de temperatuur gemiddeld af (in kantoren etc), dus altijd mensen die het koud danwel warm zullen hebben.

Ik heb nou eenmaal geen extra spekjas
Ook ik heb een Lager BMI en heb het zelden koud. Ik zwem zelfs in de winter nog in de zee.
Probeer elke keer na het douchen koud af te spoelen. Word vaker als tip gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me herinneren dat er iets is met bruin vetweefsel, in tegenstelling tot wit vetweefsel.
Dat zou zich opbouwen bij blootstelling aan kou, vandaar de tips van koud afspoelen en niet in het hele huis en de auto de verwarming aanzetten.
Geen idee hoe wetenschappelijk dat is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruin_vetweefsel
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a5502.pdf
nounou
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
11-09-2018 11:29
Ook ik heb een Lager BMI en heb het zelden koud. Ik zwem zelfs in de winter nog in de zee.
Probeer elke keer na het douchen koud af te spoelen. Word vaker als tip gegeven.
Dit werkt dus echt! Ik heb dit een paar jaar geleden hier op het forum gelezen en ben dit gaan doen. Vond het in het begin echt hels en vind het nog steeds niet lekker hoor, koud afdouchen, maar het lijkt wel alsof er dan een inwendig kacheltje aanschiet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf dat er een interne thermostaat is, die bij iedereen anders werkt.

Mijn moeder had altijd een slank tot mager lichaam en het nooit koud. Ik was net zo licht/zwaar als zij en had het veel kouder. Nu heb ik overgewicht en heb ik het nog steeds snel koud. Andere vrouwen hebben het altijd warm als ze zwanger zijn, ik kreeg het nóg kouder. Dat was bij mijn tweede zwangerschap zelfs mijn indicatie om eens een test te gaan doen.
Als ik vlak na het sporten naar bed ga, krijg ik het gegarandeerd koud. Ik heb dus geleerd een kruik mee te nemen dan.

Als je een training doet als / bij 'the iceman', zou je een soort gewenning moeten krijgen, een beetje beginnen zoals JustcallmeTut zegt. Er zijn tijden dat ik dat kan, andere keren weer helemaal niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
11-09-2018 11:43
Ik kan me herinneren dat er iets is met bruin vetweefsel, in tegenstelling tot wit vetweefsel.
Dat zou zich opbouwen bij blootstelling aan kou, vandaar de tips van koud afspoelen en niet in het hele huis en de auto de verwarming aanzetten.
Geen idee hoe wetenschappelijk dat is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruin_vetweefsel
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a5502.pdf
Ook van structureel te weinig water drinken kun je het altijd koud hebben.

Zoals to het omschrijft lijkt het me niet gezond en goed om er eens mee naar de huisarts te gaan.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je en wat weeg je? Daar iemand roept dat je te licht bent.

Is je doorbloeding wel goed? Mensen met dicht geslibde aderen hebben het ook altijd koud. Rook je? Beweeg je genoeg?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien is je stofwisseling heel traag geworden? Je gaat nu richting ondergewicht. Misschien is het ook gewoon wennen aan hoe het voelt zonder behaaglijke warmteisolatie :p
viva-amber schreef:
11-09-2018 11:58
Hoe lang ben je en wat weeg je? Daar iemand roept dat je te licht bent.

Staat in de op. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet afgevallen, maar heb wel dezelfde BMI. En ja, ik heb het ook altijd koud. Ik loop ook altijd met veel meer kleren aan dan anderen, maar ik weet niet beter. Ik ga er ook niet voor aankomen of zo. Wel lijkt het me heerlijk om het niet altijd koud te hebben.

En te licht ben ik trouwens niet. Ik heb dit gewicht al zolang ik me kan herinneren, ik eet meer dan genoeg en heb er nooit iets voor hoeven doen om slank te blijven. Ik ben ook echt niet extreem dun.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 11-09-2018 12:11
27.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In een jaar 30 kilo afvallen lijkt me trouwens erg veel en snel, zou je stofwisseling zich niet gewoon opnieuw moeten instellen ?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het ook verschilt of je bv door medicijngebruik snel bent aangekomen en dat overgewicht kwijtraakt, of dat je jarenlang te zwaar bent geweest en dat door (te ?) rigoreus afvallen eraf hebt gekregen.
Heb je begeleiding gekregen van een arts of diëtist ?
Ik heb er geen ervaring mee, dus misschien is dit onzin.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar geen idee wat aan te doen. Ik weeg nu 54 kg bij 1.62 maar ook toen ik 60 en 70 woog had ik het ijskoud en ben ik altijd degene met pyjamas wollen sokken en dekentje op de bank X-D
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-09-2018 11:58
Hoe lang ben je en wat weeg je? Daar iemand roept dat je te licht bent.

Is je doorbloeding wel goed? Mensen met dicht geslibde aderen hebben het ook altijd koud. Rook je? Beweeg je genoeg?
Dat staat er toch? 1.77 en 62 kilo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven