Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen en sporten ben ik zo goed bezig? Tips gevraagd

12-09-2018 14:19 34 berichten
Ik sport 4a 5x per week, cardio en kracht.

Nu probeer ik ook zo veel mogelijk op mijn voeding te letten want voeding is 80% en sport 20% om af te vallen is mij verteld.

Nu ziet mijn eet schema er ongeveer zo uit;
Ontbijt: 1 Banaan of 1 Appel
Tussendoortje: Smoothie op basis van 0.5l magere yoghurt vers fruit (aardbei, banaan, kiwi, bosbes oid)
Lunch; 0.4l kwark met handvol muesli en een kleine salade of 2 volkoren wraps met kipfilet, pesto en komkommer
Avond eten: wat de potschaft maar geen aardappels, rijst wordt vervangend voor zilvervliesrijst en pasta door volkoren pasta.
Daarnaast probeer ik veel groente te eten.
Tussendoortjes is heel wisselend, en ja er wordt ook wel eens gezondigd.


Ben ik zo qua eten goed bezig tegenover het vele en zware sporten wat ik doe?
Als ik navraag doe bij de sportschool krijg ik alleen maar te horen dat ik heel veel havermout/advocado moet eten ( iets wat ik echt niet lekker vind) .
Maar echt antwoorden waar ik iets mee kan krijg ik niet.

Ik wil niet perse heel veel afvallen ben al gelukkig met 10 kg eraf ( ben er al 15 kwijt met het Karin de Zoete dieet, maar daar ben ik vorig jaar mee gestopt) maar wil gewoon strakker worden, en dat mijn spieropbouw geleidelijk gaat.
Zodat ik over 1.5 jaar strak in mijn trouwjurk ga passen zonder al te veel trillende vetjes

Ik hoor graag jullie persoonlijke mening en evt tips.

Bedankt :)
Je ontbijt vind ik wel weinig.

Op hoeveel kcal kom je uit per dag?
Alle reacties Link kopieren
Lastig te zeggen, wij weten niet wat je gewicht was/is, hoe lang je bent, hoeveel kcal je binnen moet krijgen voor je dagelijkse onderhoud en dus ook niet hoeveel je nodig hebt om hier onder te zitten en daardoor af te vallen.

Van wat ik zie eet je gezond, maar geen idee of het voldoende is. Het kan ook te weinig zijn met het vele sporten. Als je doel puur afvallen is en je voelt je er goed bij (niet te veel honger tussendoor) zou ik zeggen: ga zo door en hou je spiegel/weegschaal in de gaten. Als je doel is om ook spieren op te bouwen, dan heb je meer eiwitten nodig.

Havermout is leuk, maar het gaat voornamelijk om de inname van langzame koolhydraten. Dus elk volkoren product voldoet eigenlijk wel, ook aardappels kan je prima nemen. 200 gram aardappels bevatten trouwens ook minder kcal dan 200 gram rijst/pasta.

Avocado is eigenlijk hetzelfde verhaal: gezonde vetten. Dus dit kan je ook prima vervangen door ongebrande noten, pure (echt puur) chocolade, olie toevoegen aan een gerecht, etc.

Hoop dat je er iets aan hebt en succes met sporten/afvallen!
Voer je kcal eens in in een app. Zo op het oog lijkt het icm het sporten wel weinig, maar je houdt de tussendoortjes nogal vaag. Dat kan wel het verschil maken, want de meeste kcal worden meestal uit de tussendoortjes gehaald.
Alle reacties Link kopieren
blondie-90 schreef:
12-09-2018 14:27

200 gram aardappels bevatten trouwens ook minder kcal dan 200 gram rijst/pasta.
vooropgesteld, dat ik aardappelen een erg lekkere, prima voedingsbron vind, maar 200 (wat mij betreft 250) gram aardappelen is een portie en 100 gram rijst ook.
En daarmee is het qua calorieën weer gelijk
Je eet veels te weinig.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
12-09-2018 14:32
Je eet veels te weinig.
hoe weet jij dat?
ik heb geen idee hoe groot de porties van TO zijn
Alle reacties Link kopieren
blondie-90 schreef:
12-09-2018 14:27
Lastig te zeggen, wij weten niet wat je gewicht was/is, hoe lang je bent, hoeveel kcal je binnen moet krijgen voor je dagelijkse onderhoud en dus ook niet hoeveel je nodig hebt om hier onder te zitten en daardoor af te vallen.

Van wat ik zie eet je gezond, maar geen idee of het voldoende is. Het kan ook te weinig zijn met het vele sporten. Als je doel puur afvallen is en je voelt je er goed bij (niet te veel honger tussendoor) zou ik zeggen: ga zo door en hou je spiegel/weegschaal in de gaten. Als je doel is om ook spieren op te bouwen, dan heb je meer eiwitten nodig.

Havermout is leuk, maar het gaat voornamelijk om de inname van langzame koolhydraten. Dus elk volkoren product voldoet eigenlijk wel, ook aardappels kan je prima nemen. 200 gram aardappels bevatten trouwens ook minder kcal dan 200 gram rijst/pasta.

Avocado is eigenlijk hetzelfde verhaal: gezonde vetten. Dus dit kan je ook prima vervangen door ongebrande noten, pure (echt puur) chocolade, olie toevoegen aan een gerecht, etc.

Hoop dat je er iets aan hebt en succes met sporten/afvallen!
Goede post!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-09-2018 14:30
vooropgesteld, dat ik aardappelen een erg lekkere, prima voedingsbron vind, maar 200 (wat mij betreft 250) gram aardappelen is een portie en 100 gram rijst ook.
En daarmee is het qua calorieën weer gelijk
True! 200 gram rijst is ook wel een beetje voor de enthousiaste eter. Maar wilde inderdaad meer het punt maken dat dit ook gewoon goede koolhydraten zijn. Mensen zijn zo panisch over aardappels maar eten dan dus wel rijst of pasta, snap ik niet.
Ik ben 179 cm lang, en weeg nu 104 kg.

Ik eet geen aardappels omdat ik deze niet lus, mits ze gebakken of gefrituurd zijn.

Groente eet ik ongeveer 200/300 gram en vlees gewoon het stukje wat er ligt.
Dus een gehaktbal is een gehaktbal, ik weeg het vlees niet af.

Ik weet dat ik te weinig ontbijt, maar tussen ontbijt en smootie zit +/- 1 uur.
Ik ontbijt met een banaan, ga daarna sporten, en gelijk daarna een smoothie.
Op mijn werkdagen zit er nog iets minder tussen qua tijd.

Als mijn eten invoer ik een door voor bestemde app, kom er uit dat ik 1800 calorieën per dag moet eten, en daar kom ik ook wel gemiddeld op uit.
De ene dag wat meer dan een andere dag.

Tussendoortjes zijn heel wisselend, de ene dag denk ik er wel aan en de andere dag niet.
Maar tussendoortjes die ik eet zijn:
Yoghurt/kwark / Griekse yoghurt gewoon een bakje vol, niets
Sultana
0.5l optimel drink yoghurt
Wasa cracker Vezelrijk met gewone kaas
Alle reacties Link kopieren
1800 kcal lijken me prima voor je lengte/gewicht. Zeker icm sport.

Misschien zou je ipv kaas iets eiwitrijks kunnen nemen. Dat vult meer en zorgt ervoor dat de spieren die je traint kunnen herstellen. Dus bijvoorbeeld kipfilet. In je smoothie zou je een schep havermout kunnen doen. Dan heb je wel de vezels en energie maar niet de smaak :)
je eetschema zoals in de OP is bij lange na geen 1800 kcal, tenzij je echt enorme porties als avondeten hebt óf heel veel tussendoortjes.
Alle reacties Link kopieren
dwab schreef:
12-09-2018 14:42
Ik ben 179 cm lang, en weeg nu 104 kg.
je hebt een BMR van 1834 (dat is wat je lichaam nodig heeft, puur om in leven te blijven), als je 1800 calorien tot je neemt EN flink sport, pleeg je roofbouw
Ik zal die app nog een keer goed invullen, kijken wat er dan uit komt.
Dit is wat ik gister heb gegeten:

Ontbijt
Banaan; 70 calorieën
Smoothie 353 Calorieën

Lunch
2 volkoren wraps 232 calorieën
Kipfilet gesneden: 168 calorieën
Pesto 40 calorieën
0.5ml Drink Yoghurt 140 calorieen

Avondeten
Mozarella ovenpasta 620 calorieën

Bakje Griekse yoghurt optimel kers 110 calorieën

Samen: 1773 calorieën ik gebruik de MyFitnessPal app.
Alle reacties Link kopieren
Roofbouw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-09-2018 14:52
je hebt een BMR van 1834 (dat is wat je lichaam nodig heeft, puur om in leven te blijven), als je 1800 calorien tot je neemt EN flink sport, pleeg je roofbouw
En waarom pleeg je dan roofbouw? Ik zou zeggen dat je met 104 kg nog wel meer dan 150.000 calorieën reserve hebt om te verbranden.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
12-09-2018 15:02
En waarom pleeg je dan roofbouw? Ik zou zeggen dat je met 104 kg nog wel meer dan 150.000 calorieën reserve hebt om te verbranden.
Roofbouw is, als je zo weinig calorien neemt, dat je lichaam niet meer goed kan functioneren
dwab schreef:
12-09-2018 15:00
Ik zal die app nog een keer goed invullen, kijken wat er dan uit komt.
Dit is wat ik gister heb gegeten:

Ontbijt
Banaan; 70 calorieën
Smoothie 353 Calorieën

Lunch
2 volkoren wraps 232 calorieën
Kipfilet gesneden: 168 calorieën
Pesto 40 calorieën
0.5ml Drink Yoghurt 140 calorieen

Avondeten
Mozarella ovenpasta 620 calorieën

Bakje Griekse yoghurt optimel kers 110 calorieën

Samen: 1773 calorieën ik gebruik de MyFitnessPal app.
aha. Ik had de smoothie wat lager ingeschat en het avondeten is idd hoog (naar mijn referentiekader dan).

Voor mij zou dit veel te veel zijn. Mijn bmr is zogenaamd 2044 ofzo (met activiteit), maar ik val pas af als ik rond de 1350 kcal ga zitten (incl 3 x pw sport). Vanaf 1700 kcal kom ik zelfs al aan. Het is dus voor jou een kwestie van uitproberen wat werkt.
Maar tips?

Voornamelijk beter gaan ontbijten denk ik?

Maar voor de rest?
Ik hoorde laatst weer dat ik te veel zuivel gebruik en dat is ook weer niet goed?
Alle reacties Link kopieren
dwab schreef:
12-09-2018 15:10
Maar tips?

Voornamelijk beter gaan ontbijten denk ik?

Maar voor de rest?
Ik hoorde laatst weer dat ik te veel zuivel gebruik en dat is ook weer niet goed?
https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... wicht.aspx
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-09-2018 15:05
Roofbouw is, als je zo weinig calorien neemt, dat je lichaam niet meer goed kan functioneren
Vreemd, ik zou zeggen dat het betekent dat je te weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt in relatie tot wat je met je lichaam doet (rust niet ogenschouw nemende). Niet hoeveel energie je binnenkrijgt, die heeft ze nog zat getuige haar gewicht.
En te veel fruit is ook weer niet goed toch?
Ik gebruik nu 10 aardbeien, 1 banaan 1.5 kiwi per smoothie.
Ik maak 1l smoothie en die daar trouwens ook lijnzaad in, en verdeel dit dan tussen mijn smoothie beker en die van mijn vriend, dus 0.5l pp.

Maar dan heb ik mijn portie fruit wel binnen voor 1 dag denk ik?
Alle reacties Link kopieren
dwab schreef:
12-09-2018 15:10
Maar tips?

Voornamelijk beter gaan ontbijten denk ik?

Maar voor de rest?
Ik hoorde laatst weer dat ik te veel zuivel gebruik en dat is ook weer niet goed?
Minder fruit in je smoothie wat nu voor het aantal kcal zorgt, maar echt vullende voeding zoals havermout, brinta, etc. Hoeveelheid zuivel; daar vindt iedereen iets anders van. Doe wat goed voelt. Ik zou wel iets meer eten omdat je veel sport, en dan denk ik echt aan meer eiwitten. Als je teveel onder je kcal behoefte gaat zitten went je lijf hieraan en gaat in een soort spaarstand, waardoor je juist alle kcal opslaat en je op het wel bekende plateau komt (stil staan in gewicht, niet meer afvallen dus). Dat is zonde van al je harde werk.

Ik snap dat je denkt: weinig kcal, dan val ik af. Maar het heeft dus ook een keerzijde als je te weinig kcal binnen krijgt.
lilalinda schreef:
12-09-2018 14:30
vooropgesteld, dat ik aardappelen een erg lekkere, prima voedingsbron vind, maar 200 (wat mij betreft 250) gram aardappelen is een portie en 100 gram rijst ook.
En daarmee is het qua calorieën weer gelijk

Meet je dan de rijst gekookt of rauw? Gekookte rijst is namelijk veel en veel zwaarder dan rauwe.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-09-2018 15:05
Roofbouw is, als je zo weinig calorien neemt, dat je lichaam niet meer goed kan functioneren
Je valt af als je meer calorieën verbrandt dan dat je inneemt.

Om dat roofbouw te noemen lijkt me op zn zachts gezegd zwaar overdreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven