Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatiecup ervaringen?

21-09-2018 12:10 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister definitief besloten minimaal een jaar te stoppen met de pil. Nu ben ik nogal laconiek met tampons verwisselen en maandverband vind ik vreselijk zitten. Door een tip van iemand in het andere topic kwam ik uit bij de Menstruatiecup.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen daarmee. Vertel er ook even bij welk merk jij hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaringen mee, maar vriendin van een vriendin gebruikt het en wilt nooit meer anders. Ga hem zelf ook aanschaffen binnenkort. Merk geen idee, dacht dat er maar 1 merk was :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nu twee van MeLuna (een Classic en een Short-Sport) en ben er erg tevreden over. Soms een dag dat het niet zo goed wil lukken om hem goed te krijgen (bad cup day ;-D ) maar meestal geen problemen.

Het is even oefenen en er handigheid in krijgen. Ik hoef niks anders meer.
zoekfunktie.... :idee:
gezondheid/menstruatiecup/list_messages/216254
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al bijna 2 jaar een cup en wil nooit meer anders!
Ben begonnen met Meluna, nu over op Lunette. Lunette is iets duurder maar blijft bij mij beter zitten.
Ben altijd vrij zwaar ongesteld en wissel om de 4 uur op die momenten.

Je moet alleen niet vies zijn van jezelf en van bloed. In het begin is het best lastig er een handigheid in te krijgen. Maar na een paar keer nier meer.
Ik gebruik de organicup naar A
Ik wil ook nooit neer terug. Was in het begin even oefenen. Zit namelijk wel een leer curve aan
Nu kan ik de hele dag werken, sporten whatever en hoef ik op de meeste dagen aleen in de ochtend en avond te legen
Op lange termijn ook nog goed voor de portemonnee en het milieu
anoniem_63bae62af3fb8 wijzigde dit bericht op 21-09-2018 12:32
1.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 3 maanden de mamicup en het is even oefenen maar ik vind het wel heel handig! Minder vaak verschonen en minder afval, ja, ik ben blij met de cup!
Ik ben heel tevreden over de meluna. Tip: website groengezin gaat stoppen dus verkoopt ze met korting.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 verschillende meluna’s liggen, maar lekkage bleef. En dat binnen 15 minuten na inbrengen. Cup was ook nooit vol. Wat wou ik graag dat t zou lukken. Heb dan ook 235 verschillende manieren van inbrengen geprobeerd. Maar helaas. Heb ook de cute.cotton hierover gemaild verschillende keren. Zeer behulpzaam, maar het heeft niet mogen baten.
Ik voelde hem trouwens zelf nooit zitten als je daar misschien je vraagtekens bij hebt.
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere cups. Één voor de wat lichtere dagen, en 2 'normale'. Merk weet ik niet meer. Allen zitten prima eigenlijk. Bij de één voel ik het wat meer zitten en drukt het iets op mijn blaas (maar dat had ik met tampons ook). Alleen het verwijderen van een cup vind ik nog steeds onprettig, het laatste stukje (het randje) doet wat zeer en het inbrengen soms ook. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen (immers, tampons inbrengen voelde ook niet echt prettig). Ik heb toen ik een cup wilde aanschaffen vrij veel youtube video's gekeken met reviews van cups, zodat ik ook echt kon zien hoe stevig een cup was i.v.m. een ander type cup.

Ik vind het veeel praktischer, schoner, en duurzamer.
Alle reacties Link kopieren
Heb 3 of 4 periodes het geprobeerd maar.gooi de zooi toch liever weg. Toen hij bij uit uitkoken een keer droogkookte en mijn hele huis nog dagen stonk naar verbrand rubber dacht ik....klaar ermee.
ik heb trouwens wel het steeltje afgeknipt na een paar keer gebruiken. Sindien voel ik hem niet meer zitten
Alle reacties Link kopieren
Verschillende geprobeerd, ik vond het oncomfortabel. Ik kreeg last van een pijnlijke binnenkant. 3 menstruatie's proberen maar nu weer over op tampons. Veel mensen zijn er heel positief over dus ik zou het gewoon eens proberen
Wil het ook proberen.
Tampons daar lek ik tegenwoordig snel doorheen.
Vooral als ik even nies of hoest.
Bah..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een, denk 5 cyclussen inmiddels gebruikt. de eerste 3 was even wennen en uitvinden wat de beste manier om in te brengen. Ben er super tevreden over. Wel heb ik af en toe dat hij wat naar beneden zakt, maar dan zit hij vaak ook erg vol (ben kort, maar hevig ongesteld)
Alle reacties Link kopieren
Er zit best een verschil in flexibiliteit/stugheid van het materiaal. Ik merk dat ik bij gebruik van de Sport toch een wat "schraal" gevoel krijg (deze is ook een maatje groter dan mijn Classic).
Dus als je erg gevoelig bent van binnen zou ik kijken voor een wat minder stug model.

De mijne hebben een knopje aan de onderkant i.p.v. een steeltje.

En kijk ook even hoe hoog/laag je baarmoedermond zit. De Classic gaat bij mij net qua length. De Short vind ik een net iets prettigere lengte hebben, die voel ik tenminste niet bij afvegen na het plassen.
Even benieuwd hoe jullie dat op werk doen.
Wij hebben en gemengd toilet en los daarvan geen wasbak in toilet zelf. Thuis ook niet overigens maar als ik alleen ben vind ik het niet erg om door de kamer te moeten.
Om deze reden gebruik ik hem eigenlijk niet meer en dat terwijl ik het wl een veel beter alternatief vind!
WakeUpje schreef:
21-09-2018 20:04
Even benieuwd hoe jullie dat op werk doen.
Wij hebben en gemengd toilet en los daarvan geen wasbak in toilet zelf. Thuis ook niet overigens maar als ik alleen ben vind ik het niet erg om door de kamer te moeten.
Om deze reden gebruik ik hem eigenlijk niet meer en dat terwijl ik het wl een veel beter alternatief vind!
Ik haal mijn cup er op werk nooit uit.
Dat is juist het mooie van die dingen
Alle reacties Link kopieren
zelf geen ervaring, wel destijds eens ingelezen in verband met interesse.
Je kan best eens even googelen want er zijn wel degelijk verschillende merken (kwaliteitsverschil?). Verder zijn er ook tabellen te vinden met maten van menstruatiecups. Deze verschillen naargelang gewicht, of je al dan niet al eens een vaginale bevalling hebt gehad en ik geloof ook hoeveelheid bloedverlies. Veel succes!
Ik gebruik de femmecup (gekocht bij cutecotton nu ruim 2 jaar. Ik zweer erbij, echt ideaal. In het begin zeker even wennen met inbrengen, maar als je het eenmaal doorhebt is het super. Hij mag (de mijne volgens de gebruiksaanwijzing) max 12 uur in blijven. De eerste dagen moet ik ieder uur legen (zeer hevige menstruatie) maar lek nooit door. Snachts ook ideaal. En vanaf dag 3 kan ik hem langer inhouden. Ik steraliseer de mijne in een magnetron steralisator, zie dat in een pannetje niet zo zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook wel willen proberen, alleen ben zo bang dat het niet lekker zit of dat ik doorlek.
Bij tampons lekte ik snel door en ik voelde ze heel vaak zitten. Dusja, toen toch maar weer naar de maandverband.
Ikzelf ben nu ook net gestopt met pil en wil ook aan zo een cup beginnen.
Het zal denk ik ook van persoon verschillen of het fijn zit ofniet.
Misschien maar gewoon eentje proberen dan.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
21-09-2018 20:04
Even benieuwd hoe jullie dat op werk doen.
Wij hebben en gemengd toilet en los daarvan geen wasbak in toilet zelf. Thuis ook niet overigens maar als ik alleen ben vind ik het niet erg om door de kamer te moeten.
Om deze reden gebruik ik hem eigenlijk niet meer en dat terwijl ik het wl een veel beter alternatief vind!
Flesje water mee om af te spoelen of can die hygiëne doekjes om mee schoon te vegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er eigenlijk een paar maanden op en af mee bezig geweest tot ik concludeerde dat ik daarmee mezelf alleen maar gek aan het maken was. Je weet namelijk nooit wat er precies voor jou wel of niet werkt als je het niet gewoon eens gaat proberen... Dus heb ik vorige maand een Meluna classic besteld (een rode) op cutecoton.

Had in veel eerder moeten doen! Tampons heb ik altijd ondingen gevonden dus gebruikte ik maandverband maar sinds mijn bevalling lekte ik (ook met de night variant) regelmatig door (nou ja, niet zozeer qua hoeveelheid maar qua plaatsing zeg maar). 'S nachts was helemaal een ramp en dat is nu met de cup echt zo'n opluchting!

Ik vond het wel even zoeken naar wat nou handig is qua inbrengen. De eerste menstruatie was het vooral 'op goed geluk' en soms meerdere keren inbrengen voordat hij hopelijk goed zat. Halverwege de tweede menstruatie kwam ik tot de conclusie dat als ik hem draaide (met het ingedrukte stuk naar beneden in plaats van naar boven) dat het eigenlijk heel simpel ging en voelde ook meteen alsof hij goed zat. Oftewel: oefening baart kunst!

Ik ben nog zoekende in hoe ik dit bij vriendinnen ga aankaarten want echt, iedereen zou toch van het bestaan van die dingen moeten weten...
Alle reacties Link kopieren
Bij mij klapt hij ook beter uit als ik hem inbreng met de vouw naar beneden.
Verder controleer ik altijd even of hij niet op de baarmoedermond zit (te hoog) in plaats van er net onder.

Ik las idd ook de tip van het flesje water mee. Misschien gebruik maken van het invalidentoilet?
Ik hoef hem op het werk meestal niet te legen. Mijn 'zwaarste dagen' vallen (bewust) in het weekend.
Ik veeg hem op werk even schoon met wcpapiertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven