Lijf & Lijn alle pijlers

28 dagen om fit te worden :)

21-09-2018 20:04 7 berichten
De topic-titel is een grapje, natuurlijk. In 28 dagen fit worden is onmogelijk. Maar... in 28 dagen kun je wél een uitdaging aangaan, een doel bereiken, en dat is waar het mij om gaat. Ik ben in de luxepositie dat ik de komende tijd - ongeveer zes weken - de ruimte heb om aan mijn conditie en mijn fitheid te werken. Ik heb net een groot project afgerond, en voor mij is dat een goed moment om te gaan genieten van alle dingen die ik leuk vind: sporten, gezond eten, weer fit worden. (Dankzij het grote project, de lange dagen en het beestachtig harde werken ben ik momenteel even minder fit en in vorm, maar het grote project wordt over zes weken gepresenteerd, en dan wil ik natuurlijk op mijn best zijn!)

Oké, waar ben ik naar op zoek? Naar een plan - en dat kan een boek zijn, een programma of iets anders - dat ik blindelings kan volgen. Lekker het verstand op nul en gáán. Ik heb gekozen voor een periode van 28 dagen, maar het mag gerust iets langer duren, of iets korter. Ik wil graag veel sporten, minstens 5 dagen per week, liefst 6. Ik ben vooral geïnteresseerd in krachttraining, daarnaast (op de tweede plaats, ná de krachttrainingen) yoga, en gezond eten. Dat gezonde eten hoeft niet veganistisch of 'clean' of iets anders hips te zijn, ik eet heel normaal - ook vlees - en de nadruk zou bij voorkeur moeten liggen op eiwitrijk eten (vanwege de krachttraining). En het moet lekker zijn, dat is misschien wel het belangrijkste!

Ik ben gedisciplineerd genoeg, dus daar zal het niet aan liggen. Ik kan ook best zelf een programmaatje in elkaar draaien. Dan zou ik 3 tot 4 dagen krachttrainen, daarnaast twee keer iets cardio-achtigs doen, en af en toe een halfuurtje yoga. Ik zou wat minder koolhydraten eten, geen alcohol, veel water, en daarnaast veel eiwitten eten. Maar... ik heb zin om me te laten verrassen door een leuk programma of boek, en om 28 dagen lang bij de hand te worden genomen door iemand die verstand van zaken heeft. Dat laatste is wel cruciaal. Een vaag Instagram-type met een onduidelijk dieet of sportprogramma zie ik niet zitten. Iemand als Kayla Istines valt voor mij af, omdat ik niet hou van al dat springen (ik krijg al pijn in mijn knieën als ik naar die video's kijk), en ook onze eigen Fajah Lourens valt af, omdat ze teveel gefixeerd is op (veel te) weinig eten, en zo zijn er nog een heleboel ge-hypte 'fitnessgoeroes' die er misschien wel heel leuk uitzien, maar het moet wél een beetje verantwoord blijven allemaal.

De grote vraag is dus: kent iemand een goed programma of een leuk boek? Het is ook wel eens lekker om niet zelf na te hoeven denken, en om gewoon een programma te kunnen volgen. Ik ben tot dusver, al googlend en me oriënterend, uitgekomen op een (in Nederland volgens mij volkomen onbekende) methode die 'The Vertue Method' heet, bedacht door een zekere Shona Vertue, een Australische fitnessgoeroe die in Londen woont en die daar (ha!) veel heeft samengewerkt met David Beckham. Zij combineert in haar boek alles wat ik interessant vind: krachttraining, yoga, gezond en lekker eten. O ja, en meditatie. Dat is een beetje jammer, ik hou niet van mediteren, maar misschien is het helemaal niet slecht voor mij om eens 'out of the box' te denken en het gewoon te proberen.

Zijn er andere methodes, boeken, programma's? Liefst dus met een beetje common sense, niet te ingewikkeld?

En misschien heb ik helemaal niet zo'n boek of programma nodig en kunnen wij hier, zelf, iets bedenken dat én werkt én leuk is, want daar gaat het mij om :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het killerbody boek liggen maar ik durf niet te beginnen. Ik hem zo bang dat ik honger ga lijden.
Alle reacties Link kopieren
eeka schreef:
21-09-2018 20:10
Ik heb het killerbody boek liggen maar ik durf niet te beginnen. Ik hem zo bang dat ik honger ga lijden.
je hebt het boek al gekocht, dat is al een eerste stap in de goede richting :yes:
Alle reacties Link kopieren
28 dagen om fit te worden en 50 jaar om fit te blijven.

De uitdaging zit hem niet in die 6 weken die je vrij hebt, maar in hoe je het op pijl gaat houden in de maanden/jaren erna.
Alle reacties Link kopieren
eeka schreef:
21-09-2018 20:10
Ik heb het killerbody boek liggen maar ik durf niet te beginnen. Ik hem zo bang dat ik honger ga lijden.
Dat valt reuze mee :-D (uit ervaring)
Alleen is het een kwestie van doorgaan. Zodra je stopt na die periode dan is het weer terug als een jojo.

TO voor elke dag workouts kan ik je de 30 day shred e.d. van Jillian Michaels aanraden. Zelf goede ervaringen mee.
Het principe van hoe word ik een super vetverbrander wat?
Google maar op dat boek.
Je hoeft maar 3 keer pd te eten en je mag genoeg eten. Gezond en makkelijk.
Ik eet al tijden zo, maar nu is het idee weer afgestoft.
CrossFit (maar ik zou dat niet 5 of 6 keer per week doen; 3 keer is genoeg) in combinatie met Paleo eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven