Lijf & Lijn alle pijlers

Stoppen met stress-roken.

07-10-2018 13:07 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
goedemiddag,

Toen ik op mijn 21e in een studentenhuis kwam te wonen, ben ik helaas begonnen met roken. Ik zag het toen heel erg als iets ''tijdelijks'' : Ach ik ben student, en halverwege mijn 20-er jaren als ik begin met werken stop ik er gewoon mee.

Voordeel is dat ik nooit echt in de traditionele zin verslaafd ben geraakt. Dit is natuurlijk een beetje een twijfelachtige constatering, maar ik bedoel dit ermee : Ik kan nog steeds prima een week, twee weken, drie weken en zelfs een maand zonder roken. Dan hoef ik er ook niet echt mijn best voor te doen ; ik denk er dan niet eens aan.

Dit zijn vooral de wat rustigere periodes zoals afgelopen juli/augustus maand, waarin veel vriendinnen op vakantie waren en ik in het weekend vaak gewoon rustig in de zon een boekje ging lezen, ging sporten, etcetera. Ik ging niet zo veel uit in die periode, en voel dan ook niet de behoefte om een pakje sigaretten te kopen.

Echter zodra ik met vriendinnen op een terras zit, er een biertje/wijntje bij komt kijken, dan komt toch weer die enorme drang om een sigaretje op te steken. Roken brengt bij mij de ultieme associatie met zich mee van vrijheid en ontspanning : het geeft mij (extra) het gevoel dat ik alles even los kan laten, echt even een momentje ''de boel de boel'' laten en het geeft me nét even dat extra zetje om volledig te kunnen ontspannen.

Naast die momenten op feestjes, terrasjes, zijn bij mij stressvolle periodes een valkuil. Ik zit nu bijvoorbeeld in een drukkere fase op werk en hoewel ik van januari t/m augustus hooguit 1 pakje heb gekocht, heb ik in de afgelopen 1,5 maand al een paar keer een pakje gehaald. Deze rook ik zelden volledig op, meestal rook ik er 4-5 sigaretjes uit, en houd ik vervolgens het pakje onder de kraan (stom, ik weet het). Puur om op dagen/momenten van druk/stress voor mijzelf op een dag 1 of 2 momentjes in te bouwen om even mijn rust te pakken, en voor mij werkt dit nu eenmaal héél erg goed door bijvoorbeeld als het buiten windstil en donker is even héérlijk een sigaretje op te steken. In die paar minuutjes kom ik gewoon helemaal tot rust, en het is voor mij tijdens een stressvolle dag echt een momentje waar ik naar uit kan kijken, een beloningsmomentje. Ik vind het roken qua smaak helemaal niet lekker, zelfs smerig (ik rook een sigaret maar voor de helft op), maar het is voor mij dus meer het emotionele/mentale aspect waarvoor ik toch naar de sigaret grijp.

Toch wil ik hier graag van af. Ik herken het heel erg van mijn moeder, die ook niet ''full time'' rookt, maar al zo lang ik haar ken toch naar sigaretten grijpt op momenten waarop het allemaal even wat minder loopt, omdat het haar ook die ontspanning geeft.

Uiteraard wil ik graag volledig van het roken af, maar vooral tijdens de hierboven omschreven zwakke momenten is de wil en behoefte om te roken gewoon té groot. Daarnaast helpt het mij gewoon echt om de spanning wat te verminderen.

Ik zou graag van jullie willen weten of jullie tips hebben hoe je in dit soort momenten toch sterk kunt blijven of dat er misschien handige tips/alternatieven zijn voor zulke momenten.
Alle reacties Link kopieren
lees het boek van Allen Carr (https://www.bruna.nl/boeken/stoppen-met ... U_EALw_wcB)

Voor mij werkte het, ik heb na het lezen van dat boeknooit meer een sigaret gerookt.
Alle reacties Link kopieren
eliney schreef:
07-10-2018 13:21
lees het boek van Allen Carr (https://www.bruna.nl/boeken/stoppen-met ... U_EALw_wcB)

Voor mij werkte het, ik heb na het lezen van dat boeknooit meer een sigaret gerookt.
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Download de app van Jason Vale. Zelfde theorie als Carr, 2 uur luisteren en je hoeft nooit meer roken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben grote fan van allen carr, het is me ooit gelukt met zijn methode 4 jaar te stoppen. In jouw geval denk ik dat je op zoek moet naar een alternatief, een e-smoker of zo. Ik heb hier pas een topic over vapers gevonden, misschien wat voor jou.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
07-10-2018 15:35
Ik ben grote fan van allen carr, het is me ooit gelukt met zijn methode 4 jaar te stoppen. In jouw geval denk ik dat je op zoek moet naar een alternatief, een e-smoker of zo. Ik heb hier pas een topic over vapers gevonden, misschien wat voor jou.
Ik ben ook fan! Hij heeft tevens een boek over alcohol geschreven, die heb ik vorige maand gelezen en heb sindsdien geen alcohol meer gedronken. Ik heb me in jaren niet zo fit gevoeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven