Lijf & Lijn alle pijlers

Willen afvallen maar beïnvloed worden door ouders.

16-10-2018 14:06 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben een jonge dame van 19 en wil heel graag afvallen en meer spieren krijgen. Dit lukt goed, alleen ik zit nu met een probleem: mijn ouders bemoeien zich met wat ik moet eten en wel of niet mag kopen in de winkel. Ik volg namelijk een dieet voor meer spieropbouw maar mijn ouders lijken niet te begrijpen dat ik daardoor niet alles mag eten.

Ze vinden dat ik maar moet eten wat de pot schaft en als ik zelf gezonde voeding koop in de winkel dan hebben ze daar commentaar op want ik zou dan al m'n geld uitgeven aan eten en niet sparen. Wat hun eten mag ik vaak niet eten en ze lijken dat niet te begrijpen.


Ze eten best ongezond en verwachten dat ik dit ook doe:

Elke week op zondag friet met een snack en sauzen.

Elke avond een luxe koek met koffie of thee.

In het weekend elke dag chips met een alcoholische drank.

Op zaterdag vaak pizza, broodje hamburger, broodje knak etc, al die ongezonde dingen.

Op zondag in de avond vaak muffins of ander gebak.

Bijna elke dag aardappels(maakt niet uit of het nou krieltjes, friet, of gekookte aardappels zijn).

Ook best wel vaak pastagerechten.

Elke dag bewerkt vlees of gepaneerd vlees, gepaneerde vis of gepaneerde gevogelte.

Vaak groenten uit een pot of de diepvries.

Voor broodbeleg vaak jam, stroop, hagelslag of andere zoete dingen en bijna nooit mager vleesbeleg. Ook eten ze dan vaak crackers of beschuit i.p.v. volkorenbrood(hebben we wel in huis).

Ik mag dan vaak geen verse producten kopen en zelf klaar maken(sommige producten zijn biologisch die ik koop), ze verwachten van mij dat ik brood blijf eten en mopperen op mij als ik dit niet doe en iets anders pak i.p.v. brood(als ik geen brood eet dan eet ik vaak wel veel andere dingen die gezond zijn en die ik wel mag hebben zodat ik geen honger heb), ze verwachten van mij dat ik met hun mee eet, inclusief de ongezonde dingen, terwijl ze weten dat ik dat niet mag en niet wil.

Hierdoor is er bijna altijd gedoe. Mijn moeder zegt dat andere mensen tegen haar zeggen dat de kinderen daar ook gewoon eten wat de pot schaft en geen eigen dingen klaar maken of zelf dingen kopen in de winkel.

Wie ervaart dit probleem ook en is dit normaal als ouders dit zo doen terwijl ik eigenlijk al een jonge, volwassen vrouw ben? Want in feite willen ze mij dus gewoon dik houden. Tenminste, dat idee heb ik wel.
Alle reacties Link kopieren
dan eet je wat de pot schaft, maar overal de helft van
Alle reacties Link kopieren
Als jij een jonge volwassen vrouw bent, kan je ook je eigen eten kopen. Het hoeft niet duur en biologisch te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Of je gaat op jezelf wonen, kun je eten wat je wilt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ben je echt te zwaar of vind jij dat?
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat je zegt; je bent een jonge, volwassen vrouw. Als jij niet mee wil eten, doe je dat niet. Ga eens een goed gesprek met je ouders aan en leg uit waarom je doet wat je doet.

Hebben je ouders gezondheidsproblemen en/of overgewicht? Misschien niet zo lief, maar confronteer ze daar eens mee: dit is niet wat jij voor jezelf als toekomst ziet.
Ik at 's avonds altijd mee met mijn ouders, maar schepte gewoon wat minder op en vulde dit aan met een bakje magere kwark of bijvoorbeeld extra groentes (komkommer, paprika met hummus o.i.d.). Ik bood ook regelmatig aan om te koken, zodat ik ze liet inzien dat gezond ook heel lekker kan zijn. Vergeet niet dat zij gewend zijn zo te leven, je kan niet verwachten dat ze ineens 100% met je mee doen, maar je moet ergens beginnen.

Toen ik uit huis ging kon ik lekker eten wat ik wilde, dat hielp me wel om gewoon mee te eten thuis. De koeken die mijn ouders 's avonds aten sloeg ik over, maar ik at dan wel iets anders gezonds zodat ze het niet 'ongezellig' zouden vinden ;)

Het vergt wat creativiteit, maar het kan heus!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
16-10-2018 14:25
Of je gaat op jezelf wonen, kun je eten wat je wilt.
Ze is 19! Ze kan nu ook eten wat ze wilt!

Ik vind de 'onder mijn dak, mijn regels' regel zo uitgebuit. Wanneer volwassen kinderen nog thuis wonen hebben ze inderdaad bepaalde huisregels te volgen. Maar daar hoort wat ze eet of koopt van haar eigen geld toch zeker niet bij!

Ik zou er een flinke discussie voor over hebben!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Huh elke dag aardapprlen en best wel vaak pasta?

Maar ik zou een gesprek aan gaan en aangeven dat je graag gezond wilt worden. Idd aanbieden te koken en daarvoor de boodschappen kopen
Die koek en gebak gewoon niet nemen
En evt wat minder eten en dat aanvullen met yoghurt of kwark of fruit
Alle reacties Link kopieren
IBAOHI schreef:
16-10-2018 14:39
Ze is 19! Ze kan nu ook eten wat ze wilt!

Ik vind de 'onder mijn dak, mijn regels' regel zo uitgebuit. Wanneer volwassen kinderen nog thuis wonen hebben ze inderdaad bepaalde huisregels te volgen. Maar daar hoort wat ze eet of koopt van haar eigen geld toch zeker niet bij!

Ik zou er een flinke discussie voor over hebben!
+1!!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat houdt je tegen om uit huis te gaan?

Ik snap wel dat je ouders geen zin hebben om telkens 2 keer gas en elektriciteit te verbruiken voor continu 2 potjes.

En de halve koelkast bezet te zien door spullen die enkel voor 1 persoon dienen.

En continu kritiek te moeten horen van hun kind dat hun eten niet goed genoeg / te ongezond is.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 14:51
2.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koop je het gezonde eten van je eigen geld? Dan vind ik niet dat ze daar over moeten mekkeren nee.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe zwaar je bent bij welke lengte. Wie weet vinden zij gewoon echt niet dat je moet afvallen?
Niet alleen afvallen maar ook spiermassa kweken. Heeft dit met een bepaalde sport te maken?

Hun snacks (taart, koek, frisdrank, sapjes) kun je laten staan.
Fruit wordt neem ik aan gekocht dus dat kun je nemen.

Als je een bepaalde voedselintolerantie zou hebben, zou het logischer zijn als ze daar rekening mee houden maar deze urgentie is er in jouw geval niet. Eten wat de avondpot schaft, snap ik dus wel en daarbij kun je meer groente opscheppen of minder eten.

Van lijnen heb ik geen verstand maar ik lees hier dat je dagelijks ook aan je koolhydraten moet komen (aardappelen, pasta, volkorenbrood).
Het hangt er allemaal een beetje vanaf.

Wil je afvallen terwijl je gezond gewicht hebt, bijvoorbeeld? Geef je je ouders het geval dat hun eten niet goed genoeg is? Heb je een dieet van dr. Google of een diëtist?

Ik heb nog nooit een ouder ontmoet die zijn/haar kind dwingt om koeken te eten, overigens, dat is best bijzonder.

Je zou ook kunnen aanbieden om op de dagen waarop ze het niet zo nauw nemen met de voedingsleer voor het gezin te koken, desnoods op eigen kosten. "Omdat je goed wilt leren koken" of een andere goede smoes. En die dagen net toevallig tijd hebt.

Verder noem je zowel ongezonde en gezonde keuzes op onder de noemer van wat ze aan ongezonds eten. Er is niets mis met groente uit pot of diepvries, bijvoorbeeld. het is in elk geval niet ongezond. Ze zeggen zelfs dat vers of diepvries nauwelijks uitmaakt. Aardappelen zijn ook niet ongezond. Het gaat erom hoeveel je ervan eet. En als je gebakken aardappels eet, dan hangt het af van de hoeveelheid vet die in de rest van je eten zit (en welk vet gebruikt wordt uiteraard). Jam of appelstroop kunnen prima broodbeleg zijn als je bijvoorbeeld calorieën moet tellen of ijzertekort hebt. Dat is dan bijvoorbeeld magerder en minder calorieën dan kaas.

Maar: ik kan me dus echt niet voorstellen dat ze op je boterham kijken om te beoordelen of je wel goed meedoet met de gezinsnormen....
Alle reacties Link kopieren
Eet mee en compenseer met de rest van de week of eet inderdaad minder. Of haal je eigen eten, doe ik zelf ook vaak.

Wel apart dat ze verwachten dat jij 's avonds een koek bij de koffie neemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je geen zin hebt om mee te gaan in het ongezonde eten. Een argument dat groenten uit een pot ook gezond zijn is natuurlijk makkelijk te maken, maar maakt ze niet lekkerder. Je bent volwassen en als je je eigen inkomsten hebt dan moet je ook gewoon je eigen eten kunnen kopen.

Het dieet van je ouders is helemaal gericht op koolhydraten, dus ik snap wel dat dat niet goed werkt als je af wil vallen.

Heb je al eens met je ouders gepraat dat je bang bent dat ze ziek worden als ze zo door blijven eten? En dat je hun niet tot verandering kunt dwingen, maar nu wel voor jezelf kunt kiezen?

Als ze je de vrijheid niet geven zou ik zo snel mogelijk op eigen benen gaan staan en een studentenkamer zoeken.
Alle reacties Link kopieren
En 'uit huis gaan, wat houdt je tegen?':
1. Te weinig inkomen
2. Te weinig aanbod
Maak afspraak met je ouders wanner jij kookt voor het hele gezin,met een zeker budget. Dan kan je laten zien dat gezond eten niet veel duurder hoeft te zijn. Als dat niet gaat lukken, aangeven dat je niet meer mee-eet en overleg over wanneer je de keuken mag gebruiken en of je dan een tegemoetkoming voor de extra kosten voor keuken- en gasgebruik moet geven. Gaat dat ook niet, dan is het tijd uit huis te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij Blondie90: Probeer iets meer een middenweg te zoeken. Koek, chips en muffins kun je gewoon laten staan. Van die patat en pizza kun je best een halve portie mee-eten zonder dat je meteen doodgaat. Als je dan zorgt dat je gezond ontbijt en luncht, zelf je eitjes bakt bij de lunch en ontbijt met kwark, en wat salades en vers fruit voor jezelf koopt, heb je al een heel ander eetpatroon dan je ouders, zonder dat je 'ongezellig' niet mee-eet of iets heel anders eet (waarmee je ook uitstraalt dat zij iets fout doen).

En kook eens wat vaker voor hen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Die chips en koeken hoef je natuurlijk niet te nemen.
kan je niet voorstellen om één of meerdere keren voor het hele gezin te koken? Eet iedereen gezond en op de andere dagen kan je makkelijker "zondigen".
ik kan me voorstellen trouwens dat je ouders het niet leuk vinden als je apart eet. Maar een goed gesprek met je ouders over waarom jij andere dingen wilt eten kan nooit kwaad natuurlijk. Jullie wonen met z'n allen samen, communicatie is belangrijk. :)
Succes
Vast een onpopulaire opinie. Maar zoveel is er niet mis met wat je ouders je voorschotelen. Die koek en chips kun je ook gewoon laten staan. Met aardappelen en brood is werkelijk niets mis. Daar kun je ook gezond mee afvallen en spieropbouw (waarom?!) mee kweken. Eitje bij de lunch en kwark bij het ontbijt, et voila..

(schietschijf in 3,2,1...)
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje92 schreef:
16-10-2018 15:26
Vast een onpopulaire opinie. Maar zoveel is er niet mis met wat je ouders je voorschotelen. Die koek en chips kun je ook gewoon laten staan. Met aardappelen en brood is werkelijk niets mis. Daar kun je ook gezond mee afvallen en spieropbouw (waarom?!) mee kweken. Eitje bij de lunch en kwark bij het ontbijt, et voila..

(schietschijf in 3,2,1...)
Het is 2018... Mag iemand tegenwoordig gewoon verse groenten? En niet iedere dag processed vlees?
Alle reacties Link kopieren
het lijkt erop dat je nu in een soort loopgravenoorlog met je ouders zit en dat is niet erg goed voor de verstandhoudingen. Je ouders vinden je dieet onzin blijkbaar en zijn misschien bang dat je er in doorslaat.
Je geeft heel duidelijk aan wat je niet wil eten, maar wat wil je wel eten en hoe zou je dat kunnen combineren met wat de pot schaft?

Ik snap dat jij het allemaal heel goed wil doen, maar ik snap ook dat het voor je ouders heel confronterend kan zijn en misschien kan voelen als aanval op hun gewoonten. Daar worden de meeste mensen wat opstandig van.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje92 schreef:
16-10-2018 15:26
Vast een onpopulaire opinie. Maar zoveel is er niet mis met wat je ouders je voorschotelen. Die koek en chips kun je ook gewoon laten staan. Met aardappelen en brood is werkelijk niets mis. Daar kun je ook gezond mee afvallen en spieropbouw (waarom?!) mee kweken. Eitje bij de lunch en kwark bij het ontbijt, et voila..

(schietschijf in 3,2,1...)
vind ik ook ,zo dramatisch is het allemaal niet. En natuurlijk zijn er altijd betere, of orginelere en hippere opties. Qua groenten is verschil tussen vers en vriezer verwaarloosbaar (hoewel ik het vers veel lekkerder vind).
Ik vraag me eigenlijk af wat TO dan zou willen eten? Dus TO: wat zou je willen eten?
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje92 schreef:
16-10-2018 15:26
Vast een onpopulaire opinie. Maar zoveel is er niet mis met wat je ouders je voorschotelen. Die koek en chips kun je ook gewoon laten staan. Met aardappelen en brood is werkelijk niets mis. Daar kun je ook gezond mee afvallen en spieropbouw (waarom?!) mee kweken. Eitje bij de lunch en kwark bij het ontbijt, et voila..

(schietschijf in 3,2,1...)
Ik denk dat TO spier wil opbouwen omdat dit helpt om af te vallen. Spieren verbruiken veel energie. En het maakt je strak :)
Daarnaast is er inderdaad niets mis met aardappelen en brood, ben ik met je eens, mits TO de rest van haar eten hierop aanpast. Zoals jij al zegt eiwitten.
Alle reacties Link kopieren
Eens met muurbloempje. Vers is lekkerder maar een potje niet perse minder gezond. Ik zou minder aardappelen en vlees eten en wat meer groenten. Ik snap wel dat ze willen dat je met de pot mee eet en dat ze je graag laten sparen. Je bent inderdaad volwassen dus het is je goed recht om niet mee te eten, maar het is hun huis en ik snap dat ze geen zin hebben in een belerend vingertje van dochterlief. Als je dan al zelf kookt dien je ook alle troep daarvan op te ruimen en minimale hoeveelheid in de koelkast te zetten. Aanname dat je de koelkast vol duwt en een rotzooi achter laat en een belerend toontje hebt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven