Lijf & Lijn alle pijlers

Ik wil afvallen en volhouden! Tips

19-10-2018 10:40 15 berichten
He lieve mensen,

Ik wil zeker 5 kilo afvallen, ben aardig aangekomen de laatste tijd. Maar nu is het tijd voor verandering!
Hebben jullie tips of ervaringen hoe jullie dit zelf hebben gedaan? En het hebben volgehouden.

Hebben jullie bv de wijn laten staan tijdens de borrel of zijn jullie extra gaan sporten? Ben zeer benieuwd
(Alles over calorie inname weet ik wel);)

Hopelijk hoor ik snel jullie tips
Alle reacties Link kopieren
Een wijntje op z'n tijd past prima in een goed voedingspatroon. Want dat is wat je jezelf ana moet leren. Ga geen dieet volgen, maar pas je voedingspatroon stap voor stap aan. Begin met hetgeen het meeste suiker bevat. Meestal zijn dat sapjes en frisdrank. Vervang dit door water, koffie (zonder suiker) en thee. Als je hieraan gewend bent pas je iets anders aan. Doe hetzelfde voor je zout inname. Vervang dit ook voor producten die minder zout bevatten.

Zo pas je je voedingspatroon in stappen aan en houdt je het vol. Je zult merken dat je op termijn veel meer onbewerkte producten eet en veel minder behoefte hebt aan koek, gebak, snacks enz. enz.. Een borrel kan prima zonder alcohol.
Selectiever zijn met ongezonde dingen. Op bezoek een koekje bij de koffie dat niet enorm lekker is, hoef ik niet meer. En wat vaker de fiets pakken. Na een halfjaar zijn dat gewoontes geworden.
Niet gaan lijnen maar je eetpatroon aanpassen inderdaad. Dus minder bewerkte producten eten, labels lezen in de supermarkt, pure producten pakken, minderen in suiker. Natuurlijk mag je af en toe nog wel eens wat lekkers, gun jezelf dat ook want als je daar te hard in bent val je eerder terug in je oude patronen. Dus niet meteen na een halve reep chocola opgeven maar de volgende dag gewoon weer verder gaan. Je daar niet door laten ontmoedigen. Ga je inlezen in voedingsleer. Pak eens wat vaker de fiets, ga lekker een sport doen die je leuk vindt.
Het is echt een verandering in lifestyle, niet een dieet dat je leven echt kan omgooien. Ik ben zelf momenteel ook heel goed bezig en na bijna 2 weken zitten mijn kleren nu al losser. Dat motiveert zeker.

Ik eet dus grotendeels allen maar pure producten, veel meer groente dan eerst en neem geen suikers meer ( suiker uit fruit nog wel ). Werkt echt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad je voedingspatroon aanpassen, niet streng diëten!
Wat eet je nu op een dag?
Kleine dingen kunnen ook al een groot verschil maken, bijv. ontbijten niet met yoghurt en cruesli, maar met kwark en muesli. Ook skyr geeft lang een verzadigd gevoel doordat er veel eiwitten inzitten.

Wat is je valkuil?
Ik heb bijv. na het avondeten standaard trek in iets zoet. In plaats van snoep, neem ik dan bijvoorbeeld een mandarijn. Of een volkoren beschuitje met mager beleg zoals kipfilet.
Wauw, wat fijn al deze tips.

Ik drink eigenlijk altijd alleen maar thee en wijn bij een borrel.
Maar ik vind het erg lastig om mijn ontbijt en lunch in te vullen. Nu eet ik bv
Ontbijt; warme havermout met amandelmelk en appel
Lunch; hier gaat t eigenlijk altijd fout.. want 1 boterham worden er 4 uiteindelijk, en daarna denk ik ‘nu heb ik toch weer teveel gegeten’ en ga ik zitten snacken omdat het niet is gelukt (heel dom, ik weet het)
Avond eten; ik eet veel dagen buiten de deur voor werk dus hier heb ik niet veel over te zeggen, probeer wel voor de groentjes te gaan.

Nog een vraagje; wat vinden jullie van een sapdag per week? Is erg populair bij mij op yoga.

Nogmaals dank voor de snelle reacties
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf vind een sapdag onzin, maar als andere mensen zich daar fijn bij voelen moeten ze dat doen. In mijn yogagroep (ik ben de docent) doet niemand dat in ieder geval.
Met 4 boterhammen als lunch is opzich niets mis, ik ga daar zelf nog wel eens overheen zelfs. Maar ik beweeg ook veel, dus mijn lichaam heeft veel onderhoud nodig. Misschien is het voor jezelf handig om je eten en beweging bij te houden in de app my fitness pall. Dan heb je een beter inzicht in wat je binnenkrijgt en wat je ongeveer nodig hebt. Want 1 boterham als lunch vind ik persoonlijk wat weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport. Drie keer per week. En sinds ik dat doe heb ik eindelijk het gevoel dat het jojotijdperk tot het verleden behoort.
Wat voor mij ook heel behulpzaam is is een buddy. Niet iemand waar ik samen mee sport maar die me vanaf de zijlijn aanmoedigt en enige controle uitoefent. Ook al ben ik een grote meid, ik heb gemerkt dat ik het voor mij alleen een (te) zware klus vind.
...
Mijn tip is: aan iedereen vertellen dat je aan de lijn doet. Dat je vijf kilo gaat afvallen.

Als iedereen weet dat je dit wilt en gaat doen, wordt het lastiger om een wijntje te nemen of extra te borrelen etc.

Ik wil voor het einde van het jaar ook nog vijf kilo kwijt. Maar ik ben al heel lang bezig met afvallen en al bijna 30 kilo kwijt. In het begin het ook groots aangekondigd aan iedereen die het maar wou horen. De sociale druk helpt mij.
Maar om die vijf kilo extra te halen, moest ik weer even strenger aan mijn dieet gaan. Dus heb ik iedereen weer opnieuw verteld dat ik streng ga zijn en ga opletten. Voor mij helpt dat heel goed.
Minime3, goed bezig hoor!

Ik ben zelf gestopt met sporten (sporten eerst 5 dagen per week) heb 4 maanden geleden de ziekte van Pfeiffer gekregen, gaat nu weer de goede kant op gelukkig dus wil het binnenkort wel weer oppakken.

Ik vind t fijn dat jullie zo veel tips geven.
Mijn BMI is verder ook prima, ik ben namelijk erg lang dus ik mag wat hebben qua kilootjes maar het gaat allemaal rond mijn buik zitten en daar voel ik me niet fijn bij.

Heeft er iemand goede tips qua lunch? Want een standaard salade komt ook wel mijn neus uit en dat broodje ook.
Ben benieuwd naar jullie gezonde lunch ideeen!
Alle reacties Link kopieren
Voor de lunch misschien iets met ei?
Omelet met veel groente bijvoorbeeld.
Of soep?
Je kunt ook pannenkoekjes maken van banaan en ei(wit) en kaneel.
Wrap met tonijn
Hou je wel van (volkoren) crackers of vind je dat net zoiets als brood?

Ik weet niet wat een sapdag precies inhoudt, drink je dan de hele dag alleen maar sapjes? Of wel een gewone avondmaaltijd? In ieder geval, ik denk dat ik het kauwen zou misschien.
Fijne tips voor de lunch dankjewel!
Een sapdag is 3 sapjes (zelfgemaakt) voor ontbijt, snacktijd en lunch, in de avond eet je dan een soep.
Alle reacties Link kopieren
net in ander topic geschreven hoe ik bezig ben:
Ik woog eind dec/begin jan 96 kilo. Dacht 100 kilo komt eraan dat is NIET fener!
Ik ben 2 jan begonnen met 40 dagen geen alcohol en suiker/snoep ( wel gewoon volkoren brood en fruit )
Daarna alleen alcohol op n feestje niet thuis, en beperkt suiker ( niet thuis soms op n verjaardag oud maar of wijntje of gebakje niet en en) en ik heb mijn stappen die ik per dag loop bekeken en daar schrok ik van!
Ik liep op werkdagen maar 4000 stappen
Dat heb ik in stappen van 1000 opgevoerd elke 2/3 weken.

Inmiddels kan ik zeggen dat ik in de basis een gezond eetpatroon heb rond de 1500-1600 calorien, af en toe buitenshuis smokkelmoment wijn of suiker en dagelijks 10.000 stappen
Dat scheelt 15 kilo!

Voor een gezonde bmi moet ik nog 6 kilo afvallen
Dat hoop ik eind jan/begin feb te halen

Met de juiste mindset doorzettingsvermogen en geduld kom je er!

Om mijn calorien bij te houden gebruik ik de app lifesum die laat ook zien of jeproteine/vet/koolhydraat verhouding ok is
1. Aanmoediging: wat is je motivatie?
2. Routine. Nieuwe gewoonten, bv. quick wins gebruiken
3. Beloning. Jezelf regelmatig belonen.

Als jouw favoriete serie 20 minuten per aflevering is, ga je 20 minuten op de hometrainer. Twee vliegen in één klap: chillen en bewegen.
Ik lees graag mee.
Ben vanaf januari 9 kilo kwijt, zit nu op gezond BMI (75 kilo bij 1.80 m) maar wil er graag nog 5 kg af.
Bij mij gaat het echt met ups en downs, waarbij de slechte dagen nu ongeveer even vaak zijn als de goede dagen in een week.
Vaak heb ik 3 goede dagen en de 4e dag eet ik wat ongezonds en denk ik; nu is de dag toch al verpest en sla ik door in de snoepbuien.
Zwak, maar zo gaat het elke keer.
Doordat ik ook aan hardlopen doe, blijft de schade beperkt, maar hard gaat het niet.

De kilo's ben ik kwijtgeraakt door 1500 a 1600 kcal te eten op goede dagen. En te sporten. Op de dagen dat ik niet sport, probeer ik 4 km per dag te wandelen.
Geen rare dieeten en gewoon brood met mager beleg gegeten, groente, fruit, zuivel, aardappelen en rijst, vlees .
En af en toe de touwtjes wat losser, is gewoon nodig om het vol te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven