Lijf & Lijn alle pijlers

Mijn journey: van 77 naar 59 kilo en weer terug naar 66

02-11-2018 13:00 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Ik ben nieuw bij Viva en wil graag mijn verhaal delen. Ben ook erg benieuwd of jullie soortgelijks hebben meegemaakt en hoe jullie de draad weer opgepakt hebben!

2 jaar geleden is mijn afval-journey begonnen; toen woog ik 77 kilo. Met mijn 164cm lang veel te veel! Ik was te dik, altijd ziek(astma)/zwak/misselijk, paste niet meer in mijn kleding maar bovenal zat ik niet lekker in mijn vel. Tijd om de knop om te gooien, zou je zeggen. Zo makkelijk was het echter nooit. Ik vond het heerlijke om avonden op de bank te hangen met een glas wijn, toastjes met kaas of een zak chips.
Naast mijn gewicht zat ik in een fase in mijn leven waarop niets was zoals ik het graag had willen zien. Ik had een flink gevecht met mijzelf.

Na een flinke buikgriep was er 2 kilo vanaf en had ik een ingeving!
“Dit moet de start zijn van de vele kilo’s.” Doelen had ik nog niet maar elke kilo eraf was er één! Ik bestelde een Weight Care 5 Daagse minikuur, begon gelijk en de volgende twee kilo’s waren er af - na één week! Wat een heerlijk gevoel was dit zeg.

Om de goede voornemens voort te zetten ging ik met een vriendin mee naar Les Mills Bodypump. Nog voordat ik de zaal verliet na mijn eerste les had ik al spierpijn het weerhield mij er echter niet van om donderdag weer te gaan. Een “verslaving” was geboren. Ik ging twee keer per week naar de sportschool en deed dan mee aan het uurtje bodypump. Daarnaast ging ik één andere dag in de week aan de slag met gewichten (lees; gewichtjes) in de sportschool. Hoe moeilijk kon het zijn? Op Instagram had ik al zoveel #FitGirls gevonden die hun eigen gewicht in kilo’s op hun nek droegen tijdens een squat.
Op mijn toenmalige sportschool kon ik rustig uitproberen en merkte ik al snel dat het een heerlijke manier was om mijn hoofd leeg te maken. Na een uurtje in de sportschool was ik een ander mens. Tijdens de bodypump les merkte ik al snel dat het gewicht dat ik dragen kon zwaarder werd. Het motiveerde enorm om nog meer door te zetten en alsof dat niet genoeg was zat ik strakker in mijn vel en vlogen de kilo’s eraf. Soms was het er “maar” één per maand en soms was het er één per week. Er veranderde vrij weinig aan mijn eet patroon al stopte ik met het snaaien in de avond en voelde ik mij sterker als ik een stukje taart afsloeg.

Ik begon een heel ander mens in de spiegel te zien. Daarnaast had ik sinds jaren weer energie over en kwam ik niet gestrest thuis maar heerlijk relaxed. Door deze ‘state of mind’ zag ik in wat de afgelopen maanden (en jaren) bij mij enorm veel energie gevreten had – de redenen waarom ik niet meer gelukkig was met mijzelf. En misschien nog belangrijker; dat ik niet van iemand kon houden als ik niet eens van mijzelf hield. Een roerige periode brak aan waarin ik mijn relatie beëindigde na 10 jaar en voor mijzelf koos.

Ik kon mijzelf helemaal kwijt in fitness – stopte met de bodypump lessen en ging bij betere sportscholen (Ja, dit waren er meerdere) aan de techniek van het liften werken. Mijn lichaam begon spieren te laten zien die ik nooit eerder gezien had. Ik kon ook al bijna mijn eigen gewicht liften tijdens een squat en ik deed pull ups alsof het niets was! Wie had dat ooit gedacht?

Ook veranderde er andere dingen in mijn leven. De longarts vond het wonderbaarlijk dat mijn longinhoud na jaren weer gezond was. Ik was niet meer ziek, zwak, misselijk - zelf geen verkoudheid meer. Ook had ik eindelijk mijn eigen leven, alleen. Een eigen huis. Alles was weer op de rit en sporten had mij de nodige afleiding en energie gegeven in dit hele proces. Daarnaast kon ik “weer” gebakjes eten, koekjes en grote lunches. Ik sloeg niets meer af en merkte hier helemaal niets van.
In de sportschool werkte ik naar een lager vetpercentage: “Onder de 20%” werd mij constant gezegd.

Ander halfjaar na de start van deze journey woog ik 59 kilo met een vetpercentage van 11%. Ik kon mij niet herinneren dat ik ooit zo weinig gewogen had. Vijf keer per week sportte ik en ik hoefde niet meer te letten op hoeveelheden eten en überhaupt niet eens naar wat ik naar binnen werkte. Hoelang kon dit zo doorgaan?

Niet lang – kan ik je vertellen.

We zijn nu een jaar verder dan de 59kilo. Het gewicht is op dit moment 66,6 kilo en ik baal als een stekker. Reden? Ik kan je vertellen dat ik ben gaan samenwonen en enorm geniet van de avondjes op de bank met een wijntje en een kaasje, of dat ik te druk met mijn nieuwe baan ben om ’s avonds of s’ ochtends nog te gaan sporten maar dat is allemaal onzin. Ik ben mijn doorzettingsvermogen kwijt. Voor nu dan.

Een jaar geleden heb ik tijdens het sporten een ongeluk gehad in de sportschool met als resultaat een hersenschudding, stukje afgebroken kin en een blauwe en beurse rechterkant van mijn lichaam. Ik moest rusten (en vond het doodeng om ooit nog eens op een loopband te moeten staan). Na het herstellen pakte ik sport weer rustig op en kreeg ik nog een ongeluk: een val op de skeelers leidde tot een hematoom op mijn bil. Naast enorm pijnlijk was de linkerkant gigantisch opgezet en kon ik weken moeilijk zitten. Tot slot stopte ik voor de zomer met handbal. Sport kwam weer op een laag pitje tot die uiteindelijk verdween.

Nu sport ik af en toe: hardlopen op zonnige ochtenden of avonden met mijn vriend, soms cardio in de sportschool en één of twee keer per week pak ik weer wat gewichten in onze sportkamer thuis.

Voor mij was de grootste les in deze journey dat doorzettingsvermogen en balans het belangrijkste zijn om dingen te bereiken in het leven.

Balans in ongezond en gezond eten, niet te veel en niet te weinig eten. Maar ook balans in het sporten en vooral ook de rust kunnen en willen nemen die je lichaam nodig heeft.

Tuurlijk kan je een boost krijgen van een dieet, een weekje detoxen, een paar maanden trainen met een personal trainer… maar zonder doorzettingsvermogen val je binnen de kortste keren weer terug in je oude patroon.

Hoe ik weer terug ga naar die balans? Dat zal de tijd leren. Voor nu vind ik het erg moeilijk en ben ik enorm zoekende naar de balans tussen werk en privé, maar ook tussen sporten en genieten van avonden met mijn vriend op de bank. Ik ben weer begonnen met balansdagen waarbij ik de gehele dag alleen maar weight care producten neem en max. 800 kcal naar binnen werk. De overige dagen is het een gevecht tussen mij en de snoep- of koekjestrommel.
Je krijgt op sommige dagen maar 800 calorieën binnen en ook nog eens door middel van dieet maaltijden? Ik zou beginnen met je leefstijl omgooien en ophouden met diëten. Juist door zulke dagen krijg je trek in slechte dingen en is het op andere dagen een gevecht.

Misschien is intermittent fasting iets voor je? Ik zou iig stoppen met dieet producten.
Een vetpercentage van 11 is helemaal niet gezond voor een vrouw.
Je bent afgevallen door tijdelijke maatregelen te nemen. Geen wonder dat je weer aankomt zodra je daarmee stopt. Tijd om gewoon gezond te gaan eten. Op een manier die je levenslang volhoudt. Dus drie maaltijden per dag. En 1-3 tussendoortjes als fruit, snoepgroente, kwark, klein handje noten, etc
Alle reacties Link kopieren
Jouw 'reis' is nogal van extreem naar extreem. Of je sport heel veel, of je sport heel weinig. Of je eet heel weinig (800 kcal) of je kunt je niet inhouden.

Probeer eens met een dietiste uit te zoeken wat voor jouw zou kunnen werken; niet alle zoetigheid/hartigheid dat je lekker vindt schrappen, maar wel kunnen minderen. Hoe en waarom

Met weightcarerproducten kun je weer even afvallen, maar leer je niet op een gezonde manier op een lager gewicht te blijven.

overigens ben je (nu) ook nog niet zo heel erg zwaar. Geen reden om jezelf te straffen met een slechts 800 kcal per dag. Geen wonder dat je andere dagen eetbuien krijgt.
Later is nu
Ik vind het best extreem wat je hebt gedaan. Ik zou vooral opletten dat je niet opnieuw doorslaat. Wat mij erg helpt is intermitting fasting. Misschien ook iets voor jou? Dan hoef je niet steeds bezig te zijn met wat je wel en niet eet en wanneer. Het geeft mij veel rust.

Ik eet drie goede maaltijden tussen 11 en 7 uur (11- 3 - 6) en verder geen tussendoortjes en 's avonds niks meer (alleen thee/water). Een à twee keer per week ben ik wat soepeler, aangezien ik ook wel eens een etentje heb 's avonds of lekker op de bank wil zitten met chocolade/ chips/ toastjes/ kaasjes. Dit moet ook gewoon kunnen als je voor de rest gezond eet.

Ik sport twee tot drie keer in de week, omdat ik me daar fijn bij voel, maar ik push mezelf niet tot het uiterste. Lekker lopen vind ik belangrijker, dan mezelf uitputten (mijn leven is al best vermoeiend met twee kleine kinderen + werk, sociaal leven).

Met deze levensstijl blijf ik nu mooi op gewicht (BMI van 20) zonder extreme toestanden.
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon normaal dat alles wat je heel extreem doet, zoals extreem afvallen en sporten, je uiteindelijk ook weer even de hele andere kant op kunt slaan. 11% vetpercentage is natuurlijk niet echt heel fijn voor het lichaam voor een hele lange periode. Ik geloof er ook wel in dat je lichaam zich altijd weer in balans trekt als het te lage gewicht eigenlijk niet echt bij je past en welke voor energie er in en uit gaat.

Ik ben zelf 1,66 en ik heb 72 kg gewogen, maar ook 52 kg. Ik vind zelfs het mooiste voor mij om 58 kg te wegen, maar mijn gewicht gaat toch alweer over de 61-62 heen. Alsof mijn lichaam me aan geeft dat het niet verder wilt afvallen dan dit en dat het beter bij me past. Als ik meer wil afvallen, moet ik dan al extreem gaan dieten en sporten en dat hou ik ook niet lang vol.... waarschijnlijk omdat het gewoon niet zo bij mij past...
je kan gewoon geen maat houden, zo vergaat het de meesten. dwangmatig teveel eten, daarna dwangmatig afvallen en sporten en dan weer aankomen.

accepteer dat je gewicht geen wondermiddel is om je beter te voelen en accepteer dat het leven meer is van: geniet, maar met mate
als je op gewicht wilt blijven dan zal je de rest van je leven moeten doen wat je deed toen je op je dunst was.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-11-2018 23:52


accepteer dat je gewicht geen wondermiddel is om je beter te voelen en accepteer dat het leven meer is van: geniet, maar met mate
Beste tip ever!
Alle reacties Link kopieren
Je bent op zoek naar balans. Die heb je nog niet gevonden. Eens met S-meds dat alles met mate het sleutelwoord is. Maar dat dat moeilijk is, is herkenbaar voor mij.
Ik heb jarenlang rond de 62 kilo gewogen, bij een lengte van 1.73. Maar wel met periodes van boulimia. Maat houden, zowel in eten als in afvallen, was altijd een strijd.
Vanaf mijn 35e ongeveer heb ik dat wat los kunnen laten (ben nu 41) en heb ik besloten dat mijn lijf prima was. Maar. Inmiddels ben ik nu wel te zwaar. Ik weeg nu 74 kilo. Vandaag begonnen met een gezonder eetpatroon, ik wil naar ongeveer 67 kilo.
Ik herken je strijd dus.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
05-11-2018 13:26
Je bent op zoek naar balans. Die heb je nog niet gevonden. Eens met S-meds dat alles met mate het sleutelwoord is. Maar dat dat moeilijk is, is herkenbaar voor mij.
Ik heb jarenlang rond de 62 kilo gewogen, bij een lengte van 1.73. Maar wel met periodes van boulimia. Maat houden, zowel in eten als in afvallen, was altijd een strijd.
Vanaf mijn 35e ongeveer heb ik dat wat los kunnen laten (ben nu 41) en heb ik besloten dat mijn lijf prima was. Maar. Inmiddels ben ik nu wel te zwaar. Ik weeg nu 74 kilo. Vandaag begonnen met een gezonder eetpatroon, ik wil naar ongeveer 67 kilo.
Ik herken je strijd dus.
Volgens de BMI meter van het voedingscentrum ben jij niet te zwaar hoor.

Je BMI is 24.7
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten, dan als je te zwaar of te licht bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je teveel wilde afvallen in het begin. Je doel was niet realistisch. Met je huidige gewicht heb je ook een gezond gewicht. Als je iets wil afvallen probeer het dan met mate te doen. Hoe overdrevenen je gaat afvallen hoe harder het jojo effect.

Ik heb zelf ook een BMI 24. Dat is net op het randje van wat nog gezond is. Natuurlijk zou ik voor de mooi liever slanker zijn. Maar ook mijn vetpercentage, taille omtrek, alles valt nog in de categorie gezond. Ik heb mij gerealiseerd dat ik wel leukere en betere te doen heb dan slank willen zijn.
redbulletje schreef:
02-11-2018 13:28
Een vetpercentage van 11 is helemaal niet gezond voor een vrouw.
Mee eens. 66 kilo klinkt ook niet als veel overgewicht.

Mijn tips:

Ga weer gezond eten en kom van de bank af en ga gezond bewegen: wandelen, fietsen, hardlopen, sportschool, zwemmen, wat je maar leuk vindt! Sla daar niet in door en sla ook niet door in het te weinig en te eenzijdig eten.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
08-11-2018 10:02
Volgens de BMI meter van het voedingscentrum ben jij niet te zwaar hoor.

Je BMI is 24.7
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten, dan als je te zwaar of te licht bent.
Waar. Ik zie mezelf ook niet als te dik. Ik heb maat 40, prima verhoudingen en voel me redelijk slank. Maar ik vind mijn lijf toch mooier met een kilo of vijf, zes minder, dus dat ga ik nu doen (niet proberen, gewoon doen). Het obsessieve van to herken ik van vroeger, maar dat heb ik nu niet meer. Ik sla niet meer door.
Je bent veel te extreem bezig. Jouw dieetpogingen en elke dag sporten zijn sowieso niet vol te houden voor een normaal mens. Op basis van statestiekjes ben je niet te dik en was je dat ook nauwelijks. Met 59 kilo en een vetpercentage van 11 procent en zulke strenge sportregimes dat je er ongelukken aan overhoudt ga je over elke grens van wat normaal is heen. Dit soort heftige sportregimes zijn voor een bepaald select groepje haalbaar maar niet voor de huistuin- en keukensterveling. Ik moet sterk denken aan de docu over dat meisje met eetproblemen die elke dag zoveel sportte. Het heeft met controle te maken. Niet met je gewicht.

Live a little en geniet van je kaasjes en je wijntje met je vriend. 66 kilo is prachtig. 70 ook nog. Daarna ga je maar balansen of eens per week hardlopen. En niet meer dan dat.
En stop met die stomme diëten.

Graag gedaan!
Alle reacties Link kopieren
We zijn inmiddels een week verder en TO is niet meer langsgeweest.
Later is nu
elske1975 schreef:
08-11-2018 10:49
Mee eens. 66 kilo klinkt ook niet als veel overgewicht.

Mijn tips:

Ga weer gezond eten en kom van de bank af en ga gezond bewegen: wandelen, fietsen, hardlopen, sportschool, zwemmen, wat je maar leuk vindt! Sla daar niet in door en sla ook niet door in het te weinig en te eenzijdig eten.
Volgens de BMI index is 66 kilo bij 1.64 überhaupt geen overgewicht.
Isabellarose- schreef:
08-11-2018 12:43
Je bent veel te extreem bezig. Jouw dieetpogingen en elke dag sporten zijn sowieso niet vol te houden voor een normaal mens. Op basis van statestiekjes ben je niet te dik en was je dat ook nauwelijks. Met 59 kilo en een vetpercentage van 11 procent en zulke strenge sportregimes dat je er ongelukken aan overhoudt ga je over elke grens van wat normaal is heen. Dit soort heftige sportregimes zijn voor een bepaald select groepje haalbaar maar niet voor de huistuin- en keukensterveling. Ik moet sterk denken aan de docu over dat meisje met eetproblemen die elke dag zoveel sportte. Het heeft met controle te maken. Niet met je gewicht.

Live a little en geniet van je kaasjes en je wijntje met je vriend. 66 kilo is prachtig. 70 ook nog. Daarna ga je maar balansen of eens per week hardlopen. En niet meer dan dat.
En stop met die stomme diëten.

Graag gedaan!
70 is wel degelijk overgewicht bij haar lengte, dan heb je een BMI van 26. Met 66 kilo zit ze net tegen de grens aan, maar dat is wel aan de zware kant.

59 kilo is niet extreem dun, dat is een heel doorsnee BMI van 22.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven