Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

05-11-2018 09:51 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds enige tijd volg ik een koolhydraatarme etenswijze. Ik ben dit gaan doen in eerste instantie ivm pijnklachten aan mijn benen (lipoedeem) en PDS. Ik heb hier veel baat bij. Ook is het mooi meegenomen dat ik wat afval.

In mijn omgeving kan ik hier niet heel lekker over praten, omdat er niet begrepen wordt, dat bijvoorbeeld een banaan niet in een koolhydraatarm dieet past en een stukje kaas of worst wel en ik steeds opnieuw moet uit blijven leggen dat ik deze eetwijze niet alleen doe om af te vallen, maar voornamelijk vanwege mijn pijnklachten die aanzienlijk zijn afgenomen.

Eigenlijk zoek ik gewoon mensen die niet gelijk gaan roeptoeteren waarom dit ongezond is, maar ook tevreden zijn en het ook leuk vinden om recepten en eet-ideeën uit te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al ruim een jaar koolhydraatarm.
Ben gestopt met mensen uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt.
Ben ruim 25 kilo afgevallen en zoveel meer energie.Mijn huid ziet er beter uit en ik heb geen suikerdips meer.
Alle reacties Link kopieren
er zijn een aantal facebookgroepen, misschien kan je je daar bij aansluiten. Daarin vind je ook allerlei tips en lekkere recepten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 3 maanden koolhydraatarm/beperkt aan het eten, wel vanwege gewicht. Resultaat tot nu toe: 9 kilo kwijt en meer energie.
En dat zonder dat ik nou echt het gevoel heb dat het heel zwaar is om vol te houden, eigenlijk eet ik elke dag lekkere maaltijden.
Ik vind het wel leuk om ervaringen/recepten uit te wisselen.
Ik overweeg om met koolhydraat arm/beperkt te gaan beginnen
Ik neem nu vaak brood mee ivm wisselende werktijden.
Misschien kunnen jullie mij wat tips geven
Ik eet ook al een tijdje (10 maanden) koolhydraatbeperkt (niet -arm), ik at een tijdje heel erg KHA maar daardoor kreeg ik obstipatie, zelfs met alle groenten en vetten. Ik voeg nu wat vaker brood toe aan mijn voeding, soms een banaan, en vooral wat vaker peulvruchten (ben ik ook gek op). Ik ben een aantal kilo's afgevallen, maar vooral is mijn buik zó 'rustig'! Ik heb PDS en heb altijd na elke maaltijd diarree gehad (vooral bij broodmaaltijden of maaltijden met veel KH). Ik leg het mensen trouwens ook niet meer uit ;-) .

Eetpatroon is stabiel en vooral erg lekker. Ik ben namelijk veel gekker op kaas en vlees dan op brood, pasta en rijst. Het enige dat ik wel eens mis, en dus echt nooit neem, is cake of taart. Maar goed, dan neem ik vaak een stukje chocolade en dan is dat ook prima. Ik mis KH verder niet zo, en mijn cholesterol is lager, mijn buikomvang is kleiner en ik voel me beter en rustiger. Voor mij erg veel voordelen dus!
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 05-11-2018 10:20
Reden: nulletje vergeten
0.16% gewijzigd
.
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 05-11-2018 10:20
Reden: dubbel
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Coetje: Wat goed zeg!
@Hamerhaai: Dank voor de tip, ik heb alleen geen facebook :)
@manana: Wat goed! Ik ervaar hetzelfde. Enige wat ik lastig vind is dat ik ook de alcohol moet laten staan. Niet dat ik verslaafd ben maar vind het wel lekker om af en toe een cocktail of een wijntje te nemen. Verder mis ik helemaal niks
@Arcticfox: Ik neem eigenlijk altijd salades mee naar mijn werk. Het kost amper meer tijd dan boterhammen smeren :)

Mijn favo-lunchrecept voor naar het werk (bron Gobento): 2 stelen bleekselderij in stukjes snijden, wat gerookte kipblokjes erbij, een paar uitgebakken spekblokjes, lepeltje mayo en peper er door. Lekker makkelijk

Vanmiddag eet ik 2 stronkjes witlof, halve avocado, kipblokjes, lepeltje mayo met knoflookpoeder.

Wat zijn jullie favo meeneemrecepten?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
05-11-2018 10:19
Ik eet ook al een tijdje (10 maanden) koolhydraatbeperkt (niet -arm), ik at een tijdje heel erg KHA maar daardoor kreeg ik obstipatie, zelfs met alle groenten en vetten. Ik voeg nu wat vaker brood toe aan mijn voeding, soms een banaan, en vooral wat vaker peulvruchten (ben ik ook gek op). Ik ben een aantal kilo's afgevallen, maar vooral is mijn buik zó 'rustig'! Ik heb PDS en heb altijd na elke maaltijd diarree gehad (vooral bij broodmaaltijden of maaltijden met veel KH). Ik leg het mensen trouwens ook niet meer uit ;-) .

Eetpatroon is stabiel en vooral erg lekker. Ik ben namelijk veel gekker op kaas en vlees dan op brood, pasta en rijst. Het enige dat ik wel eens mis, en dus echt nooit neem, is cake of taart. Maar goed, dan neem ik vaak een stukje chocolade en dan is dat ook prima. Ik mis KH verder niet zo, en mijn cholesterol is lager, mijn buikomvang is kleiner en ik voel me beter en rustiger. Voor mij erg veel voordelen dus!
Ja, die darmen! Bij mij nu minder vaak een aanval. Wat een verademing is dat zeg.
Als ik heel veel zin in gebak heb, dan neem ik wat geklopte slagroom op mijn koffie (zonder suiker natuurlijk) en dat is echt een traktatie.
Meeneemrecepten:

- Avocado met cherrytomaatjes, cashewnoten, limoen en koriander, met goede olie erover en zout. Ik neem dan dus ook echt een grote bak mee. Heerlijke salade.
- Veldsla met geitenkaas en gerookte kip, met komkommerblokjes en zwarte peper.
- Rettich in blokjes, lepel mayo, gerookte kip, bleekselderij en paprikapoeder.
- Gebakken/gegrilde courgette in blokjes, tomaatjes, olijven (ik neem altijd zwarte), feta en olijfolie, basilicum erbij.
Ik zie al goede tips voorbij komen
Wat nemen jullie als ontbijt?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook. Beperkt denk ik, niet -arm. Via mijn personal trainer zit ik op low carb high fat (ca. 65 gram kh per dag). Ook heb ik nog beperking in calorieën. In eerste instantie wel om af te vallen maar ik merk dat ik mij er ook veel beter bij voel. Ik heb 1x per week een ''hoge'' dag.

Als ik mijn afvaldoel heb bereikt, wordt het langzaam aangepast maar het blijft kh-beperkt. Simpelweg omdat het daarmee makkelijker is om op gewicht te blijven.

Mijn favo meeneemrecept is kipfilet, rauwkost, edamame boontjes en een lepel mayo met kerriepoeder of chilipoeder o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Ontbijt is bij mij afhankelijk van de rest van de dag. Als ik 's avonds een maaltijd heb met meer kh, eet ik overdag minder en andersom.

- Kwark met noten (soms wat fruit zoals blauwe bessen)
- Hüttenkäse met noten

Ik ontbijt vaak hetzelfde, niet veel variatie daarin. Dat vind ik makkelijk. Het gaat mij er ook om dat eten (vooral door de week) niet veel nadenkwerk kost zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn belangrijkste tip: bereid het goed voor.
Daarmee bedoel ik, maak een complete weekplanning voor al je maaltijden en tussendoortjes en zorg dat je koelkast goed gevuld is.
In het weekend bak ik vaak koolhydraatarme muffins (van kokosmeel) of groenteomelet in muffinvormpjes of gehaktballetjes die ik vervolgens invries. Die kan ik dan meenemen als tussendoortjes naar mijn werk.

Bij mij ziet een standaard menu er nu ongeveer zo uit (op een werkdag):
ontbijt: Griekse yoghurt met kokossnippers/walnoten/bosbessen of een koolhydraatarme cracker met Franse kaas
lunch: maaltijdsalade van spinazie, tomaat, paprika, geitenkaas of wat ik maar in huis heb - ook leuke combi’s zijn kipfilet/avocado of iets met gorgonzola en walnoten of soms restjes van het avondeten van de dag ervoor
avondeten: vlees/vis/kip en 2 soorten groenten of rauwkost (voor de overige gezinsleden wel aangevuld met rijst/aardappels/pasta)
tussendoor: handje walnoten, zelfgebakken muffin, blokjes kaas, rauwkost, gehaktballetjes, blokje pure chocola (2 of 3 dingen uit deze lijst per dag)

In het weekend heb ik wat meer tijd om te koken, dus dan maak ik als lunch vaak iets van soep of een groenteomelet. En als ontbijt gebakken eieren met spek :-)

Pasta vervang ik vaak door courgette (dat kun je echt prima eten met bolognese saus eroverheen of met kipfilet en pesto of als lasagne).
Ik ben nog wat aan het experimenteren met bloemkool als vervanger voor aardappels, heb pasgeleden een uitstekende boerenkoolstamppot gemaakt met gepureerde bloemkool. Deze week ga ik zuurkoolstamppot proberen.

Brood mis ik eigenlijk het meeste, vandaar dat ik nog wel af en toe een koolhydraatarme cracker eet.
En als ik de hele week geen uitspattingen heb gehad, dan trakteer ik mezelf op zondagochtend op een lekker croissantje, want ik vind dat dat ook af en toe moet kunnen.
Ik red het niet op een klein ontbijt, daarvoor zijn mijn dagen te druk. Ook eet ik in de avond niets meer na een uur of zeven dus dan heb ik een stevig ontbijt echt nodig. Mijn KH gaan dus vaak in het ontbijt zitten, door een bord havermout met kokosmelk en bessen en noten of die voorgenoemde (verboden ;-) ) banaan, bijvoorbeeld (ik eet weinig gewone zuivel, wel kefir en kaas, maar geen kwark of melk).
In het weekend of de dagen die ik thuiswerk, eet ik vaak kefir of eieren met kaas. Roerei, sunny side up, wat dan ook, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Nemen jullie ook KH arm brood?
Alles komt goed, alleen de rest niet
yasmijn schreef:
05-11-2018 10:43
Nemen jullie ook KH arm brood?
Toevallig over aan het twijfelen, eet jij dat wel eens? Is het te eten?
Alle reacties Link kopieren
Ja! Roereieren, gebakken ei of omelet met groente en kaas. Heerlijk. Dat komt er door de week niet van maar in het weekend wel. Griekse yoghurt neem ik ook wel ja (de 'vette' versie).

Ik gebruik ook courgette als pasta. Lekker met kip, cherrytomaatjes en pesto. Of met zalm en roomkaas. Rijst vervang ik door bloemkool, alhoewel dat ik niet in alle recepten een succes vind. Het is wat uitzoeken. Soms kook ik een beetje rijst en doe de rest met bloemkoolrijst.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel gram koolhydraten gebruiken jullie per dag? Wanneer is het eigenlijk koolhydraatarm en wanneer koolhydraatbeperkt?
Ik streef er zelf naar om onder de 50 per dag te blijven, de meeste dagen zit ik rond de 40/45.

Daarnaast mag ik van mezelf 50 gram per week besteden aan extraatjes. Bijvoorbeeld als een collega trakteert of we gaan uit eten en ik wil toch graag een lekker toetje. Of dus een croissantje op zondagochtend.
Ik gebruik dat 'budget voor extraatjes' lang niet altijd, maar ik vind het een fijn gevoel dat ik de keuze heb om dat te kunnen doen als ik het zou willen.
En dat maakt dat je ook bewust de keuze kan maken om iets niet te eten, zonder je gefrustreerd te voelen dat het niet mag. Het mag immers wèl, alleen ik kies er zelf vrijwillig voor om het niet te doen. Of ik kies er juist heel bewust voor om iets wel te eten (en dat mag dan ook gewoon, dus daar hoef ik me niet slecht over te voelen).
Per saldo maakt het misschien niet uit, maar het voelt heel anders, vind ik :-)
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
05-11-2018 10:44
Toevallig over aan het twijfelen, eet jij dat wel eens? Is het te eten?
Ja, sinds vorige week, van een goede bakker, niet van supermarkt, vind ik niet te eten, die van de bakker is wel aardig, met goede kaas erop.

Ik kan op mijn werk overdag niet zonder brood, ik heb het geprobeerd met salades en omelet enzo maar mijn lichaam wil brood.
Alles komt goed, alleen de rest niet
yasmijn schreef:
05-11-2018 10:47
Ja, sinds vorige week, van een goede bakker, niet van supermarkt, vind ik niet te eten, die van de bakker is wel aardig, met goede kaas erop.

Ik kan op mijn werk overdag niet zonder brood, ik heb het geprobeerd met salades en omelet enzo maar mijn lichaam wil brood.
Ah oke, ik rijd straks langs de bakker, ik ga er gelijk eens naar vragen! Ben heel benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dagmenu ongeveer:
Ontbijt: meestal yoghurt met bessen/frambozen/aardbeien of noten en speculaaskruiden/ gebakken eieren met tomaat en spek/ gekookt ei en halve avocado
Lunch: salade met kip/vis/vleeswaren. Kan dus zoals vandaag witlof met kip en avocado maar ook lekker carpaccio met veel sla.
Diner, veel groente met kip, gehakt of vis.

Tussendoortjes heb ik niet echt behoefte aan. Soms 's avonds een blokje kaas of plakjes komkommer met bv boursin, stukje worst. Oh, soms slagroom op de koffie omdat ik dan nog niet aan mijn vetten ben gekomen.

Ik eet max 25 gr koolhydraten. Dat is dus het ketogeen dieet. Later ga ik dat opbouwen. Maar ik moet zeggen, ik mis niks. Koolhydraatarm brood heb ik ook geprobeerd maar kreeg veel buikpijn daarvan. Salades, soep en eieren, daar doe ik het het beste op
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraatarm brood heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel van die crackers, die zijn prima.

Er zijn wat verschillende definities volgens mij maar globaal is het:
20-25 gram kh per dag = strikt koolhydraatarm (keto)
tot een bepaalde hoeveelheid = strenge beperking (de ene site zegt 50, de andere 70).
tot ca. 125-150 gram kh per dag = koolhydraatbeperkt

Als er iemand weet doe het precies zit, ben ik ook wel benieuwd!
Ik ga denk ik een poging wagen
Na hoeveel tijd merkte jullie verschil in hoe je je voelde?

Mijn ontbijt van vandaag was denk ik wel goed
Volle yoghurt met zaden en pitten mix gedroogde stukjes abrikoos en wat pure chocolade

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven