Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen, Calorieën

08-11-2018 21:38 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoii,

Sinds een kleine maand is de knop om, ik wil gezonder leven en flink wat kilo's kwijt.
Helemaal geen koek/snoep/chips meer, dus daar ben ik blij mee.

Ik ben erg zoekende in welke producten, hoeveel overal van etc. daarom heb ik een app op mijn telefoon om de calorieën te tellen.
Ik zou volgens de berekening op ongeveer 1560 calorieën per dag eten uitkomen.
De meningen over calorieën tellen zijn verdeeld, maar ik vind het voor nu prettig om een beeld te krijgen van de producten die ik eet.

Nu kom ik regelmatig maar op 800 calorieën totaal, dan heb ik die dag geen honger gehad. Ik zoek met dit topic naar tips hoe ik hiermee om kan gaan. Want ik wil ook niet eten om het eten. Ik neem aan dat het ook niet bevorderlijk is om zo weinig voedingsstoffen binnen te krijgen.

De info hierover op internet vind ik erg wisselend, vandaar dat ik hier eens vraag.
Doe eens een eetlijstje van een 800kcal-dag.
Wat eet je zoal op een dag? Ik kan me niet voorstellen hoe je maar 800 calorieën binnen krijgt. Noteer je echt alles?
Alle reacties Link kopieren
Eten is ook een medicijn / brandstof voor je lichaam. Wanneer je te weinig binnen krijgt kan je tekorten krijgen.

Verdiep je anders eens in Intermittend Fasting, dan eet je 2 dagen in de week maximaal 600 calorieën, en de andere dagen eet je normaal.

Of maak eetlijstje, en plan je 3 maaltijden. Dan kan je vooraf bepalen of dat je voor die dag te veel, te weinig of voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Dan kan je je maaltijden nog bijsturen, door wat extra vet of eiwit toe te voegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik herken het. Ik ging wel degelijk eten om het eten, om mezelf en mijn lichaam op die manier te dwingen gewend te raken aan een fatsoenlijk eetpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Als je te laag zit in de calorieën, ben je aan het crashen, dat is niet goed. Ik zou dan nog wat noten toevoegen. Die bevatten massa's vitamines en mineralen en goede vetten.
Alle reacties Link kopieren
als je een dag hebt van 800 kcal dan is dat meegenomen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou volgens de berekening op ongeveer 1560 calorieën per dag eten uitkomen.
Je bedoelt dat je dat zou moeten eten om af te vallen? En dat je geregeld maar 800 kcal eet en dan heb je geen honger?

Wat je zou kunnen doen dat is de volgende dag iets lekkers eten zodat je toch op 1562 gemiddeld per dag uitkomt. Je kan ook de volgende dag je gewoon weer houden aan 1562.

Het is geen wedstrijd om zo weinig mogelijk te eten; dat begrijp je toch? Ik snap dat je je enorm trots en machtig voelt als je met weinig voedsel kan leven, maar daar draait het niet om. De bedoeling is om een aantal kilo's af te vallen en daarna dit gewicht te stabiliseren. Dat is al moeilijk genoeg. Dat is het doel. Niet om Magere Hein te worden. Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
800 kcal is zo weinig dat ik me afvraag of je wel goed telt.

Weeg je af? Weet je wat je precies binnenkrijgt?
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
08-11-2018 21:40
Doe eens een eetlijstje van een 800kcal-dag.
Ontbijt:
Krentenbol

Lunch:
Koolhydraatarm brood met komkommer en een klein beetje friteslijn.

Diner:
Salade met gerookte kip, komkommer, tomaat, wortel, paprika en zoetzure chili saus.

Tussendoor nog een appeltje en wat wortel.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer morgen op de vragen, en het meedenken. Zie al wat goede dingen voorbij komen maar nu eerst slapen.
EevF schreef:
08-11-2018 22:33
Ontbijt:
Krentenbol

Lunch:
Koolhydraatarm brood met komkommer en een klein beetje friteslijn.

Diner:
Salade met gerookte kip, komkommer, tomaat, wortel, paprika en zoetzure chili saus.

Tussendoor nog een appeltje en wat wortel.
Eet je zo weinig en dan ook nog zo weinig voedzaam :|
Ik zou wat beter voor mezelf zorgen, als ik jou was.
Jeetje, ik zou letterlijk omvallen van zo'n eetdag...
Dat is wel erg weinig brandstoffen voor je lichaam.
Ja zo snap ik die 800 calorieën wel.
Maar.... in je OP zeg je dat je gezonder wil gaan leven. Ik vind je dagmenu alles behalve gezond.
Een krentenbol is witbrood met suiker. Lekker voor een keer in het weekend maar geen gezond ontbijt.
Waarom koolhydraatarm brood ipv bv volkorenbrood?
Friteslijn?
Geen zuivel?
Waar zijn je (goede) vetten?
Ga sporten dan krijg je vanzelf honger en trek je het echt niet op 800 kcal! :biggrin:

Eet een bak kwark / Brinta / havermout als ontbijt. Neem eens een lekker en normaal broodbeleg zoals volvette kaas of pindakaas. Eens vette vis bij het avondeten. De stamppot tijd komt er weer aan, mmm boerenkool met worst! :-P)

Nou ja ik heb dus geen moeite met het eten van 3 x zoveel als 800 kcal, dat mag duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
EevF schreef:
08-11-2018 22:33
Ontbijt:
Krentenbol

Lunch:
Koolhydraatarm brood met komkommer en een klein beetje friteslijn.

Diner:
Salade met gerookte kip, komkommer, tomaat, wortel, paprika en zoetzure chili saus.

Tussendoor nog een appeltje en wat wortel.
Komkommer is geen beleg. doe er kalkoenfilet op of ander mager beleg. Een krentenbol is voornamelijk suiker. Neem lekker kwark met fruit en wat nootjes, of havermout.
Zo’n salade savonds vind ik ook niet echt een maaltijd. gezonde tussendoortjes mis ik ook.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
EevF schreef:
08-11-2018 22:33
Ontbijt:
Krentenbol

Lunch:
Koolhydraatarm brood met komkommer en een klein beetje friteslijn.

Diner:
Salade met gerookte kip, komkommer, tomaat, wortel, paprika en zoetzure chili saus.

Tussendoor nog een appeltje en wat wortel.

Dat is geen goede en voldoende voeding om dagen vol te houden.

Ook heel rare keuzes. Je eet koolydraatarm brood tijdens de lunch maar ook een krentenbol voor ontbijt. De krentenbol zit helemaal vol met koolhydraten.
Eet gewoon een bak yoghurt met meusli/zaden/noten/rood fruit voor ontbijt en een goede boterham kaas/worst/pindakaas. Die koolhydraatarme boterham (hoeveel boterhammen eet je?) met wat komkommer is wel heel weinig.

Neem je wel voldoende vetten? Heb je nodig voor bepaalde stofwisselingprocessen, zoals o.a. het opnemen van vitamine A, D. E en K.
Krijg je wel voldoende eiwitten binnen?
Hoe groot is je salade?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zou het makkelijker voor je zijn om een weekdoel van 10.920 kcal te hebben? Met sommige dagen van 800 kcal en dagen van bijvoorbeeld 2.500 kcal in het weekend?
Alle reacties Link kopieren
Schrijf eens 2 weken lang je dagmenu op. Alles. Ga hiermee naar een dietist. Hij/zij kan je advies geven over je voedingspatroon en het gezonder maken of aanpassen voor afvallen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Het blijft mij verbazen dat mensen zonder voldoende kennis drastisch hun eetpatroon veranderen.
Dat je je bewust aan het worden bent van gezonde voeding en geen snoep, koek ed eet is al een stap in de goede richting. De keuzes die je nu maakt zijn echter allesbehalve gezond. Havermout, Brinta, volkorenbrood zijn een stuk gezonder dan een krentenbol als ontbijt. Je krijgt nu te weinig goede vetten, vitaminen en mineralen binnen. Ik doe het zo ongeveer;

O- Volkorenboterham met roomboter, bv belegd met notenpasta, ei, kaas of roomkaas, kipfilet en tomaat, kk. Of havermout, Brinta, muesli, yoghurt, kwark met fruit.

L- Volkorenboterham met gezond beleg, kiemgroenten, likje mierikswortel, tomaat. Stuk fruit


D- veel groenten, vis, stukje vlees, kip of vega, 2 (of een kleine zoete) aardappels of zilvervliesrijst. Goedgevulde verse (ongebonden) soep. Er is zo ontzettend veel gezond en lekker te bedenken. Ook koolhydraat arm.

Tussendoor neem ik bv nog een stuk fruit, een fjordcracker met roomkaas en 's avonds soms een "appelgebakje" (fjordje met schijfjes appel even in de magnetron met koekkruiden of kaneel, wat zoetstof) bij de koffie.


In het weekend eet ik wel 1 dag pasta, friet of pizza, wel zelfgemaakt. Verdiep je goed in gezond voedsel. Mensen denken soms dat ze gezond eten maar veel dingen zijn helemaal niet gezond, zoals bv gerookte vis of vlees. Soms is niet zo erg maar je kan beter zelf een kipfilet grillen als je dat vaak eet op brood en in salades. Zorg ook voor goede vetten en varieer. Richt je in de eerste plaats op gezond en minder op het afvallen, dat volgt eigenlijk vanzelf door de juiste keuzes. Succes!
@Cheiron76: maar 1 boterham als lunch en ontbijt? :O Of moet hier eigenlijk ‘boterhammen’ staan? :)
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips die ik zeker heb gelezen. Ik ga meer noten verwerken in het eten. Dat lijkt me een makkelijke manier om meerdere goede stoffen te eten.

Ik reageer even algemeen, maar merk dat veel mensen aannemen dat dit mijn dagelijkse patroon is. Dat is zeker niet het geval. Ik stel de vraag om tips te krijgen over dagen zoals deze en ik dan even vastloop in wat ik kan eten.

Op andere dagen eet ik zonder probleem gewoon 1500 kcal. Minimaal twee stuks fruit per dag, veel water.
Ik ontbijt met warme havermout met kokosmelk en fruit. Lunch met twee stevige boterhammen met kipfilet of zuivelspread bijvoorbeeld. Avondeten veel groente en vlees.

Ik weet er inderdaad nog niet voldoende van, maar dat neemt neem ik aan niet weg dat ik mijn voedingspatroon aan mag passen. Juist daarom kom ik vragen stellen..

De krentenbol was niet mijn voorkeur maar was gehaald door een vriendin.

Nogmaals, bedankt voor tips en begrip tot nu toe.
Ik wil een hoop leren en zoek dus naar tips voor eten of drinken dat ik erbij kan nemen als ik een dag erg weinig voedingsstoffen binnen krijg maar niet perse honger heb.
EevF schreef:
09-11-2018 13:41
Op andere dagen eet ik zonder probleem gewoon 1500 kcal. Minimaal twee stuks fruit per dag, veel water.
Ik ontbijt met warme havermout met kokosmelk en fruit. Lunch met twee stevige boterhammen met kipfilet of zuivelspread bijvoorbeeld. Avondeten veel groente en vlees.
Maar hier geef je toch zelf het antwoord waar je naar op zoek was?
Eet dagelijks zoiets als je hier beschrijft en zo kom je keurig aan de 1500 kcal.
En laat de krentenbollen en koolhydraatvrij brood met komkommer staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven