Lijf & Lijn alle pijlers

Overstap van harde lenzen naar bril

20-11-2018 08:19 28 berichten
Goedemorgen!

Na 15 jaar harde lenzen overweeg ik met mijn -6/-7 en cilinderafwijkingen over te stappen op een bril.
Ik ben ook toe aan een nieuwe set lenzen dus wil het besluit niet te lang uitstellen maar vind het ook een hele stap...
Iemand ervaring hiermee? Hoe lang duurde het voor je sterkte stabiel was?

Een bril voor erbij heb ik al, omdat je ogen na het dragen van lenzen van vorm veranderen is dit geen bril die ik elke dag kan dragen of kan afwisselen. Het is OF lenzen, OF een bril. Met de cilinder die ik heb kan ik niet langdurig zachte lenzen dragen. Evt. Wel af en toe een dagje als ik ga zwemmen ofzo.

De overstap overweeg ik omdat ik veel last van mijn ogen heb. Een nieuwe set lenzen kan daarbij helpen maar dat kost 400 euro en ik heb al vaker gedacht 'is een bril niet veel relaxter voor mijn ogen??'

Ervaringen? Tips?
Succes, dit moet ik ooit.

Volgens mij moet je echt weken lenzenloos zijn om je sterktebgoed te kunnen bepalen.

Combi bril en lezen vind ik ook zo’n drama .
Bril is relaxt maar heeft ook genoeg nadelen natuurlijk. Ik heb ook -7 met cylinder en combineer zachte lenzen met een bril. Gaat prima maar op de een of andere manier vind ik auto rijden met een bril niet prettig.
Misschien kan zachte lenzen inmiddels wel met mijn cilinder, toen ik aan lenzen begon kon dat nog niet masr dat zou best in de tussentijd veranderd kunnen zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bril voor erbij, maar draag hem niet graag want ik vind het een irritant gevoel op mijn neus. En je hebt niet overal zo goed zicht (aan de zijkanten, je moet ook al snel je hele hoofd draaien ipv alleen je ogen) .
Als het buiten koud is krijg je ook last van beslagen glazen, dat vind ik echt afschuwelijk. En je ogen gaan ernaar staan, als je elke dag een bril draagt. Dan gaan ze dieper in de oogkassen liggen en dat vind ik lelijk. Dat zie je vaak bij mensen die heel lang een bril hebben gedragen en toen gelaserd zijn of lenzen hebben genomen.
Het is duur die lenzen, ik draag ook nog (zachte) daglenzen ivm gemak en hygiëne, maar ik heb het ervoor over.

Relaxter vind ik een bril zeker niet. Ik vind het juist vermoeiender kijken. En zo lang ik mijn lenzen niet in heb, heb ik het gevoel dat ik nog niet echt wakker ben. Hij is wel goed op scherpte hoor. Dat is het niet. Maar ik hou dan een beetje een wattig gevoel, alsof er iets tussen mij en de wereld staat.

Tot slot vind ik het in de zomer onhandig omdat je niet gewoon een simpele zonnebril kan opzetten. Je moet dan wisselen van bril of zo'n lelijk opzetding gebruiken.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zachte lenzen en cylinder...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide ogen -4 met een cylinder en ik wissel af met bril en maandlenzen.
Meestal als ik thuis werk (achter computer)/veel thuis ben, dan de bril op en buitenshuis werken en leuke dingen doen, lenzen in.
Gaat prima.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger zelf harde lenzen gehad en die vond ik sowieso niet relaxed zitten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat voor jou het zwaarst weegt, de prijs, of het vermoeide van je ogen, anders zou je nog nachtlenzen kunnen overwegen, als dat tenminste lukt met jouw ogen. Bij mij ging het niet maar anders was het een ideale oplossing geweest.

Zelf heb ik al een 35 jaar harde lenzen en die combineer ik met een bril, voor 's avonds en een dagje thuis enz. Dat gaat prima. Mijn voorkeur is toch wel lenzen. Met mijn bril heb ik ook veel meer last van het dichtbij zien.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
20-11-2018 08:51
Ik heb vroeger zelf harde lenzen gehad en die vond ik sowieso niet relaxed zitten.
En ze raken vaak kwijt, kunnen zomaar uit je oog vallen. Volgens mij kun je er ook niet echt lekker mee zwemmen, dan raak je ze ook kwijt.
.
Nachtlenzen kan niet met mijn sterkte.

Kwijtraken is voor mij niet persé de reden; ben in al die tijd 1 keer een lens kwijt geraakt (door het putje).

Qua prijs; voor de 400 euro van mijn nieuwe set lenzen kan ik een leuke bril uitzoeken en ook nog een zonnebril op sterkte erbij. Als we een keer gaan zwemmen met de kinderen of gaan stappen kan ik natuurlijk een setje daglenzen halen. Dat zijn dan momenten dat ik wel zonder bril zou willen. Op het werk (computer werk in airco) lijkt het me fijner...

Oja en laseren durf ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
20-11-2018 08:57
Nachtlenzen kan niet met mijn sterkte.

Kwijtraken is voor mij niet persé de reden; ben in al die tijd 1 keer een lens kwijt geraakt (door het putje).

Qua prijs; voor de 400 euro van mijn nieuwe set lenzen kan ik een leuke bril uitzoeken en ook nog een zonnebril op sterkte erbij. Als we een keer gaan zwemmen met de kinderen of gaan stappen kan ik natuurlijk een setje daglenzen halen. Dat zijn dan momenten dat ik wel zonder bril zou willen. Op het werk (computer werk in airco) lijkt het me fijner...

Oja en laseren durf ik niet.
Ga eens na hoe vaak jij je zonnebril op en af zet op een dag. Ik heel vaak. Wolk voor de zon, winkel in en uit, bochtje met de auto en je kijkt opeens wel/niet in de zon, tunnel in en uit... . Zou je steeds van bril moeten wisselen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overgestapt van harde lenzen naar bril (had niet zoveel sterkte, wel een cilinder).
Ben toen naar de opticien gegaan voor bepalen sterkte. Die dag geen lenzen indoen, maar had de afspraak in de ochtend gepland. Wel fijn als je iemand mee hebt.
Heb ondertussen al jaren een bril en bevalt prima. Was in het begin wel even wennen (paar dagen).
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
In het verre verleden heb ik harde lenzen gehad. Dat ging toen niet meer, toen overgestapt op een bril. Ik kan me niet herinneren dat dit een probleem was.

Toen een aantal jaren zachte lenzen gedragen. Weer terug naar een bril.

Tegenwoordig draag ik vooral mijn bril. En voor bepaalde gelegenheden (vooral tijdens het sporten, duiken, etc) heb ik daglenzen. Die lenzen blijven jaren goed, soms draag ik ze weken/maanden niet, en dan een aantal dagen achter elkaar. Zonder enig probleem. Ik heb nu trouwen -13.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
20-11-2018 09:01
Ga eens na hoe vaak jij je zonnebril op en af zet op een dag. Ik heel vaak. Wolk voor de zon, winkel in en uit, bochtje met de auto en je kijkt opeens wel/niet in de zon, tunnel in en uit... . Zou je steeds van bril moeten wisselen.
Ik hou gewoon mijn zonnebril op en wissel alleen in winkels waar ik de kleur goed wil zien. Voor een etos oid hou ik ook gewoon de zonnebril op.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel eens overgestapt van harde lenzen naar een bril (-5,5 en cilinder). Gewoon de bril die ik al had voor erbij elke dag gaan opzetten. Ik zou niet weten waarom dat niet kan.
Daarna overigens overgestapt naar zachte lenzen (ik vind een bril niet zo mooi staan en ik vind het onhandig in de regen of zon). En omdat ik nu door droge ogen mijn lenzen niet zo lang kan inhouden, draag ik ook nog heel vaak een bril. Kan allemaal prima samen.
Ik heb die overstap zeker 15 jaar geleden gemaakt.
Tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad.
Met harde lenzen in had ik altijd irritatie...zachte lenzen kon niet.
Ik heb t toch nog 5..6 jaar volgehouden , ineens was ik t gewoon zat zeg maar.
Heb niet lang hoeven wennen aan de bril , vond het heerlijk.
Was eigenlijk alleen maar raar dat er ineens weer wat op mijn neus stond , maar dat was dan ook het enigste.
@impala; dat lijkt me een groot nadeel inderdaad...
Overleg ook met de opticien over zachte lenzen en een cilinder.
Volgens mij maakt het type / merk zachte lens ook nog uit voor hoe sterk de cilinder kan zijn.
Ik heb zachte lenzen voor 2 weken en die zijn hoogwaardig zuurstofdoorlatend ofzo. Bij deze lenzen kan ik geen hogere cilinder krijgen; als dat nodig is moet ik naar een ander type lens overstappen.

Dus de ene zachte lens is blijkbaar de andere niet!
Nou inmiddels een tijd verder en loop echt tegen het nodige aan.
Met zachte lenzen begonnen om mijn oogsterkte te laten stabiliseren na al die jaren harde lenzen.
Dat beviel best goed, naar zachte lenzen zijn duur dus ik ging een bril uitzoeken zodat ik het kan combineren.
Ben naar een bekende opticien gegaan waar 2e bril gratis was zodat ik nog wat kon afwisselen.
Ik kan er maar slecht door zien. Alles wat rond is, is ovaal als ik er door de bril naar kijk. Een vertekend beeld dus. De opticien zegt wennen (heb de bril nu 2 weken iedere dag op) en daarnaast pijn achter m'n oren en op m'n neus. Al 5 x teruggeweest om te laten stellen. Heel vervelend. Nu willen ze wel meedenken in een oplossing. De ene bril is erger dan de andere. Ik mag bijvoorbeeld de ergste bril inruilen voor een andere of een lenzenabonnement erbij ofzo.

Misschien lenzenabonnement met bril? Het leek allemaal wel fijn maar hoe langer het doorsukkelt hoe meer ik ervan baal :-(

Dus moest even m'n hart luchten.
Lenzen en een bril gaat niet samen is mijn ervaring. Kies voor de een of voor de ander.
En laat een nieuwe brilmeting doen. Je zal zien dat die weer flink is veranderd.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2019 20:09
Lenzen en een bril gaat niet samen is mijn ervaring. Kies voor de een of voor de ander.
Waarom niet? Bij mij gaat dat prima, al 20 jaar.
gizzmo-returns schreef:
26-01-2019 20:09
Lenzen en een bril gaat niet samen is mijn ervaring. Kies voor de een of voor de ander.

Ik kan je zeggen dat het prima samengaat, na een korte wenperiode omdat met lenzen je hersenen de afstand van oog naar glas niet hoeven te overbruggen, wat met bril wel het geval is. Mij werd geadviseerd voor montuur met kleine glazen te kiezen, zodat je ogen zo min mogelijk de randen van het glas/montuur op gaan zoeken en je hersenen er dus zo min mogelijk last van hebben. Werkt voor mij perfect. Kan moeiteloos schakelen tussen bril en lenzen. Bijkomend voordeel van de kleine glazen: speciaal dun geslepen glas i.v.m. sterkte (dikker glas) was niet nodig.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 07:37
58.40% gewijzigd
Smam1517 schreef:
26-01-2019 20:06
Nou inmiddels een tijd verder en loop echt tegen het nodige aan.
Met zachte lenzen begonnen om mijn oogsterkte te laten stabiliseren na al die jaren harde lenzen.
Dat beviel best goed, naar zachte lenzen zijn duur dus ik ging een bril uitzoeken zodat ik het kan combineren.
Ben naar een bekende opticien gegaan waar 2e bril gratis was zodat ik nog wat kon afwisselen.
Ik kan er maar slecht door zien. Alles wat rond is, is ovaal als ik er door de bril naar kijk. Een vertekend beeld dus. De opticien zegt wennen (heb de bril nu 2 weken iedere dag op) en daarnaast pijn achter m'n oren en op m'n neus. Al 5 x teruggeweest om te laten stellen. Heel vervelend. Nu willen ze wel meedenken in een oplossing. De ene bril is erger dan de andere. Ik mag bijvoorbeeld de ergste bril inruilen voor een andere of een lenzenabonnement erbij ofzo.

Misschien lenzenabonnement met bril? Het leek allemaal wel fijn maar hoe langer het doorsukkelt hoe meer ik ervan baal :-(

Dus moest even m'n hart luchten.

Balen dat het zo verloopt.
Dat is al een keten waar ik nooit naar toe zou zijn gegaan.
Ga eens naar een goede zelfstandige opticien en laat je daar adviseren. Succes; hoop dat het probleem opgelost kan worden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 11:45
3.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven