Lijf & Lijn alle pijlers

Do's en dont's menstruatie cub

20-12-2018 19:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!

Ik heb vandaag mijn eerste menstruatie cup binnen gekregen.


Eind van de maand verwacht ik mijn menstruatie, kom maar op met jullie do's en dont's.


Liefs kaaskoekjes
kaaskoekjes wijzigde dit bericht op 20-12-2018 20:01
Reden: Spelfout
0.55% gewijzigd
*cup

je leest vaak dat aangeraden wordt om het voor dat je ongesteld bent al even te proberen. zelf vind ik het ontzettend lastig de cup goed in te brengen wanneer ik niet ongesteld ben, dus als je het vooraf probeert en het niet lukt onthou dan dat niks zegt over hoe het gaat als je wel ongesteld bent.

ik heb de eerste keren altijd een verschoning en tampons mee de deur uit genomen. ik vond het in het begin lastig om te voelen of hij goed was uitgeklapt of niet, vandaar... andere optie is om niet meteen na het inbrengen de deur uit te gaan, binnen een half uurtje merk je het wel als hij niet goed zit. en als ie eenmaal goed zit dan is er ook niks meer aan de hand.
en lees het menstruatiecup-topic eens door, daar staan veel tips in:
gezondheid/menstruatiecup/list_messages/216254
Alle reacties Link kopieren
Ik begon na een paar maanden met de cup zo erg op te zien tegen mijn menstruatie. Ik begon er een week van te voren al van te balen dat het bijna weer zo ver was. Telkens weer dat gedoe met de cup legen en inbrengen. Ik ben weer over gestapt op tampons. Ik hoop dat hij jou beter bevalt!

Voorzichtig uithalen, terwijl je op het toilet zit, zo kan je hem meteen legen en mors je niet. Verder heb ik niet echt tips.
aardvarkentje wijzigde dit bericht op 20-12-2018 20:03
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankje wel!

In de beschrijving stond dat je de laatste twee dagen moest oefenen. Ja uhm lekker op tijd ;) .

Verschoning en spul mee ga ik onthouden!
Ooit in een topic over hetzelfde onderwerp een ervaring gelezen van een forumster die mij zo liet huiveren van de cup dat ik er nooit aan begonnen ben.
Bij het eruit halen/verschonen van de cup op een andermans of openbaar toilet was de volle cup door een verkeerde beweging eruit geschoten en zo een bloedbad op de muren en vloer achtergelaten.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje
Dankje voor je berichtje. Vervelend dat jij er tegen op ging zien.

ik lek binnen een uur door de eerste 2/3 dagen. Dan gebruik ik de grootste tampons. Ik kan dan echt niet van huis. Hopelijk kan de cup hierbij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin haha ooooo wat vreselijk. Krijg het dan maar weer eens schoon.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
20-12-2018 20:04
Ooit in een topic over hetzelfde onderwerp een ervaring gelezen van een forumster die mij zo liet huiveren van de cup dat ik er nooit aan begonnen ben.
Bij het eruit halen/verschonen van de cup op een andermans of openbaar toilet was de volle cup door een verkeerde beweging eruit geschoten en zo een bloedbad op de muren en vloer achtergelaten.
Ik ben er ook niet handig in, maar de cup heeft meer capaciteit dan een tampon, dus er zijn minder wisselmomenten. Ik wissel daardoor het meeste thuis.

Een keer is thuis de inhoud van het cupje over mijn eigen hand gegaan. Dat had ik echt niet elders moeten hebben, bijv. ergens met het fonteintje in het gezamenlijke deel van de toiletruimte :facepalm:

Maar daar neem ik voor het wisselen een flesje water mee om het cupje ongezien om te kunnen spoelen.
Ik gebruik ‘m nu een half jaar en ben heel tevreden. Ik vind het in ieder geval beter dan de alternatieven. Ik was juist overstag gegaan na alle positieve verhalen op dit forum :-) Die waren veruit in de meerderheid.

Het is me al die tijd nog niet gelukt hem 100% lekvrij te houden, ik verlies altijd wel wat. Met een inlegkruisje is dat prima op te vangen. Mogelijk komt dat door m’n slappe bekkenbodemspieren.

Over het algemeen hoef je hem echt maar eens in de paar uur te legen. Dus als je weg moet kun je hem kort van tevoren legen. En ik vind het ook een voordeel dat je hem kunt legen zo vaak je wil als je onzeker bent of hij misschien al vol zit, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om de verspilling. Ik gooide tenminste nooit graag een halflege tampon of maandverband weg.

Ook handig is dat je hem kunt inbrengen voordat je daadwerkelijk bloedverlies hebt. Dus heb je van die zeurende buikpijn vlak voor bijv een vergadering, dan kun je hem voor de zekerheid vast inbrengen. Dan heb je daar geen omkijken meer naar.

Vee succes, ik ben benieuwd hoe het je bevalt!
Alle reacties Link kopieren
Je cup niet met heet water wassen, dan worden de bloedvlekken zwart en krijg je je cup moeilijk schoon!
Kaaskoekjes schreef:
20-12-2018 20:07
ik lek binnen een uur door de eerste 2/3 dagen. Dan gebruik ik de grootste tampons. Ik kan dan echt niet van huis. Hopelijk kan de cup hierbij helpen.
Ik heb ook zware menstruaties en ik lek minder door met een cup, maar het gebeurt nog steeds. Ook een cup moet je bij hevig bloeden vaak legen.
Arkansas schreef:
20-12-2018 21:07


Het is me al die tijd nog niet gelukt hem 100% lekvrij te houden, ik verlies altijd wel wat. Met een inlegkruisje is dat prima op te vangen. Mogelijk komt dat door m’n slappe bekkenbodemspieren.

Zeker weten dat je de juiste cup en maat hebt? Er zijn vele merken, dus ik zou zeker een andere proberen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik las menstruatieclub. Ik zag al hele typische dingen voor me. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Haha menstruatieclub. Wie weet wordt het een hit :rofl:

Bedankt dames!

Flesje water mee naar het openbaar toilet is een goed idee. Zat mij al af te vragen hoe je het dan moest doen.

Ga komende week eens oefenen met inbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook speciale schoonmaakdoekjes verkrijgbaar (geen normale vochtige doekjes gebruiken ivm zeep!), die zijn ook handig wanneer je op een openbaar toilet moet legen.
Verder heb ik mijn cup voor het eerst geprobeerd toen ik in het weekend ongesteld was en ik veel thuis kon blijven. Je moet echt even opnieuw leren hoe vaak je moet legen. De eerste keren heb ik onder de douche geleegd, dan geeft het minder gedoe als het niet helemaal netjes gaat. Wel met koud water afspoelen, dan spoelt het bloed makkelijker weg. Ook vind ik het inbrengen makkelijker als de cup al nat is.
Voor de eerste keer gebruik uitkoken (gewoon een paar minuten in een pannetje kokend water) en voordat je hem aan het eind van je menstruatie opbergt ook weer uitkoken. Tussendoor hoeft je niet uit te koken en alleen af te spoelen, mits de cup alleen met jouw lijf en schoon water in aanraking komt.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Funcup is de beste cup

En verder is morsen een dingetje ja.,..
Alle reacties Link kopieren
Ook 'n blauwe maandag van die dingen hier in de wc gezien. Vooral de middelste is nogal bezig met milieu, anti Trump, bio enz. Maar langzaamaan gewoon weer overgegaan op de aloude vertrouwde tampon. Ook mijn voorkeur. Met die dingen in gaat je leven gewoon door. Als man merk je er niets van. Dat itt maandverband. Vind ik 3x nix. Zichtbaar, schuift, geen gezicht en heel, heel incidenteel zelfs ruikbaar. Zomers, met jurk of rok en blote benen.
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
28-12-2018 00:14
Ook 'n blauwe maandag van die dingen hier in de wc gezien. Vooral de middelste is nogal bezig met milieu, anti Trump, bio enz. Maar langzaamaan gewoon weer overgegaan op de aloude vertrouwde tampon. Ook mijn voorkeur. Met die dingen in gaat je leven gewoon door. Als man merk je er niets van. Dat itt maandverband. Vind ik 3x nix. Zichtbaar, schuift, geen gezicht en heel, heel incidenteel zelfs ruikbaar. Zomers, met jurk of rok en blote benen.
Een cup op de wc bewaren? Je kookt hem uit na je menstruatie en neemt hem dan weer mee zodra je verwacht dat je menstruatie er weer aan komt. Op de wc bewaren is niet echt logisch.

En een cup heeft net zo goed alle voordelen die jij noemt voor de tampon :facepalm:

Ga eens weg als je niet weet waar je over praat, vader
Alle reacties Link kopieren
In de roze doos bij ons op het toilet waar alle period attributen in liggen.

Zitten ook de door mij gekochte tampon/maandverband zakjes in. Omdat 'ze' anders maandverband opgerold in het prullenbakje gooien, maar rolt dan later weer open.

Of erger, de boel gewoon met volle open wond erin mikken. En dan liefst ook niet dagelijks legen. Zo'n zakje leg ik demonstratief ook wel op het prullenbakje, want uit de roze doos halen blijkt soms zelfs te veel moeite.

En dan aan mij vragen of ik zittend wil plassen ...
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
28-12-2018 08:08
In de roze doos bij ons op het toilet waar alle period attributen in liggen.

Zitten ook de door mij gekochte tampon/maandverband zakjes in. Omdat 'ze' anders maandverband opgerold in het prullenbakje gooien, maar rolt dan later weer open.

Of erger, de boel gewoon met volle open wond erin mikken. En dan liefst ook niet dagelijks legen. Zo'n zakje leg ik demonstratief ook wel op het prullenbakje, want uit de roze doos halen blijkt soms zelfs te veel moeite.

En dan aan mij vragen of ik zittend wil plassen ...

Dit topic gaat over menstruatiecups. Die mik je niet in de prullenbak want ze zijn herbruikbaar.

Ik gebruik de mijne nu al 3 jaar en ben er heel tevreden mee, voor mij geen gekloot meer met maandverband of tampons. En inderdaad, flesje water mee op een vreemd toilet.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Joh?! Dacht dat dit hetzelfde werkte als bij 'n spiraal. Dus na de vrijpartij elke keer 'n nieuwe erin!
.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de cup ook gewoon schoonvegen met een wc-papiertje en thuis weer onder de kraan afspoelen! 1x in de 24 uur met water afspoelen is voldoende.

Verder moet je je cup waarschijnlijk alsnog vaak vervangen, ik had ook gehoopt dat ik een hele dag met de cup kon doen, maar met elke 3 uur ongeveer vervangen in het begin. Dus als je ergens heen gaat waar je niet de gelegenheid hebt om de cup te vervangen, voor de zekerheid even een maandverbandje in! In het begon kon ik zelf ook niet voelen wanneer de cup vol was, dus dan heb je zeker dat maandverbandje nodig. Na een aantal maanden kan ik het nu voelen als mijn cup vol zit en ik hem weer moet legen.

Voor het inbrengen: er zijn verschillende manieren om de cup te vouwen. Ik gebruik de 7-vouw, met de c-vouw bijvoorbeeld krijg ik de cup er niet in.

Ik vind de cup heel erg fijn! Ik ga nooit meer terug naar tampons / maandverband denk ik :).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames!!

Ik heb hem inmiddels geprobeerd, nog niet ongesteld. Vond het inbrengen best makkelijk. Het steeltje afknippen vond ik wat lastiger. Had verwacht dat ik hem op de een of andere manier toch zou voelen zitten, ik voelde helemaal niks. Kom maar op met die menstruatie :facepalm: :-)


Wat vaker legen is niet erg, als het maar niet zoals nu om de 45 min moet.
Alle reacties Link kopieren
Heb de eerste dagen erop zitten. Het gebruik gaat erg makkelijk. Helaas is de cup die ik nu heb te klein. Heb grotere besteld tot 30ml. Moest als nog net zo vaak heen en lek er gewoon langs.

Vind het gebruik een stuk prettiger, leeg de cup niet in de wc maar het wasbakje. Spoel hem daar toch af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven