Lijf & Lijn alle pijlers

Veel zorgen rond gewicht & voeding

30-12-2018 16:26 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

10 jaar geleden had ik gedurende enkele jaren anorexia.
Ik ben toen genezen en kon jarenlang een gezond gewicht behouden. Toch is mijn relatie met voeding nooit helemaal meer geworden zoals vroeger.

Sinds een tijdje heb ik het gevoel dat het terug wat minder goed gaat. Ik weeg nu 45kg (lengte: 1m56) en voel me erg lelijk en dik...

Door alle festiviteiten is er 1kg bijgekomen, en ik walg van mezelf. Ik voel me erg verdrietig door deze situatie en voel me paniekerig door al het eten dat er opnieuw aankomt tijdens Oud en Nieuw.


Ik weet niet goed wat te doen.
Naar de HA vind ik een stapje te ver. Ik ben nl niet ondervoed of iets dergelijks.
Het is belangrijk dat ik mentaal stabiel blijf voor mijn familie, werk en vrienden.
Ik wil geen drama of onnodige paniek veroorzaken.


Hopelijk zijn er hier mensen met ervaring die wat tips hebben om hiermee om te gaan...
anoniem_380754 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 17:52
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist wel naar de huisarts gaan en zo snel mogelijk psychische hulp vragen :hug:
Als je jezelf paniekerig voelt is dat niet ok. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Juist nu wel naar de HA. Je voelt je al een tijdje minder goed, je bent misschien 1 kg aangekomen en je hebt gelijk al een slecht beeld over jezelf.
Hoe eerder je gaat, hoe eerder je er iets aan kunt doen, hoe sneller je je weer beter zult voelen.

En waarom zou een HA bezoek drama of paniek veroorzaken? Je hoeft toch niet aan iedereen te laten weten dat je naar de HA gaat? Laat staan dat je moet laten weten dat het iets minder lekker met je gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Met jouw lengte en gewicht zit je op de grens van ondergewicht (BMI 18,5 en jij maakt je zorgen over een kilo aankomen?? Dit is echt niet goed. Ga wel naar de huisarts!

Ik begrijp dat het heel moeilijk is en dat je geen paniek wilt veroorzaken, maar je moet maar denken, hoe sneller je erbij bent, hoe beter de kansen om een terugval in je anorexia (en vooral in het anorectisch denkpatroon waar je kennelijk alweer aan het inglijden bent...) te keren.

Heel veel sterkte, en echt echt echt hulp zoeken hoor!
Wel naar de huisarts. Als je zo op een kilo meer reageert, is er echt wat mis in je gedachtes qua eten en gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Te mager is ook lelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
To,ik zou gelijk naar de huisarts gaan. Dat is niet goed. Je zit te stressen over een
kilo en je gedachtegang klinkt alles behalve gezond. Sterkte meid!
Negeer retrostar TO.

Eens met de anderen om hulp te zoeken! Je doet het voor jezelf. Je hoeft niet te bewijzen dat je sterk bent, dat heb je al lang bewezen. Het is een rotziekte. Wie weet gaat het sneller weer goed als je tijdig aan de bel trekt!

Je gedachten dat je te dik bent zijn de ziekte. Dat je dit topic opent heb je uit een gezonde gedachte gedaan, het gedeelte in jou dat beter wil worden en het zichzelf mogelijk ook meer waard vindt.
joysjuhhh schreef:
30-12-2018 17:54
Negeer retrostar TO.

Eens met de anderen om hulp te zoeken! Je doet het voor jezelf. Je hoeft niet te bewijzen dat je sterk bent, dat heb je al lang bewezen. Het is een rotziekte. Wie weet gaat het sneller weer goed als je tijdig aan de bel trekt!

Je gedachten dat je te dik bent zijn de ziekte. Dat je dit topic opent heb je uit een gezonde gedachte gedaan, het gedeelte in jou dat beter wil worden en het zichzelf mogelijk ook meer waard vindt.
retrostar bevestigt toch ook juist dat te dun niet goed is?
Juist naar de HA gaan. Hoe eerder je erbij bent hoe beter.
speelt er op dit moment wat in je leven
Alle reacties Link kopieren
ga juist wel naar de huisarts nu je nog een beetje ziet dat wat je doet en voelt niet goed voor je is. Hoe eerder je weer hulp krijgt, hoe sneller je weer op de rit bent. Heeft echt niks met drama of paniek te maken, wel met goed voor jezelf zorgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@gizzmo: maar het gaat niet om waardeoordelen over uiterlijk. Het gaat om haar gezondheid en zelfbeeld.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-12-2018 17:56
retrostar bevestigt toch ook juist dat te dun niet goed is?
het is niet handig om dan te zeggen dat het lelijk is, als iemand al walgt van zichzelf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor jullie (snelle) reacties en adviezen, dit waardeer ik enorm! :heart:

Ik begrijp het aanraden van een bezoek aan de HA/psycholoog, maar ik heb dan eerder het gevoel dat alles dan ineens terug 'serieus' wordt, alsof ik echt terug ziek zou zijn.
Is deze 'verstoorde' gedachtengang wel ernstig genoeg om een dokter te raadplegen? Hebben niet meer mensen last van zo'n gedachten?

Ik zou erg graag nog enkele kg's afvallen, maar zeker niet minder...
Misschien voel ik me dan wel wat beter over mezelf en kan ik dat gewicht behouden.
Alleen is het erg moeilijk om die lagere kg's te bereiken...
rosanna08 schreef:
30-12-2018 17:58
het is niet handig om dan te zeggen dat het lelijk is, als iemand al walgt van zichzelf
Eens!
ClarenceParis schreef:
30-12-2018 18:13
Heel erg bedankt voor jullie (snelle) reacties en adviezen, dit waardeer ik enorm! :heart:

Ik begrijp het aanraden van een bezoek aan de HA/psycholoog, maar ik heb dan eerder het gevoel dat alles dan ineens terug 'serieus' wordt, alsof ik echt terug ziek zou zijn.
Is deze 'verstoorde' gedachtengang wel ernstig genoeg om een dokter te raadplegen? Hebben niet meer mensen last van zo'n gedachten?

Ik zou erg graag nog enkele kg's afvallen, maar zeker niet minder...
Misschien voel ik me dan wel wat beter over mezelf en kan ik dat gewicht behouden.
Alleen is het erg moeilijk om die lagere kg's te bereiken...

Het IS serieus !! Wel hulp zoeken dus.
ClarenceParis schreef:
30-12-2018 18:13
Heel erg bedankt voor jullie (snelle) reacties en adviezen, dit waardeer ik enorm! :heart:

Ik begrijp het aanraden van een bezoek aan de HA/psycholoog, maar ik heb dan eerder het gevoel dat alles dan ineens terug 'serieus' wordt, alsof ik echt terug ziek zou zijn.
Is deze 'verstoorde' gedachtengang wel ernstig genoeg om een dokter te raadplegen? Hebben niet meer mensen last van zo'n gedachten?

Ik zou erg graag nog enkele kg's afvallen, maar zeker niet minder...
Misschien voel ik me dan wel wat beter over mezelf en kan ik dat gewicht behouden.
Alleen is het erg moeilijk om die lagere kg's te bereiken...
Ja,ik vind je gedachtegang ernstig genoeg om een doktor te raadplegen. Je hebt het over enkele kg's afvallen en op deze manier val je langzaam maar zeker weer terug in je eetstoornis. Reden om meteen aan de bel gaan trekken! En nee het is niet normaal of gezond om last van zulke gedachten te hebben als je al op het randje van ondergewicht zit. Je vraagt of er meer mensen zijn die zo een gedachtegang hebben. Ja,mensen met een eetstoornis of obsessie wel maar mensen met een normale gedachtegang hebben geen last van zulke gedachten en voelen zich ook niet schuldig over iedere hap die ze binnenkrijgen. Dus To,zoek meteen hulp want je bent weer voor 100% aan het terugvallen,daar bestaat geen twijfel aan.
anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 20:01
2.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClarenceParis schreef:
30-12-2018 18:13
Heel erg bedankt voor jullie (snelle) reacties en adviezen, dit waardeer ik enorm! :heart:

Ik begrijp het aanraden van een bezoek aan de HA/psycholoog, maar ik heb dan eerder het gevoel dat alles dan ineens terug 'serieus' wordt, alsof ik echt terug ziek zou zijn.
Is deze 'verstoorde' gedachtengang wel ernstig genoeg om een dokter te raadplegen? Hebben niet meer mensen last van zo'n gedachten?

Ik zou erg graag nog enkele kg's afvallen, maar zeker niet minder...
Misschien voel ik me dan wel wat beter over mezelf en kan ik dat gewicht behouden.
Alleen is het erg moeilijk om die lagere kg's te bereiken...
Voor zover ik het op basis van wat je schrijft kunt beantwoorden BEN je ook 'terug ziek', TO. Reden om aan de bel te trekken bij HA of psycholoog, en snel ook. Je verstoorde gedachtengang is ruimschoots ernstig genoeg.

En je hebt zelf ervaring met anorectische gedachtenpatronen, je gezonde deel weet vast nog wel hoe onterecht en gevaarlijk het is om te denken dat je je beter gaat voelen van een paar kg minder... En die paar kg kun je op je huidige gewicht ook helemaal niet missen zonder gezondheidsrisico's! Je zit al op de grens van ondergewicht. Dat je dat zelf niet ziet is een teken hoe ernstig het alweer is. Alsjeblieft, raadpleeg een hulpverlener en wees eerlijk over wat je allemaal denkt en voelt.

Ik weet dat de stap moeilijk is om te erkennen dat je (weer) een probleem hebt/ziek bent, maar doe het alsjeblieft, voor jezelf en voor je dierbaren.
Alle reacties Link kopieren
ClarenceParis schreef:
30-12-2018 18:13
Heel erg bedankt voor jullie (snelle) reacties en adviezen, dit waardeer ik enorm! :heart:

Ik begrijp het aanraden van een bezoek aan de HA/psycholoog, maar ik heb dan eerder het gevoel dat alles dan ineens terug 'serieus' wordt, alsof ik echt terug ziek zou zijn.
Is deze 'verstoorde' gedachtengang wel ernstig genoeg om een dokter te raadplegen? Hebben niet meer mensen last van zo'n gedachten?

Ik zou erg graag nog enkele kg's afvallen, maar zeker niet minder...
Misschien voel ik me dan wel wat beter over mezelf en kan ik dat gewicht behouden.
Alleen is het erg moeilijk om die lagere kg's te bereiken...
Ja, dit is ernstig genoeg. Je slaat aan over een kg meer en er moet gelijk meer af!
Als je gewoon goed in je vel zit, denk je hoogstens mwa de komende tijd iets minder snoepen. Of ach ja mijn periode komt er aan, vandaar dat ik vocht vast houd. Of ik zit nog ruim binnen mijn marges.

Je denkt er te makkelijk over, want het is ook serieus. Deze gedachten zijn een aanloop naar meer rottigheid, dus je moet zo snel mogelijk ingrijpen.

Ik heb ooit een serieuze blessure aan mijn knie gehad, kon op een gegeven moment niet meer lopen, staan, zitten, één bak ellende. Het is nu weer helemaal goed. Maar zodra ik weer de beginnende klachten krijg, ga ik gelijk meer oefeningen doen of weer naar de huisarts. Ik kan het dan wel afdoen met; ach so serieus is het nog niet. Maar als je zo door gaat wordt het wel weer één bak ellende.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
30-12-2018 17:17
Juist nu wel naar de HA. Je voelt je al een tijdje minder goed, je bent misschien 1 kg aangekomen en je hebt gelijk al een slecht beeld over jezelf.
Hoe eerder je gaat, hoe eerder je er iets aan kunt doen, hoe sneller je je weer beter zult voelen.

En waarom zou een HA bezoek drama of paniek veroorzaken? Je hoeft toch niet aan iedereen te laten weten dat je naar de HA gaat? Laat staan dat je moet laten weten dat het iets minder lekker met je gaat.
Dus dit! je merkt heel goed bij jezelf dat je dreigt terug te vallen, knap dat je dat zelfinzicht nu hebt, Maar door nu meteen in te grijpen kan je dat drama van vorige keer voorkomen. Voorkomen dat het écht escaleert en je weer terug bij af bent, je hebt tenslotte niet voor niets zo geknokt om zover te komen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je aan om eens de website van Proud2me te bekijken en rond te lezen, misschien kun je hier hulp vinden.
Ik ben het eens dat je hulp moet zoeken bij een professional.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven