Lijf & Lijn alle pijlers

Aangekomen

02-01-2019 13:28 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden was ik stabiel op gewicht, ik at rond de 2000 calorieen per dag en bewoog/sportte ruim voldoende. De tijd daarna ben ik meer gaan bewegen en wat minder calorieen gaan eten, met name door dat ik stress had en last van mijn darmen.
Ondanks dat ik in deze tijd meer ben gaan bewegen en sporten en minder calorieen ben gaan eten (rond de 1900 per dag) ben ik toch aangekomen. Ik begrijp er werkelijk niks van.
Ik heb het ook al een tijd aangekeken, dacht misschien komt het omdat ik me niet zo goed voel, laat het maar even wat zijn gang gaan, maar na nu een maand of 2-3 verder te zijn blijf ik toch maar aankomen en stabiliseert het niet weer, ondanks dat ik daarvoor dus meer at en iets minder bewoog. Ik weet zeker hoeveel ik eet per dag en ook wat beweging en sport betreft houd ik het goed bij.
Heeft iemand anders hier ervaring mee of kan iemand dit verklaren? Ik vind het zo apart en ik snap er niks van. Darmklachten zijn inmiddels trouwens weer redelijk normaal, het is nog niet optimaal, maar wel een stuk beter, dus heb niet het idee dat het daar meer van komt. Kan iemand mij hier mee helpen of ook zo iets mee gemaakt? Moet ik het nog wat langer aan kijken of toch minder calorieen eten of weer terug gaan naar MEER eten en minder bewegen .... ? Ik ben de draad even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ben je aangekomen? En zit je kleding ook strakker? Grotere maat?

Want spieren zijn zwaarder dan vet hè? Dus je gewicht kan toenemen maar dat wil niet zeggen dat je ook dikker bent.

Heb je overgewicht dat je wilt/moet afvallen? Of wil je gewoon fit zijn?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
@Eidde; Ik ben ongeveer 3 kilo aangekomen. Het is dus niet een enorme ramp, maar het is meer dat ik het niet begrijp. Het zit vooral rond de buik en boven benen merk ik, daar zit de kleding strakker. Ik heb een normaal gewicht en ik vind niet dat ik hoef af te vallen, maar ik had ook niet de wens om aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Of je krijgt meer binnen, dan je denkt (best lastig hoor, alles tot op de gram na afwegen) of 2000 calorien (en zelfs 1900) is echt te veel voor je

Mijn BMR (is als je echt niets doet) is 1300 calorien, ik verbruik er (licht sporten etc) zo'n 1700 op een dag
van 1900 kom ik absoluut aan
Alle reacties Link kopieren
@lilalinda; ik weeg vrijwel alles af, omdat ik niet goed porties kan houden, dus ik weet eigenlijk wel zeker wat ik binnen krijg. Ik vind het vooral zo apart omdat ik hier voor stabiel bleef met meer calorieen en iets minder bewegen en nu het andersom is dat ik aankom.
Zou het kunnen dat je lichaam in een soort van survival modus is gegaan omdat je nu opeens te weinig binnen krijgt? Dat het wat vet probeert op te slaan?
Alle reacties Link kopieren
@TardisBlue; ik vroeg me dit ergens ook af, vooral gezien de stress, meer bewegen en iets minder eten. Kan dit?
@Exid ik ben geen deskundige maar het is me eens verteld geweest door een huisarts. Ik geloof zelf wel dat het kan.
Alle reacties Link kopieren
EXID schreef:
02-01-2019 13:47
@lilalinda; ik weeg vrijwel alles af, omdat ik niet goed porties kan houden, dus ik weet eigenlijk wel zeker wat ik binnen krijg. Ik vind het vooral zo apart omdat ik hier voor stabiel bleef met meer calorieen en iets minder bewegen en nu het andersom is dat ik aankom.
dan is 1900 dus echt te veel voor je
bereken je BMR eens

kan je leeftijd een rol spelen? of Hormonen wellicht?
Survival modus is een fabeltje, energie ontstaat niet vanuit het niks.

EXID: Je geeft aan dat je alles weegt, maar voer je alles ook in met een app zoals My Fitness Pal? Zo nee, dan bedacht ik me dat je misschien anders bent gaan eten, 'gezonder'. Een voorbeeld: voorheen at je een witte boterham met een laagje jam. Nu eet je 'gezonder': een volkoren boterham met plakjes avocado en een gekookt eitje. Je lichaam heeft hier vanuit micronutriënt opzicht inderdaad veel meer aan, dus gezonder. Echter: je krijgt zo veel meer calorieën binnen.

Als je nu meer stress ervaart, zou je misschien meer vocht vast kunnen houden. Drink je meer? Eet je meer zout? Stress kan ook komen door een veranderd bewegingspatroon.

Wat je strakkere kleding betreft: ik ontwikkel spiermassa en daardoor zit mijn kleding op bepaalde plekken strak(ker), maar er komt bij mij geen vet bij. Voel jij je strakker in je vel?
Alle reacties Link kopieren
Je eet teveel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
@TardisBlue; Dankjewel voor je antwoord! Apart he?

@Lilalinda; Ik ben 28, ben wel klein (zo'n 1.64), maar omdat het hiervoor zolang stabiel is geweest met meer eten en minder bewegen dat het zo apart vind. Want toen was het blijkbaar toch niet 'echt te veel'. Daarom vind ik het zo apart. Ik beweeg echt veel op de dag, heb een lopend beroep en sport daarnaast ook. Ik kon normaal dus die 2000 calorieen wel hebben, ben nu nog wat extra uren gaan werken waardoor ik nog meer beweeg, maar nu met 1900 calorieen kom ik dus aan en dat vind ik zo raar aan het verhaal. Het is niet zo zeer dat ik het erg zou vinden om minder te eten, maar gewoon het gebeuren vind ik zo'n raadsel.
@Tessin nee het ontstaat zeker niet uit het niets, maar mij hebben ze verteld dat in bepaalde situaties je lichaam wel meer gaat proberen vast te houden. Dat het meer energie haalt uit dezelfde hoeveelheid eten.

En dan bedoel ik dus dat als je 1 boterham eet ipv 2, dat je lichaam probeert meer uit die ene boterham te halen.
Maar dat is ook maar wat mij verteld is.
anoniem_377381 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 14:09
27.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Tessin; Dankje voor je bericht! Ik eet niet zo zeer anders dan hiervoor hoor. Ik voer inderdaad wel alles in in MFP en hou beweging bij met chronometer. Ik heb een tussendoortje laten staan waar ik de laatste tijd geen behoefte meer aan had, maar verder eet ik het zelfde. Ben wel iets meer gaan drinken, maar dat probeer ik nu weer wat in te perken (ik drink al heel erg veel). Ben niet meer zout gaan eten, niet bewust in ieder geval. Ik kook niet met pakjes en zakjes en voeg zelf geen zout toe aan mijn eten. Ik hou niet van zout eten namelijk (van huis uit nooit gewend om zout te eten omdat mijn vader hoge bloeddruk had). Kleding zit strakker bij de buik en bovenbenen, maar of ik me strakker voel? Niet op een sportieve manier in ieder geval, maar moet zeggen dat ik me daar ook niet echt met sporten zo mee bezig houdt, ik sport vooral omdat ik het een fijne bezigheid vindt, niet om het strakst er uit te komen dus dit vergelijk ik dan ook niet echt.
Kan je van stress meer vocht gaan vasthouden dan? Dit zou best een verklaring kunnen zijn...?
Alle reacties Link kopieren
EXID schreef:
02-01-2019 14:02
@TardisBlue; Dankjewel voor je antwoord! Apart he?

@Lilalinda; Ik ben 28, ben wel klein (zo'n 1.64), maar omdat het hiervoor zolang stabiel is geweest met meer eten en minder bewegen dat het zo apart vind. Want toen was het blijkbaar toch niet 'echt te veel'. Daarom vind ik het zo apart. Ik beweeg echt veel op de dag, heb een lopend beroep en sport daarnaast ook. Ik kon normaal dus die 2000 calorieen wel hebben, ben nu nog wat extra uren gaan werken waardoor ik nog meer beweeg, maar nu met 1900 calorieen kom ik dus aan en dat vind ik zo raar aan het verhaal. Het is niet zo zeer dat ik het erg zou vinden om minder te eten, maar gewoon het gebeuren vind ik zo'n raadsel.
groot deel van je calorien verbrand je niet door sporten, maar gewoon door in leven te blijven.
Als jij maar 164 bent, is de kans dat 1900 calorien echt te veel is, heel groot.
@lilalinda hoe bereken je je bmr? Vraag het even voor mezelf :)
Alle reacties Link kopieren
TardisBlue schreef:
02-01-2019 14:17
@lilalinda hoe bereken je je bmr? Vraag het even voor mezelf :)
het is een hele formule, maar...
er zijn handige tooltjes voor:
https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/

je berekent eerst wat je lichaam in Rust (=bmr) nodig heeft, en dan wat je nodig hebt bij licht sporten etc.
lilalinda schreef:
02-01-2019 14:21
het is een hele formule, maar...
er zijn handige tooltjes voor:
https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/

je berekent eerst wat je lichaam in Rust (=bmr) nodig heeft, en dan wat je nodig hebt bij licht sporten etc.
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je zegt hoor lilalinda, maar het verklaart niet hoe ik MAANDEN en maanden lang achter elkaar gewoon stabiel bleef met meer calorieen en nu opeens met minder toch aan kom. Dat is nou wat ik zo apart en bijzonder vind.
Alle reacties Link kopieren
EXID schreef:
02-01-2019 14:22
Ik snap wat je zegt hoor lilalinda, maar het verklaart niet hoe ik MAANDEN en maanden lang achter elkaar gewoon stabiel bleef met meer calorieen en nu opeens met minder toch aan kom. Dat is nou wat ik zo apart en bijzonder vind.
tja, daar kunnen veel verklaringen voor zijn
- je bewoog meer (friemelen kost calorien)
- zat minder stil
- at minder dan je dacht
- hormoonspiegel
- schildklier
- stress
etc

het lijkt er vooral op, dat je nu pas zo in balans bent, dat duidelijk wordt, dat je tot voor kort te veel binnen kreeg
Wat ook een idee is om even langs de huisarts te gaan. Als je onverklaarbaar aankomt, kan er ook wat lichamelijks aan de hand zijn. Bij een niet goedwerkende schildklier bv kan je ook aankomen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-01-2019 15:23
Wat ook een idee is om even langs de huisarts te gaan. Als je onverklaarbaar aankomt, kan er ook wat lichamelijks aan de hand zijn. Bij een niet goedwerkende schildklier bv kan je ook aankomen.
maar het aankomen is niet onverklaarbaar, 1900 calorien is gewoon veel.
het is onverklaarbaar waarom ze eerst niet aan kwam
lilalinda schreef:
02-01-2019 15:24
maar het aankomen is niet onverklaarbaar, 1900 calorien is gewoon veel.
het is onverklaarbaar waarom ze eerst niet aan kwam
Dat weten wij dus niet met zekerheid, daarom is het advies om wel even naar de huisarts te gaan.
Alle reacties Link kopieren
@gizzmo; Dankjewel! ga ik inderdaad even doen. Mijn bloed is niet heel lang geleden nog gecontroleerd en toen was alles goed, half jaartje geleden. Denk niet echt dat er veel veranderd is, maar zal toch even vragen.
Snap dat je het niet weet met zekerheid hoor. Ik vond het gewoon zo apart dus dacht even hier rond vragen ;) bedankt hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik bleek vanmorgen juist 1,2 kg te zijn afgevallen. Je valt natuurlijk reuze af van 10 oliebollen. ;-) Natuurlijk geloof ik dat niet na één dag. Als ik over een week of drie nog steeds 1,2 kg minder weeg dan bekijk ik nog eens wat er aan de hand kan zijn. Voorlopig valt het onder natuurlijke schommeling.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven