Lijf & Lijn alle pijlers

Schoonheidsideaal bepaald door social media

04-01-2019 12:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een toevoeging: dit topic is vooral gebaseerd op de invloeden op de jongere generaties.

We hebben de Feestdagen nog maar net achter de rug en een groot deel van Nederland stond de afgelopen dagen met hun goede gedrag in de sportschool; de bekende “goede voornemens”. Ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt. 1 januari stond ik op de weegschaal en toen dacht ik... ai, daar moet wat vanaf. Maar waarom eigenlijk?

2 januari was het zover. ‘s Middags bevond ik me tussen de mensenmassa in de plaatselijke basic-fit. Ik kwam allerlei bekenden tegen en maakte het bekende praatje. Ze zeiden allemaal hetzelfde: “gelukkig nieuwjaar, en oja ik ben aangekomen en moet afvallen dus daarom ben ik hier”. Terwijl ze bezig waren met hun slopende cardiosessies (en selfiesessies in de spiegels) zag ik ze door hun Instagram feed scrollen. Foto’s van modellen, met een perfect afgetraind lichaam, kwamen voorbij en zo nu en dan een bekende reclame waarop een afgetrainde sixpack dame staat met de tekst: “wil je ook zo worden binnen 30 dagen, download dan nu de app!”

Waarom maken zoveel mensen zich er toch zo druk om? Waarom willen zoveel vrouwen maatje 34? Is het niet meer belangrijk dat we genieten van het leven, gezond zijn, maar ook zonder schaamtegevoel genieten van een glaasje (of flesje) wijn en een fastfood maaltijd op z’n tijd?

Ik heb besloten dat ik blij ben met hoe ik eruit zie. Of ik nou 60 of 70 kilo weeg. Met of zonder klein buikje. Zolang ik me maar goed voel. En al die Instagram meiden, hoe leuk hun foto’s ook zijn, verwijder ik. Waarom zouden we onszelf eindeloos vergelijken met mensen die we er beter uit vinden zien (vaak ook mede dankzij photoshop)? En waarom laten vrouwen hun gevoel van eigenwaarde daarvan af hangen?

Ik was liever volwassen geworden in een wereld zonder sociale media. In een tijd waar mensen met elkaar praten en blij zijn met wie ze zijn. In een tijd waar we niet constant ons leven vergelijken met dat van “influencers” en mensen die meedoen aan commerciële programma’s (waarin je je zelf eigenlijk een beetje voor lul zet) waarna ze “bekend” worden en alleen nog maar foto’s posten met gesponsorde producten. Tegenwoordig zijn zaken als plastische chirurgie en esthetische ingrepen (Botox/fillers) de normaalste zaak van de wereld. Ik spreek van geluk dat ik als kind ben opgegroeid zonder mobiele telefoon en sociale media. Dat ik tot mijn 12e met playmobil speelde en buiten ging knikkeren met de buurtkinderen, maar ik vrees voor mijn kinderen later. En die angst wordt grotendeels veroorzaakt door social media en zogenaamde “influencers”.

Oja, tijdens het schrijven heb ik na mijn groente shake een zak chips opengetrokken. Zonder schuldgevoel weliswaar :lol:
anoniem_380230 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 13:14
4.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom maakt iedereen zich er toch zo druk om?

Hoe kom jij er bij dat iedereen zich er druk om maakt? Om dat in jouw vrienden/kennissen/sportschoolomgeving zo is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik volg geen slanke Instagram-modellen en wil toch afvallen. Omdat ik mezelf vergelijk met hoe ik eerst was. Dat kan ook nog hè.

Is dit niet een wat uitgekauwd onderwerp sowieso?
Alle reacties Link kopieren
Jij bepaalt of je je laat beïnvloeden door het schoonheidsideaal. Of dat nou op social media is of een ander medium.

Met sporten val je overigens niet af, met anders eten wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je to? Ik ben zelf volwassen geworden zonder social media. Het bestond gewoon nog niet. Toch is die invloed van alle tijden. Nu via social media, vroeger via de gewone media.

Voor mij is er geen ideaal beeld over hoe een vrouw eruit moet zien. Maat 34 zal ik van zijn lang zal ik leven niet krijgen. Als dat wel zo is dan is er iets niet goed want dat zou betekenen dat ik graatmager ben. (Lengte/maat/bouw verhouding)

Ik ervaar ook niet dat mannen de voorkeur hebben voor maat 34. De meeste mannen in mijn omgeving geven aan dat het gaat om een combinatie van een leuke snuit, sprankelende ogen, een goed stel hersens en een goede verzorging.
Er zijn zat voorbeelden van prachtige vrouwen in maat 40 of 42 die zoveel sex-appeal hebben of vrouwen in maat 36 die niks uitstralen.

Jij bent zelf van invloed op hoe je kinderen opgroeien. Ik ken mensen die hun 8 jarige dochter al strikt op voeding laten letten en ouders die nergens op letten. Of er een goed of fout is dat geloof ik niet (de excessen daargelaten uiteraard) maar ik ben van mening dat je je kinderen zelfvertrouwen en geloof in zichzelf mee moet geven.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ehm. Wat wil je hiermee? Je kiest zelf voor social media. En 30 jaar geleden had je ook reclames die mensen onzeker maakten.

Je schrijft alsof je een soort wannabe column of een schoolopdracht wilt schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo 'schuldig aan gemaakt', alsof je iets verkeerd doet als je - op welk moment in het jaar ook - besluit dat je wil gaan sporten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb op mijn social media alleen plus size models.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
04-01-2019 12:53
Ehm. Wat wil je hiermee? Je kiest zelf voor social media. En 30 jaar geleden had je ook reclames die mensen onzeker maakten.
Inderdaad. Toen ik tiener was, was ik ook onzeker en toen was er nog geen social media te bekennen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je bent schuldig aan naar de sportschool gaan in januari: je verdient straf!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
04-01-2019 12:53
Hoe oud ben je to? Ik ben zelf volwassen geworden zonder social media. Het bestond gewoon nog niet. Toch is die invloed van alle tijden. Nu via social media, vroeger via de gewone media.

Voor mij is er geen ideaal beeld over hoe een vrouw eruit moet zien. Maat 34 zal ik van zijn lang zal ik leven niet krijgen. Als dat wel zo is dan is er iets niet goed want dat zou betekenen dat ik graatmager ben. (Lengte/maat/bouw verhouding)

Ik ervaar ook niet dat mannen de voorkeur hebben voor maat 34. De meeste mannen in mijn omgeving geven aan dat het gaat om een combinatie van een leuke snuit, sprankelende ogen, een goed stel hersens en een goede verzorging.
Er zijn zat voorbeelden van prachtige vrouwen in maat 40 of 42 die zoveel sex-appeal hebben of vrouwen in maat 36 die niks uitstralen.

Jij bent zelf van invloed op hoe je kinderen opgroeien. Ik ken mensen die hun 8 jarige dochter al strikt op voeding laten letten en ouders die nergens op letten. Of er een goed of fout is dat geloof ik niet (de excessen daargelaten uiteraard) maar ik ben van mening dat je je kinderen zelfvertrouwen en geloof in zichzelf mee moet geven.
Ik ben 25.

Ik denk niet dat je daar heel veel over te zeggen hebt. Je kinderen groeien op tussen klasgenootjes met een mobiele telefoon en dus social media. Natuurlijk moet je je kinderen zelfvertrouwen meegeven, maar ik ben er vrij zeker van dat ze ooit een gevoel van minderwaardigheid gaan voelen door het schoonheidsbeeld wat gecreëerd wordt op en door sociale media.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
04-01-2019 12:53
Ehm. Wat wil je hiermee? Je kiest zelf voor social media. En 30 jaar geleden had je ook reclames die mensen onzeker maakten.

Je schrijft alsof je een soort wannabe column of een schoolopdracht wilt schrijven.
Als het onderwerp je niet interesseert, dan scrol je toch lekker verder.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-01-2019 12:54
Hoezo 'schuldig aan gemaakt', alsof je iets verkeerd doet als je - op welk moment in het jaar ook - besluit dat je wil gaan sporten.
Dat zeg je goed. Waarom moet het perse op 1 januari.
Alle reacties Link kopieren
De dingen waar ik onzeker van werd, die las ik vroeger bijvoorbeeld in de Yes. Al die supermodellen uit de jaren '90, hoe je zelf model moest worden, oefeningen voor een strakke buik en slanke benen, diëten, wat mannen sexy vonden aan een vrouw, wat je moest dragen om langer en slanker te lijken, enzovoort, dat kwam allemaal heel regelmatig voorbij. En de generaties daarvoor hadden denk ik ook wel weer hun bronnen die voorschreven wat het schoonheidsideaal was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-01-2019 12:55
Inderdaad. Toen ik tiener was, was ik ook onzeker en toen was er nog geen social media te bekennen.
Het gaat niet om onzekerheid. Het gaat mij erom dat ik graag zou zien dat mensen gelukkig zijn, of ze nou 10 kilo meer of minder wegen. En IK vind dat dat gevoel van minderwaardigheid vanwege het gewicht, zeker bij jonge mensen, wordt veroorzaakt door social media.
Moet zeggen dat in de 80s geen een van mijn vriendinnen naar de sportschool ging.
Ook de moeders van vriendinnen niet.
Ook make up werd niet door de hele meut gedragen.
Uiteraard ook wel foute en dikke make up maar kleding, wimpers etc was beperkter.

Cosmetische ingrepen, borst implantaten, botox en dergelijken was er nauwelijks behalve voor Vanessa en Dolly Parton, de borsten dan.

Voorbeelden als Madonna werden wel na gevolgd maar meer met sjaaltjes en andere accessoires.

Valt mij op dat ik steeds meer meiden met fillers in oa hun lippen zie maar dan ook van die plump gekrulde lippen nav Kylie Jenner maar dan anders.
Ook rimpel behandelingen op zeer jonge leeftijd.
Begrijp dit niet..

Kom zelf niet in een sportschool, wel heel kort geweest, vind het een verschrikking.

Denk als jonge vrouw, meid, de druk op uiterlijke perfectie wel hoger is nu.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 13:10
4.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Isabellas schreef:
04-01-2019 13:03
Dat zeg je goed. Waarom moet het perse op 1 januari.
Het moet niet per se op 1 januari, ik heb ooit na de herfstvakantie besloten dat ik slanker wilde worden en toen ben ik er ook meteen voor gegaan. Ik vond dat de perfecte timing: niet direct feestdagen in het verschiet, en toen de feestdagen er wel aankwamen, had ik al zoveel resultaat geboekt dat ik heel gemotiveerd was om door te gaan. Maar als je wel op 1 januari wil starten dan is het ook helemaal goed. En als je helemaal niet wil starten omdat je tevreden bent met je lichaam dan is het óók goed. Iedereen moet dat geheel zelf weten, dus ook die mensen met goede voornemens die nu een sportschoolabonnement nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-01-2019 13:06
De dingen waar ik onzeker van werd, die las ik vroeger bijvoorbeeld in de Yes. Al die supermodellen uit de jaren '90, hoe je zelf model moest worden, oefeningen voor een strakke buik en slanke benen, diëten, wat mannen sexy vonden aan een vrouw, wat je moest dragen om langer en slanker te lijken, enzovoort, dat kwam allemaal heel regelmatig voorbij. En de generaties daarvoor hadden denk ik ook wel weer hun bronnen die voorschreven wat het schoonheidsideaal was.


Tuurlijk! En daar ga ik ook niks over zeggen, omdat ik niet opgegroeid ben in die tijd.

Ik denk dat ieder jong persoon, ongeacht de tijd waarin je bent opgegroeid, ooit een gevoel van onzekerheid heeft ervaren. Echter de huidige generatie leeft op hun mobiel en social media en vroeger las je is een tijdschrift oid. Nu zijn ze er de hele dag door mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-01-2019 13:06
De dingen waar ik onzeker van werd, die las ik vroeger bijvoorbeeld in de Yes. Al die supermodellen uit de jaren '90, hoe je zelf model moest worden, oefeningen voor een strakke buik en slanke benen, diëten, wat mannen sexy vonden aan een vrouw, wat je moest dragen om langer en slanker te lijken, enzovoort, dat kwam allemaal heel regelmatig voorbij. En de generaties daarvoor hadden denk ik ook wel weer hun bronnen die voorschreven wat het schoonheidsideaal was.
Ja, ik heb nog altijd spijt dat ik daar geld aan uitgaf. En dat was niet alleen in de Yes, maar ook in bladen gericht op tieners.
Wat in bladen zoals bijvoorbeeld Cosmopolitan ook vaak is, is dat het blad zelf een artikel over afvallen heeft en dan twee pagina's later komt een gesponsorde ad over een afval product. Dat blad is er niet voor ons, maar vooral ook om dat soort gesponsorde ads te ondersteunen. Toen ik me dat realizeerde, ben ik gestopt met dat soort vrouwen magazines.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
04-01-2019 13:07
Moet zeggen dat in de 80s geen een van mijn vriendinnen naar de sportschool ging.
Ook de moeders van vriendinnen niet.
Ook make up werd niet door de hele meut gedragen.
Uiteraard ook wel foute en dikke make up maar kleding, wimpers etc was beperkter.

Cosmetische ingrepen, borst implantaten, botox en dergelijken was er nauwelijks behalve voor Vanessa en Dolly Parton, de borsten dan.

Voorbeelden als Madonna werden wel na gevolgd maar meer met sjaaltjes en andere accessoires.

Valt mij op dat ik steeds meer meiden met fillers in oa hun lippen zie maar dan ook van die plump gekrulde lippen nav Kylie Jenner maar dan anders.
Ook rimpel behandelingen op zeer jonge leeftijd.
Begrijp dit niet..

Kom zelf niet in een sportschool, wel heel kort geweest, vind het een verschrikking.

Denk als jonge vrouw, meid, de druk op uiterlijke perfectie wel hoger is nu.
Amen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn om een mooi lijf te hebben. Heb maat 34 maar zou liever maat 36/38 hebben. Ik sport niet meer omdat ik er niet beter op werd. Te dun is ook echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk naar oude mensen die verstandige dingen zeggen op sociale media.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Isabellas schreef:
04-01-2019 13:10
Tuurlijk! En daar ga ik ook niks over zeggen, omdat ik niet opgegroeid ben in die tijd.

Ik denk dat ieder jong persoon, ongeacht de tijd waarin je bent opgegroeid, ooit een gevoel van onzekerheid heeft ervaren. Echter de huidige generatie leeft op hun mobiel en social media en vroeger las je is een tijdschrift oid. Nu zijn ze er de hele dag door mee bezig.
Klopt wel. Wij "ouwe mutsen", jong in de jaren '80, waren ook bezig met streven naar het ideale plaatje (uitzonderingen daargelaten).. Ik was ook onzeker over mijn "dikke benen" en mijn puistjes. Hoort bij de puberteit.
De lat ligt nu wel hoger door de social media.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-01-2019 13:19
Ik kijk naar oude mensen die verstandige dingen zeggen op sociale media.
Verstandig. Ik zou willen dat meer jonge mensen dat ook deden.
Kromme neuzen, karakterastieke koppen, wat schevere minder witte tanden zie je ook steeds minder.

Even geleden was dit normaal.
Tegenwoordig moet het allemaal maar 'recht' gezet worden.

Zag Tom Cruise laatst in eoa TV programma.
Tsjees wat zonde met die hamster wangetjes..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven